برخی می خواهند با نگاه مصلحت اندیشانه، تکلیف محوری را زیر سؤال ببرند/ تکلیف سال ۹۲ متفاوت با سال ۸۴ است/نکته مهم مقام معظم رهبری در اولین دیدار هیئت دولت نهم خطاب به رئیس جمهور/ برخی در شعارهایشان، سیاست لبخند و سازش را با دشمن را مطرح می کنند

0 ۷

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جبهه پایداری انقلاب اسلامی، دکتر باقری لنکرانی نامزد اصلح معرفی شده از سوی جبهه پایداری در میان اعضای ستاد حامی وی با اشاره به حدیث العالم بالزمانه لا یحک تند گفت: این حدیث شریف را دوستان فراروان شنیدید از چند نفر از ائمه نقل شده که باد ها و فراز ونشیب ها کسی که به زمان خودش آگاه است را تحت تاثیر قرار نمی دهد . وی تصریح کرد: مومنین وظیفه دارند در هر مقطعی شرایط زمان را درست درک کنند و مطابق وظیفه خود در همان مقطع مطابق آن عمل کنند. چه بسا یک وظایفی در یک زمانی تکلیف انسان بوده ولی در شرایط زمانی دیگر با توجه به تغییر شرایط وتغییرآسیب ها و چالش ها وظیفه دیگری دارد. لنکرانی ادامه داد: مثال واضح آن در صدر اسلام نوع برخورد امام حسن مجتبی با حکومت اموی و نوع برخورد حضرت سید الشهدا با حکومت اموی است. بعضی ها می گویند چرا امام حسن صلح کردند و چرا امام حسین جنگیدند توجه آنان به این نیست که شرایط متفاوت بوده است زمان امام حسن (ع) شرایط صلح بود چونکه در آن شرایط یارانی نبودند که بتوانند آن پرچم را دنبال کنند وشرایط هم بگونه ای بود که حق وباطل براحتی قابل تشخیص نبود و اگر قیامی می شد می توانستند ابهامی ایجاد کنند و لطمه بزنند به مکتب تشیع و در زمان سید الشهدا (ع) برعکس شرایطی ایجاد شد که کاملا حق و باطل از هم جدا شدند و یاران با وفایی بودن که پای این حرف حاضر به جانفشانی بودند. اما باز معنی آن این نبود که حضرت سید الشهدا قیام کردند که پیروز شوند قیام کردند که به وظیفه عمل کنند حسب الظاهر هم شکست خوردند ولی تکلیف شان را عمل کردند. ما باید در هر زمان مطابق با تکلیفمان عمل کنیم/تکلیف سال ۹۲ متفاوت با سال ۸۴ است وی تصریح کرد: ما هم به تأسی از ائمه اطهار (ع) نگاه مان نباید به این باشد که ما پیروز می شویم ویا شکست می خوریم، باید ببینیم در هر مقطعی وظیفه ما چیست و مطابق تکلیف به آن عمل کنیم. وی گفت: ممکن است کسی تکلیفی که در سال ۷۶ داشته الزاما این تکلیف را در سال ۸۴ نداشته باشد و همین طور الزاما آن تکلیف در سال ۸۸ و یا ۹۲ برعهده اش نباشد. باید در هر زمانی مطابق تکلیف خودش عمل کرد. دکتر لنکرانی تأکید کرد: در برابر این نگاه تکلیف گرایانه همواره یک گروهی بودند که می خواستند این نگاه تکلیف گرایانه را با نگاه مصلحت اندیشی زیرسوال ببرند. به عنوان مثال در صدر اسلام در صحبت هایی که با سید الشهدا می کردند تا ایشان را منصرف کنند، می گفتند مصلحت نیست .شما شهید می شوید به جایی هم نمی رسید و فایده ای هم ندارد چرا حرم نبوی را در معرض اسارت وتوهین قرار می دهید؟ چرا خودتان را در معرض توهین قرار می دهید؟ اما کار به جایی می رسد که همان جمعیت نسبت به سید الشهدا آن فاجعه را به بار می آورند. وی ادامه داد: چالش فکری پیروان ائمه (ع) این نبوده که مخالفین نگاه حق جویانه را چگونه توجیح کنند چرا که حق و باطل مسیرشان مشخص است. بیشترین چالش این بوده است که با این مصلحت اندیشان چگونه حرف بزنند. این یک اصل مهم است که بفهمیم در هر زمان تکلیفمان چیست؟ تکلیف همان زمان را بفهمیم نه اینکه تکلیف چند سال قبل را هم امسال ملاک عمل قرار بدهیم. انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ از مهمترین وقایع کشور ما بلکه کل جهان شده است. دکتر لنکرانی تأکید کرد: انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲با توجه به شرایط بوجود آمده از مهمترین وقایع کشور ما بلکه کل جهان شده و همه رصد می کنند که ملت شریف ایران در این انتخابات چه رفتاری از خودش نشان می دهد. کسانی که می خواهند در این عرصه تاثیر گذار باشند، چه فردی که می خواهد کاندیدا شود و چه کسی که می خواهد داوطلبی را ترویج کند، وظیفه آنها در این انتخابات بسیار بسیار سنگین تر از گذشته است. پیچیدگی های این دوره نسبت به دوره های گذشته و همچنین اثر گذاری آن هم به مراتب بیشتر است . باید دقت کنیم که سنگینی شرایط و پیچیدگی وقایع ما را از نگاه تکلیف گرایانه دور نکند. دکتر باقری لنکرانی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص این انتخابات اظهار داشت: همانطوری که رهبر معظم انقلاب فرمودند فرایند این انتخابات ۲۸ روز است اما اثر آن ممکن است تا ۴۰ سال در کشور باشد.ویا حتی بیشتر.و باید دقت کنیم که سنگینی شرایط و پیچیدگی وقایع ما را از نگاه تکلیف گرایانه دور نکند. نامزد اصلح معرفی شده از سوی جبهه پایداری انقلاب اسلامی در خصوص تکلیف ما در انتخابات با توجه به سخنان مقام معظم رهبری گفت: به نظر بنده فرامینی که دیروز مقام معظم رهبری داشتند بسیار هشدار دهنده و روشنگرایانه بود. ما در شرایطی هستیم که دشمن سنگین ترین فشار ها را بر ما تحمیل کرده است. یعنی اگر کار دیگری هم از دستشان بر می آمد حتما انجام می دادند. وی ادامه داد: بنا براین داریم به یک نقطه مهم درتاریخ انقلاب اسلامی می رسیم . دشمن همه فشار ها را اورده است که ما اگر هر گونه سازش و تسلیم و عقب گرد داشته باشیم دشمن به منویات خودش رسیده و اگراین چند ماه آینده ما با استحکام ایستادگی و پایداری و مقاومت مسیرمان را طی کنیم، دشمن دیگر تحمل مقابله بیشتر با مقاومت ایران را ندارد و حتما مجبور می شود این فشارهای ناشی از تحریم را برای حتی مصالح اقتصادی و اجتماعی خودش هم که شده کم کند و مسیرش را بر عکس کند. بنابراین اگر ما استقامت خودمان، اصالت خودمان و عزت خودمان را اثبات کنیم، دشمن از ما ناامید می شود. بنده فکر می کنم این صحنه انشا الله مصداق الیوم یاس الذین کفرو خواهد شد. وی تأکید کرد: اگر ما محتویات این صحنه را نشناسیم و بخواهیم با مقضیات گذشته به تحلیل فضای حاضر بپردازیم، تحلیل مان حتما غلط است . دکتر لنکرانی ادامه داد: یک زمانی هدف این بود که کسانی که شعارشان اصولگرایی و تعهد به ارزشهای نظام انقلاب اسلامی است در مناصب باشند. این یک قدم رو به جلو در برابر کسانی که شعارشان سکولاریسم و یا در بهترین حالت شعارشان جامعه مدنی بود و کسی ارزش این کار را در زمان خودش نمی تواند انکار کند و ما با همین نگاه در انتخابات سال ۷۶ شرکت کردیم و درست است که شکست خوردیم ولی ناراحت هم نیستیم در آن موقع تشخیصمان این بود که ما باید این تفکر را دنبال کنیم . اگر بخواهیم بامنطق سال ۸۴ در سال ۹۲ تصمیم گیری کنیم، بی توجهی به واقعیات است وی گفت: از سال ۸۴ ما شاهد صف بندی های دیگری هستیم . این صف بندی ها با صف بندی های سال ۷۶ متفاوت است. اگر کسانی می خواستند با منطق سال ۷۶ در سال ۸۴ برخورد کنند، ویا با منطق سال ۸۴ در سال ۸۸ و یا در سال ۹۲ تصمیم گیری کنیم این یک بی توجهی به واقعیات است . برخی با هاشمی ۲۰۰۵ می خواستند طوری نشان دهند که مثلا ما خیلی خشک مقدس نیستیم! دکتر لنکرانی در خصوص وضعیت نامزدها در انتخابات نهم ریاست جمهوری گفت: در منطق سال ۸۴ ما باید به این موضوع دقت می کردیم که عده ای که برای رای آوردن خودشان را مجاز می دیدند که به هر روشی متوسل شوند و هر شعاری را مطرح کنند که آرا خاکستری مردم را جذب کنند. وی ادامه داد: ما دیدیم کسی کاندیدا شد که تاکیدش را گذاشت بر ارزشهای انقلاب ، بر آرمانهایی که امام فرموده بودند. تاکیدش را گذاشت بر عدالت .همین الان هم اگر در اینترنت هاشمی ۲۰۰۵ را جستجو کنید تصاویری منتشر می شود که انسان شرمش می شود نگاه کند، ستاد کسی که از علمای طراز اول کشور است تحلیل شان این شده بود که اگر می خواهیم در انتخابات سال ۸۴ رای بیاوریم باید اینجوری رفتار کنیم. اینها که دیگر مسائل پنهانی نیست. می خواستند طوری نشان دهند که مثلا ما خیلی خشک مقدس نیستیم! می شود یه کارهایی را با تساهل و تسامح پذیرفت آنها تحلیل شان از جامعه ایرانی این بود. حضرت آقا فرمودند: همین که مبنای تبلیغات دولت نهم را “پایداری بر ارزشها” قرار داده این خودش ارزش دارد نامزد اصلح معرفی شده از سوی جبهه پایداری، با اشاره به دیدار هیئت دولت نهم بعد از انتخابات با مقام معظم رهبری گفت: وقتی ما به عنوان اولین هیات دولت نهم خدمت مقام معظم رهبری در شهریور سال ۸۴ رسیدیم، ایشان فرمودند، من در انتخابات سال ۸۴ به نزدیکانم گفتم اگر آقای احمدی نژاد رای هم نیاورد همین که مبنای تبلیغاتش را “پایداری بر ارزشها” قرار داده این خودش ارزش دارد. وی اظهار داشت: یعنی مقتضیات سال ۸۴ این بود که بین کسانی که برای رای آوردن توسل به هر روشی را به کاندید خود توصیه می کردند و در مقابل کسانی که خودشان را متعهد کرده بودن که تاکیدشان بر ارزشها و اصول انقلاب باشد. البته در آن دیدار رهبری معظم انقلاب نکته ای را فرمودند که این که کسی شعاری را طرح کند و اینکه پای شعار تا آخر بایستد دو حرف است . ممکن کسی شروع خوبی داشته باشد ولی اینکه پایان خوبی داشته باشد داستان دیگری است که ایشان فرمودند،” سر مستوری و مستی همه در عاقبت است.” اگر کسی که در عاقبت مسیرش اشتباه کرد معنی آن این نیست که آن مسیر غلط بوده است . دکتر لنکرانی گفت: تکلیف سال ۸۴ این بود که بگردیم ببینیم که چه کسی دنبال ارزشهای انقلاب و آرمانهای امام است و نشان بدهیم که ملت ایران از ارزشهای انقلاب بریده نیست . البته پس از این اتفاق، جامعه شناسان داخلی و غربی هر دو تحلیل شان این بود که آقای احمدی نژاد هوشمندانه شعار های انقلاب را مطرح کردند و هر کسی که شعار های انقلاب را می داد اقبال مردم رو به خودش جلب می کرد. وی با اشاره به برخی تحلیل ها در سال ۸۴ که این بود که همه اصوال گرایان باید با هم باشند گفت:، برخی تأکید داشتند که باید یک ائتلافی از اصولگرایان شکل گیرد و می گفتند آقای معین یا آقای کروبی رای می آورد، اما خدای متعال سرنوشت را طوری رقم زد که تا مدتی فضای عمومی کشور متحول از همین رای ارزشی مردم بود. یعنی ارزشها به مطالبه عمومی تبدیل شد. دکتر لنکرانی در خصوص سفرهای استانی در دولت نهم گفت: من یادم هست اولین سفر استانی که رفتیم کسی به ما می گفت کار شما بر عکس همه است قبلا اگر کسی برای بازدید می امد می گفتند باید آنجا کسی نباشد ولی شما می گویید مردم هم باید بیایند با هم صحبت کنیم . مثلا کسی در نهبندان می گفت در ۱۶ سال گذشته استاندار ۳ بار برای بازدید آماده اما در دولت نهم طی ۱۶ ماه ۳۰ بار آمده است بازدید. وی اظهار داشت: خوب فضای عمومی کشور متحول شد.بحمدالله آثار خیر وبرکتی هم داشت.آن فضا یک فضای رو به جلویی بود. حرکت رو به عقب نبود.اگر می خواستیم با منطق ۷۶ برخورد کنیم این برکات اتفاق نمی افتاد. الان در سال ۹۲ هستیم یک عده ای می خواهند منطق سال ۷۶ را در ۹۲ تحلیل کنند. در حالیکه سال ۹۲ وظیفه ما متفاوت است. وظیفه ما در انتخابات امسال این است که نشان دهیم ما پای آرمانهیمان پایداریم دکتر لنکرانی در خصوص تکلیف و وظیفه در انتخابات امسال گفت: دشمن فشار های خود را سنگین کرده است ، وظیفه ما امسال این است که نشان دهیم ما پای آرمانهیمان پایداریم ، نشان دهیم مشکلات روزمره باعث گسست ما با آرمانهای انقلاب نشده است. نشان بدهیم که اگر پرچم دار این حرکت مثلا آقای احمدی نژاد دچار انحراف شده که ما نیز به این انحراف نقد اساسی داریم، نمی خواهیم پرچم گفتمان انقلاب و پایداری بر ارزش ها را عوض کنیم بلکه می خواهیم پرچم دار را عوض کنیم . برخی در شعارهایشان، سیاست لبخند با دشمن را مطرح می کنند نامزد اصلح انتخابات یازدهم ریاست جمهوری در خصوص گفتمان های حاضر در فضای کنونی سیاسی کشور اظهار داشت: اگر فضای انتخابات امسال را رصد کنیم می توانیم دو دسته را ببینیم . یک عده ای می گویند چو ن فشارهای دشمنان به حداکثر رسیده باید سراغ سیاست لبخند برویم ، بنابراین باید تنش زدایی را باید اصل قرار بدهیم یا به نوعی سیاست سازش را در پیش بگیریم نه اینکه از غرب خوشمان بیاید بلکه راهی جز این نداریم ، می خواهیم کشورمان را از بحران نجات دهیم . وی ادامه داد: حتی بعضی از آقایانی که هیچ توقعی نبود، در مورد اساسی ترین اصول سیاست خارجی امام یعنی مقابله با اسراییل صحبتی خلاف آن را انجام دادند. گفتند ما برای اینکه مشکل کشور حل شود حاظریم روی این موضوع مذاکره کنیم! دکتر لنکرانی دسته دیگر حاضر در فضای کنونی سیاسی کشور را کسانی دانست که خط مقاومت بر ارزشها و اصول انقلاب، خط آرمانگرایی ، خط استقامت ، خط پایداری را دنبال می کنند. وی چالش اصلی انتخابات سال ۹۲ را تحلیل آن با ادبیات سال ۷۶ دانست و گفت: متاسفانه در برخی از اصولگرایان که افراد خوب و قابل احترامی هستند، روشی را که برای مدیریت کشور توصیه می کنند به نوعی گفتمان سازش است با تعابیر لبخند و تعامل با دنیا و اینکه دولت یازدهم باید برای رفع مشکلات موجود مثل گرانی ، اقتصادی، بیکاری، تورم و کاهش پول ملی، باید سیاست خارجی خود را اصلاح کنیم . دکتر لنکرانی ادامه داد: اما برخی هم می گویند برای رفع مشکلات اول باید از توانمندیهای داخلی استفاده کنیم . ما کشور گسترده و پهناوری هستیم بیش از یک میلیون ششصد کیلومتر مربع وسعت داریم منابع بزرگی داریم اگر با نگاه اقتصاد مقاومتی، اقتصاد درون زا توجه کنیم می توانیم مشکلاتمان را خودمان حل کنیم. وی گفت: اگر دیدمان این باشد که صرفا برای حل مشکلات باید آن را با خارجی ها حل بکنیم حتی اگر با دید عقلانی منفعت طلبی هم نگاه کنیم باعث می شود که طرف خارجی با پررویی بیشتر و اقتدار بیشتر با ما برخورد کند و می گوید شما راهی جز سازش با من ندارید. این اولین نقطه اضمحلال ماست. طرف خارجی می گوید دیدید بالاخره زورم رسید حالا باید به من امتیاز بدهید. دکتر لنکرانی گفت: اگر ما کسی را نمی پسندیم نه اینکه شخیصت آن فرد را قبول نداریم ، نه اینکه می گوییم آدم بدی است وبرای انقلاب زحمت نکشیده بلکه با گفتمان او که گفتمان سازش است مشکل داریم. این صحنه یک امتحان است خدا حفظ کند حضرت علامه مصباح را که ۶ ماه پیش می گفت این یک سنت الهی است که انسان آزمایش می شود دایم برای هر فرد عاشورا تکرار می شود. وی ادامه داد: ما الان در یک امتحانیم، آسانش این است که بگوییم به ما چه ربطی دارد و برویم سراغ زندگیمان بگوییم هر کس هر کار می خواهد بکند. تکلیف اینجوری ادا نمی شود . چه بسا کسانی که فکر می کردند تبلغ دین می کنند اما به تکلیف عمل نکردند. مثلا در مسئله عاشورا بعضی ها توجیهشان این بود که ما در مسجد داریم احکام اسلام را می گوییم . برخی هم می گفتند ما داریم در مرزهای اسلام بر علیه دشمن می جنگیم و چه کاریست بییاییم در جنگی که داخل اسلام است دخالت کنیم . تاریخ قضاوتش این این نیست که آنها در این آزمایش سر بلند بیرون آمده باشند. امروز هم یک صحنه امتحان است. اگر ما صورت امتحان را درست متوجه نشویم ممکن است ما پاسخ های اشتباه در این امتحان بدهیم. انشاالله خدا به همه ما توفیق دهد به وظیفه خود عمل کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × 4 =