دکتر محمد سلیمانی:
حاکمیت شبکه های اجتماعی در اختیار ما نیست/ باید دسترسی نظام به این شبکه ها فراهم شود

0 ۱۲۴

محمد سلیمانی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت نهم درباره راهکار کنترل فضای مجازی و صحبت های روز گذشته رهبر معظم انقلاب مبنی بر مقابله با ناامنی ها در فضای مجازی اظهار داشت: در جامعه امروز – چه فضای حقیقی و چه فضای مجازی -، باید بازیگران آن هویت مشخص داشته و شناسنامه دار باشند مثلا اگر کسی توهین به شما می کند، باید مرجعی برای رسیدگی به آن وجود داشته باشد و وقتی طرف توهین کننده را صدا می کنند صاحب هویت است و شناسنامه دار است.

وی افزود: اشکالی که در فضای مجازی وجود دارد این است که شبکه های اجتماعی کنترلش دست عناصر خارج از ایران است و شناسایی و ثبت و ضبط آن دست عواملی در خارج است و دست حاکمیت ایران و داخل نیست و این مشکل اساسی است که در فضای مجازی ایجاد شده و همه در حال ضرر دیدن هستند، تا جایی که اتفاقی نیفتاده منفعت است اما وقتی به حرکت های ضد مسائل فرهنگی ، سیاسی و حتی اقتصادی مانند دزی و کلاهبرداری می رسد خسارت های زیادی دارد.

سلیمانی با بیان اینکه نقش نیروی انتظامی این است که به شکایت ها رسیدگی کند و تشکیل پرونده دهد، گفت: مسئله اعمال حاکمیت مربوط به دولت است. دولت باید بر شبکه ها اعمال حاکمیت کند و آنها را اداره کند؛ لذا شبکه های مجازی باید در اختیار وزارت ارتباطات یا وزارت ارشاد قرار بگیرد و به نحوی این کار را انجام دهند.

وزیر اسبق ارتباطات خاطرنشان کرد: متأسفانه دستگاه های مختلف در حال انداختن توپ به زمین هم هستند و فکر می کنند اگر جرمی اتفاق افتاد نیروی انتظامی باید مکانیزم های لازم را برای شناسایی افراد داشته باشد، در حالی که این مکانیزم های لازم را وزارت ارتباطات و وزارت ارشاد مشخص می کنند و بیشترین نقش را دارند و باید ساختار را درست کنند. شبکه ملی و ورودی و خروجی شبکه ها با نیروی انتظامی نیست، بلکه با شرکت زیرساخت است.

وی درباره نحوه اعمال حاکمیت دولت نسبت به شبکه های اجتماعی خارجی اظهار داشت: مسلماً حاکمیت این شبکه ها در اختیار نظام جمهوری اسلامی نیست، اما همه از آن استفاده می کنند و محاسن زیادی هم داشته، اما در برخی موارد هم انسان های فرصت طلب، تبهکار، توهین کننده و مخرب حضور دارند که وظیفه دولت اطلاع رسانی و آموزش به مردم در این زمینه هاست. مشکل اصلی در اعمال حاکمیت است و تا این حاکمیت حل نشود، وزارت ارتباطات هم نمی تواند کاری کند و باید تماشاگر باشد و نهایتاً کارهای جزئی انجام دهند.

سلیمانی خاطرنشان کرد: من موافق متوقف کردن اینستاگرام نیستم بلکه نظرم این است که باید دسترسی نظام به این شبکه ها فراهم شود و مشخص شود مسئولیت آن با چه کسی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.