تاثیر تغییر رییس بانک مرکزی در اقتصاد ایران

0 ۱۳۴

هیات دولت در جلسه روز گذشته خود حکم به تغییر رئیس بانک مرکزی داد تا ولی الله سیف پس از گذشت ۵ سال جای خود را به عبدالناصر همتی بدهد.

رئیس جمهور در سخنان امروز خود در جمع هیات دولت عبدالناصر همتی را نیروی تازه نفسی خواند که اشراف کاملی نسبت به روابط بانکی و مالی دارد اما آیا تغییر رئیس بانک مرکزی می تواند اقتصاد ایران را متحول کند؟

در همین راستا هرچند که بهبود وضع اقتصادی و به تبع آن بهبود اوضاع معیشتی مردم از جمله اهدافی است که هر دولتی تلاش می کند به آن دست پیدا کند اما باید این واقعیت تلخ را پذیرفت که نه تنها تغییر رییس بانک مرکزی بلکه اگر همین امروز محمد باقر نوبخت، محمد نهاوندیان و حتی تمام تیم اقتصادی دولت نیز تغییر کنند اما همچنان « حسن روحانی» رییس جمهور باقی بماند ، هیچ چیز در اقتصاد ایران بهتر نخواهد شد.

در واقع باید اذعان کرد که مشکل این دولت بودن یا نبودن ۴ نفر در کابینه نیست، مشکل اصلی تفکر و راهبرد غلطی است که حسن روحانی از سال ۹۲ آغاز کرد و وضعیت کشور را به این حال و روز درآورده است.

بنابراین مشکل اصلی کشور را این روزها باید در ۳ برابر شدن نقدینگی- رقمی بیش از ۱۵۰۰ هزار میلیارد دلار- در عرض کمتر از ۵ سال، وجود رانت خواران اصلی در بدنه اصلی دولت، رها کردن تولیدی های داخلی و وارد کردن کالاهای مشابه از خارج، تکرار سیاست های اقتصادی دولت هاشمی رفسنجانی از ۶۸ تا ۷۶ و افزایش شکاف طبقاتی و در نتیجه ثبت رکورد تورم قرن به میزان ۴۹.۴ درصد، تفکر نئولیبرال در اداره اقتصاد کشور و در یک کلام در تا سال ۱۴۰۰ با «روحانی» دانست.

در یک کلام خلاصه آن که تحول مثبت در اقتصاد تنها با رای مردم آغاز می شود وگرنه سیف با همتی جز تفاوت در نام خانوادگی هیچ فرق دیگری ندارند! هر دو کارگزار یک تفکر و راهبرد غلط هستند…

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.