اینستکس همراه FATF و برای کالاهایی که آمریکا تعیین می کند چه سودی دارد؟

0 ۱۹۱

حمید بعیدی نژاد رییس سابق تیم کارشناسی مذاکرات هسته ای و سفیر کنونی ایران در انگلیس، در توییتی مدعی شده است که اقدام دیرهنگام و ناکافی دولت در کاهش تعهدات هسته ای، باعث شده تا اعلام کند که با تبادل «کالاهای اساسی» از طریق اینستکس مشکلی ندارد!

بعیدی نژاد درحالی تلاش دارد که اجرایی شدن اینستکس را ثمره اقدام دیرهنگام دولت بداند که بررسی گفته های مقامات غربی نشان می دهد که او اساسا متوجه موضوع نشده است!

کالای اساسی یا بشردوستانه؟

بعیدی نژاد مدعی شده است که آمریکا با تبادل «کالاهای اساسی» مشکلی ندارد، حال آنکه از منظر آمریکایی ها همانطور که در توییت «صدای آمریکا» نیز آمده است، این «کالاهای بشر دوستانه» است که تبادل آن برای ایران بدون موانع خواهد بود. باور این نکته که سفیر ایران در انگلیس تفاوت این دو را نداند کمی سخت است و باید دید چرا جناب سفیر سعی دارد واقعیت را طور دیگری نمایش دهد؟

علاوه بر این، پیش از این مقامات اروپایی بارها به صراحت اعلام کرده اند که کانال مالی اروپا صرفا مواردی را شامل می شود که از سوی آمریکا تحریم نشده باشد، هر چند همین وعده نیم بند اروپا نیز تا کنون مطلقا محقق نشده است. مشخص نیست در حالی که اروپا همراهی بی قید و شرط خود با تحریم های آمریکا در اجرای اینستکس را اعلام کرده، بعیدی نژاد سعی دارد از یک گزاره ناقص و تحریف شده برای دولت دستاورد بتراشد.

آمریکا با کدام «اینستکس» مشکلی ندارد؟

گذشته از این، بعیدی نژاد در حالی در توییت خود گفته است که آمریکا با اینستکس مشکلی ندارد که ۱۷ اردیبهشت سال جاری، آمریکا از کشورهای اروپایی خواست، اجرای کانال تسهیل تجارت میان ایران و اروپا را به اجرایی شدن FATF از سوی ایران گره بزنند! و جالب تر اینکه اروپایی ها بدون فوت وقت به فرمان کدخدای خودلبیک گفته و خواسته های فراقانونی خود را تکرار کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان بار دیگر بر خواسته آمریکا مبنی بر اجرای خواسته های FATF توسط ایران تاکید کرد و گفت: «اینستکس به دلیل پیچیدگی و انتظارات طرف ایرانی تحقق نیافته است؛ همان طور که می دانید اینستکس احتیاج به یک ساختار همانند در ایران دارد که باید از طرف ایران محقق شود؛ هر دو این ساختارها باید در زمینه مبارزه با پول شویی و تأمین مالی تروریسم، استانداردهای بین المللی را تضمین کنند؛ سخت در تلاشیم تا اینستکس را عملی کنیم؛ به مذاکرات خود در این باره با طرف ایرانی ادامه می دهیم»

در هر حال اروپایی ها پس از فرصت سوزی های یک ساله و معطل ساختن ایران، به دستور آمریکا، از اجرای اینستکس هم سر باز زدند و دولتی ها و دیپلمات های ایران نیز مثل بعیدی نژاد با دستاورد تراشی های مفتضحانه برای برجام، نمی خواهند باور کنند که سگ زرد برادر شغال است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.