نگاهی به تاثیر پذیرش ۳۹ بند از مطالبات FATF و اجرای برجام در دولت روحانی

0 ۵۹۱

با وجود هشت سال سلطه ی تفکر غرب گرایی در دولت و دستگاه دیپلماسی ایران و ناکام ماندن آن در عمل، اصلاح طلبان همچنان از مشکل گشا بودن پذیرش درخواست های غرب و سازمان های وابسته به آن صحبت می کنند.

سید محمد صدر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر لزوم پیوستن کامل ایران به کارگروه اقدام ملی FATF بیان داشت: بدون دست یابی به توافق «برجام» و تصویب FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام، نمی توان امید داشت که مشکلات موجود اقتصادی در کشور، سر و سامان بگیرد.

سید محمد صدر در گفتگویی اینچنین اظهار داشت: کشور در وضعیتی قرار گرفته که تمامی فعالیت های اقتصادی برون مرزی، و البته گزاره های اقتصادی داخلی؛ گریزی از تعامل با جهان نداشته باشد.

متاسفانه در نوع نگاه او و هم قطارانش جهان در چند کشور غربی و استعمارگر خلاصه می شود و حل مشکلات ما تنها به نوع تعامل با آنها قابل حل است.

باید توجه داشت که ظرفیت بازار کشورهای همسایه بیش از ۱۰۰۰ میلیارد دلار است ولی ممتاسفانه در سالهای اخیر سهم ایران از این بازار فقط ۸ درصد بوده است.

ایران در حال حاضر ۳۹ بند از ۴۱ بند FATF را پذیرفته و اجرایی کرده است با اینحال فقط ۱۶ بند آن مورد پذیرش قرار گرفته شده است.

این در حالیست که پیوستن به FATF پایان راه نیست و بعد از این مرحله در بیانیه ی آن تصریح شده که باید گام های بعدی تعریف شود. حتی با پیوستن کامل هم راه برای تجارت با کشور های اروپایی باز نمی شود چراکه تحریم ها باقیست؛ صرفا این امر باعث سخت تر شدن راه های دور زدن تحریم و محدود شدن روش های موجود می شود.

با فرض پذیرش کامل FATF و حتی پذیرش اقدامات ایران توسط طرف های غربی که غیر ممکن بنظر می رسد، باز هم تحریم های یکجانبه و چندجانبه علیه ایران بهانه ها را باقی میذارد.

باید یادآور شد که اقتصاد ایران طعم برجام را چشیده است. حتی با وجود برجام تحریم های ظالمانه آمریکا بر ایران سایه انداخته و حتی به تعداد آن افزوده شده است؛ نه فقط در دوره ترامپ بلکه توسط خود اوباما که با دولت ایران به این توافق رسیده بود.

از این عضو مجمع تشخیص مصلحت و همفکران او باید خواست که دیدگاه تعامل با جهان من جمله پانزده همسایه ایران را ابزاری در مقابل با زیاده خواهی چند کشور زورگو قرار دهند و آنرا گسترده تر از آمریکا و دو سه کشور دیگر ببینند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.