رئیس جمهور:
علامه مصباح عمار انقلاب اسلامی و ولایت بود / وی بر خلاف برخی بزرگان شاگردپرور بود

0 ۱۹۱

دومین کنگره بین المللی بزرگداشت آیت الله محمدتقی مصباح یزدی از اساتید برجسته حوزه با عنوان «استاد فکر» با پخش بیانات رهبر معظم انقلاب صبح امروز – شنبه – در سالن اجلاس سران تهران آغاز به کار کرد.

آیت الله سیدابراهیم رئیسی در این کنگره با بیان اینکه جامعه امروز ما می تواند با شناخت شخیصت آیت الله مصباح به علم و عمل برسد و با نگاهی به سلوک وی الگوی خوبی پیش روی خود داشته باشد، اظهار داشت: حقیقت این است ما علامه مصباح را هم در حوزه عقاید حقه صاحب نظر می‌دانیم .

وی با تاکید بر اینکه آیت الله مصباح هم در حوزه اخلاق یکی از استادان برجسته و اثرگذار بود و هم در حوزه عمل و احکام یک فقیه برجسته بود، ادامه داد: فقیه کسی است که باورهای الهی و اخلاق کریمه در جان او نشسته باشد وگرنه دانستن الگوهای علمی کسی را فقیه نمی‌کند.

رییس‌ جمهور با یادآوری اینکه اگر کسی همه گفتار، کردار و تفکرش جلوه فقه بود، یک فقیه کامل است، افزود: گفتار چنین فردی ما را به یاد خدا می اندازد و کردارش هم از جلوه‌های فقه است.

رئیسی با تاکید بر اینکه آیت‌الله مصباح یزدی از مبارزان با حکومت پهلوی بود، یادآور شد: از او بیانیه‌هایی در این زمینه به جا مانده است و با اَنکر منکرات که رژیم پهلوی بود مبارزه می‌کرد و بعد از انقلاب هم با همه وزن وجودش از اَعرَف معروفات که جمهوری اسلامی باشد حمایت می‌کرد.

رئیس جمهور به پیش‌خطبه‌های نماز جمعه مصباح یزدی در دوره‌ای، اشاره کرد و گفت: مرحوم آیت الله مصباح یزدی هم انحرافات را خوب می‌شناخت و هم خوب با آن مبارزه می‌کرد و به همین دلیل او را عمار انقلاب نامیدند. او در حوزه جهاد تبیین بسیار عالی بود و در دشمن‌شناسی و دشمن‌ستیزی چهره‌ای برجسته بود.او نیروها را برای ایستادگی مقابل فتنه و توطئه‌گران بسیج می‌کرد و شناخت زمان و اعلام موضع و سمت‌گیری را به درستی انجام می‌داد.

آیت الله رئیسی ادامه داد: او با اندیشه‌های انحرافی و با فتنه‌گرانی که می‌خواستند منطقه را به آشوب بکشند مقابله می‌کرد و در کنار سردار شهید قاسم سلیمانی از الگوهای این مقابله و ایستادگی بود.

رییس‌جمهوری با بیان اینکه آیت‌الله مصباح یزدی شاگردپرور بود، اظهار کرد: برخی از استادان بزرگ حوزه هستند که درس‌های زیادی می‌دهند اما شاگردپرور نیستند ولی آیت‌الله مصباح یزدی هم شاگردپرور بود و هم خانواده و اطرافیانش به وی ارادت دارند و اندیشه و عمل ایشان را به عنوان عمل و اندیشه نیکو پذیرفته‌اند و الگو گرفته‌اند، در حالی که برخی در حوزه این همراهی را نداشته‌اند.

وی اظهار داشت: ایشان را به عنوان عمار انقلاب اسلامی و عمار ولایت می‌شناسند. کسی که هم خوب می‌شناخت ‌هم خوب تبیین می کرد.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: آیت‌الله مصباح و شهید سلیمانی در ایام فاطمیه در جایگاهی هستند که می‌توانند برای ما الگو باشند. ما امروز در ایام شهادت حضرت فاطمه، نیاز داریم که این الگوها را خوب بشناسیم.

رئیس جمهور از علامه مصباح به عنوان عمار انقلاب و سردار سلیمانی به عنوان مالک اشتر انقلاب یاد کرد و افزود: زمان و سمت‌شناسی و احساس مسئولیت علامه مصباح در شناخت فتنه‌ها و بسیج کردن نیروها در برابر توطئه گران ممتاز بود.

آیت الله رئیسیر به تاکیدهای مقام معظم رهبری درباره الگوگیری از شخصیت آیت‌الله مصباح یزدی، هم گریزی زد و گفت: حقیقت این است ما علامه مصباح را هم در حوزه عقاید حقه صاحب نظر می‌دانیم و هم در حوزه اخلاق یکی از استادان برجسته و اثرگذار بود. در حوزه عمل و احکام نیز یک فقیه برجسته بود.

همچنین در پایان همایش فکر و با حضور رئیس جمهور سند تولید علوم انسانی – اسلامی به قلم مرحوم آیت الله مصباح هم رونمایی شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.