فاطمه آلیا:
ممکن است جبهه پایداری در انتخابات ریاست جمهوری مستقل کاندیدا معرفی نماید

0 ۱۷۰

متن گفتگوی تفصیلی «فاطمه آلیا»، عضو جبهه پایداری به شرح زیر است:

در کشور شبه حزب داریم

ارزیابی شما از نقش و اثرگذاری احزاب بر انتخابات چیست؟

حزب کارکردهای مختلفی دارد که یکی از آنها فعالیت در زمان انتخابات است. در حال حاضر شِبه حزب هایی در کشور ما هستند که با هدف تاثیرگذاری فقط زمان انتخابات فعالیت می کنند در صورتی که تشکیلاتی مانند جبهه پایداری به صورت مستمر روی کارکردهای دیگر احزاب و تشکل ها فعال است. به عبارت دیگر جبهه پایداری نه تنها در زمان انتخابات فعالیت می کند بلکه در زمان های دیگر روی مواردی نظیر آموزش و تربیت سیاسی طبق مرامنامه، تقوا و اخلاق سیاسی که جزو کارکردهای مهم احزاب هستند، نیز فعالیت می کند. نکته دیگر این است که شبه احزاب ضرورت ایجاد حزب واقعی با عملکرد تعریف شده را نشان می دهند. در حقیقت فعالیت احزاب در کشور به این صورت است که حتی اگر در طول زمان هیچ فعالیتی نداشته باشند، در ایام انتخابات شروع به فعالیت می کنند و یا اگر از قبل فعالیت کمرنگی داشتند سعی می کنند، پررنگ تر شوند که این قبیل فعالیت ها به تنهایی بیانگر این نکته است که ما احتیاج به حزب فعال با کارکردهای درست، داریم.

احزاب فقط زمان انتخابات تاثیرگذار هستند

در واقع کمبود و فقدان احزاب موقع انتخابات احساس می شود. معمولا زمان انتخابات افرادی که سابقه سیاسی دارند به فکر تشکیل احزاب می افتند به همین دلیل در این زمان مخصوصا در شهرها و حوزه های انتخابیه بزرگ در هر دو طیف اصلاح طلب و اصول گرا ائتلاف ها شکل می گیرند. بنابراین باید گفت که احزاب فقط زمان انتخابات تاثیرگذار هستند.

احزاب تاثیرگذاری ناقص دارند

شبه احزاب تا چه اندازه موثر هستند و فلسفه وجودی آنها بر چه اساسی است؟

احزاب به عنوان هدف به قدرت نگاه می کنند و نگاه وسیله ای به آن ندارند به همین دلیل این شبه احزاب در آستانه انتخابات برای قرار گرفتن در قدرت کنش و واکنش های سیاسی از خود نشان می دهند، که حالت دافعه دارند. این احزاب با نگرش «هدف، وسیله را توجیه می کنند» برای رسیدن به قدرت به رفتارهایی متوسل می شوند که بازتاب مناسبی ندارد و باعث به وجود آمدن یکسری کدورت ها و رنجش هایی می شود که خلاصه این قبیل تعاملات، به اینجا ختم می شود که حضرت آقا می فرمایند «رقابت ها تمام شده و به رفاقت ها بپردازیم.» بنابراین احزاب در انتخابات تاثیرگذاری دارند اما این تاثیرگذاری ناقص است. اگر در کشور کارکرد حزبی موثر وجود داشته باشد قطعا قبل و بعد از انتخابات که باید برنامه ارائه دهند معمولا احزاب و گروه ها، به صورت ائتلاف وارد انتخابات می شوند و به عنوان یک مجموعه تشکیلاتی برای انتخابات فعالیت می کنند که این مجموعه ها در طول زمان قبل و بعد از برگزاری انتخابات آموزشِ مشارکت و تربیت سیاسی، ندارند.

در رقابت های سیاسی ارزش های واقعی را ذبح می کنند

زمان انتخاب هر مجموعه تشکیلاتی باید برنامه های خود را ارائه دهد، رقابت های انتخاباتی در جهت تخریب نگاه یا تفکر مقابل نباشد و اصول رعایت شود. در محافل سیاسی در مورد عقلانیت، معنویت، عدالت و صداقت بسیار صحبت می شود اما زمان انتخابات همه این موارد نادیده گرفته می شود و ارزش های مربوط به اخلاق سیاسی تحت الشعاع برخی واژه های دیگر نظیر وحدت، قرار می گیرد و به این ترتیب برای رسیدن به قدرت، به عنوان مساله اصلی، آن ارزش های واقعی را ذبح می کنند. در نتیجه همین رفتارها است که گاهی کاندیداها و نامزدها از اینکه عدالت، معنویت و عقلانیت رعایت نشده، صحبت می کنند. به عنوان نمونه مشاهده می شود که افراد به دلیل ارتباط با کانون های ثروت و قدرت در فهرست ائتلاف قرار می گیرند اما فرد دیگری که نسبت کمتری با این کانون ها دارد، بعد از انتخابات اعلام می کند که حق و حقوقش تضییع شده است.

مجلس در بررسی قانون انتخابات به محورهایی که ایردات را پوشش می دهند، نمی پردازد

در واقع احزاب بعد از انتخابات اعم از ریاست جمهوری، مجلس و غیره به جهت برنامه ها و شعارهایی که ارائه دادند، باید به مردم پاسخگو باشند اما متاسفانه این پاسخگویی را هم در کشورمان نداریم و این به دلیل این است که کارکرد حزبی، درستی نداریم و افراد به معنای دقیق کلمه توسط احزاب معرفی نمی شوند. بنابراین برای حضور احزاب در انتخابات و کارکردهای آن باید قانون نوشته شود. در حال حاضر به قانون انتخابات ایراداتی وارد است که مجلس هم در پروسه بررسی این قانون به موارد فرعی می پردازد و به محورهایی که این نقصان ها و کمبودها را پوشش می دهند، نمی پردازد.

چند سال است حضرت آقا فرمودند خوب است به نظام پارلمانی هم فکر شود

چند سال است حضرت آقا فرمودند خوب است به نظام پارلمانی هم فکر شود، لذا این وظیفه مجلس، نخبگان و احزاب سیاسی است، که این موضوع را در دراز مدت در دستورکار قرار بدهند. اگر حزب درست کار کند، وحدت به وجود می آید. حضرت آقا جمله مهمی در این مورد دارند که می فرمایند اگر ما حزب مومن فعال داشته باشیم بهتر می توانیم وحدت را حفظ کنیم. در حقیقت اگر حزب هم مومن باشد و ارزش های اخلاق سیاسی را فدا نکند و هم فعال باشد، بیشتر می توانیم وحدت را حفظ کنیم.

شبه احزاب تا چه اندازه در به وجود آمدن یا نیامدن وحدت موثر هستند؟

احزاب زمانی وحدت را برهم می زنند که معنویت، عدالت، اخلاق و عقلانیت را فرعی بدانند اما سوالی که مطرح می شود این است که وحدت حول کدام محور و برای چه؟! قرآن می گوید دور هم جمع شوید و وحدت کنید برای نیکوکاری و تقوا که اگر تقوا و نیکوکاری باشد، قطعا ثمره و حاصلش وحدت است. اما چرا بعد از انتخابات در هر دو جناح فکری تفرقه به وجود می آید؟! برای اینکه آن مفهوم ها و ارزش های معنوی را نادیده می گیرند. به اسم وحدت با ادعای وحدت اخلاق را کمرنگ می کنند، به عنوان مثال از طریق زد و بند و معامله نام فردی در لیست اصلاح طلبان قرار می گیرد اما بعد از انتخابات اصولگرا می شود و یا در لیست اصولگرایان قرار می گیرد و بعد می گوید مستقلم!

مردم هر جا تفرقه ببینند می گویند دعوا از سر قدرت است

تاکنون جبهه پایداری برای به وحدت رسیدن اصولگرایان از مواضع خود کوتاه آمده و کناره گیری کرده است؟

«معیار محور بودن» در انتخابات، یک مسئله عقلانی است که در همه دنیا جواب می دهد. در واقع از طریق تعیین معیار و شرایط می توان راحت به وحدت رسید. لذا همه کسانی که می خواهند کار تشکیلاتی انجام بدهند ممکن است بر روی انتخاب معیارها باهم گفتگو داشته باشند تا به یک معیار واحد برسند. در حقیقت احزابی که به صورت گفتمانی کار می کنند، سیاست زده نیستند و معتقد به آموزش و تربیت سیاسی هستند، معیار تعیین می کنند که یکی از این احزاب جبهه پایداری است. در حقیقت جبهه پایداری از همان ابتدا در خصوص انتخابات بر معیارها تاکید کرده است، به عبارت دیگر جبهه پایداری در بحث انتخابات به احزاب، گروه ها و تشکیلات که می خواهند ائتلاف تشکیل بدهند، پیشنهاد کرده که ابتدا روی معیارها کار کنند و براساس معیارها به وحدت برسند. لذا دوری از معیار محوری منجر به شکل گیری تفرقه در میان احزاب و تشکل ها شده است که وجود همین تفرقه ها مردم را آزار و رنج می دهد. در حقیقت مردم هر جا تفرقه ببینند می گویند دعوا از سر قدرت است، بنابراین در بحث رسیدن به وحدت معیار محوری مهم است.

طرف هایی که از معیارها فاصله می گیرند جبهه پایداری را وحدت شکن می نامند

جبهه پایداری همیشه از گروه هایی که خواهان ائتلاف هستند دعوت کرده معیارهای پیشنهادی خودشان را ارائه بدهند تا از درون آنها به اشتراکات برسیم و یک وحدت فراگیر شکل بگیرد اما بعضا مشاهده می شود که در نیمه راه به دلیل بده بستان های سیاسی و یا نادیده انگاشتن ارزش ها از یکدیگر فاصله می گیرند، در این مواقع یک طرف را متهم می کنند و می گویند وحدت شکن است که معمولا منظور جبهه پایداری است، در واقع زمانی که جبهه پایداری معیار نیاورده که هیچ اما وقتی معیار می آورد مابقی اصولگرایان می گویند به معیار خودمان، پایبند هستم! در حالی که برای ائتلاف باید به معیارهایی که یک مجموعه فکری و سیاسی به وجود آوردند و ایجاد کردند پایبند باشیم. یکی از مبانی اصلی اصول گرایی ایمان و اعتقاد به خدا و انقلاب و قانون اساسی است اما وسط کار مشاهده می کنیم که رفتار و عمل بعضی از اشخاص حقیقی، حقوقی و احزاب سیاسی با آن هدفی که داشتند نمی خواند بنابراین جبهه پایداری را متهم می کنند.

در انتخابات مجلس جبهه پایداری کوتاه آمد

اتفاقا در انتخابات اخیر مجلس همین قضیه مطرح شد و جبهه پایداری که واقعا معیار محور بود از لیست خودش بسیار کوتاه آمد. لذا برای انتخابات ریاست جمهوری آینده جبهه پایداری مانند گذشته با معیارها و برنامه هایی که باتوجه به تحولات کشور و بین المللی آنها را مورد بازبینی قرار داده است، وارد عرصه انتخابات می شود.

در حال حاضر جبهه پایداری برای انتخابات ریاست فردی را مدنظر قرار داده است؟

جبهه پایداری در مورد انتخابات مجلس و ریاست جمهوری همانند گذشته اعلام کرده اصراری ندارد آن فردی را که می خواهد انتخاب کند حتما باید عضو جبهه پایداری باشد، در حقیقت کسانی که واجد آن معیارها و شرایط باشند ولو اینکه منتقد جبهه پایداری باشند، هم مد نظر جبهه پایداری هستند همچنان که در انتخابات مجلس نیز به همین صورت عمل کرد. در لیست انتخاباتی جبهه پایداری برای مجلس درصد قابل توجهی از افراد نه تنها عضو جبهه پایداری نبودند بلکه منتقد هم بودند اما به دلیل اینکه به درد مجلس می خوردند، جبهه پایداری از آنها دعوت کرد و نام آنها را در لیست آورد. بنابراین در حال حاضر برای انتخابات ریاست جمهوری هم شخصیت ها و جوان های واجد شرایط که به صورت بالقوه در داخل جبهه و هم خارج از جبهه حضور دارند، مدنظر هستند اما تاکنون فرد خاصی مطرح نشده چراکه ابتدا باید برنامه ها و معیارها، مطرح شوند.

ممکن است جبهه پایداری در انتخابات ریاست جمهوری مستقل کاندیدا معرفی نماید

احزاب باید معیارها، گفتمان و برنامه های خود را مطرح کنند و نزدیک انتخابات هم که می شود، براساس آن با هم ائتلاف کنند. در نهایت ممکن است جبهه پایداری با توجه به معیارهای خودش مستقلا کاندیدا معرفی کند مانند انتخابات مجلس که وقتی جبهه پایداری متوجه شد ائتلاف ها معیار محور نیستند، در ابتدای امر لیست خودش را به مردم معرفی کرد، در نظرسنجی ها هم مورد استقبال واقع شد و به همین دلیل بود که طی ۲۴ ساعت قبل از انتخابات، گروه های دیگر ائتلاف را مطرح کردند و جبهه پایداری واقعا گذشت کرد و اعضایی که در لیست بودند، داوطلبانه انصراف خودشان را اعلام کردند که لیست وحدت در آرامش مطرح شود و مردم هم به هر حال رای دادند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.