علی خضریان:
کسی دنبال ممنوع‌الخروجی دانشجوی سیاسی نیست/هیچ طرحی در مجلس برای برخورد با دانشجویان معترض نه ثبت و نه اعمال وصول شده است

0 ۲۱۰

مراسم بزرگداشت “روز دانشجو”  به همت انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه صنعتی شریف با عنوان «اعتراض دارم» در دانشکده شیمی این دانشگاه با مناظره میان علی خضریان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و مسعود پزشکیان نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

در این مناظره مسعود پزشکیان نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسشی درباره اصل ۲۷ قانون اساسی و اتفاقات اخیر کشور گفت: بر اساس قانون هر کسی می‌تواند اعتراض کند و باید به این اعتراضات مجوز داده شود تا معترضان بتوانند اعتراضات خود را به صورت قانونی برگزار کنند که متاسفانه در جمهوری اسلامی تاکنون چنین اجازه‌ای به چنین اعتراضاتی که خلاف نظر سیاستگذاران بوده، داده نشده است در نتیجه نداشتن چارچوب مشخص اجرای قانون به صورت انزجاری طور دیگری خود را نشان داده است که امروز مشاهده می‌شود.

وی تاکید کرد: آنچه که قانون بوده، اجرا نشده و چارچوبی برای آن تعیین نشده است و به همین دلیل امروز با مشکلاتی مواجه شده‌ایم. معتقدم که قانون مشکلی ندارد و گفته که هر کسی اعتراض دارد، اجازه دارد بیاید اعتراض کند، ولی مجریان به هر کسی که اعتراض دارد می‌گوید که نمی‌توانی اعتراض کنی؛ همین امر باعث می‌شود که موضوع بماند تا منفجر شود.

خضریان: مسیر قابل گفت‌وگو است

علی خضریان نماینده مردم تهران در مجلس نیز در پاسخ به پرسشی درباره اتفاقات اخیر با بیان اینکه با این مسأله که در یک مواردی می‌توانستیم بهتر عمل کنیم و اصلاحات هم داشته باشیم، موافقم اظهار کرد: هرکدام از ما که در حوزه علوم سیاسی تحصیل می‌کنیم، مطلع هستیم که ما نسبت به آنچه که آرمان های یک‌ مردم‌سالاری دینی است، عقبیم و این یک مسأله ۴۳-۴۴ ساله است.

وی افزود: سوال می‌شود که در این مدت آیا روند متوقف بوده است؟ خیر؛ ما رشد داشته‌ایم و می‌توانیم همچنان در مسیر رسیدن به یک مردم‌سالاری دینی رشد و پیشرفت داشته باشیم اما فاصله داریم. من هم همانند آقای پزشکیان فکر می‌کنم می‌توانیم با انجام اصلاحاتی در ساختار، فضا را برای بیان و پذیرش اعتراض آماده کنیم. راهکار مساله این است که ما باید مشکلات را تبدیل به مسأله کنیم یعنی معلوم باشد که درخصوص چه موضوعی، می‌خواهیم به چه مسأله‌ای اعتراض کنیم؛ هرکجا که ما مسائل را پی‌گیری کردیم توانسته‌ایم آن را به نتیجه نزدیک کنیم اما هرجا مسائل را تبدیل به مشکل کردیم علی‌القاعده به بن بست رسیده است.

این نماینده مجلس در پاسخ به پرسشی درباره این‌که مجلس در بحث اعتراضات مردمی چه باید می‌کرد و چرا کم کاری کرده است؟ گفت: کم کاری در کار نبود بلکه برای تغییر یک نظام ۲۵۰۰ ساله زمان لازم است، اگر مسئله اعتراض را بر روی گشت ارشاد و نهی از منکر قرار دهیم، این موضوع پیش از اعتراضات نیز مورد بحث بود که این موضوع درست نیست و با این به راهکار نمی‌رسد. یا مثلاً موضوع اصل حجاب را بررسی کنیم، این موضوع بخشی از نظام جمهوری اسلامی است و مجلس نمی‌تواند تصمیم بگیرد.

خضریان با تاکید بر این‌که مسیر قابل گفت‌وگو است اما مبدأ چیز دیگری است گفت: اصل مبدأ و مقصد در اختیارات مجلس شورای اسلامی نیست اما یک مسئله دیگر مثل اعتراضات در کمیسیون شوراها و امور داخلی در حال بحث و بررسی است تا شرایطی را برای بیان اعتراضات فراهم کنند.

این نماینده اصولگرای مجلس با تأکید بر این‌که «مجلس ریل گذار است»، افزود: مجلس کارهای دیگری می‌توانست انجام دهد؛ نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه باید با مردم گفت‌وگو کنند که باب خشونت باز نشود. شورای امنیت کشور اعلام کرد ۲۰۰ نفر در ایامی که گذشت جان خودشان را از دست دادند که عدد، عدد تلخی است.

پزشکیان: مردم نسبت به صداقت ما شک دارند

پزشکیان در ادامه این مناظره در پاسخ به این‌که آیا اقدامات مجلس در این ایام قابل قبول بود یا خیر؟ گفت: حضرت علی(ع) می‌فرماید با مردم شفاف باش و در کنار مردم باش و به آن‌ها احترام بگذار و روشنگری کن؛ چراکه این کار تو را به خواسته خود می رساند؛ مشکل مدیریت ما این بود که جای شفاف سازی و دادن اطلاعات حرف‌های متفاوت می‌زنیم.

وی با بیان این‌که گزارش گروه کمیسیون تحقیق شفاف نبود و کسی که گزارش را قرائت کرد، اصطلاحات پزشکی را هم نمی توانست درست ادا کند، اظهار کرد: کسی که آگاهانه عمل می‌کند صرف نظر از نتیجه، باید روش را اصلاح کند. ما چهل سال است می‌گوییم حجاب باید باشد اما روش را اصلاح نمی‌کنیم.

نماینده مردم تبریز خاطرنشان کرد: ما در مدیریت جریان به دلیل عدم شفافیت بهانه به دست دیگران دادیم، اگر کسی گناه کرد باید با آن برخور می شد ولی به دلیل عدم شفافیت در برخورد با آن باعث آشوب شد. در آن جلسه هم گفتم مشکلی که ما داریم را خدا در قرآن فرمود ما از پیامبران پیمان گرفتیم با مردم صادق باشند، ما اگر با مردم صادقانه سخن بگوییم مردم می‌پذیرند.

وی با بیان این‌که «مردم نسبت به صداقت ما شک دارند» تصریح کرد: ما باید این شک را از مردم برداریم که کسی بی صلاحیت پست نگرفته باشد و یا دروغ به آن‌ها نمی‌گوید. ما این را در عمل اجرا نکردیم و این مشکلات زاییده رفتار ماست.

این نماینده با اشاره به برخی ناکارآمدی ها، گفت: اگر سیستم داده ها وFATF داخلی را اجرا می کردیم دیگر کسی در کشور اختلاس و دزدی نمی‌کرد پس ابتدا باید در داخل قوانین را درست اجرا کنیم.

این نماینده مجلس افزود: اگر اعتراض مورد تأیید حاکمیت باشد، دیگر اعتراض نیست؛ چراکه اعتراض یعنی کسی که مخالف چیزی است می‌آید و اعتراض می کند. امروزه اقشار مختلف اعتراض دارند و اجازه اعتراض ندادیم این اعتراض تبدیل به فریاد شده است. متاسفانه خیلی از قوانین اجرا نشده یا قانونی هم وضع نشده تا مردم اعتراض کنند و این موضوع را به هر دولت هم می‌گوییم.

پزشکیان تأکید کرد: وقتی بر اجرای ماده ۱۵ قانون اساسی اصرار می‌کنیم، می‌گویند شما پان ترکیسم یا پان کردیسم هستید؛ اگر قانون اساسی مشکل دارد باید آن را اصلاح کنیم. حتی قانون می‌گوید بازداشت شده ها را فقط می تواند ۲۴ ساعت نگهدارید بیشتر از آن جرم است اما اعتراض کنید شما را هم می‌گیرند.

خضریان: شفاف سازی می‌تواند بهانه‌ها را کم کند

در ادامه این مناظره خضریان با بیان این‌که «با روشنگری و شفاف سازی موافقم» اظهار کرد: برای تعیین علت فوت خانم امینی نیاز به زمانی بود و مرجعی علمی باید بررسی‌های لازم را انجام می‌داد. همه می‌پذیریم که اگر در ۲۴ ساعت اول علتی برای فوت اعلام می‌شد، می‌توانست مثل هواپیمای اوکراینی حرف نابجایی باشد، یا این‌که اگر نیروی انتظامی که در جایگاه متهم است می‌گفت که من کاری نکردم، به او گفته می شد که خودت متهم هستی و حرف او شنیده نمی‌شد. همچنین اگر فردی خارج از جایگاه نیروی انتظامی صحبت کند، گفته می‌شد که تو اصلاً از کجا اطلاع داری که صحبت می‌کنی؟ حرف تو شفاف سازی نیست بلکه ماست مالی کردن است.

وی تاکید کرد: باید صبر می‌کردیم که جایگاه علمی مربوطه یعنی پزشکی قانونی علت فوت را بیان کند. در این شرایط آقای پزشکیان در برنامه‌ای تلویزیونی علتی برای فوت خانم امینی مطرح کردند و به عنوان یک نخبه به فضای موجود دامن زدند. البته بیانیه شما این موضوع را اثبات می کند که منظور شما چیز دیگری بوده است.

این نماینده اصولگرای مجلس افزود: بعد از بیانیه پزشکی قانونی که بیانیه‌ای شفاف و علمی است توسط بدنه‌ای که به گفته شما و همچنین بر اساس بررسی‌های میدانی اقلیت محسوب می‌شوند، آیا از نظر جامعه شناسی سیاسی فضا تغییر کرد؟ مسأله دیگر موضوع حمله تروریستی به حرم شاهچراغ (ع) است؛ داعش می‌گفت که من زدم و اما برخی می‌گفتند که خیر تو نزدی! خضریان اظهار کرد: من قبول دارم که شفاف سازی حتماً می‌تواند بهانه‌ها را کم کند و زمینه‌ای را فراهم کند که کسانی که عناد ندارند را در شرایطی که طراحی که پشت صحنه نباشد را کنار بزند، اما آیا می‌تواند کل قائله را حل کند؟ اگر روی کاغذ بگوییم بله، میدان عمل دو ماه گذشته می‌گوید خیر.

در ادامه این مناظره، یکی از دانشجویان حاضر در جمع گفت: آقای خضریان وقتی با دوتا موشک هواپیمای مسافربری را زدند و صدا و سیما علنا این موضوع را انکار می‌کند و پس انتشار مدارک مربوطه، مجبور می‌شوند که گردن بگیرند، انتظار دارید مردم به چه رسانه‌ای اعتماد کنند؟

خضریان: برخی از تیم پزشکی قانونی پرونده مهسا امینی با جمهوری اسلامی همراه نیستند

خضریان در پاسخ به این دانشجو گفت: در آن بازه هیچ فشاری روی جمهوری اسلامی نبود اگر سنت نمی‌رسد از کسانی که آن روزها بودند بپرس؛ آن موقع خود جمهوری اسلامی با صداقت کامل موضوعی را که باید به افکار عمومی اعلام می‌شد به عنوان اولین نفر اعلام کرد.

دانشجوی دیگری خطاب به خضریان گفت که آقای ترودو اولین نفر بود، که این نماینده مجلس در پاسخ ادامه داد: هیچ کس به اندازه خود جمهوری اسلامی در موضوع هواپیمای اوکراینی صداقت به خرج نداد. بررسی کنید و ببینید که چه کسی اولین نفر اعلام کرد؛ هیچ فشاری هم نبود و جمهوری اسلامی هم نظر صادقانه خود را اعلام کرد و خودش هم قائل به این بود که خطا را باید اعلام کند و این کار را کرد و مسئولیت خود را پذیرفت. البته باید برگردیم و ببینیم که آن روز کسی در شورای امنیت ملی منطقه پرواز ممنوع اعلام نکرد؛ حتما قابل بحث و بررسی است و باید ببینیم فردی که امروز دبیر شورای امنیت ملی است یا رئیس جمهور وقت باید چه کاری انجام می‌داده و که کار انجام داده است. جمهوری اسلامی ایران خودش و براساس اعلام رهبری با صداقت با مردم رفتار کرد و موضوع هواپیمای اوکراینی را اعلام کرد.

وی گفت: امروز نیز من نمی‌توانم و جرات نمی‌کنم به تیم پزشکی قانونی پرونده مهسا امینی بگویم که آن تیم غیر علمی بوده است. تصمیم سیاسی نبود و حتی آنقدر فضای کشور باز است که می توان گفت که ممکن است برخی از آنها از نظر سیاسی با نظام جمهوری اسلامی همراه نباشند.

این نماینده مجلس عنوان کرد: بعد از حرم شاهچراغ اتفاقی رخ داد که نشان می‌دهد صرفاً با مساله‌ای به نام شفاف‌سازی مواجه نیستیم. من هم معتقدم که حتما باید در اطلاع رسانی تسریع می شد و در موضوع هواپیمای اوکراینی نیز باید زودتر اطلاع رسانی می‌شد اما آن‌چه امروز در میدان در حال اتفاق است، صرفا موضوع درگذشت یک فرد نیست و تدارکات آن از قبل چیده شده است و اگر غیر از این بود باید بعد از بیانیه پزشکی قانونی موضوع خاتمه می‌یافت. طراحی پیچیده‌ای که گسل‌های مختلف اجتماعی را درگیر کرده و بخشی از مردم عزیز ما را به جان هم انداخته حتماً داخلی نیست.

خضریان اظهار کرد: بیشترین کشته‌های این روزها مدافعان امنیت هستند که جان خود را برای امنیت و وحدت این کشور فدا کرده اند و می‌کنند و این‌ها ده‌ها برابر این هم ایستاده و خواهند ایستادند تا وحدت و امنیت کشور حفظ شود.

وی همچنین با اشاره به صحبت‌های پیش‌تر خود از گفته‌های پزشکیان در مناظره تلویزیونی شبکه ۲ در روزهای اولیه فوت مهسا امینی خواستار توضیح پزشکیان نسبت به این مسأله شد.

پزشکیان: در هیچ اعتراضی نیروی انتظامی را نمی‌کشند

پزشکیان در ادامه این مناظره تاکید کرد: آن چیزی که من در صداوسیما گفتم و این چیزهایی که اول جلسه سخنان از حضرت علی(ع) خواندم این بود که آقا اگر کسی شک دارد باید رفع کنیم، باید صحبت کنیم. در جامعه یک ذهنیت به وجود آمد که آن‌جا ای ن دختر را زدند و کشتند؛ خب ما باید طوری عمل می‌کردیم که مردم را اقناع کنیم که ما رسیدگی کردیم و برخورد کرده‌ایم.

وی افزود: پزشکی قانونی گزارش داده اما گروهی آن را قبول ندارند یا به آن شک دارند، ما می‌توانستیم یک گروه معتمد دیگر را هم در کار وارد کنیم تا بررسی کنند و گزارش دهند.

نماینده مردم تبریز در بخش دیگر صحبت‌های خود گفت: در هیچ اعتراضی نیروی انتظامی را نمی‌کشند چون اگر نیروی انتظامی نباشد ما امنیت به خیابان رفتن هم نداریم، در آمریکا و فرانسه و هیچ جای دیگر نیروی انتظامی را نمی‌کشند اما امروز در کشور می‌کشند و نباید می‌گذاشتیم به این نقطه برسد. در سوی دیگر معترضان هم باید توجه داشته باشند وقتی یک جمعی در کشور به یک موضوع یا شخصی اعتقاد دارند و گروهی به آن توهین می‌کنند آن گروه طرفدار دیگر خارج از قانون وارد برخورد می‌شود؛ نباید به عقاید و اعتقادات بی احترامی و توهین کرد.

پزشکیان ادامه داد: در گزارش پزشکی قانونی مواردی وجود داشت که اگر با علم پزشکی به آن نگاه کنیم تردید وجود دارد برای مثال گفتند EF این فرد ۲۰ بوده است درحالیکه کسی که EFاش ۲۰ باشد نمی‌تواند در خیابان راه برود.

خضریان: چه قدمی در حل مسائل کشور برداشتید؟

در ادامه خضریان با اشاره صحبت‌های پزشکیان اظهار کرد: اگر شما معتقد هستید ساختار اشکال دارد و انتخابات مسأله دارد و باعث یک دستی ساختار شده و باعث انتقاد شده است، خب شما که نماینده و وزیر بوده‌اید چرا طرح و لایحه ندادید که این را اصلاح کنید، شما که نایب رئیس مجلس بودید.

پزشکیان در مقابل این سوال گفت: در مجلس دهم موضوع اصلاح انتخابات تصویب شد اما شورای نگهبان رد کرد. ما می گوییم در انتخابات وقتی جوری تایید صلاحیت کردید که از قبل نتیجه معلوم شده چرا دیگر انتخابات برگزار می‌کنید؟

وی ادامه داد: عده‌ای در کشور می‌خواهند از صفر کیلومتر شروع کنند و چرخ را از نو اختراع کنند، مثلاً قانون می‌نویسند برای حقوق هیات علمی سقف تعیین می‌کنند نتیجه این می‌شود که استاد دانشگاه و هیات علمی و نخبگان دارند می‌روند. الان من مجموع دریافتی که دارم هزار دلار نمی‌شود درحالی‌که پرستاری که از کشور خارج شود ۴۰۰۰ الی ۴۵۰۰ دلار دریافت می‌کند. دیگر نیروی متخصص برای کشور نمی‌ماند.

خضریان در ادامه مناظره «اعتراض دارم »، خطاب به پزشکیان نماینده تبریز گفت: آن‌چه که از فرمایش شما متوجه می شوم نظام مسائل است و می پرسم نقش شما در حل این مسائل چیست؟ بگویید من یک طرح را ثبت کردم اما نشد، مثلاً یک طرح و ایده را در نظام بانکی تدوین کردم اما نشد، بگویید چه قدمی در حل مسائل کشور برداشتید؟

وی ادامه داد: نمی شود در قدرت باشید ولی اپوزسیون همان قدرت باشید! من که در سال های قبل دانشگاهی بودم و مسوولیت نداشتم و دوسال است مسئول شدم اما شما در همه سالها مسولیت داشتید، مگر کارگر را با دلار تنظیم کردیم که پزشک را با دلار حقوق بدهیم؟ نمی‌شود همه منابع کشور سمت پزشکان برود اما بقیه جامعه فقیر شوند؛ من برای آن سقف را پیگیری کردم و با صدای بلند می گویم، آیا همه جامعه دسترسی به پول پزشکان را دارد؟ درصد زیادی از کل بودجه برای بخش درمان است؛ کل کشور درگیر این بحث شده است که بودجه دانشگاه علوم پزشکی تهران هییت امنایی نشود؛ من پیگیری می‌کنم که این اتفاق رخ دهد که هیئت امنایی باشد. شما بگویید برای مردم چه کردید؟ از قدرت پیاده شوید، بعد بگویید به این دلایل من از منافع قدرت استفاده نمی‌کنم چون نمی‌شود کار کرد.

پزشکیان: اگر سپاهی نبود، الان مملکت ما را تجزیه کرده بودند

در ادامه مسعود پزشکیان اظهار کرد: متاسفانه امروزه دولت، مجلس و قوه قضاییه برای خود یک سفره‌ای درست کرده‌اند و برای مردم هم یک سفره دیگر؛ این در دوره‌های گذشته نیز وجود داشته است؛ اگر راست می گوییم مسئولان هم بروند در سفره مردم بنشینند.

وی افزود: سقف حقوق هیئت علمی ما کم است و خیلی ها رها کردند و رفتند؛ آن چیزی که در قانون نوشته شده است باید یکسان اجرا شود؛ باید همه بروند با مردم هم سفره شوند. چرا مسئولان برای خودشان بخش جداگانه ایجاد کرده‌اند؟ اگر راست می‌گوییم که به فکر مردم هستیم باید همانند آن‌ها زندگی کنیم.

نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: آن چیزی که در مجلس مصوب شده است، درست اجرا شود، تمام مشکلات حل خواهد شد. بنده به صراحت اعلام می‌کنم که در هیچ کجا و در هیچ بخش خصوصی سهم ندارم و بچه‌های بنده هیچ کجا نیستند.

در ادامه این مراسم، دانشجویی خطاب به پزشکیان گفت که «اینجا جای تسویه حساب سیاسی و درون مجلسی شما نیست؛ شما را در لباس سپاه هم دیده‌ایم».

آن دانشجو همچنین خطاب به خضریان گفت: آقای خضریان شما کسی هستید که از صیانت دفاع کردید، فضای مجازی را می بندید، انتظار دارید صدای مردم شنیده شود؟ شما طراح ممنوع الخروجی و جریمه مالی برای دانشجویان سیاسی هستید؛ خجالت نمی‌کشید که ممنوع‌الخروجی را به عنوان تنبیه بیان می‌کنید؟

این دانشجوی معترض ادامه داد: شما می‌گویید گفت و گو کنیم در حالی که ما در دنیای موازی هم با شما زندگی نمی‌کنیم و ایرانی که ما در آن زندگی می‌کنیم با ایرانی که شما در آن زندگی می‌کنید فرق می‌کند؛ چراکه شما دردهای ما را ندارید. زمان اصلاح گذشته است و مردم در خیابان می‌گویند که نه اصلاح طلب نه اصولگرا.

پزشکیان در واکنش به اظهارات این دانشجو به ارائه توضیحاتی درباره پوشیدن لباس سپاه پرداخت و گفت: درباره پوشیدن لباس سپاه، من باز هم میپوشم؛ سپاه با آنچه که الان شما می‌بینید خیلی فرق می‌کند؛ سپاهی اگر نبود، الان مملکت ما را تجزیه کرده بودند. ما جبهه رفتیم و از این مملکت دفاع کردیم. من وابسته به هیچ جناح و دسته و گروهی نبوده و نیستم.

وی در پاسخ به دانشجویی که فریاد زد و گفت که اصلاحات دیگر پاسخگو نیست، با تاکید بر این‌که «از نظر من غیر از اصلاح راه دیگری نداریم»، خطاب به او اظهار کرد: در زمان تحصیل در دانشگاه با چپ و راست و کومله و دموکرات بحث می‌کردیم اما هیچ وقت با هم دعوا نمی‌کردیم. ممکن است شما به موضوعی معتقد باشید اما من نباشم اما نباید دعوا کنیم. البته ما مقصریم که نتوانستیم با شما صحبت کنیم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه «اعتقاد دارم که باید فضا را برای گفت‌و گو باز کرد»، افزود: نباید با انگ زدن و کنار گذاشتن هر کسی که مخالف ماست رفتار کنیم؛ متاسفانه این کار را کردیم اما باید این روند را اصلاح کنیم.

این نماینده مجلس پاسخ داد: ما می‌گوییم الان قدرت دست شماست، هرچه شما بگویید می‌پذیریم؛ برجام را پاره کنید و سفره مردم را رنگین کنید. من معتقدم که باید برجام را می‌پذیرفتم و در دنیا گفت و گو می‌کردیم و در داخل نیز با مردم گفت و گو کنیم اما این‌ها می‌گویند که نه؛ من هم می گویم که باشد. در گذشته اعلام می‌کردند که چرا مردم گشنه هستند، اما الان که بدتر شده است؛ دلیل این وضعیت آن است که داریم راه غلطی را طی می‌کنیم که ما را به سمت فقر و گرفتاری می‌برد.

این نماینده مجلس با انتقاد از فردی که به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی از سوی دولت معرفی شده است در عین حال گفت: ولی من رای می دهم به او تا ببینیم چگونه می‌خواهد این کار را بکند. قرار بود از تورم جلوگیری کنند و مسکن و اشتغال ایجاد کنند اما چرا نمی‌شود؟ چون از نظر علمی شدنی نیست. می‌گویند که فلان کار و بهمان کار را می‌کنیم؛ باشد بستان و بزن؛ الان قدرت در دست آن‌هاست و ما هم آنها را کمک می‌کنیم تا مشکل مردم را حل کنند.

خضریان: کسی دنبال ممنوع‌الخروجی دانشجوی سیاسی نیست

در ادامه این مناظره علی خضریان با تاکید بر اینکه اصلاً کسی دنبال ممنوع‌الخروجی دانشجوی سیاسی نیست، خطاب به دانشجویی که او را پیشنهاد دهنده طرح ممنوع‌الخروجی دانشجویان سیاسی عنوان کرد، گفت: آینده این موضوع را نشان می‌دهد؛ شما باید ادعایی که می‌گویید من دنبال ممنوع‌الخروجی دانشجوی سیاسی هستم را ثابت کنید.

در ادامه این مناظره خضریان در پاسخ به اعتراضات دانشجویی درباره افزایش قیمت آزادسازی مدارک تحصیلی گفت: روز شنبه از کلاس دانشگاه علامه آمدم بیرون زنگ زدم سازمان دانشجویی و توضیحات خواستم. افرادی که در دانشگاه‌های ما به صورت روزانه تحصیل می‌کنند طبق قانون باید در یک بازه زمانی یک خدمتی انجام دهد زیرا از بیت المال استفاده می‌کند، حال کسی قبول ندارد هزینه تحصیلش را باید پرداخت کند. چرا این عدد یکباره افرایش پیدا کرد؟ سالانه طبق تورم افزایش پیدا می‌کند اما طبق ترک فعل ۹ ساله این عدد چند برابر شده است.

وی افزود: حتما باید یک فرمول و عددی وجود داشته باشد؛ حال سوال به وجود می‌آید این عدد طبق کدام فرمول است؛ لذا من گفتم در بودجه و یا برنامه توسعه هفتم بگذاریم. سرانه دانشگاه ها مشخص است، لیسانس علوم پزشکی با فنی فرق دارد و باید بر اساس فرمول یک عدد منصفانه پرداخت شود. دانشجویان باید یک خدمتی به کشور کنند اما باید هر دانشگاه بر اساس سرانه‌اش را افزایش قیمت انجام دهد. کسی نگفته است شما از کشور خارج نشوید، شما خدمت‌تان را به کشور انجام دهید.

این نماینده مجلس تاکید کرد: هیچکس مانع خروج کسی نمی‌شود اما به مقداری که از پول مردم خرج‌تان شده است، خدمت کنید. اما باید دید سرانه یک دانشجو چقدر است و عدد را تعیین کرد. باید به فرمول منطقی رسید این مسئله را به مرکز پژوهش‌ها سپردیم که کار کارشناسی کند تا در بودجه و برنامه هفتم جای دهیم. اما کسی که نمی‌خواهد به مردم خدمت کند، هزینه تحصیلش را بپردازد و برود.

خضریان در پاسخ به سوالی در مورد پیش نویس طرح ممنوعیت خروج دانشجویان معترض گفت: ما طرحی برای ممنوع خروجی نداشتیم، هیچکس هم به دنبال برخورد با دانشجویان معترض نیست، اما طبق قوانین موضوعه، یک جرم سیاسی داریم کسی که جرم سیاسی داشت به سمت حبس و بقیه مجازات می رویم. من هیچ قضاوتی در مورد کسی ندارم؛ فرض می‌کنیم کسی جرم مرتکب شده است و خارج از شأن یک نخبه دانشگاهی است که ۷ سال زندان برود اما ایده این است مجازات جایگزین طراحی شود.

وی ادامه داد: به جای حبس کار تربیتی شود، در کمیته‌ای متشکل از نماینده بنیاد نخبگان و بخش‌های دیگر بگویند یک فرد خدمت تربیتی داشته باشد و سپس بتواند برود، البته این برای کسی است که در حوزه جرم سیاسی کاری کرده است. نمی توان دانشجویی که در شرایط جو زدگی رفتاری کرده را زندانی و تبدیل به اپوزسیون کرد. البته باید کار علمی شود و مرکز پژوهش‌ها و سایرین نظر دهند.

خضریان در پایان با اشاره به دانشجویان بازداشت شده، گفت: اگر در این اتفاقات دو ماه گذشته ظلمی به دانشجویی شده است می‌تواند در کمیسیون اصل نود شکایت کند تا خارج از بوروکراسی اداری این موضوعات بررسی شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.