تئوری «صبر استراتژیک» از حادثه نطنز خطرناک تر است

0 ۴۷۵

عقب نشینی در برجام که باعث شد صنعت هسته ای کشور به عقب پرتاب شود انتهای کار دشمنان ایران در دشمنی با مولفه های قدرت ساز کشورمان نیست چرا که پس از خروج یک طرفه آمریکا از برجام دولت روحانی نشان داد حاضر نیست واکنش متقابل و قاطعی از خود نشان دهد. انفجار چند روز قبل نطنز و برخی اقدامات خرابکارانه اخیر در کشور نشان داده که بازی دشمن با ایران وارد مرحله جدیدی شده که ارتباط به شدت مستقیمی با امنیت ملی دارد. در نتیجه نیاز به راهبردی تازه و فعال در برابر شرایط جدید امری لازم و ضروری است.

بامداد پنج شنبه ۱۲ تیرماه در مجتمع هسته ای شهید احمدی روشن (نطنز) انفجاری رخ داد که طی آن بخشی از سوله مربوط به مونتاژ سانتریفیوژهای نسل جدید دچار خسارت بالایی شد.

ساعاتی بعد کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام کرد در این حادثه یک سوله در دست احداث دچار آسیب شده است! اما سه روز بعد وی حجم خسارت را «قابل توجه» معرفی کرد. او همچنین اعلام کرد علت حادثه مشخص شده است اما ملاحضات امنیتی اجازه توضیح آن را نمی دهد.

کمالوندی این حادثه را باعث کندی در مسیر توسعه و تولید ماشین های پیشرفته خواند و گفت: «مکن است این حادثه در برنامه میان مدت در توسعه و تولید ماشین های پیشرفته کندی هایی ایجاد کند که با تلاش شبانه روزی و کار جهادی همکاران سازمان این کندی را ان شاءالله جبران می کنیم به نحوی که حتی ظرفیت هایی بیشتر از قبل در این سایت ایجاد شود. همکاران ما عزم جزم دارند در این زمینه تمام تلاش خود را به کار گیرند.»

کمالوندی همچنین خبر داد که تجهیزات موجود در این سوله تجهیزات دقیق و پیشرفته ای بوده که حالا غیرقابل استفاده شده است: «تجهیزاتی که در این سالن وجود داشت تجهیزات اندازه گیری و ابزارهای دقیق بودند که در اثر این حادثه بخشی از آن از بین رفته و بخش دیگری نیز خسارت دیدند. بدلیل نوع تجهیزات حتی اگر حادثه ابعاد کوچکتری نیز می داشت دیگر نمی توانست قابل استفاده باشد.»

سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنین از سرنوشت پرفراز و نشیب این سوله مهم گفت و اینگونه توضیح داد: «قرار بود در این سوله نمونه های بیشتری از ماشین های سانتریفیوژ پیشرفته تولید شود. این سوله بعد از خروج آمریکا از برجام و دستور رهبری معظم به سازمان انرژی اتمی مبنی بر ایجاد زمینه لازم برای تولید ۱۹۰ هزار سو (در چارچوب برجام) دقیقاً دو روز بعد از این فرمایش ایشان یعنی در روز ۱۶ خرداد ۱۳۹۷ با حضور خبرنگاران این مجموعه افتتاح شد. البته مجموعه به دلیل محدودیت های برجامی با ظرفیت کامل کار نمی کرد در عین حال تکمیل هرچه بیشتر سالن مدنظر بود که تا روز حادثه نیز در دست اقدام بود.»

کمالوندی در حالی اعتراف میکند که محدودیت های برجامی باعث شده است تا مجموعه حادثه دیده با تمام ظرفیت کار نکند که قبلا دولت در گام پنجم کاهش تعهدات هسته ای اعلام کرده بود دیگرهیچ محدودیتی را بر سر فعالیت های هسته ای رعایت نمی شود.

دولت در روز ۱۵ دی ۹۸ طی بیانیه گام پنجم اعلام کرده بود آخرین مورد کلیدی از محدودیت های عملیاتی خود در برجام، یعنی «محدودیت در تعداد سانتریفیوژها» را کنار می گذارد و بدین ترتیب برنامه هسته ای ایران دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست و از این به بعد برنامه هسته ای ایران صرفا بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت.

این نکته نشان میدهد که گام های کاهش تعهدات ایران به صورت واقعی اجرا نشده است، این درحالی است که فشارها و تحریم های دشمن به طور کامل پس از خروج آمریکا از برجام اعمال شده است. این عدم توازن عقب نشینی های ایران و آمریکا از تعهدات موجود در برجام بارها موجب زیاده خواهی و وقاحت بیشتر دشمن شده است.

در اتفاق اخیر نیز کمالوندی خبرداده که « سوله [جدید] در ابعادی بزرگتر ساخته می شود و از تجهیزات بیشتر و پیشرفته تری در آنجا استفاده خواهد شد» اما این اقدام به تنهایی نمی تواند پاسخ خوبی به دشمن باشد. به نظر می رسد افزایش غنی سازی و بازگشت به غنی سازی بیست درصد به صورت عملیاتی و عینی و فارغ از شعارهای بدون محتوا همچون انچه در گام های کاهش تعهدات ایران رخ داد می تواند عزم راسخ و جدی دولت ایران در برابر زیاده خواهی و مانع تراشی دشمنان را بدهد.

انفعال مسئولین با عنوان صبر استراتژیک
صبر استراتژیک اصطلاحی است که پس از خروج آمریکا از برجام و بی خاصیت شدن این توافق توسط غرب گرایان داخلی استفاده می شود. معنای عملیاتی این راهبرد معرفی شده نیز به عدم اقدام متقابل در برابر آمریکا و اروپا و دوری از بازگشت کامل به فعالیت های هسته ای گذشته ی کشور بوده است. کارشناسان معتقدند این راهبرد منفعلانه حتی در زمان دولت اوباما و نقض های مکرر برجام در تحریم های آیسا و کاتسا و ویزا و … وجود داشته است و اگر در همان زمان بر اساس برجام دولت ایران دست به اقدام متقابل و کاهش تعهدات و محدودیت های هسته ای میزد نه تنها دونالد ترامپ خروج از برجام را اعلام نمی کرد که دشمنی ها به این حد نمی رسید.

حالا با اینکه رسانه های صهیونیستی مدعی شده اند که این رژیم در این حادثه دست داشته است، دولت روحانی حتی به تهدید زبانی عوامل این حادثه دست نزده و با تکرار سیاست صبر استراتژیک ترجیح داده در این خصوص سکوت کند.

به عنوان نمونه عراقچی روز دوشنبه یعنی چهار روز پس از این انفجار در نشست مدیران ارشد وزارت امور خارجه با معاون اول رئیس جمهوری گفت : « هر حرکتی که ایران را در عرصه بین المللی به عنوان یک تهدید معرفی کند، بازی در زمین آمریکا است و نباید بهانه ای به آمریکا بدهیم.»عراقچی به انتخابات آمریکا اشاره کرده و اعلام میکند نباید حرکتی کنیم که ایران تبدیل به وجه المصالحه رقابت های انتخاباتی شود.

این درحالی است که تا انتخابات آمریکا بیش از چهارماه دیگر زمان باقی است و اینگونه صحبت ها میتواند به دشمنان این پیام را بدهد که ایران در برابر هر شیطنت و خرابکاری در ماه های آینده هم سکوت خواهد کرد. این پیام خطرناک پس از انفجار در یکی از حساس ترین مراکز هسته ای کشور میتواند پیامدهای ناگواری برای امنیت ملی ایران داشته باشد.

نورنیوز رسانه نزدیک به شورایعالی امنیت ملی نیز در گزارشی در این خصوص نوشت: « تلاش محور رسانه ای عبری عربی برای ایجاد جنگ روانی و تحت الشعاع قرار دادن مخاطبین خود تماما در راستای فشار برای واکنش جمهوری اسلامی ایران و عدول از سیاست راهبردی صبر استراتژیک است تا بدین وسیله دست آمریکا را برای جلسه ارائه قطعنامه پیشنهادی این کشور در راستای تمدید مجدد تحریم تسلیحاتی ایران باز گذاشته و با آغاز نمودن یک جنگ ترامپ را برای فرار از سرنوشت خطرناک پیش رویش در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال جاری یاری نمایند.»

این رسانه نیز درحالی اینگونه تحلیل کرده که عدول از راهبرد صبر استراتژیک میتواند دست امریکا در تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت را باز کند که روسیه و چین از مخالفان این اقدام هستند. همچنین پاسخ احتمالی ایران هم نمیتواند این کشورها را به راحتی از این سیاست در پیش گرفته شان دور کند. دولت و وزارت خارجه میتواند با دیپلماسی فعال حق دفاع مشروع و مقابله به مثل را که طبق حقوق بین الملل برای کشورها به رسمیت شناخته شده است به کرسی بنشاند و سکوت انها را جلب کند. چراکه انفجار در مرکز هسته ای به معنای ورود به خطوط قرمز امنیتی برای هر کشور است.

نورنیوز حتی در تحلیلی عجیب شروع یک جنگ را برای فرار رئیس جمهور آمریکا از مهلکه انتخابات ضروری دانسته است. این درحالی است که دونالد ترامپ در داخل با اعتراضات ضدنژادپرستی و همچینین بیماری کرونا و عدم مقبولیت درگیر است و تلاش می کند تا ثابت کند به شعار اول آمریکای خود و خروج نظامی هایش از منطقه پایبند مانده تا بتواند برای ۴ سال دیگر در اتاق بیضی شکل کاخ سفید بماند.

رهبرانقلاب هم قبلا اعلام کرده بودند که نه جنگ می شود و نه مذاکره میکنیم. اما برخی در داخل بازدارندگی کشور را به عنوان تنش زایی و عامل جنگ معرفی میکنند.

اگرچه عجله نکردن در پاسخ به دشمن و مقابله در فرصت مناسب مساله ای مهم و قابل درک است اما اظهارات مسئولان دولتی که پیام ضعف و انفعال صادر می کنند و دشمن را نسبت به اقدامات بعدی بیمه کرده اند برای امنیت کشور می تواند تبعات غیرقابل پیش بینی داشته باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.