غلامحسین رضوانی:
مشکل بی‌رغبتی ایران به غرب نیست بلکه بی‌صداقتی آنهاست/ دولت سابق صدای منتقد را بر نمی‌تابید

0 ۳۷۳

غلامحسین رضوانی نماینده مردم تهران در مجلس در پاسخ به سوالی درباره مواضع نمایندگان نزدیک به حزب پایداری گفت: مواضع شخصی نمایندگان را نمی‌توان به جبهۀ پایداری تعمیم داد. هریک ازنمایندگان عضوجبهه می‌توانند نظرات شخصی خود را داشته باشند اما آن چیزی که باید آن را موضع رسمی جبهه تلقی کرد، صحبت‌هایی است که سخنگوی جبهه به عنوان رابط رسانه ها مطرح می‌کند. بنابراین هریک از نمایندگان محترم که دربارۀ موضوعات مختلف صحبت می‌کنند ازجایگاه حقیقی خود و براساس حقوق بدیهی که دارند، دربارۀ مسائل اظهار نظر می‌کنند.

هرکس مواضع انقلابی اتخاذ کند عضو جبهه پایداری معرفی می‌شود

وی افزود: نکتۀ دیگر اینکه امروز در رسانه‌ها متداول شده که هرکس مواضع انقلابی اتخاذ می‌کند به عنوان عضو جبهه پایداری معرفی می‌شود؛ حتی اگرخود چنین عضویتی را قبول نداشته باشد! البته برای جبهه مایه مباهات است که هرکس مواضع انقلابی اتخاذ می‌کند به جبهۀ پایداری منصوبش می‌کنند؛ چرا که نشان می‌دهد موافقان و مخالفان این جبهه را به انقلابی‌گری می‌شناسند اما بعضاً رسانه ها آگاهانه یا بر اثر غفلت افرادی را به جبهه منصوب می‌کنند که اساساً هیچ وابستگی به این تشکل سیاسی ندارند و صرفاً در برخی موارد مواضعی همسو با موضع رسمی این نهاد اتخاذ کرده‌اند اما در موارد متعدد دیگری هم موضع مخالفی با جبهه دارند که مورد انتقاد این جبهه نیز هست و از سوی دیگر برخی نیروهای سیاسی هم وجود دارند که عضو جبهه هستند و مواضع منطقی و درستی هم اتخاذ می‌کنند اما بعضی از رسانه‌ها سعی می‌کنند که این افراد به عنوان اعضای پایداری به مردم معرفی نشوند!

رضوانی در پاسخ به این سوال که با توجه به تغییر دولت و اتفاقات اخیر شما و جبهه پایداری روند مذاکرات را چطور ارزیابی می‌کنید، تصریح کرد: پیش از هر چیزی باید این نکته را مشخص کنیم که آیا تحقق مذاکره با (دشمن یا غیردشمن) سازنده است یا امری نادرست که باید با آن مخالفت کرد.

وی افزود: معتقدم این گذاره ثابت نیست و مذاکرات گاهی مفید است وگاهی هم به مصلحت نیست. برای مثال درایام دفاع مقدس که بین ایران وحزب بعث عراق رایزنی های دیپلماتیک وجود داشت به این معنا نبود که تخاصم بین دوطرف وجود ندارد، حتی ۲ کشوردرچندسال ازشروع نبرد ۸ساله، سفارتخانه های خود درپایتخت یکدیگر تعطیل نکرده بودند ودرایام مختلف به فراخورتغییرمعادلات میدانی، سفارتخانه ها نیزتحرکات دیپلماتیک داشتند؛ بنابراین صرف وجود ارتباط به معنای برقراری ارتباط مودت‌آمیز نیست از طرفی این انگاره هم غلط است که هر کس مخالف مذاکره با کشوری باشد، در اوج انقلابی‌گری قرار دارد!

رضوانی تاکید کرد: که اگر مقصود از مذاکره صرفاً اجرای معنای تحت اللفظی آن «گفتگو» باشد، ایرادی ندارد و صرف گفتگوی سیاسی بین دو یا چند دولت منافع ملی را به مخاطره نمی‌اندازد ، آن چیزی که محل اختلاف گروه های سیاسی است، زمانی اتفاق می‌افتد که طرفین دربارۀ داد و ستد سیاسی صحبت می‌کنند بنابراین بنده اساساً گذارۀ موافقت یا مخالفت با مذاکرات را نادرست می‌دانم، مخالفت بر سر تبادلات سیاسی است. به زعم بنده طی سال‌های بعد از انقلاب، موافقان و مخالفان صرفاً به یک دلیل موضع موافق یا مخالف در مواجهه با مذاکرات اتخاذ می‌کردند.

وی در ادامه اضافه کرد: موافقان مذاکرات طی این سال‌ها اعتقاد داشتند که آمریکا هرچه می‌خواهد به آن ها بدهیم ، حتی اگر منفعت ما صرفاً متوقف شدن ضرر بود اما مخالفان معتقدند‌ که مذاکره بدون اخذ امتیاز متقابل فایده ای ندارد.

 مخالف دادن امتیاز بدون اخذ امتیاز کافی هستیم

نماینده مردم تهران در مجلس بیان داشت: اگر مفهوم مذاکرات داد و ستد سیاسی باشد و امتیازات متناسبی در قبال آن چیزی که می‌دهیم از طرف مقابل دریافت کنیم، به جرأت می‌گویم کسی در ایران مخالف آن نیست، در نهایت صراحتاً می‌گویم که جبهه پایداری زمانی که رهبری اجازۀ مذاکرات را صادر کرده‌اند به طور قطع با اصل آن مخالف نیست ، ما مخالف دادن امتیاز بدون رعایت شروط ۹گانۀ رهبری و اخذ امتیاز کافی برای تأمین منافع ملت ایران هستیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه درخصوص مذاکرات به ویژه تعامل با آمریکا باید به آن اشاره کنیم ، این است که امام راحل«ره» علیرغم اینکه دشمن شناسی دقیقی دربارۀ این کشور داشتند و بارها نیز به طور علنی از آن یاد کرده بودند، بعد از انقلاب اسلامی ارتباط با آمریکا را قطع نکردند، تصریح کرد: این خود کشور آمریکا بود که رابطه با ایران را متوقف کرد اما امروزه شاهدیم که برخی تلاش دارند به دروغ قطع کننده ارتباط را ایران معرفی کنند.

رضوانی اضافه کرد: واقعیت این است که خود آمریکایی ها امروز متوجه خبط خود در قطع کردن روابط با ایران شدند و حسرت می‌خورند که چرا سفارتخانه فعالی در تهران ندارند اما حضرت امام مذاکره با چنین کشوری را تا مادامی ممنوع و بی‌فایده دانستند که آن‌ها حقوق و جایگاه ملت ایران را به رسمیت بشناسند.

وی با تاکید بر اینکه دربارۀ آمریکا حضرت امام هیچ گاه نفی مطلق نکردند، افزود: ایشان گفتند تا زمانی که آمریکا آدم شود و تغییر رویه بدهد، به این معنا که موجودیت انقلاب اسلامی را بپذیرد و دست از تلاش برای سقوط انقلاب اسلامی و تجزیه ایران اسلامی بردارد. متأسفانه برخی فکر می‌کنند که مشکل آمریکا با ایران صرفاً انقلاب اسلامی است اما این تصور درستی نیست.

 آمریکا با وحدت و یکپارچگی ایران اسلامی هم مشکل دارد

این نماینده مجلس بیان داشت: آمریکا با وحدت و یکپارچگی ایران اسلامی هم مشکل دارد اگر روزی آمریکا از این مواضع خصمانه عقب نشست آن گاه امکان مذاکره با این کشور وجود خواهد داشت.

رضوانی ادامه داد: این امر حتی در زمان حضرت امام (ره) نیز مغروض بوده است اما تا مادامی که این رفتار و سوء نیت وجود دارد، اعتمادی به این کشور وجود نخواهد داشت به هر صورت باید تأکید کنم که جبهه پایداری با هر مذاکره ای که شروط ۹گانۀ رهبر معظم انقلاب (مدضللّه العالی) را رعایت کند و در راستای حفظ عزت و منافع ایران اسلامی باشد ، همراه خواهد بود ، با عبور از خط قرمزهای نظام و خدشه به عزت ملی مخالف هستیم.

 جبهه پایداری مشکلی با تیم مذاکرات دولت ندارد

وی با ارزیابی عملکرد تیم مذاکرات فعلی تصریح کرد: متأسفانه گاهی در فضای رسانه ای مطرح می‌کنند که جبهه پایداری مشکلی با تیم مذاکرات دولت سیزدهم دارد، در حالی که این گذارۀ درستی نیست.

رضوانی ادامه داد: زمانی که شما از تیم جدید صحبت می‌کنید، یعنی گروهی رفته اند و تعداد دیگری جایگزین شده اند ، اما واقعیت این است که بخشی از تیم مذاکرات ایران بعد از تغییر دولت دوازدهم همچنان در پست قبلی خود مشغول به کار هستند و انتقاد ما به عدم تغییر این بانیان وضع وجود و جایگزینی آن ها با نیروهای خدوم انقلابی است وگرنه اینطور نیست که کسی زحمات سایر اعضای تیم را رد کند، اما کسانی که حاصل کارشان خسارتی محض برای ملت ایران بود به زعم بنده، نباید به خدمت در دولت در جایگاههای کلیدی ادامه دهند اگر هم بنا است که کسی از تیم قبلی به فعالیت خود ادامه دهد ، دست کم کسی به افکار عمومی توضیح بدهد که بر اساس کدام توانایی همکاری وی ادامه یافته است.

 روند مذاکرات بعد از قطعنامه شورای حکام شفاف باشد

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه روند مذاکرات به خصوص بعد از تصویب قطعنامه غیر مسئولانه شورای حکام علیه ما باید کاملاً شفاف باشد و اقدامات مناسبی را برای حفظ منافع ملت ایران انجام دهیم، گفت: زمانی که آمریکا ،کشورهای اروپایی و حتی آژانس بین المللی انرژی اتمی بیش از هر اقدامی با رژیم صهیونیستی مشورت می‌کنند ، تیم ایرانی هم نباید هیچ محرمانه ای با مردم داشته باشد و مهمترین ملاک هم همچون گذشته برای تیم دیپلماسی خارجی دولت سیزدهم باید حفظ منافع ایران باشد.

رضوانی با تاکید بر استفاده از تجربیات و جلوگیری از تکرار اشتباهات تصریح کرد: مشکلاتی که بعد از برجام پیش آمد ناشی از نابلدی مفاهیم حقوق بین الملل یا کمبود متخصص نیست، متأسفانه دیپلمات های دولت قبل مغرورانه و بدون توجه به نظرات دلسوزان مذاکره می‌کردند ، مردم هم برای آن ها نامحرم بودند و طبیعتاً نتیجۀ چنین رفتاری بهتر از برجام نخواهد بود ، نظام ما یک حکومت مردم سالار دینی است و مردم سرمایه اصلی آن هستند بنابراین نباید حین کار مانند گذشته نامحرم شوند تا این نظارت عمومی، کیفیت مذاکرات را هم افزایش دهد.

ضعف و بی‌تفاوتی دولت سابق دشمن را برای ترور شهید سلیمانی جسورتر کرد

وی ادامه داد: دربارۀ استفاده از نیروهای گذشته این نکته را هم باید اضافه کنم که استفاده از نیروهای باتجربه فارغ از گرایشهای سیاسی زمانی محل اشکال است که آن ها همچنان بر ادامۀ مسیر غلط گذشتۀ خود و آزمودن راه های رفته اصرار داشته باشند به عنوان مثال در همین بحث مذاکرات فراموش کنند که ذات دشمن حتی اگر با شما مذاکره نماید و در ظاهر لبخندی را نیز به شما حواله کند ، باز هم خوی دشمنی دارد و نباید اعتماد چشم بستۀ ما را دریافت کند، همین ضعف نشان دادن و بی تفاوتی ها در دولت گذشته بود که دشمن را برای ترور شهید سلیمانی جسور کرد و توجه به این ضرورت برای همۀ دولت ها فارغ از گرایش های سیاسی لازم است به هر حال همه چیز را نباید شخصاً تجربه کرد.

برنتابیدن هرگونه صدای مخالف و منتقد در دولت سابق 

رضوانی تصریح کرد : ضعف بعدی که دولت قبل در حوزۀ دیپلماسی خارجی داشت ، برنتابیدن هرگونه صدای مخالف و منتقد بود ، حتی اگر این نقدها برای دولت ناخوشایند بود اما واقعیت این است که در میدان عمل قدرت چانه زنی دولت را افزایش می‌داد که مورد توجه قرار نگرفت ، دیپلمات کارکشته می‌تواند از انتقادهای داخلی اهرمی قدرتمند برای چانه زنی قرار دهد که متأسفانه پیش از این شاهدش نبودیم.

رضوانی در ادامه افزود: مسئله بعدی دروغ بزرگی است که برخی به جریان های انقلابی نسبت می‌دهند ، گاهی طوری رفتار می‌کنند که جامعه دچار خطای ادراکی شود که جریانات انقلابی عامدانه به دنبال شکست مذاکرات هستند! مگر پیش از این در این کشور مذاکراتی مانند مک فارلین اتفاق نیافتاده است ، همانطور که گفتم مهم هدف از مذاکرات است که باید تأمین منافع ملی ایران باشد، در زمان زعامت رهبر معظم انقلاب نیز دربارۀ موضوعات مختلفی مانند عراق و افغانستان با کشورهای غربی مذاکره انجام شده است ، بدون اینکه منافع ایران نادیده گرفته شود.

وی در ادامه تاکید کرد: بنابراین نفس مذاکره از نظربنده مردود نیست و به زعم بنده دولت گذشته اشتباهات فاحشی در روند مذاکرات داشت.

رضوانی بیان داشت:  برای مثال تصور کنید که فردی خود را بسیار زیرک می‌داند اما وقتی قصد می‌کند که خانه ای بخرد ، قبل از تحویل کامل منزل و انتقال سند ، پول آن را پرداخت می‌کند و صاحب ملک بعد از دریافت هزینۀ خانه ، انتقال سند را انجام نمی‌دهد. در این صورت مردم چه تصوری راجع به خریدار پیدا می‌کنند؟ آیا غیر از این است که وی را به عنوان فردی ساده لوح خواهند شناخت؟ دربارۀ برجام و نحوۀ مذاکرات دولت قبل به طور دقیق این اتفاق افتاد ، ما هر مزیتی در بحث هسته ای داشتیم از بین بردیم یا تضعیف کردیم ، بدون اینکه بهای هم سنگ با آن را دریافت کنیم.

این نماینده مردم درمجلس عدم توجه به دستورات رهبری و خط مشی شورای عالی امنیت ملی در هر مقطعی را نادرست خواند و تصریح کرد: در مذاکرات همه کمیته ها باید پا به پای هم پیش بروند به این معنا که هر قدمی که تیم فنی جلو رفت به ازای آن یک قدم هم کمیته رفع تحریم ها پیش برود ، این درست نیست که بدون رفع چالش های مرتبط با تحریم ها فقط مسائل فنی پیش برود. بنده معتقدم در مذاکرات هسته‌ای به ویژه امروز که مسئله شورای حکام هم پیش آمده است ، هرگاه گرهی در مذاکرات کمیتۀ رفع تحریم پیش آمد، باید با ایجاد وقفه در مذاکرات فنی ، شرایط را طوری پیش برد که کمیتۀ فنی و رفع تحریم به نقطۀ برابری برسند و بعد به کار ادامه داد.

رضوانی در پاسخ به این سوال که نقش روسیه وجنگ اوکراین در روابط غرب را چطور ارزیابی می کنید و آیا معتقد هستید که روسیه متمایل به حل مسئله هسته ایران نیست، گفت: پیش از هر چیز باید تأکید کنم که بنده همواره از ابتدای انقلاب معتقد به سیاست نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی بوده‌ام و همواره هم برای انجام آن دست به اقدامات عملی زدم اما همواره به مذاکره سازنده در راستای منافع ایران با کشورهای مختلف معتقد بودم.

وی افزود: حضرت امام (ره) بعد از تسخیر لانه جاسوسی فرمودند که دشمن شماره یک ما آمریکا است ، در حالی که آن روز حتی اتحاد جماهیر شوروی فرو نریخته بود یا زمانی که شوروی به افغانستان حمله کرد ، علیرغم اینکه دربارۀ این موضوع عملکرد شفافی داشتند و جمهوری اسلامی حامی ملت مظلوم افغانستان بود اما باز هم امام فرمود برخی شوروی را به عنوان دشمن اصلی مطرح می‌کنند تا آمریکا فراموش شود بنابراین بر اساس سیرۀ امام ، می‌توان اذعان کرد که عناد آمریکا با مردم ایران به عنوان دشمن شماره یک ملت ایران باید مفروش باشد.

رضوانی با انتقاد از فضای رسانه ای جریان غربگرا در کشور ما ، افزود:  گاهی  گزاره هایی پررنگ می‌شود و برای آن ساعت ها عملیات رسانه ای انجام می‌دهند که ارزش ذاتی ندارند اما توجه رسانه ای خارج از قاعده تا جایی پیش می‌رود که حتی گاهی گوینده آن گذاره های نادرست نیز باور می‌کند که صحبت های ارزشمندی کرده است! مثلا می‌گویند که روسیه فقط به منافع خود فکر می‌کند ، مگر کشوری داریم که اینطور نباشد ؟ از کرامات شیخ ما چه عجب، شیره را خورد و گفت شیرین است.

وی در ادامه گفت: پاسخ بنده به دوستانی که مغرضانه از رابطه با روسیه انتقاد می‌کنند ، این است که چرا استانداردهای دوگانه دارید؟ مگر جمهوری اسلامی طی این سال ها و در تاریخ معاصر همواره با کشور آلمان رابطۀ دوستانه نداشته است؟ پس چرا این کشور ایران را برای ساخت نیروگاه بوشهر همسو با آمریکا تنها گذاشت تا روسیه به کمک ما بیاید و نیروگاه را تکمیل کنیم ، اما هیچ کس از جریان غرب گرا به آلمان انتقادی نکرد و روسیه را مورد تقدیر قرار نداد که در روزهای سخت یاری کننده ما بود؟ البته منکر این نیستم که دیدگاه اصلی آن ها در ارتباط با ایران حفظ منافع ملی روسیه است اما مگر کشوری از جنس قدرت های بزرگ وجود دارد که برای انسان دوستی و بدون در نظر گرفتن منافع خود با سایر کشورها ارتباط برقرار کند ، مشکل بنده این است که آقایان فقط از روسیه صحبت می‌کنند و چشم بر رفتارهای به مراتب بدتر غربی ها می‌بندند.

مشکل بی‌رغبتی ایران به غرب نیست؛ مشکل بی صداقتی آنهاست

رضوانی اضافه کرد: برخی به دروغ ادعا می‌کنند که ما چشم به شرق داریم اما واقعیت این است که شرق بهتر با ایران کار می‌کند و غربی ها صرفاً وعده می‌دهند و بعضاً به حقوق ایران هم تعدی می‌کنند. مگر زمانی که توتال درخواست عقد قرارداد با ایران را داد ، این کار انجام نشد اما بدون هیچ عذری این شرکت میانۀ راه با تعدی به حقوق ایران ، کشور ما را ترک کرد بنابراین اگر غربی ها صادقانه بخواهند با ما ارتباط برقرار کنند و تجارتی انجام شود راه باز است اما مشکل بی رغبتی ایران نیست ، عدم صداقت آن ها است.

رضوانی مشکل اصلی در صدور قطعنامه ها را  منفعل عمل کردن مقابل جنگ رسانه ای دشمن خواند و گفت: بعضاً شنیده می‌شود که نخبگان سیاسی ما می‌گویند برگردیم به برجام ، مگر ما از برجام خارج شدیم که اکنون به آن برگردیم، اصل مشکلاتی که برای توافق هسته ای به وجود آمد ، ناشی از بی قانونی آمریکا و لابی های صهیونیستی بود و دیگر مسائلی که مطرح می‌شود به زعم بنده فرعیات است

وی ادمه داد: اغلب فشار سیاسی که امروز بر کشور برای رابطه با شرق وجود دارد از ناحیۀ کسانی هست که پیش از انقلاب نیز با همین عقیدۀ غرب دوستی و دشمنی با شرق ، پهلوی را به چالش می‌کشیدند ، آن ها خود را دشمن سوسیال امپریالیسم معرفی می‌کردند ، البته بعد از پیروزی انقلاب به نحوی سعی کردند حضور خود در بدنۀ نظام را تسهیل کنند اما زاویه ای که آن ها با افکار انقلابی دارند تا حدی موجب رسوایی شان شده و معتقدم به زودی از صحنۀ سیاسی ایران حذف می‌شوند و جای خود را به دلسوزان واقعی ایران خواهند داد ، دلسوزانی که در هر دو جناح سیاسی معروف کشور نیز حضور دارند.

وی با ارزیابی اینده مذاکرات گفت : معتقدم تیم دیپلماسی ایران با هوشیاری که دارد بر اساس منافع ملت پیش خواهد رفت ، البته تقویت تیم برای حصول نتایج مطلوب تر به نظرم ضروری است.

رضوانی در پیش بینی مذاکرات با آمریکا گفت: مذاکره با آمریکا نفی مطلق ندارد اما به شرطی که این کشور تغییر رویه بدهد و دنبال نابودی ایران نباشد ، در ثانی آمریکایی ها به دلایل مختلف از جمله بحران اوکراین به مذاکره با ایران نیاز دارند بنابراین ما نباید نیاز دشمن را خریداری کنیم ، اگر منافع ما محترم شمرده شد ، نیازش را به او خواهیم فروخت ، مطلقاً نفی یا تأیید درست نیست ، صحبت کردن دربارۀ آن پیش از به وجود آمدن شرایطش و هم احراز پیش شرط ها کار اشتباهی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.