در سومین روز همایش بین المللی بزرگداشت علامه مصباح یزدی(قدس سره) در کربلا مقدسه مطرح شد؛
شیخ احمد الصافی: علامه مصباح یزدی(قدس سره) نمونه کسی بود که به آنچه می دانست عمل می کرد/ آیت الله رجبی: علامه مصباح یزدی در علم تفسیر نزد علامه طباطبایی صاحب تفسیر المیزان جایگاه ویژه‌ ای داشت

0 ۴۹

سومین روز از همایش بین المللی بزرگداشت علامه مصباح یزدی(قدس سره) پنجشنبه۲۱ دیماه در جامعه وارث الانبیاء در کربلا مقدسه برگزار گردید.

رییس دانشکده علوم اسلامی، دانشگاه وارث الانبیاء در این همایش گفت️این مراسم برای بزرگداشت شخصیتی برگزار شده که بر علوم مختلف خصوصا فلسفه و معارف مسلط بوده است. ️علامه مصباح یزدی(قدس سره) به تربیت شاگردانی موفق شد که نه تنها در ایران بلکه در کشور های غربی از مبلغین دین هستند. آثار او تنها برای طلاب دینی نیست بلکه برای دانشجویان نیز قابل استفاده است. علامه مصباح(قدس سره) شخصیتی بود که علمای غربی و‌ شرقی او را می شناختند. ️ما در دانشگاه وارث الانبیاء افتخار میکنیم که برای چنین شخصیتی مراسم بزرگداشت داریم. امیدوارم این مراسمات فرصتی برای تبادل آراء و اندیشه ها و همکاری ها باشد.

شیخ احمد الصافی، رییس امور دینی عتبه حسینیه  در سومین روز از همایش بزرگداشت علامه مصباح یزدی خاطرنشان کرد: ️هر شیعه ای که در امور دینی جاهل است، بر اساس روایات، از ایتام آل محمد(صلوات الله علیه و آله) محسوب می شود. حضرات معصومین(علیهم السلام) فرموده‌اند که یتیمی جاهلین شیعه از نداشتن پدر و مادر سخت تر است و باید کسانی به این یتیمی رسیدگی کنند و آنها را با حقائق دین آشنا سازند، چرا که محرومیت از پدر و مادر موجب سختی دنیوی می شود اما محرومیت از دین، دنیا و آخرت سختی را در پی خواهد داشت.

وی در ادامه افزود: ️علامه کبیر، شیخ مصباح یزدی(قدس سره) از کسانی بود که به این مهم پرداخت و تربیت جمعیت بزرگی را به عهده گرفت و برای آن ها پدری کرده و دست آن ها را گرفت تا بفهمند دین صحیح چیست و چگونه باید به حقیقت دست یابند. ️علامه مصباح یزدی(قدس سره) مجموعه ای از آثار اسلامی را تنظیم کردند که قابلیت تدریس در مجموعه های علمی را دارد و برای همگان قابل فهم است و منهجی در مدارس دینی است.

شیخ احمد الصافی گفت: ️علامه مصباح یزدی(قدس سره) شخصی متواضع و صاف بود. هر کس با او معاشرت داشته او را نمودی از سیره اهل بیت(علیهم السلام) مشاهده کرده و ایشان رت مصداق این آیه شریفه دیده است که فرمود: «انما یخشی الله من عباده العلماء» ️او برخلاف افرادی بود که علم را حمل می کنند و درکی از آن ندارند و خداوند آنان را در قرآن کریم مذمت می‌کند. ️علامه مصباح یزدی(قدس سره) نمونه کسی بود که به آنچه می دانست عمل می کرد و مصداقی بود برای این حدیث که فرمود من عمل بما یعلم عرفه الله ما لم یعلم.

آیت‌الله محمود رجبی، رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(قدس سره) در این همایش گفت: علامه مصباح یزدی(قدس سره) در علم تفسیر نزد علامه طباطبایی صاحب تفسیر المیزان جایگاه ویژه‌ ای داشت و به این دلیل علامه طباطبایی(قدس سره) طبع و نظارت بر نشر بخشی از تفسیر المیزان را به ایشان می سپرد و در ترجمه این اثر نیز ایشان مشارکت داشتند. ️علامه مصباح در تفسیر ترتیبی تا آیه ۴۷ سوره مبارکه بقره را تفسیر کردند و در ادامه به شیوه ای نوین به تفسیر موضوعی پرداختند. مجموعه معارف قرآن کریم ایشان، اثر استجابت دعای ایشان نزد مقام ابراهیم در بیت الله الحرام است که ایشان در آنجا از خداوند تقاضا کردند که توفیق تنظیم منظومه ای منسجم و جامع درباره نظریه اسلام درباره معارف دینی و علوم انسانی را داشته باشند.

وی گفت: آنجا که علامه مصباح(قدس سره) با نظریات علوم انسانی غربی، شرقی و اسلامی آشنا بودند، اثر ارزشمند معارف قرآن را ناظر به علوم انسانی تدوین نمودند تا نظر اسلام را دربرابر اندیشه سکولار و مارکسیستی و امثال این اندیشه ها، بیان نماید. این نتیجه آگاهی کامل ایشان به علوم انسانی است که توانستند دیدگاه قرآنی را درباره موضوعات علوم انسانی مانند حقوق، سیاست، جامعه شناسی و مانند آن، در این اثر ارزشمند بیان کنند. ️علوم انسانی ابزار بسیار مهمی است که می توانیم به کمک آن جامعه را رشد دهیم و می توانیم با مبانی غلط در این علوم، جامعه را از بین ببریم، همچنان که اندیشه غربی چنین اثری در جوامع جهانی گذاشته است. مجموعه معارف قرآن علامه مصباح یزدی(قدس سره) شامل مجموعه ای از پرسش ها و پاسخ ها حول همین مسائل فرهنگی و علوم انسانی است که ایشان به صورت منسجم در این مجموعه به آنها پرداخته است.

شیخ صالح الوائلی، رئیس مرکز پژوهشی و آموزشی الدلیل گفت: علامه مصباح یزدی(قدس سره) شخصیتی است که در موضوعات مختلف علمی و حوزوی، افراد جویای علم، از ایشان استفاده کرده اند و شاید بتوان گفت طلبه ای نیست که از اندیشه ایشان بهره نبرده باشد. ️علامه مصباح یزدی(قدس سره) پایبند به روش تعلیمی در تنظیم آثار خویش بودند. به نظر بنده می‌توانیم علامه مصباح یزدی(قدس سره) را «معلم رابع» در علوم فلسفی و عقلی بشماریم. ️باور داریم که علامه مصباح یزدی(قدس سره) روشی منظم در پاسخ به شبهات پلورالیزم و هرمنوتیک تنظیم کردند و به جای صرف وقت زیاد در پاسخ به شبهات، با تنظیم نظامی جامع بر اساس معارف قرآن، ساختمانی مستحکم در برابر این شبهات بنا کردند و بر اساس منطقی معین از تفسیر قرآن کریم پیش رفتند تا از تفسیر به رای و خطا ایمن باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.