علی خضریان:
تشکیل جامعه اسلامی ایده‌آل از اهداف مهم جریان دانشجویی مسلمان است

0 ۱۱۲

علی خضریان با حضور در اردوی فعالین دانشجویی تشکل‌ها و کانون‌های دانشگاه علوم پزشکی همدان در مشهد مقدس با اشاره به عملکرد جنبش دانشجویی در سال‌های اخیر بیان کرد: با نگاهی به وضعیت دانشگاه‌ها و خصوصاً جریان دانشجویی در شرایط امروزین آن می‌توان آن را از چند منظر تحلیل کرد؛اینکه با تأکید بر نقاط قوت جریان دانشجویی به بازشماری آنها از قبیل وجود دغدغه‌مندی قابل تقدیر نسبت به مسائل جاری کشور و جهان اسلام، دارا بودن روحیه استقلال طلبی و آزادی خواهی در بدنه اجتماعی جریان دانشجویی، تلاش در جهت کمک به مسئولان در جهت کارآمد سازی کشور در فعالیت‌های مختلف خصوصاً اردوهای جهادی، تلاش در جهت ایجاد یک شفافیت فرهنگی، اجتماعی و سیاسی از وضعیت موجود با نگاه نقادی و مطالبه مستمر مبارزه با مفاسد اقتصادی پرداخت که جا دارد این نقاط قوت در بدنه جریان دانشجویی تقویت شود.

وی عدم ایجاد ظرفیتی برای گفتمان سازی در محیط پیرامونی و اجتماعی را یکی از اصلی‌ترین و مهمترین مسائلی خواند که این روزها دانشگاه و جریان دانشجویی به شدت از آن رنج می برد.

خضریان گفت: جریان دانشجویی با توجه به روحیه آرمان خواهی به مسائلی از قبیل ایجاد جامعه‌ اسلامی و تمدن اسلامی به معنای احیای تفکر اسلام سیاسی، اعتماد به نفس به معنای عملیاتی کردن شعار «ما می‌توانیم» در دانشگاه‌ها، زیر سوال بردن نظامی که بر پایه‌ رابطه‌ سلطه‌گر و سلطه‌پذیر در دنیای مدرن بنا شده، عدالتخواهی، آزادی‌خواهی و ایجاد دانشگاه اسلامی با توجه و مطالعه دقیق و برنامه ریزی شده قرآن، نهج‌البلاغه، مجموعه‌ بیانات امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب و معارف متقن انقلاب اسلامی این آرمان‌ها را فهرست کرده و با پیگیری آنها و گفتمان‌سازی در این حوزه‌ها که هدفمند صورت می‌دهد، ضمن رفع یکی از نواقص اساسی خود، در تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی نیز نقشی مهم ایفا کند.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل نودم قانون اساسی با بیان اینکه حرکت و تلاش در جهت تشکیل یک جامعه اسلامی ایده ‌آل یکی از اهداف مهم جریان دانشجویی مسلمان است، گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران قدم بلندی برای تحقق ارزش‌های اسلامی و مبارزه با ظلم‌ها و فسادها برداشته شد ولی هنوز تا هدف نهایی فاصله زیادی وجود دارد، علاوه بر اینکه ادامه آن هم در معرض خطر است مانند اینکه گهگاهی می‌بینیم ارزش‌هایی که در زمان حضرت امام(ره) رواج پیدا کرده بود، دوباره رو به افول می‌رود. پس اگر انتظار این باشد که حکومت به طور کلی در دست کسانی واقع شود که انحرافی نداشته باشند و فقط برای خدا کار کنند، ارزش‌های اسلامی را پیاده کنند و مشکل چندانی هم سر راهشان نباشد، مقداری بلندپروازانه است و با شرایط واقعی جامعه وفق نمی‌دهد. لذا جریان دانشجویی مسلمان ضمن حرکت در جهت تربیت نیروی انسانی متعهد و کارآمد می‌بایست با افزایش آگاهی از طریق مطالعه و مباحثه براساس الگوی مذاکره علم نسبت به حرکت در جهت تشکیل جامعه اسلامی اقدام موثری داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه داشتن یک جامعه اسلامی نیازمند آسیب‌شناسی و شناخت نقاط ضعف رفتار جامعه خصوصاً در مسایل حکمرانی و سیاسی است، گفت: در این آسیب شناسی، یک نکته به ضعف بینش اسلامی و معنوی مربوط می‌شود. بطوریکه هر قدر این دنیاخواهی در مسئولان قوی‌تر باشد، کار مشکل‌تر می‌شود و هر اندازه که معرفت و دل‌بستگی‌شان نسبت به معنویات، ارزش‌ها، و زندگی آخرت بیشتر باشد و به مادیات کمتر بها می‌دهند، راه برای تشکیل جامعه‌ای طراز اسلام بازتر می‌شود.

خضریان با اشاره به فرمایش رهبر انقلاب در دیدار با دانشجویان مبنی بر اینکه دانشجوی امروز مدیران و عناصر اثرگذار فردا هستند، گفت: جریان دانشجویی در کنار وظیفه نقادی و مطالبه‌گری خود از مسئولان امروز باید بداند که برای رفع ریشه‌ای مشکلات و نقاط ضعف موجود باید در تربیت نیرو اقدام جدی و مؤثر کند. فلذا برای اصلاح اجتماعی باید سعی کنیم اول خودمان را تربیت کنیم و بعد دیگران را نقد و ارشاد کنیم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم ادامه داد: از دیگر مسائلی که امروزه جریان دانشجویی بیش از گذشته با آن دست در گریبان است، مسئله هدر رفت وقت در دوران جوانی و دانشجویی به دلیل حضور بی‌هدف و عمدتاً بی‌نتیجه در شبکه‌های اجتماعی است؛ این حضور عمدتاً در ابتدا نشأت گرفته از توهم فعالیت مؤثر فرهنگی و سیاسی است. در حالی که اساساً فضای مجازی باعث متعصب‌تر شدن، افزایش تنگ نظری و ایجاد توهم کاربران می‌شود و دنیای مخاطبان خود را به اندازه همان گروه‌هایی که عضو آن می‌شوند کوچک نگه می‌دارد و به تدریج ارتباطشان را با واقعیت از دست می‌دهند، در حالی که تناظر آراء در محیط واقعی بیشتر است.

خضریان افزود: امر سیاسی به این معنا است که انسان در عرصه اجتماعی قدرت تضارب داشته باشد در حالی که این امر در فضای مجازی اتفاق نمی‌افتد. چرا که معمولاً کاربران در گروه‌هایی حضور می‌یابند که عموماً همفکر و هم نظرش هستند. علاوه بر این در شبکه‌های اجتماعی گفتگویی شکل نمی‌گیرد. آنچه در عمل رخ می‌دهد «گفت و گفت و گفت» است، «گفت و سکوت» است، «گفت و فرار» یا «گفت و طرد» است و عملاً در شبکه‌های اجتماعی کسی به کسی گوش نمی‌دهد و آنچه از این رهگذر نصیب جریان دانشجویی گردیده این است که تبدیل به قهرمان‌های مجازی می‌شوند که دن‌کیشوت وار به جنگ آسیاب‌های بادی می‌روند.

وی در پایان با اشاره به اینکه جامعه ایران یک جامعه دین‌دار است و جریان دانشجویی باید تلاش کند برای استمرار ارتباطش با جامعه و ایفای نقش مؤثر در آینده نیروی انسانی متعهد تربیت کند، گفت: ما در دانشگاه‌ها وارث علوم انسانی غربی و سکولار هستیم و باید بپذیریم این اندیشه‌ها که در قالب متون، نظریه‌ها و تئوری‌ها خودنمایی می‌کنند، دارای پیش‌فرض‌هایی ارزشی هستند که در درونشان بروز و ظهور دارد. لذا وظیفه اصلی جریان دانشجویی برای گسترش تربیت نیروی انسانی همسو با ارزش‌های دینی و انقلابی، پیگیری و مطالبه از دستگاه‌های مسئول در کشور همچون وزارتین علوم و بهداشت و شورای اسلامی‌سازی دانشگاه‌ها است که به دنبال شکستن این تابو و طرح حرف نو از دل مبانی اسلامی در دانشگاه‌ها باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.