پاسخ رهبر انقلاب به یک تحریف تاریخی

0 ۵۴۹

۱۳ آبان ۵۸، نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی ایران است. به لحاظ اینکه با تأثیرگذاری بر اتفاقات پس از خود، معادلات ایران در رابطه با آمریکا را وارد فاز جدیدی کرد. از همین رو برخی از جریانات غربگرا مدعی هستند که تسخیر لانه جاسوسی از سوی دانشجویان پیرو خط امام آغازگر دشمنی آمریکا با ایران است. درحالی که تاریخ معاصر ایران گواه بر این است که دشمنی و خصومت ایالات متحده با مردم ایران از ۱۳ آبانماه ۵۸، که چندین سال قبل تر شروع شده بود.

این نکته ای است که رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای نیز در موارد متعدد به آن اشاره فرموده اند. فرمایشات ایشان در دیدار با دانش آموزان و دانشجویان که در آبان ۱۳۹۸ انجام گرفت، یکی از همین موارد است که در ادامه می خوانید:

در مورد آمریکا این را من به شما عرض بکنم که آمریکا از آبان سال ۴۳ که رژیم دست نشانده ی آمریکا در ایران، امام عزیز ما را تبعید کرد، تا آبان سال ۹۸ که الان باشد، هیچ تغییری نکرده؛ آمریکا همان آمریکا است؛ همان گرگ صفتیِ آن روز، امروز هم در آمریکا هست؛ همان دیکتاتوری جهانی و بین المللی، امروز [هم] در آمریکا وجود دارد. آن روز هم آمریکا یک دیکتاتور بین المللی بود و در مناطق مختلف دنیا ژاندارم هایی داشت، ژاندارم و مزدور این منطقه اش محمّدرضای پهلوی بود، جاهای دیگر هم کسان دیگر بودند؛ امروز هم همان دیکتاتوری وجود دارد، البتّه با شیوه های جدیدتر، با ابزارهای تازه تر؛ همان گرگ صفتی، همان دیکتاتوری بین المللی، همان شرارت، همان حدناشناسی -هیچ حد و مرزی را نمی شناسند- آمریکا همان آمریکا است. بله، امروز آمریکا ضعیف تر شده؛ از سال ۴۳ آمریکا ضعیف تر شده، لکن در عین حال، هم وحشی تر شده هم وقیح تر شده؛ این آمریکا است.

آمریکا با ایران دشمنی کرد؛ در طول تاریخ ارتباط آمریکا با ایران، آمریکا همیشه با ایران دشمنی کرده؛ حتّی در آن رژیم طاغوت. دشمنی آمریکا با ایران، قبل از انقلاب عبارت بود از اینکه یک دولت ملّی را در سال ۱۳۳۲ با کودتا ساقط کرد؛ مأمور آمریکایی با چمدان دلار آمد تهران، رفت در سفارت انگلیس پنهان شد، از آنجا شروع کرد پول دادن، دلار پخش کردن، کسانی را استخدام کردند، کودتایی به وجود آوردند و دولت ملّی را ساقط کردند؛ البتّه آن دولت هم تقصیر داشت -تقصیرش هم این بود که به آمریکا خیلی اعتماد کرده بود- امّا این کار را کردند و دولت فاسدِ وابسته ی به خودشان را در کشور تشکیل دادند؛ دیگر از این دشمنی بالاتر نمیشود.

بر نیروهای مسلّح ما مسلّط شدند، بر نفت ما مسلّط شدند، بر سیاستهای کشور ما مسلّط شدند، بر فرهنگ ما مسلّط شدند، تسلّط کامل. از سال ۱۳۳۲ که کودتای بیست وهشتم مرداد اتّفاق افتاد تا انقلاب یعنی تا سال ۱۳۵۷، این حالت ادامه داشت.

این دشمنی آن دوره ی با ملّت ایران و با کشور ما؛ بعد از انقلاب هم که خب معلوم است، تا امروز همه اش یا تهدید بوده یا تحریم بوده یا بدگویی بوده یا مشکل تراشی بوده، یا نفوذ بوده؛ اینها دائم با ایران و ایرانی بدی کردند.

بعضی ها تاریخ را تحریف می کنند؛ خود آمریکایی ها این کار را میکنند؛ آن سالی که بنده رئیس جمهور بودم و رفتم سازمان ملل، یک خبرنگار معروفِ آن روزِ آمریکا، در سازمان ملل با بنده مصاحبه کرد و شروع اختلافات بین ایران و آمریکا را از ماجرای سفارت -لانه ی جاسوسی- گفت؛ گفت بله، از وقتی که جوانهای شما رفتند سفارت را گرفتند، بین ایران و آمریکا اختلاف شد؛ این تحریفِ تاریخ است؛ قضیّه این نیست.

اختلاف بین ملّت ایران و آمریکا از بیست وهشتم مرداد، حتّی قبل از بیست وهشتم مرداد شروع شد؛ بیست وهشتم مرداد سال ۳۲ به اوج رسید. آنها بودند که نامردی کردند، خباثت کردند، ملّت ایران را با کودتا دچار یک رژیم فاسدِ وابسته کردند؛ شوخی نیست؛ سالهای متمادی این کشور زیر فشار رژیمِ وابسته ی به آمریکا دست و پا زد.

پس مبدأ مخاصمات از بیست وهشتم مرداد سال ۳۲ است؛ از آن وقت. البتّه قبل از آن برنامه هایی بود، برنامه های ترومن(۲) -که زمان نوجوانی ماها است؛ بنده تا حدودی یادم هست- که حالا آنها ظاهر دوستانه و باطن خصمانه [داشت]، لکن در قضیه ی بیست وهشتم مرداد دیگر همه چیز روشن و واضح بود؛ آمریکایی ها آمدند وسط میدان و در یک کشور مستقل با یک دولتی که دولت ملّی و مردمی هم بود و به آنها اعتماد هم کرده بود -مصدّق به آمریکایی ها اعتماد کرد و چوبش را خورد- آمدند در یک چنین کشوری کودتا کردند و یک رژیم فاسدِ خبیثِ ظالمِ بی رحمی را سرِ کار آوردند.

همان ایّام، ملّت ایران نسبت به آمریکا موضع قلبی و حقیقی گرفت. ببینید؛ امام بزرگوار ما در سال ۴۲، یعنی ده سال بعد از ماجرای کودتای بیست وهشتم مرداد که این مبارزات اسلامی و مردمی شروع شده بود، گفتند که هیچ کس از مردم دنیا پیش ملّت ایران منفورتر از رئیس جمهور آمریکا نیست؛ یعنی امام در سال ۴۲ ملّت خودش را می شناخت؛ یک چنین حالتی وجود داشت.

انقلاب اسلامی اساساً علیه آمریکا بود؛ این را شما جوانهای عزیز ما بدانید! این انقلاب اسلامی که در سال ۵۷ به رهبری امام و با حضور عامّه ی مردم که وارد میدان شدند و رژیم پادشاهی فاسد را از بین بردند و جمهوری اسلامی سرِ کار آمد، اساساً علیه آمریکا بود؛ شعارهای مردم، شعارهای گروه هایی که در خیابانها راه میرفتند و خودشان را در معرض خطر قرار میدادند، شعارهای ضدّ آمریکایی بود؛ آمریکا هم در این مدّت -یعنی از سال ۵۷ تا امروز که ۴۱ سال است- هر کاری بلد بوده در دشمنی علیه ملّت ایران انجام داده؛ هر کاری که می توانسته بکند و بلد بوده انجام بدهد، علیه ملّت ایران انجام داده؛ از کودتا، از تحریکات، تجزیه طلبی ها، محاصرات و مانند اینها؛ میبینید دیگر؛ حالا الحمدلله جوانهای امروز باهوشند؛ در دوره ی جوانی ما، جوانها مثل امروزِ شما متوجّه و آشنای با اوضاع و مانند اینها نبودند.

شماها می بینید که هر کاری آمریکایی ها توانسته اند در این مدّت کرده اند، بخصوص با نهادهای برخاسته ی از انقلاب، از جمله با خود نظام اسلامی؛ با خود جمهوری اسلامی که برخاسته ی از انقلاب است، هر چه توانسته اند دشمنی کرده اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.