رمزگشایی از تاریخ جدید مذاکرات هسته ای

0 ۲۶۵

علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه اعلام کرد که شروع مذاکرات هسته ای از تاریخ ۸ آذر است. مذاکراتی که قرار است تا تکلیف بدعهدی آمریکا و تحریم ها را مشخص کند.

دولت سیزدهم در اقدامی واقع گرایانه و رو به جلو با بررسی کامل برجام و مذاکرات گذشته با تایید یک زمان راهبردی عملا دست برتر را در جریان مذاکرات آتی خواهد داشت. این تاریخ که اتفاقا سالروز شهادت دکتر شهریاری (از مهمترین عوامل دست یابی ایران به سوخت ۲۰ درصد است) از آنجا اهمیت دارد که ایران تا آن زمان به مقدار قابل توجهی از سوخت هسته ای دست پیدا می کند .

هم اکنون جمهوری اسلامی ایران بیش از ۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد و ۲۵ کیلوگرم اورانیوم ۶۰ درصد در اختیار دارد. با آهنگ فعلی غنی سازی، ایران در تاریخ ۸ آذر که مذاکرات شروع خواهد شد، به میزانی از سوخت هسته ای دست می یابد که از آن به عنوان بازدارندگی هسته ای یاد می شود. سوختی که می تواند زمین بازی را عوض کند و ایران را از یک بازیگر ضعیف و نیازمند در مذاکرات به صندلی یک بازیگر قوی و پیشرو بنشاند.

همین مساله باعث شده تا گروسی به شدت عصبانی باشد و خواهان احیای نظارت های فوری و فراپادمانی آن گونه که در برجام آمده شود؛ مساله ای که دیگر بدون رفع تحریم ها امکان پذیر نیست.

همانگونه که دولتمردان جدید بارها اعلام کرده اند تنها به مذاکرات «نتیجه محور» که منجر به «رفع واقعی تحریم ها» شود تاکید دارند و از بازگشت صوری آمریکا به برجام استقبال نخواهند کرد.

تغییر ریل دستگاه سیاست خارجی کشورمان از روزگاری که «هر توافقی بهتر از بی توافقی» بود اکنون به شرایط «توافق در صورت لغو تحریم ها» شیفت پیدا کرده است.

دولت سیزدهم قدرت را در پرستیژ ظاهری و دکمه سرآستین و حک شدن مخفف نام مذاکره کننده روی پیراهن جست وجو نمی کند بلکه تنها با تاکید بر مولفه های واقعی قدرت یعنی پیشرفت های هسته ای و اقدام متقابل و متناسب در برابر اقدامات دشمن به تامین منافع ملی می اندیشد و به همین سبب ایده «صبر استراتژیک» را که پیام ضعف و سستی مخابره می کرد از دستور خارج کرده است.

این اتفاق می تواند سرآغاز مسیری باشد که یا به رفع قابل توجه تحریم ها منجر شود و یا در صورت عدم رفع تحریم مردم ایران را از حقوق هسته ای شان محروم نکند.

به همین دلیل تاکید علی باقری بر «شروع مذاکرات» به جای «ادامه مذاکرات» ناکام و اشتباه عراقچی در وین و بر «رفع موثر تحریم ها» به جای «احیای برجام در هر شرایطی» بوده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.