نگاهی بر همایش دو روزه خادم جمهور؛
ویژگی‌های رئیس جمهور تراز انقلاب اسلامی از منظر استاد فکر

0 ۱۶۵

همزمان با ایام سالروز ارتحال معمار کبیر انقلاب اسلامی همایش خادم جمهور و بررسی ویژگی های رئیس جمهور تراز انقلاب اسلامی از منظر شاگرد شایسته امام خمینی(ره) حضرت آیت اله محمدتقی مصباح یزدی روزهای دوشنبه و سه شنبه چهاردهم و پانزدهم خرداد ماه با حضور دانشجویان جوان در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی (سرچشمه تهران) برگزار شد.

در این همایش دو روزه اساتید مختلف حوزه علمیه و دانشگاه همچون آیت الله محمود رجبی، حجت الاسلام و المسلمین دکتر مجتبی مصباح یزدی، حجت الاسلام و المسلمین اشکوری، حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمدحسین شریفی، حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن رحیمیان، دکتر سعدالله زارعی، حسین شریعتمداری به تببین ویژگی های رئیس جمهور تراز انقلاب اسلامی از دیدگاه حضرت آیت الله محمدتقی مصباح یزدی پرداختند.

گفتنی است این همایش دو روزه به همت موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) در یادمان قتلگاه شهید بهشتی و هفتاد و دو تن از یاران شهیدشان برگزار گردید.

حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالمجید اشکوری در بخشی از سخنان خود در روز اول همایش شهید جمهور طی سخنرانی‌ای اظهار داشت: حضرت علامه مصباح(قدس سره) می فرمایند که اسلام ناب یک سرمایه معرفتی دارد، یک سرمایه معنوی دارد، یک سرمایه اخلاقی دارد، یک سرمایه الگویی دارد، یک سرمایه فرهنگی و یک سرمایه ساختاری دارد. با تکیه به این سرمایه ها، می توانیم این مسیر را طی کنیم.

این سرمایه ها و این مکتب می تواند برای ما به صورت مکرر می تواند افراد شایسته ای را بازتولید بکند. شهید رئیسی(رحمت الله علیه) تربیت شده این مکتب است که دارای این سرمایه هاست. ما باید این سرمایه ها را بشناسیم و به کارش ببندیم تا بتوانیم به آن آرمانها دسترسی پیدا کنیم.

در ادامه این همایش حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی مصباح، مروری بر معیار های رییس جمهور تراز انقلاب اسلامی کرد و بیان داشت: گاهی دیده می شود که دوستان خودمان [برای انتخاب اصلح بعد از شهید رئیسی] دچار یک تزلزل و تذبذب فکری می شوند. اولا توجه داشته باشید که نظام جمهوری اسلامی تحت رهبری های ولی فقیه بن بستی ندارد.

این که حضرت آقا(حفظه الله) صبح هم اشاره فرمودند در بیاناتشان که با از دست رفتن این نعمت بزرگ تزلزلی در ارکان سیاسی کشور اتفاق نیافتد با این که برای مردم بسیار مصیبت سنگینی بود، خب این جهت را شاید خود ایشان نمی توانستند کامل توضیح دهند و این وظیفه ما است که توضیح دهیم که یکی از دلایل استحکام حاکمیت بعد از شهادت شهید رئیسی این بود که مردم می دانستند این کشور ناخدا دارد و با رفتن برخی افراد آسیبی وارد نمی شود. حکومتی که مبتنی بر ولایت است هیچ وقت متکی به افراد و اشخاص نیست.

وی در ادامه افزود: بعد از ولی فقیه برای اداره کشور، مسئولینی باید باشند که در واقع کمک به ولی امر هستند برای اداره جامعه. در راس قوه مجریه، مقننه، قضائیه و همین طور تا مراتب پایین تر. در صورتی نظام ما یک نظام پیشرو، پر تلاش، آبرومند و سربلند نزد همه ملت های دنیا خواهد بود که به همین ترتیب افرادی که بعد از ولی فقیه قرار می گیرند بیشترین شباهت را به ولی فقیه داشته باشند همچنان که درباره ولی فقیه گفتیم که باید بیشترین شباهت را به معصوم داشته باشد.

موردی که رهبر انقلاب به عنوان معیار رئیس جمهور اصلح، امروز تاکید کردند، آشنایی با مبانی انقلاب اسلامی است. این را خیلی توضیح ندادند که مبانی انقلاب اسلامی چیست. شاید موقعیت خودشان اقتضا نمی کرد که بیشتر از این توضیح دهند چرا که از اصلی ترین مبانی انقلاب اسلامی خود ولی فقیه است. از مهمترین ویژگی های شهید رئیسی ولایت مداری ایشان بود.

مصباح ادامه داد: رئیس جمهوری در نظام اسلامی می تواند موفق باشد که سرباز ولی فقیه باشد. اگر کشور در این سه سال پیشرفت های قابل ملاحظه ای کرد، اگر از یک بحران جدی به لحاظ اقتصادی نجات پیدا کردیم، اگر به لحاظ سیاسی به این عزت بین المللی دست پیدا کرده ایم، اینها همه در سایه این بود که شهید عزیز در مسیری که ولی فقیه تعیین کرده بودند حرکت کرد.

موفقیت های ما به این است که پیرو ولی فقیه باشیم. که حضرت امام فرمودند پیرو ولی فقیه باشید تا به کشور شما آسیبی نرسد. این پیروی از ولایت فقیه در این انتخابات معنایش این است که مسئولی انتخاب کنید که پیرو ولی فقیه باشد. اگر هر کسی هر قدر تخصص سابقه کار داشته باشد اما نظر خودش را بر نظر ولی فقیه ترجیح بدهد، یعنی جایی که تشخیصش مقابل ولی فقیه باشد و نظر خودش را ترجیح دهد این اول بدبختی ما است. بنابر این باید مراقب باشیم که چه کسی می آید. ما برای ولی فقیه سربازیم همه مان در همه رده ها. رئیس جمهور هم باید سرباز ولی فقیه باشد نه صاحب نظر برابر ولی فقیه.

وی افزود: در سایه ویژگی ولایتمداری، البته ویژگی‌های دیگری هم برای رئیس جمهور اصلح لازم هست که آنها هم سرجای خودشان اهمیت دارند. یکی از مهمترین ویژگی‌ها همین خدمتگزار بودن است. کسی که برای خودش شان ریاست قائل است و واقعا باورش آمده از کلمه رئیس جمهور که ریاست دارد، اگر کسی با این عناوین فریب خورده باشد، نمی تواند این خدمتگزاری را انجام بدهد. امام گاهی می فرمودند به من خدمتگزار بگویید بهتر از این است که رهبر بگویید. اینها باورشان این بود نه این که شعار بدهند. وظیفه خودشان می دانستند که دنبال تامین مصالح مردم باشند. کسانی که روحیه اشرافی گری دارند، روحیه آقا منشی نسبت به مردم دارند، اینها اصلا تناسبی با حاکمیت نظام جمهوری اسلامی ندارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی مصباح در پایان گفت: توجه کنید افرادی که با رنگ و لعاب خدمت به مردم آمده اند بعضا همان هایی هستند که اگر شهید رئیسی از دنیا نرفته بود، داشتند آماده می شدند تا با هجمه به دوره ریاست جمهوری شهید رئیسی برای انتخابات ۱۴۰۴ بیایند، حالا دیده اند آن راه نمی شود، با رنگ و لعاب خدمت به مردم آمده اند. مراقب باشیم، سابقه افراد را ببینیم و دیگران را بدون تخریب و حاشیه آگاه کنیم. مدعیان حقیقی را دنبال کنیم و بشناسیم و تقویت کنیم ان شاء الله که خدای متعالی به برکت همان بصیرت و آگاهی مردم نشان دادند در حمایت از این دولت، فهم و آگاهی و بصیرتی به مردم می دهد که جانشین شایسته او را هم تشخیص بدهند.

 سعدالله زارعی از دیگر دعوت شدگان در همایش خادم جمهور بود. او با اشاره به اهمیت مقاومت و نقش انقلاب اسلامی ایران در شکل گیری هسته اصلی مقاومت گفت:

اسرائیل امروز بعد از هشت ماه جنگ از حیث قدرت و توان و از حیث موقعیت در وضعیت بسیار ضعیف تری قرار داشته است. دنیا بر اسرائیل تنگ شده است. اختلافات داخل خود اسرائیل زیاد شده و ارتش با علامت سوال جدی مواجه شده است. اسرائیل اکنون توانایی و برگ برنده ای ندارد. اما از آن طرف مقاومت، هنوز در حال پرتاب راکت است. هنوز به ماشین های نظامی لطمه می زند. غیر از این به خود تلاویو و شهر های مختلف رژیم اشغالی هم حمله می کند و هنوز برگ برنده های زیادی را رونمایی نکرده است.

 حسین شریعت مداری از دیگر مهمانان این همایش ضمن بررسی ویژگی‌های رئیس جمهور تراز انقلاب اسلامی از منظر شاگرد شایسته امام (ره) افزود: امام قید اسلام را در کنار جمهوری اسلام گذاشتند یعنی اسلام در ساختار است.

کاری که امام کرد این بود که این دیدگاه حاشیه رفته را از عرصه تئوریک به حاکمیت آورد و تمام مسائل ما دقیقا از همینجا شروع شد. چرا؟ برای این که اسلام ظلم ستیز است. پس نسخه حکومتی اسلام نسخه ظلم ستیز است. خب چه اتفاقی می افتد؟

نظام سلطه در مقابل شما قد علم می کند چرا؟ چون موجودیت شما موجودیت او را به چالش می کشد. چرا که از این به بعد شما دو قطبی هستید که موجودیت هر کدامتان مانع موجودیت دیگری است. یعنی درگیری های ما درگیری های ماهوی است. موضوع این است.

وی در ادامه افزود: کسی این روزها را واقعا باور نمی کرد. این که یک روزی شما شاهد این باشید که نظام سلطه واقعا روی قوس نزول باشد. چه کسی فکر می کرد؟ دیروز آقا اشاره فرمودند که این تشییع عظیمی که برای شهدای خدمت صورت گرفت، این ادامه و مکملش انتخابات است. حالا وظیفه ما انتخاب است. کارنامه ها چیز مهمی است. کسانی که در پست هایی که بوده اند نتوانسته اند موفقیتی کسب کنند یا حداقل در مقابل ظرفیتی که به کار گرفته شده یا در مقابل حجم انبوهی از توانمندی ها کاری از پیش نبرده اند بهتر است که وارد نشوند.

نفوذی که برای خرابکاری است خودش را تا آخرین لحظه نشان نمی دهد. اما نفوذ دیگر نفوذ در ساختار است، این چنین شخصی تابلوی خودی دارد اما هویتش خودی نیست و این را از نوع برخوردش می توان شناخت. روی نوع برخوردها باید دقت کرد.

 آیت‌الله رجبی، ناظر به همین ویژگی‌ها اظهار داشت: رئیس جمهوری که در کشور ما انتخاب می شود دومین مقام اثر گذار در جمهوری اسلامی است. بر اساس اندیشه علامه مصباح(قدس سره) معیار اول رئیس جمهور تراز آن است که باید آگاه از اهداف تشکیل این نظام باشد. معتقد به آن اهداف باشد و باورمند به این باشد که این اهداف را باید عملی سازد و متجلی کند.

او در ادامه گفت: اگر کسی باور داشته باشد که همه چیز دست خدا است، آن موقع برای حل مشکلات دنبال حل مشکل دینی می گردد اما اگر کسی چنین اعتقادی نداشت و همه هدفش تامین رفاه دنیا شود، آن وقت رئیس جمهوری می شود که می گوید به آمریکا و برنامه پیشرفت آمریکا فوق العاده علاقمند هستم و می گوید برای پیشرفت راهی جز همان پیشرفت غربی نداریم و حتی می گوید که اگر اسلام هم معارض با توسعه باشد، باید اسلام را کنار بزنیم، این یعنی ریل از انقلاب اسلامی تغییر کرده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.