رهبرانقلاب در ارتباط تصویری با مردم قم؛
آیت الله مصباح یزدی شاگرد شایسته امام و در اوج غیرت دینی و عقلانیت بود/ حرکتی که شهید سلیمانی آغاز نمود امروز بیشتر شده است

0 ۴۷۳

رهبر معظم انقلاب با بیان اینکه غیرت دینی عامل نجات کشور در بزنگاه‌های مختلف ملت ایران بوده است، گفت: غیرت دینی می‌تواند تهدیدات را به فرصت تبدیل کند.

رهبر انقلاب اسلامی همزمان با سالروز قیام ۱۹ دی مردم قم در سال ۱۳۵۶ علیه رژیم ستمشاهی، به صورت تصویری با مردم قم سخن گفتند.

مهمترین محورهای سخنان ایشان بدین شرح است:

– دیدار با مردم قم برای این حقیر یک فرصت مغتنمی بود و دو سالی بود که محروم بودیم و به همه مردم عزیز قم درود و اظهار ارادت خود را اعلام می‌کنیم.

– برخی حوادث تاریخی که دارای مضامین عمیقی هستند و پیام‌های بلندی را به مردم نسل‌های بعدی می‌رسانند باید زنده بمانند. نباید بگذاریم غبار فراموشی بر روی این حوادث بنشیند. حادثه ۱۹ دی از این قبیل است.

– حادثه ۱۹ دی منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد؛ بنابراین نگاه به این حادثه نگاه به سرمنشاء یک تحول است. این حادثه و دنباله‌هایش نشانه عمق نگاه دینی مردم است. این حادثه جزو بینات انقلاب اسلامی است. تبلیغات کسانی که کینه انقلاب را بر دل دارند باعث می‌شود که بینات انقلاب را مورد تردید قرار دهند.

– حادثه ۱۹ دی نشان دهنده عمق نگاه دینی مردم است.

– حادثه ۱۹ دی با مرجع تقلید و عالم روحانی و مسائل دینی ارتباط دارد. اغلب قضایای مهمی که در این ۱۵۰ سال اخیر در کشور ما واقع شده از این قبیل است. در عمده حوادث کشور ما پای یک عالم دینی در میان است.

– در قضیه تنباکو میرزای شیرازی، در مساله مشروطه مراجع نجف و اصفهان، در حادثه مسجد گوهرشاد حاج آقا حسین قمی، در ۳۰ تیر آیت الله کاشانی و در ۱۵ خرداد ۴۲ امام خمینی حضور داشتند.

– از اینجا می‌توان راز دشمنی قدرت‌های مستکبر عالم را با دین و فقه و عالم سیاسی فهمید زیرا حضور اینها ضد استکباری و ضد استعماری است. آنها با عالم و مرجع و دین سیاسی مخالف هستند.

– دشمنی و کینه‌ورزی آمریکا با نظام جمهوری اسلامی هم از اینجا فهمیده می‌شود. جمهوری اسلامی مظهر اعتقاد دینی مردم و ناشی از نگاه انقلابی بر خواسته از دین به مسائل جاری جهان و کشور است.

– اینکه برخی می‌گویند چرا می‌گویید مرگ بر آمریکا ظاهربینانه و سطحی‌نگری است. استکبار با پدیده جمهوری اسلامی مخالف است.

– غیرت دینی با عقلانیت همراه است. شخصیت‌هایی که غیرت دینی دارند دارای عقلانیت بالایی هستند. امام خمینی در اوج غیرت دینی بود ولی در عین حال در اوج عقلانیت و خردمندی بود.

– باید از فقیه و فیلسوف معاصر آیت الله مصباح یزدی یاد کنم. ایشان شاگرد شایسته امام خمینی بودند و در غیرت دینی در اوج بودند و در عقلانیت هم از فیلسوفان بزرگ بودند.

– در دوران طاغوت می‌خواستند قدسیت امام را بشکنند و از بین ببرند. آنها نفوذ روز افزون امام را در میان مردم می‌دیدند و می‌خواستند جایگاه امام را تنزل دهند. اگر مشت محکم مردم قم به سینه طاغوت نمی‌خورد، آنها کار خود را ادامه می‌دادند.

– پشت طاغوت به آمریکا گرم بود و خاطرش جمع بود هر کاری انجام دهد، آمریکا پشت سر او خواهد بود و عکس‌العمل بین‌المللی پیدا نمی‌کند. در ژانویه همان سال کارتر نطق کرد و گفت ایران جزیره ثبات است. طاغوت فکر می‌کرد می‌تواند نهضت را با کوبیدن امام، مورد مناقشه قرار دهد.

– مردم قم محاسبات طاغوت و دشمن را بهم زدند. طاغوتیان می‌خواستند امام را بشکند ولی امام پرفروغ‌تر ظاهر شد. می‌خواستند نهضت را ضعیف کنند اما نهضت قوی‌تر شد.

– امروز هم درباره مسائل گوناگون محاسباتی می‌کنند. در قضیه شهادت شهید سلیمانی چه فکر می‌کردند و چه شد. فکر می‌کردند با شهادت شهید سلیمانی حرکتی که او نمودارش بود خاموش می‌شود. دستگاه محاسباتی دشمن غافل و خراب است و نمی‌توانند حقایق جمهوری اسلامی را دریابند.

– ۴۳ سال از ۱۹ دی ۵۷ می‌گذرد و این ۴۳ سال با افت و خیزهای زیادی همراه بوده است. یک ملت زنده فقط به گذشته نگاه نمی‌کند بلکه به اقتضائات زمان خود و وظایفی که در این لحظه برعهده اوست و قدم‌های بعدی و چشم‌انداز هم نظر دارد.

– باید وظیفه لحظه کنونی را بشناسیم و گام‌های خود را مشخص کنیم و چشم‌انداز را روشن کنیم و به آن چشم بدوزیم. در این شرایط این نهضت کامیاب خواهد شد.

– امروز وسط راه هستیم و ملت ایران تلاش‌های زیادی کرده است. وظیفه فردا و چشم‌انداز خود را باید بدانیم.

– امروز فکر جوانان حزب اللهی مومن در کشور گسترده است. گاهی اوقات انسان نظرسنجی‌ها را می‌بیند اما اینها حقیقت ملت ایران را نشان نمی‌دهد، حقیقت ملت ایران را تشییع شهید سلیمانی نشان می‌دهد

– ما خوشبختانه با فکر انقلابی و مومن از سوی جمع کثیری از جوانان مواجه هستیم.

– غیرت دینی را حفظ کنید. عامل نجات کشور در بزنگاه‌های مختلف غیرت دینی ملت ایران بوده است. غیرت دینی بود که تهدیدات را به فرصت تبدیل می‌کند

– شهادت شهید سلیمانی واقعاً یک حادثه تاریخی و عجیب شد و هیچکس فکر نمی‌کرد این حادثه این‌طور عظمت پیدا کند. ملت ایران زیر تابوت شهید سلیمانی هویت و اتحاد خود را نشان داد.

– اگر بنا بر این بود که پیکر شهید را به سوریه و لبنان و پاکستان ببرند، بازهم آن حادثه بوجود می‌آمد. شهادت یک شخصیت بزرگی مثل شهید سلیمانی یک تهدید محسوب می‌شد اما این تهدید را ملت به فرصت تبدیل کرد.

– حادثه ۹ دی سال ۸۸ هم تهدید بزرگی را به فرصت تبدیل کرد. حوادث همان سال چند ماه طول کشید اما غیرت دینی مردم آن تهدیدات را از بین برد.

– یکی از کارهایی که امروز بشدت در برنامه‌ریزی‌های دشمنان انقلاب مطرح است، حساسیت زدایی نسبت به اصول و بینات انقلاب است. می‌خواهند این حساسیت را کم کنند.

– در فضای مجازی و رسانه‌های جمعی بیگانه و به انواع مختلف این اقدام را انجام می‌دهند. گاهی آدم‌هایی که ارزشی ندارند را برجسته و بزرگ می‌کنند.

– اصول انقلاب در درجه اول حاکمیت دین است. عدم تسلیم در مقابل دشمن مستکبر از اصول انقلاب است. نباید زورگویی دشمن را تحمل کنیم. اینکه گاهی اوقات با دشمن مذاکره و تعامل کنیم یک حرف دیگری است اما انقلاب به ما می‌گوید نباید در مقابل خواست دشمن تسلیم شویم و تا الان هم نشدیم.

– اهل فکر و بیان و قلم و کسانی که دستی در فضای مجازی دارند نباید بگذارند دشمنان این حساسیت و حمیت مردمی را کمرنگ کنند. تصور اینکه این اصول برای مردم سودمند نیست، بی انصافی و خلاف واقعیت است. ما هرکجا پیشرفت داشتیم آنجایی بود که افراد انقلابی وارد میدان شدند و پیش رفتیم.

– نگاه‌های غیرانقلابی و اشرافیت موجب می‌شود که کارها روی زمان بماند و پیشرفت نکند.

– باید عوامل تفرقه را کم کنیم. اختلاف سلیقه‌ها و منش‌ها وجود دارد و نباید بگذاریم اینها به جبهه‌گیری در مقابل یکدیگر بیانجامد.

– گاهی انقلابی چاره‌ای ندارد که در مقابل عده‌ای بایستد اما اختلاف سلیقه‌ها نباید انسجام کشور را از بین ببرد.

– دشمنانی هستند که تخصص شان ایجاد اختلاف است. اختلاف مذهبی ایجاد کردن و دیگر اختلافات نباید اوج پیدا کند. ما گاهی اختلاف در میان اقوام داشتیم اما میان شیعه و سنی درگیری نداشتیم. گاهی یک نفر حرف غلطی می‌زند و کسی دیگر در مقابل او می‌ایستد؛ اما نباید این موضوع را کش داد.

در دنیای اسلام امروز جمهوری اسلامی مظهر اسلام و امت اسلامی است. در همین سالگرد شهید سلیمانی در کشورهای مختلف که اهل سنت بودند آن تظاهرات عظیم را بوجود آوردند. نباید تصور کنیم که ما حق داریم با این مساله انسجام ملی با بی توجهی رفتار کنیم

– تقویت امید و چشم‌انداز به آینده یکی از مسائل مهم ماست. برخی می‌خواهند امید در جوانان را تضعیف کنند.

– دولتمردان باید به این نکته توجه کنند. کارهای مثبت آنها می‌تواند امید جوان را زیاد کند. نگذارید برخی در فضای مجازی در جهت مخالف امیدوار کردن جوانان حرکت کنند.

– نباید بگذاریم موفقیت‌های جمهوری اسلامی مکتوم بماند. ما مشکلات اقتصادی زیادی داریم. برخی مشکلات را به گونه‌ای بیان می‌کنند که انگار هیچ موفقیتی ایجاد نشده است.

یک نکته دیگر مردمی بودن است. دولت امروز ارتباطاتش با مردم خوب است و در میان مردم حضور دارد. این را باید تکمیل کرد و ادامه پیدا کند. برخی این را زیر سوال می‌برند که نباید اعتنا شود. این مساله برای دولتمردان خسته کننده است ولی باید ادامه پیدا کند

– وعده‌هایی که به مردم داده می‌شود باید در موعد خود عمل شود. آنجایی که عمل به وعده امکانپذیر نیست باید به مردم توضیح دهند.

– باید از نظرات مردم در تصمیم‌سازی‌های کشور استفاده شود. باید برای استفاده از ظرفیت‌های مردمی سازوکار ایجاد شود تا مردم را در اقدام شریک کنند.

– لازم است که از ظرفیت مردمی در نظارت عمومی استفاده شود. بنابراین مردمی بودن را دولتمردان باید ادامه دهند.

– مسئولین کشور باید خود را موظف بدانند که کار کنند. البته مسئولین کار و تلاش می‌کنند و زحمت می‌کشند.

بر اساس این گزارش، دیدار رهبر انقلاب با مردم قم در سالروز قیام ۱۹ دی، هر سال با حضور هزاران نفر از مردم این شهر در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار می‌شد که امسال به علت رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، از طریق ارتباط تصویری با جمعیت حاضر در مصلای شهر قم برگزار شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.