شکست خوردگان جنگ سوریه، به دنبال انتقام از عراق و لبنان

0 ۱۸۳

تظاهرات دیروز مردم عراق در۱۰ استان بغداد، بصره، نجف، کربلا، دیوانیه، واسط، میسان، المثنی، ذی قار و بابل که علیه فساد و ناکارآمدی دولت این کشور بر گزار شده بود، با حمله شماری از نفوذی ها به مراکز و نهادهای عمومی همراه شد.

در شهر جنوبی «سماوه» عوامل آشوب گر دفاتر حزب «حکمت ملی» وابسته به «سید عمار حکیم» و دفاتر«عصائب اهل حق» وابسته به «حشدالشعبی» را به آتش کشیدند. در بغداد تظاهرکنندگان به منطقه سبز رفتند و در میدان تحریر این شهر نیز نیروهای امنیتی مجبور شدند از گاز اشک آور استفاده کنند.

در نا آرامی های پایتخت همچنین، دو نفر جان خود را از دست داده اند. دو فرد مسلح نفوذی هم در تظاهرات بغداد، توسط مردم شنا سا یی و به دست نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

از استان «دیاله» درشمال شرق عراق نیز خبر رسید، چند مقام استانی به دست افراد مسلح ناشناس ترور شدند. شمار زخمی های تظاهرات دیروز مردم عراق نیز حدود ۱۵۰ تن گزارش شد.

مرجعیت: مراقب نفوذی ها باشید
«عبدالمهدی الکربلائی» نماینده آیت الله «سید علی سیستانی»، تأکید کرد که تظاهر کنندگان نباید به اموال عمومی و شخصی تعدی کنند، بلکه باید مسالمت آمیز بودن تظاهرات خود را حفظ کنند.

وی خاطر نشان کرد: «مردم در مورد شماری از اصلاحات، از جمله مبارزه با فساد و تحقق عدالت اجتماعی، اتفاق نظر دارند.»

الکربلائی خطاب به تظاهر کنندگان گفت:«به کسانی که اهداف پلید دارند، اجازه ندهید در میان شما نفوذ کرده و به نیروهای امنیتی حمله کنند».

وعده نخست وزیر
«عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق، در واکنش به تداوم تظاهرات مردمی در این کشور، ضمن تعهد به انجام اصلاحات در کابینه ظرف چند هفته، تظاهرکنندگان را به بیان مسالمت آمیز خواسته ها و آرای خود فراخواند.

عبدالمهدی خطاب به مردم کشورش، تاکید کرد: دولت طرح کاهش دریافتی برخی پست ها از جمله مسئولان حتی درجه چهار ریاست جمهوری ، وزراء و اعضای پارلمان و درجه های ویژه، وکلا و مدیران تا نصف را بررسی می کند، تا جایی که بیشترین حقوق دریافتی از ۱۰ میلیون دینار در ماه تجاوز نکند.

«بشیر خلیل الحداد» معاون دوم رئیس پارلمان عراق، نیز در واکنش به این تظاهرات، بر اهمیت انجام اصلاحات سریع دولتی و عمل به مطالبات قانونی تظاهر کنندگان تأکید کرد.

لبنان
لبنانی ها دیروز نیز برای نهمین روز متوالی علیه دولت این کشور دست به تظاهرات زدند. به گزارش ایسنا، معترضان بیشتر مسیرها را در شهرهای مختلف به ویژه بیروت بستند. نیروهای امنیتی نیز تمامی مسیرهای منتهی به کاخ ریاست جمهوری در بیروت را با سیم خاردار مسدود کردند. دیروز و در پی سخنرانی «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان، هواداران حزب الله در شهرهای «صور» و «نبطیه» با پرچم های حزب الله به خیابان ها آمدند و از نصرالله حمایت کردند.

روزنامه «الاخبار» به نقل از منابعی اعلام کرد ، «سعد حریری» نخست وزیر، آمادگی خود را برای تشکیل دولت جدید، اعلام کرد، ولی گفت که قبل از هرگونه استعفایی باید توافق کامل صورت بگیرد. این منابع اعلام کردند که حزب الله و جریان آزاد ملی لبنان با هرگونه اصلاحاتی که به تغییر «جبران باسیل» وزیر خارجه بینجامد، مخالفند.

«حسن فضل الله» عضو فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان، اعلام کرد که «حزب نیروهای لبنانی»(به ریاست سمیر جعجع) تحرکات مردم در خیابان ها را سازماندهی می کند. این عضو فراکسیون وفاداری به مقاومت تصریح کرد که این تحرکات ملی مردم دستاوردهایی داشته، اما می ترسیم این دستاوردها در محافل سیاسی از بین برود.

همزمان با استمرار اعتراضات در لبنان، ارتش این کشور دیروز طی بیانیه ای درباره برخی رفتارهای اهانت آمیز و مخالف قوانین برخی تحصن کنندگان هشدار داد. شبکه المیادین نیز از نزاع بین تظاهر کنندگان در میدان «ریاض الصلح» در مرکز بیروت و مداخله نیروهای امنیتی برای پایان دادن به این نزاع خبر داد. معترضان در «جبیل» نیز گفتند که رئیس جمهور در سخنان خود، چیز تازه ای بیان نکرده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.