لاریجانی دوشادوش لیبرال ها

0 ۴۴۰

علی لاریجانی که روزی با جسارت در پخش صحنه هایی از حضور دوم خردادی ها در کنفرانس زشت و مستهجن برلین ضربه محکمی به لیبرال های داخلی زده بود و مورد علاقه جریان انقلابی واقع شد حالا پس از ۱۰سال مسئولیت در مهمترین نهاد قانون گذار کشور زیر بیرق لیبرال های اقتصادی قرار گرفته و تحت برند آنها در خصوص چالش های اقتصاد ایران سخنرانی کرده است!

هشتمین همایش سیاست های پولی و چالش بانکداری و تولید با سخنرانی مسعود نیلی مشاور رئیس جمهور و علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی و دیگر اقتصاددانان لیبرال در مرکز همایش های رایزن برگزار شد. این همایش از سوی جریان رسانه ای لیبرال های اقتصادی در روزنامه دنیای اقتصاد برگزار شد. این کنفرانس در حالی با محوریت “راز ماندگاری چالش ها در اقتصاد ایران” برقرار شد که از اصلی ترین دلیل این مساله را می توان حضور سکانداران سیاسی و اقتصادی لیبرال در کشور دانست. رخدادی که در این کنفرانس به آن اشاره نشده و اتفاقا عوامل موثر در چالش اقتصادی این روزهای کشور در این همایش شرکت کرده اند. این افراد در حالی خود را بیرون از گود اقتصاد امروز معرفی کرده اند که خود از اصلی ترین دلایل نابسامانی های امروز کشور هستند.

علی لاریجانی رئیس مجلس، مسعود نیلی مشاور حسن روحانی، محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس جمهور و عباس آخوندی وزیر سابق مسکن شاید از مهمترین میهمانان این همایش بودند.

نکته جالب آنکه فاطمه حسینی نماینده اصلاح طلب مجلس که دختر صفدر حسینی از نجومی بگیران بوده و خود در میانه بحران ارزی کشور در سال نود دست به تاسیس صرافی زده و اکنون هم خانواده اش متهم به ساخت و سازهای غیرقانونی در شمال تهران شده اند یکی از سخنرانان این همایش بوده تا به آسیب شناسی اقتصاد ایران بپردازد!

لاریجانی به انتهای مسیر اصلاح طلبان سقوط کرده است

او در همایش لیبرال ها شرکت کرده و با همرنگ کردن خود با این جماعت از حامیان بازار آزاد شده است. وی در جایی از این همایش می گوید: «وظیفه دولت کار اقتصادی و قیمت گذاری نیست بلکه باید فضای آزاد و رقابت پذیر را فراهم کند.» تفسیر عینی این جملات همان است که امروز در کشور در حال رقم خوردن است. اتفاقی که باعث شده سوداگران قیمت مسکن، خودرو و ارز و… به عنوان «بازار آزاد» تعیین کنندگان قیمت ها برای مصرف کنندگان شوند و دولت روحانی نظاره کند و مجلس لبخند رضایت بزند.

لاریجانی روابط تجاری با جهان را به عنوان یکی از راهکارهای خروج از چالش های اقتصادی کشور مطرح کرد و گفت: «این کار در شرایط امروز ساده نیست. هرچند اصل این موضوع را قبول داریم اما در شرایط کنونی به علت اقدامات آمریکایی ها موضوع همکاری های تجاری با کشورهای خارجی امر ساده ای نیست.» وی که با مدیریت مجلس باعث تصویب ۲۰دقیقه ای برجام شده بود از دشمنی های آمریکا هم انتقاد کرد. علی لاریجانی از بازار آزاد و خصوصی سازی و ارتباط با جهان گفت اما حاضر نشد چیزی از اقتصاد مقاومتی و مولفه های آن بگوید.

او مدت هاست که در پرتو مواضع و صحبت های خود مورد حمایت اصلاح طلبان قرار گرفته تا جاییکه یکی از گزینه های ریاست جمهوری آنها در ۱۴۰۰ علی لاریجانی است.

قبل تر محمد قوچانی، روزنامه نگار و مشاور رسانه ای دفتر ریاست جمهوری از رضایت یکی از سران فتنه ۸۸ از علی لاریجانی خبر داده بود.

قوچانی در بخشی از گفتگوی خود به آرمان گفته بود:

« در دولت اصلاحات براساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی که ریاست آن برعهده رئیس جمهور (محمد خاتمی) قرار داشته آیت ا… منتظری در «حصر» قرار گرفتند. این در حالی است که پس از انتخابات سال۹۶ جلسات مفیدی در شورای عالی امنیت ملی برگزار شده که مسأله «حصر» در دستور کار قرار گرفته است. نه تنها اصلاح طلبان و بلکه بخش هایی از جریان اصولگرایی نیز در این زمینه به آقای روحانی کمک کرده اند. بنده از آقای سیدمحمدرضا خاتمی نقل قول می کنم که آقای علی لاریجانی در این مسأله در حال کمک به آقای روحانی است و اتفاقا این کمک خیلی جدی است.»

قوچانی در ادامه از نظر مثبت حسن روحانی برای کاندیداتوری لاریجانی در ۱۴۰۰ می گوید:

«برای آقای روحانی ریاست جمهوری آقایان لاریجانی و یا آقای جهانگیری تفاوتی نمی کند. این وضعیت در سال۷۶ برای آیت ا… هاشمی نیز وجود داشت. در آن مقطع زمانی نیز برای آقای هاشمی تضاد جدی بین آقای خاتمی و ناطق نوری وجود نداشت و ایشان گمان نمی کردند که با به قدرت رسیدن یکی وضعیت کشور «بهشت» می شود و با به قدرت رسیدن دیگری «جهنم». در سال۱۴۰۰ آقای روحانی به دنبال این خواهد بود که اصلاح طلبان معتدل و یا اصولگرایان معتدل در کشور به قدرت برسند و به همین دلیل بین آقای لاریجانی و جهانگیری تفاوت نمی بینند. در شرایط کنونی معتدلین هر دو جریان سیاسی کشور روی آقای روحانی اجماع دارد. این در حالی است که رئیس دولت اصلاحات و آقای ناطق نوری نیز از رویکرد آقای روحانی حمایت می کنند.»

با این وجود می توان فهمید که چرخش نرم لاریجانی به سمت اصلاح طلبان از کجا آب می خورد. در زمان انتخاب رییس مجلس جدید نیز اصلاح طلبان به جای عارف از لاریجانی حمایت کردند. اقدامی که در درون اردوگاه اصلاح طلبی سروصدای خیلی ها را هم درآورده بود.

عطریانفر همان زمان در توضیح حمایت از لاریجانی می گوید:

«عملکرد ما درست بود استدلال داریم. موضوع ریاست لاریجانی در مجلس حداقل در سال های پیش حتما صیانت گر منافع و مصالح اصلاح طلبان بوده است در نظام انتخاباتی و پارلمانی که اصلاح طلبان فاقد اکثریت مطلق اند و اکثریت های نسبی آنها نیز بعضا شکننده و غیرقابل اعتماد است، بی تردید دفاع از چهره میانه رو اصولگرا در برابر رادیکالیسم مهار نشده اقدامی درست و شایسته بوده است.»

لاریجانی دوشادوش لیبرال ها

فارغ از صحبت های علی لاریجانی در این همایش، نفس حضور وی در کنار نهاوندیان، نیلی و آخوندی و فاطمه حسینی خود نشان می دهد که رویکرد فکری رئیس مجلس به کدام سو گرایش دارد.

مسعود نیلی که معروف به اقتصاددان لیبرال است هم در دوره هاشمی رفسنجانی و بحران های اقتصادی دهه هفتاد مسئولیت داشته و هم در دولت روحانی دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقتصادی بوده است. نکته عجیب آنکه در هر دو دوره ایران شاهد شورش های اقتصادی شد که خروجی اعتراض مردم به سیاست های اقتصادی لیبرال ها بود.

همه اعضای این همایش کسانی هستند که خوب یا بد در دوره های مختلف مسئولیت های خطیر داشته اند و صلاحیت این را ندارند که در سخنان خود از وضعیت موجود به عنوان یک تحلیل گر یا اقتصاددان انتقاد کنند بلکه باید پاسخگوی عملکرد خود باشند. عباس آخوندی وزیر مسکن و شهرسازی که در دوره وی بزرگترین فجایع در حوزه مسئولیتش رخ داد حالا اما تئوریسین خروج از این چالش ها شده است.

آخوندی در دوره مسئولیت خود سازمان حمایت از مصرف کنندگان را یک سازمان مارکسیستی معرفی کرده بود. ماجرا از این قرار بود که شرکت راه آهن اعلام کرد که می خواهد قیمت بلیت های قطار را تا سقف ۲۰ درصد گران کند. اما سازمان حمایت، زیرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت، اعلام کرد که این افزایش قیمت با قوانین و مقررات کشور، از جمله مصوبه هیات دولتی که خود آخوندی عضو آن است، مغایرت دارد. وی در این خصوص گفت: «این بساطی که حضرات راه انداختند غیر از تعالیم حضرت مارکسه؟ غیر از تعالیم سوسیالیسم تعالیم دیگریه که اینها رو هدایت بکنه بیان اینگونه در بازار مسلمین دخالت بکنند و در واقع دست بکنند تو جیب خلق الله و بخوان پز طرفداری از مردم و مصرف کننده رو بدن؟»

آخوندی اما روی همه لیبرال ها را سفید کرده و هیچ گونه دخالت دولت در حمایت از مصرف کننده را نمی پذیرفت این در حالی است که اگر دخالت دولت هی غربیا در بحران های اقتصادی نبود وضعیت اقتصادی غرب پس از ۲۰۰۸ به شدت فاجعه بار تر از امروز رقم میخورد.

یکی از افراد صاحب نظر در این خصوص معتقد است: «همه اهداف سازمان حمایت حول تنظیم بازار می گردند که به دشواری می توان آن را آرمانی کمونیستی دانست. در واقع همه سرمایه داری های پیشرفته نهادها و مکانیسم هایی برای تنظیم بازار دارند. بازار رقابت کامل وجود خارجی ندارد و در مورد اکثر کالاها و خدمات این انحصارهای تک قطبی یا چند قطبی هستند که بخش اعظم بازار را در اختیار دارند و برای حفظ منافع خود با هم همکاری می کنند. توزیع اطلاعات اقتصادی هم در جامعه متقارن نیست و به سود اقلیت قدرتمند و ثروتمند است. به این ترتیب قیمت گذاری تحت فشار رقابت و به شکلی بهینه که منافع عمومی را حداکثر می کند انجام نمی شود و قدرت های انحصاری در بازار می توانند قیمت را به نفع خود دستکاری کنند. وضعیت غیربهینه ای که در آن «شکست بازار» رقم می خورد. قدرت انحصارها آن قدر زیاد است که گاه فعالیت هایشان به بحران اقتصادی منجر می شود و در چنان وضعیتی مداخله نهادهای عمومی و دولتی برای تنظیم بازار ضروری است.»

آخوندی که از مخالفان جدی ساخت مسکن برای مردم بود در نهایت با چند فاجعه ریلی و همچنین افزایش ۱۰۰درصدی قیمت مسکن در تهران و گرانی بی سابقه در شهرستان ها و استان ها و همچنین عدم اجرایی کردن مالیات بر مسکن که دست سوداگران را می توانست ببندد از پاسخگویی فرار کرد و استعفا داد.

دورهمی افرادی که سال ها در کشور مسئولیت داشته و وضعیت نابسامان امروز را رقم زده اند به عنوان نظریه پرداز و کارشناس برای حل مشکلات کشور با همان ایده های نئولیبرالی طنز مضحکی است که در این همایش دیده میشود. افرادی که با راهکارهای امتحان شده و پوسیده خود یا باعث ایجاد رانت ۱۰۰هزار میلیاردی ناشی از ارز ۴۲۰۰تومانی شده اند و یا در سابقه خود به تورم چند برابری در حوزه مسکن را ثبت کرده و خانه سازی برای مردم را مزخرف توصیف کرده اند در همایشی شرکت کرده اند که به دنبال «راز ماندگاری چالش های اقتصاد ایران» هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.