دیدار با فرستاده ترامپ کار دست وزیرخارجه داد

0 ۱۹۳

یک رسانه آمریکایی بامداد شنبه (به وقت تهران) مدعی شده «رند پال»، سناتور آمریکایی در دیداری که حدود ۲۰ روز پیش با «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران داشته از او دعوت کرده در کاخ سفید با «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا دیدار کند.

وبگاه روزنامه «نیویورکر» نوشته ماه پیش، در بحبوحه شدت گرفتن تنش ها میان واشنگتن و تهران ظریف دعوت نامه غیرمنتظره ای برای دیدار با ترامپ در دفتر کار رئیس جمهور آمریکا دریافت کرد.

علی رغم محدودیت هایی که دولت آمریکا برای ظریف در سفر به سازمان ملل وضع کرده بود اما چهارشنبه ۲۶ تیرماه ۹۸ برخی منابع خبری خبر دادند یک سناتور آمریکایی چند روز پیش از «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا خواسته به نمایندگی از کاخ سفید با محمد جواد ظریف دیدار کند.

پایگاه پالیتیکو نوشته بود «رند پال» که نماینده مجلس سنا و یک جمهوری خواه نزدیک به کاخ سفید است، چند روز پیش در جریان یک جلسه بازی گلف به ترامپ پیشنهاد کرد با «محمد جواد ظریف» دیدار و درباره کاهش تنش ها میان ایران و آمریکا گفت وگو کند. ترامپ این پیشنهاد را پذیرفت.

نیویورکر نوشته رند پال، با حمایت ترامپ از چند هفته قبل مشغول کار بر روی این پیشنهاد بود و در خصوص آن با کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا مشورت کرده بود. ابتدا سه هفته قبل از عزیمت ظریف به نیویورک فردی به نیابت از رند پال با ایرانی ها تماس برقرار کرد. روز ۱۴ جولای، یک روز قبل از سفر ظریف، پال هنگام بازی گلف با ترامپ با او درباره ایران صحبت کرد. نهایتا نیز این دیدار علی رغم انتقادات فراوان انجام شد.

ترامپ در این خصوص گفته است: «رند دوست من است، او از من خواسته آیا می تواند [در مذاکره با ایران] مشارکت کند. من گفتم پاسخ مثبت است. اگر سناتورهای دیگر هم از من بخواهند در این مورد مشارکت کنند، بسته به اینکه چه کسی باشد جوابم مثبت است.»ترامپ در این صحبت خود از واژه « negotiation process » استفاده می کند و آن را قسمتی از «پروسه یا روند مذاکراتی با ایران» میخواند. ترامپ به صراحت این دیدار را مشارکت سناتورهای جمهوری خواه در مذاکره با ایران معرفی میکند و اعلام میدارد که سناتورهای دیگر هم که با دیدگاه های ترامپ همراه باشند می توانند در این پروژه او را یاری رسانند. اما با این وجود وزیرخارجه کشورمان حاضر نمیشود اسم نمایندگان ترامپ را هم به زبان بیاورد و در این خصوص به مردم توضیح بدهد.

تحریم ظریف؛ ثمره دیدار با نماینده ترامپ

وزیر امور خارجه درباره خبرهای منتشر شده مبنی بر دیدار سناتور راند پال توضیح نداد. وی بدون اشاره به روابط نزدیک این سناتور جمهوری خواه با ترامپ گفت: «من در سفرهایی که به نیویورک دارم با نمایندگان کنگره که نمایندگان مردم آمریکا و نه فرستاده دولت این کشور گفت وگو کردم و باز هم انجام می دهم اما اینکه با چه کسانی گفت وگو می کنم را به خودشان واگذار می کنم تا اعلام کنند.»

بازگشت ظریف از دیدار با نماینده ترامپ در آمریکا با اعلام تحریم وی همزمان شد. شمخانی دبیر شورایعالی امنیت ملی در این خصوص طی یادداشتی پیشنهاد ترامپ برای دیدار با ظریف را تایید کرد و تحریم ظریف را بعد از رخداد این موقعیت دانست. او نوشت:« تحریم وزیر محترم امورخارجه ایران پس از مخالفت با پیشنهاد ترامپ برای گفتگوی حضوری با ایشان، نشان داد که قطار “فشار حداکثری” در “ایستگاه ناکامی” متوقف شده و سرنشینان آن چاره ای جز تغییر ریل به سمت اجرای تعهدات و احترام به حقوق قانونی جمهوری اسلامی ایران ندارند. »

آنچه از این رخداد مشخص است این است که آمریکا در راستای فشار حداکثری به ایران پروژه دیدار رندپال با ظریف را پیاده کرده تا از او بخواهد در اتاق بیضی شکل با ترامپ دیدار کند اما با شکست این پروژه و ناامیدی از گرفتن یک عکس یادگاری با نمایندگان جمهوری اسلامی جهت بهره برداری های سیاسی و انتخاباتی پرده نهایی فشار را در تحریم دیپلماسی و سکاندار وزارت خارجه ایران رونمایی کرده است. این رخداد درحالی است که بعیدی نژاد عضو سابق تیم مذاکره کننده و سفیر کنونی ایران در لندن تحریم ظریف را به یک سریال تلویزیونی نسبت میدهند و این مناقشه را با اهداف آلوده سیاسی همراه میکنند. خبرگزاری دولتی ایرنا نیز در همین پازل بازی کرده و این ادعا را مطرح میکند اما در خصوص نقش رندپال و دیدارهای خارج از عرف ظریف با دشمنان ایران صحبتی نکرده است.

چرا ظریف با نماینده ترامپ دیدار کرد که منجر به چنین اتفاقی شود؟

ظریف در نیویورک و در جمع خبرنگاران گفته بود که وی طی هفته جاری دیدارهایی با برخی مقامات کنگره داشته است اما با مقامات دولت آمریکا یا نمایندگان آنها دیدار نداشته است. وی درحالی رندپال را نماینده کنگره معرفی میکند که او پس از هماهنگی با ترامپ و چراغ سبز وی این دیدار را انجام داده است.

کارشناسان معتقدند کاخ سفید به سناتورهایی که با مواضع خود همراه نباشد به هیچ عنوان اجازه دیدار با مقامات ایرانی را نخواهند داد. چنانچه قبلا دونالد ترامپ و پمپئو به دلیل گفت و گوی جان کری در حاشیه چند اجلاس با جواد ظریف به شدت وی را مورد حمله قرار دادند. تا جایی که گفته میشود جان کری مجبور به عذرخواهی از دولت شد. بنابراین نمیتوان انتظار داشت که دولت آمریکا موافقت خود را با دیدار رندپال با وزیرخارجه دولت روحانی اعلام نکرده باشد. المانیتور به نقل از یک کارشناس غیر دولتی که خواست نامش فاش نشود گفت که ظریف و رند پال در نیویورک دیدار کرده تا درباره چشم انداز مذاکرات احتمالی میان ایران و آمریکا گفت وگو کنند.

رندپال: گفت و گوها فوق محرمانه بود اما در مورد مسائل موشکی!

حالا «رند پال» هم در یک مصاحبه ، دیدار اخیرش با محمد جواد ظریف در نیویورک را «فوق محرمانه» خوانده و گفته است: «نمی توانم هیچ حرفی در این باره بزنم»

مجری برنامه تلویزیونی فری د پیپل از رند پال درباره دیدار اخیر او با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در نیویورک سوال کرد و گفت: «شما با رئیس جمهور ترامپ صحبت های داشتید و او به امید اجتناب از جنگ، به شما اجازه برقراری ارتباط با مقام های ایرانی را داد. شما درباره این موضوع چه چیزی می توانید به ما بگویید و شما آیا می توانید به ما بگویید که شما با این کار در تلاش برای دستیابی به چه چیزی هستید؟»

رند پال با مزاح جواب داد: «قطعا هیچ چیزی درباره این موضوع نمی توانم بگویم و اگر بگویم، باید شما را بکشم چرا که این یک موضوع فوق محرمانه است، خوب اگر به شما بگویم، آیا این موضوع می تواند محرمانه بماند؟»

این سناتور آمریکایی محور اصلی گفت و گوی خود با ظریف را مساله موشکی میداند و با اشاره به عقب نشینی دولت روحانی در حوزه هسته ای امیدوار است که ایران در حوزه موشکی و دفاعی نیز عقب نشینی کند. وی در این خصوص گفت:

«من به طور کلی درباره این موضوع که اهداف ما در رابطه با دیپلماسی چیست و اینکه ما باید درباره چه چیزی حرف بزنیم، صحبت می کنم. به نظر من، همانطوری که توافق (هسته ای) ایران که ما قبلا داشتیم نشان داد، ایرانی ها به محدود کردن برنامه غنی سازی هسته ای شان تمایل دارند و واقعا آماده صحبت کردن درباره این موضوع هستند که آنها هرگز سلاح هسته ای نداشته باشند، به نظر من آنها واقعا در این نقطه قرار دارند و می تواند امکان یک توافق دیگری وجود داشته باشد. موضوع سخت تر (توافق با ایران)، توافق بر سر موشک بالستیک است و این موضوع بخشی از توافق هسته ای ایران نبود و رئیس جمهور و بسیاری دیگر از افراد گفته بودند که این یک نقص بزرگ در توافق (برجام) بود و آنها (ترامپ و اطرافیان او) خواهان یک معاهده درباره موشک بالستیک هستند»

اهداف زیاده خواهانه آمریکا که باعث شده تا این رژیم درصدد فشار حداکثری به ایران جهت عقب نشینی در حوزه دفاعی و موشکی باشد بر کسی پوشیده نیست. اما سوال اصلی این است که چرا جواد ظریف با نمایندگان و نزدیکان رئیس جمهور این رژیم دیدار میکند؟ چرا در خصوص هویت دیدار کنندگان با وی صحبتی نمیکند و از محتوای زیاده خواهانه و غیرمنطقی خواسته های آنها برای ملت ایران صحبت نمیکند؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.