حضرت امام در دفاع از شاخص انقلاب کاری برای خوشامد دیگران صورت ندادند

0 ۳۶۳

سخن نماینده ایلام در مجلس که با لحنی تند، ضمن افراطی خواندن جبهه پایداری و محکوم نمودن این جریان به فقدان عقلانیت ، گفت: اعضای جبهه پایداری گروهی از افراطیون اصولگرا هستند که می خواهند اصولگرایان سنتی را از صحنه بیرون کنند؛ بهانه ای شد تا به یاد آوریم ، حـفـظ جمهوری اسلامی مهمترین محوری است که از نظر امام راحل همه چیز در مقابل آن حقیر است ، از سویی بیگانه گان و بد خواهان با تمام تلاش در صددند که نظام جمهوری اسلامی را به پرتگاه شکست هدایت کنند و در این راه از هیچ سعایت اعم از نظامی ، سیاسی ، فرهنگی و… خودداری نمی کـننـد و هـر روز نـقـشه ای طراحی میکند که البته در گذشته نیز حضرت امام با درایت و تیز بینی خاص ، همه آنها را با نظر لطف خداوند به چاله سیاهی و تباهی می کشاند. امام به عنوان الگویی برای انقلابی بودن و اصولگرایی ، بیش از سایرین خویش را مکلف به دفاع از کیان و حیثیت اسلام وانقلاب دانسته ، و به عنوان یک رسالت الهی ، کار را برای خوشامد اشخاص صورت نمی دادند. در ادامه برخی اعلام مخالفت ها و زوایه گیری دوستان در خصوص جبهه پایداری ، داریوش قنبری در گفتگویی با ایلنا گفت: اصولگرایان افراطی می خواهند اصولگرایان سنتی را از صحنه بیرون کنند. با وجود پررنگ تر شدن احتمال وحدت میان طیف های اصولگرا ، و همزمان ، سیر صعودی میزان هجمه ها و تهمت های رنگ رنگ به بدنه و شاکله و حتی شعارها و اهداف جبهه پایداری انقلاب اسلامی ، این سوال مطرح می شود که ، ویژگی بارز حضرت امام خمینی (ره) مبتنی بر عدم مسامحه بر این اصل استوار بود که وقتی تشخیص می دادند باید اقدامی صورت گیرد که موافق آرمان انقلاب است و یا در امور اساسی نظام احساس تهدید می نمودند مراعات شخصی را به هیچ وجه لحاظ نمی نمودند، لذا با این وجود و در برهه حساس کنونی که نظام جمهوری ا سلامی گردنه های صعب العبور را با راهبری ولایی به خوبی می پیماید ، صراحت امام در پیشگیری از انحراف در خط اصیل انقلاب چه جایگاهی می تواند داشته باشد؟ و آیا می توان این اصل محوری و ویژگی منحصر به فرد را که اما به آن تقید فراوان داشتند، به افراط گرایی تشبیه نمود؟! در همین حال سخن نماینده ایلام در مجلس که با لحنی تند، ضمن افراطی خواندن جبهه پایداری و محکوم نمودن این جریان به فقدان عقلانیت ، گفت: اعضای جبهه پایداری گروهی از افراطیون اصولگرا هستند که می خواهند اصولگرایان سنتی را از صحنه بیرون کنند؛ بهانه ای شد تا به یاد آوریم ، حـفـظ جمهوری اسلامی مهمترین محوری است که از نظر امام راحل همه چیز در مقابل آن حقیر است ، از سویی بیگانه گان و بد خواهان با تمام تلاش در صددند که نظام جمهوری اسلامی را به پرتگاه شکست هدایت کنند و در این راه از هیچ سعایت اعم از نظامی ، سیاسی ، فرهنگی و… خودداری نمی کـننـد و هـر روز نـقـشه ای طراحی میکند که البته در گذشته نیز حضرت امام با درایت و تیز بینی خاص ، همه آنها را با نظر لطف خداوند به چاله سیاهی و تباهی می کشاند. به همین لحاظ ، امام (ره ) در مواقع ضرورت، تصمیماتی با قدرت و بدون لحاظ نمودن ملاحظات خاص اتخاذ می نمود و البته گـذشـتِ زمـان اثبات می نمود که واکنش ایشان به موقع بوده است. نمونه هایی مثل پرواز امام از فرانسه به تهران با وجود مخالفت همه بزرگان ، لغو حکومت نظامی در ۲۱ بهمن ۵۷، عـزل قـائم مـقـام رهـبـری بـا وجـود مـخـالفـت رؤ سـای سـه قـوّه و نمایندگان مجلس ،عزل بنی صدر، پذیرش  نـاگـهانی قطعنامه ۵۹۸، پیام به گورباچف و پیش بینی سقوط کمونیسم و موارد دیگر همگی نشان دهنده زمان شناسی ایشان به عنوان رهبری ژرف اندیش بود. اگـر این راهبرد ایشان در آن زمان خاص مد نظر قرار نمی گرفت، مشخص نبود امروز ، نظامی به نام جمهوری اسلامی همچنان پابرجا به راه خود ادامه می داد یا خیر ؛ اما مقایسه موارد تقابل امام با جریانها ، افکار و اشخاص مختلف با آنچه امروز و پس از انتخابات ۸۸ رخ داد ( که رهبر معظم انقلاب از آن با القاب عجیب و با اهمیت یاد نموده اند) با جریانهایی که از گردانند گان فتنه و انحراف هستند ، نشان از تشابه اعضای جرگه ی مبارزه با آرمان امام راحل ؛ با ائتلاف امروز دشمنان انقلاب دارد، به هر تقدیر ، امید است بازخوانی مواضع امام چراغ راهی شود برای تشخیص موضع افراطی از موضع صحیح. باید اذعان داشت ، رساترین وشیواترین جمله در مورد جریان های انحرافی از امام خمینی این است که ، ضمن انتقاد از حیله گری برخی خودی ها و از داخل جبهه خودی ، فرمودند: گلوله زخم زبان و نفاق و دو رویی بود که هزار بار بیشتر از باروت و سرب ، جگر و جان را می سوخت و می درید.( صحیفه نور، ج ۲۱، ص ۹۱) در دوران جنگ ، نمودهای عینی فراوانی از قاطعیت ایشان نمایان شد ، چنانکه در یـکـی از جـلسـات سـران قـوا کـه در حـضـور حضرت امـام تشکیل شد، بنی صدر گفت : بـگـذاریـد مـن جـنـگ را بـه پـایـان بـرسـانـم ، بـعـد مـی روم کـنـار، امـام فـرمـودنـد: ایـن خـیال اشتباه است که اگر تو نباشی ، جنگ به پایان نمی رسد! تو اگر بروی کنار، من خودم جنگ را تمام می کنم … اگر همه شما بروید کنار، من خودم کشور را اداره می کنم .( پابه پای آفتاب ، ج ۲، ص ۲۰۲) امام به عنوان الگویی برای انقلابی بودن و اصولگرایی ، بیش از سایرین خویش را مکلف به دفاع از کیان و حیثیت اسلام وانقلاب دانسته ، و به عنوان یک رسالت الهی ، کار را برای خوشامد اشخاص صورت نمی دادند. بعد از واقعه پانزده خرداد و فضای وحـشـتـی کـه رژیم تدارک دیده بود ، و همگان فکر می کردند که همه چیز پایان یافته فلذا به همین جهت در روزنامه ها نوشتند که بین آقایان و حکومت ، تفاهم ایجاد شده است ، حضرت امام به محض آزادی در یک سخنانی پرشور فرمودند : “خمینی را اگر دار بزنند، تـفاهم نخواهد کرد.” ( صحیفه نور، ج ۱، ص ۶۵) حـضـرت امـام (ره) نهضت آزادی را تابع محض و وابسته به آمریکا می دانست که عملا صلاحیت هیچ گونه مسئولیتی در حوزه های مختلف را ندارد و تصریح می نمود که ضرر آنها را به جهت تظاهر از سـایـر طیف ها بیشتر می دانست. در راستای این راهبرد حضرت امام مبتنی بر عدم مسامحه ، ایشان حتی حاضر نبودند نیروهای متعهد انقلاب از خطوط قرمز و قانون عدول نمایند ، حال شرعیات و اصول انقلاب که جای خود را داشت ؛ برای مثال وقتی شهید سپهبد صیاد شیرازی به خاطر تمرّد از فرمان بـنی صدر از پستی که داشت خلع و درجه اش از او گرفته شد- به خاطر عدم رعایت سلسله مراتب نظامی- با وجود خدمات فوق العاده و مـسـئولیـت بـالایـی کـه داشت ، امام تمرّد او را غیرقانونی دانسته و حتی وساطت مسئولان درجه یک نظام را نپذیرفت و حق را به بنی صدر دادند. رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خامنه ای نیز در خصوص شجاعت و عدم تساهل و تسامح در مواضع امام راحل در طرح مسائل ، فرمودند :” در هـمـان مـاه هـای اول ، مـسـأله بـی حجابی را امام قاطع گفتند ، در آن وقت ها ما به عنوان اعضای شورای انقلاب ، در هـیأت دولت شرکت می کردیم ، دیدم کسانی را، که جزء عناصر متدین هیأت دولت بودند، کـه بـه مـا مـی گـفـتـنـد: حـالا چرا این حرف ها را مطرح می کنید، امام اصلا دچار رودرواسی نمی شد” ( خاطرات و حکایت ها، ج ۱، ص ۳۰-۳۱) حال با این اوصاف؛ مزید حیرت است که نماینده ای در گفتگو با خبرگزاریها ، مواضع جبهه پایداری که چیزی غیر از حراست از خطوط قرمز نظام و تبعیت از منویات راهبردی ولایت فقیه نیست را “افراط گرایی” دانسته ، انگ فقدان عقلانیت را به جبهه پایداری چسبانده ، اما در همین حال ؛ دچار شدن برخی از دوستان را که برخی از آنها به شکلی نا آگاهانه و یا ساده انگارانه با جریان روز همراه شده اند، به عنوان تعقل محوری لحاظ نمایند. نماینده ایلام ، با وجود این که طیف های اصولگرایی مکررا به عدم وجود اختلافات جدی و اساسی میان بدنه اصولگرایی تاکید می ورزند ، تصریح کرد: در میان اصولگرایان اختلاف جدی و اساسی در مسئله ورود به انتخابات مجلس نهم وجود دارد. وی همچنین با نادیده انگاری نقش حضرات و بزرگان در جبهه پایداری ، تلاش نموده که این طیف اصولگرا را طوری جلوه دهد که انگار این جبهه صرفا داعیه کسب قدرت را داشته و با بیرق کسب کرسی در مجلس به میدان آمده است ، که در نهایت باید خاطرنشان ساخت که بی تردید، با مروری اجمالی بر بیانیه ها و مواضع شخصیت های جبهه پایداری انقلاب اسلامی این شبهه افکنی ها نیز کارگر نخواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.