علی عبدی:
شاهد ناکارآمدی و ناتوانی مدیران اقتصادی هستیم/ لزوم کوتاه کردن دست سلاطین از اقتصاد

0 ۱۲۶

علی عبدی فعال سیاسی و عضو اسبق شورای مرکزی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل، ضمن انتقاد از بی توجهی مسئولان دولتی به مشکلات اقتصادی مردم گفت: انتقادات بسیاری در رابطه با مسائل اقتصادی وجود دارد و بارها نیز این انتقادات که انتقادات درستی هم هست مطرح شده ولی متاسفانه به این انتقادات بی توجهی شده است.

عبدی ادامه داد: گاهی آنقدر به انتقاداتی که شده بی توجهی می شود که انتقادات رنگ و بوی شعار به خود می گیرد اما این انتقادات شعار نیست و واقعیت هایی است که اگر دولتمردان سالها قبل به آن توجه می کردند امروز خیلی از مشکلات حل شده بود.

وی افزود: سالهاست که افراد دلسوز، کاردان و متخصص در حوزه اقتصاد راهکار خروج از بحران و به خودکفایی رسیدن در حوزه های مختلف را نگاه به توانمندی های داخلی عنوان کرده اند، اما متاسفانه دولتمردان و نمایندگانی که در گذشته در مجلس بودند به این مسیر اعتقادی نداشتند و در شاهراه های اصلی اقتصاد مانند وزارتخانه های اقتصادی، اتاق های بازرگانی و کمیسیون های اقتصادی مانع از این حرکت در این مسیر شدند.

این فعال سیاسی با اشاره به فشارهای اقتصادی روی کشور تصریح کرد: امروز ما از طرفی شاهد ناکارآمدی و ناتوانی مدیران مخصوصا مدیران اقتصادی هستیم و از طرفی هم تحریم ها و کرونا مشکلاتی در اقتصاد به وجود آورده و متاسفانه می بینیم که پیش بینی ها و هشدارهایی که داده می شد همه دارند به واقعیت می پیوندند.

عضو اسبق شورای مرکزی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: امروز اگر قرار است وضعیت اقتصادی را ساماندهی کنیم هیچ راهی نداریم جز اینکه به اقتصاد بومی و ظرفیت های داخلی توجه کنیم، که می توان نام این اقدام را مردمی کردن اقتصاد گذاشت.

وی اظهار داشت: همانطور که در جنگ هشت ساله تحمیلی و در دوران دفاع مقدس استفاده از ظرفیت های مردمی برای اداره اوضاع کشور اتفاق افتاد، امروز هم ما در جنگ اقتصادی به پای کار آمدن مردم و کمک مردم در اقتصاد احتیاج داریم. البته منظور از کمک مردم این است که بنیان ها و ریشه های اقتصاد باید مردمی شود.

این فعال سیاسی یادآور شد: مشکل کشور در حوزه اقتصاد، وجود یکسری سلاطین اقتصادی است. یعنی ما سلطان هایی در حوزه های مختلف اقتصادی داریم که این حوزه ها به صورت انحصاری در اختیار این افراد است.

وی ادامه داد: در بحث ارز و سکه این موضوع سلاطین مطرح شد ولی ما در حوزه های دیگر هم این موضوع را داریم. به طور مثال وقتی در بحث صادرات میوه و خشکبار ورود می کنیم می بینیم تعداد محدودی از افراد هستند که این حوزه را در اختیار دارند، در بحث مسکن، خودرو سازی و تهیه قطعات خودرو هم به همین صورت است و می بینیم تعداد محدودی واردات کالاهای مورد نیاز را در کشور به عهده دارند.

عبدی خاطرنشان کرد: متاسفانه حوزه های اقتصادی کشور به دست سلاطین و افراد محدودی است که اینها در این حوزه ها قیمت ها را مشخص می کنند، به طور مثال در بحث تامین خوراک دام و طیور می بینیم این حوزه در اختیار افرادی است که سالهاست نهاده های دامی را تامین و قیمت آن را تعیین می کنند و به صورت انحصاری این نهاده ها را وارد کشور می کنند و هر جایی هم قرار است با مفاسدی که در این حوزه وجود دارد برخورد شود به یکباره شاهده افزایش عجیب قیمت گوشت، مرغ و فرآورده های دامی هستیم.

این فعال سیاسی گفت: اولین کار برای مردمی کردن اقتصاد قطع کردن دست این سلاطین از اقتصاد و خارج شدن دستگاه های دولتی و خصولتی ها از اداره اقتصاد است. البته یک مشکل بزرگ که سال های گذشته در بحث خصوصی سازی اتفاق افتاده این است که به ظاهر واگذاری ها به مردم صورت گرفته ولی در پشت پرده و باطن برخی افراد فاسد که از رانت دولتی هم برخوردار هستند به اسم خصوصی سازی مالک شرکت های دولتی شده اند.

وی افزود: این افراد با در اختیار گرفتن صنایع کشور به اسم خصوصی سازی، بزرگترین ضربه ها را اولاً به همان صنایع و بنگاه هایی که مالک آن شده اند، زده اند و بعد هم به اقتصاد کشور آسیب زده ان و به محض اینکه دستگاه قضایی و امنیتی هم خواستند با اینها برخورد کنند با حائل قرار دادن معیشت کارگران توانستنه اند برای خود یک حریم امنی را ایجاد کنند. به نظر من اولین کار برای مردمی کردن اقتصاد قطع کردن دست چنین افرادی است.

عبدی اضافه کرد: برای حل شدن مشکل اقتصاد باید حوزه های پیشران و مولد مانند مسکن و حوزه کشاورزی که می توانند در کنار خودشان مشاغل متعددی را به صورت مستقیم و غیر مستقیم ایجاد کنند راه بیفتند. به طور مثال وقتی ساخت و ساز مسکن رونق بگیرد هم کارگران بسیاری سرکار خواهد رفت و هم کارخانه هایی که مصالح ساختمانی و مواد اولیه راه تولید می کنند فعال خواهند شد از طرفی این کار می تواند در کاهش قیمت مسکن موثر باشد.

وی گفت: بحث مسکن از حوزه هایی است که می تواند اثر چند برابری در حوزه اقتصاد داشته باشد و نیاز است مجلس برای فعال شدن این حوزه تلاش کند.

عبدی اظهار داشت: اگرچه در بحث اقتصادی قدرت و ارزش پول ملی ما کاهش پیدا کرده است ولی فرصت هایی مانند فرصت صادرات، هم به وجود آمده است، اما متاسفانه در برخی مرزها امروز خود گمرکات و افراد مسئول در مقابل صادرات سنگ اندازی می کنند. یعنی به جای اینکه با افرادی که ارزهای نیمایی و دولتی گرفتند و به جای وارد کردن کالای مورد نیاز با آن اقدامات دیگر را انجام دادند، برخورد شود در مسیر تجارت و برای صادرکنندگان مانع ایجاد شده است.

این فعال سیاسی ادامه داد: مشکل اصلی کشور درخصوص وضعیت آشفته بازار و اقتصاد نفوذ افراد، جاسوسان و کارگزاران دستگاه های اطلاعاتی و اقتصادی غرب در مراکز اقتصادی کشور است که اجازه نمی دهند کارهایی که می تواند مشکلات اقتصادی را برطرف کند و جلوی افزایش افسارگسیخته قیمت ها را بگیرد، انجام شود.

وی گفت: حضور این افراد در مراکز تصمیم گیری اقتصادی مشهود است، عده ای از این افراد هم حس می کردند با تحصیل اقتصاد در غرب می توانند به قول خودشان کشور را به توسعه برسانند، اما یا مطالبی که به اینها آموختن از اساس دروغ بوده است و یا اینکه اساساً این آموخته ها نمی توانند دردی را از کشور دوا کند. البته اینکه می بینیم کشورهای غربی، خودشان هم درگیر مشکلات اقتصادی هستند نشان می دهد مطالب ارائه شده کارآمدی ندارند.

عبدی در ادامه تصریح کرد: دانش آموخته های کشورهای غربی از ابتدای انقلاب خصوصاً در کرسی های اقتصادی مسند قدرت بوده اند و حوزه اقتصادی انحصاراً در اختیار این افراد بوده است و افراد انقلابی و پاکدست به صورت محدود توانستند در این مسئولیت های اقتصادی قرار بگیرند، برای همین امروز می توان نتیجه گرفت که چیزهایی که اینها در غرب آموختند دردی از کشور دوا نمی کند و اگر بناست مشکلات اقتصادی کشور به صورت زیر بنایی حل شود چاره ای نیست جز اینکه انقلابی در اقتصاد کشور به وجود بیاید و مسئولیت ها و کرسی های اقتصادی کشور به دست افراد اهل و افرادی که از بن دندان به اینکه ریشه حل مشکلات کشور در داخل کشور است، اعتقاد دارند، بیفتد و دست بیگانه و نفوذی از اقتصاد کشور قطع شود.

این فعال سیاسی اظهار داشت: شرکت های بومی دانش بنیان و جوانان ایرانی که در هر حوزه وارد شده اند توانستنه اند مشکل را حل کنند در اقتصاد هم می توانند موفق عمل کنند. امروز هم راه حل این است که کار به دست جوانان ایرانی با دانش و تخصص و با انگیزه سپرده شود راه حل مشکلات کشور هم همین است.

وی گفت: متاسفانه امروز دولت آنقدر خسته است که حتی مدیر و مسئول آن حال ندارد برای افتتاح پروژه ها به استان های کشور برود. بنده که واقعاً از این دولت قطع امید کردم و امیدوارم در آینده دولتی سر کار بیاید که با همراهی مجلسی که دغدغه انقلاب و حل مشکلات مردم داشته باشد بتواند موانع را از پیش پای اقتصاد کشور بردارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.