در دومین روز همایش بین المللی بزرگداشت علامه مصباح یزدی(قدس سره) در کوفه مطرح شد؛
آیت الله محمدی عراقی: درخشش علامه مصباح در علوم فلسفی و عقلیه و معارف‌ قرآنی است/آیت الله حسینی: علامه مصباح یزدی(قدس سره) تواضعش غیر قابل توصیف بود

0 ۳۶

دومین روز از همایش بین المللی بزرگداشت علامه مصباح یزدی(قدس سره) چهارشنبه ۲۰ دیماه در دانشگاه کوفه برگزار گردید.

آیت الله سید مجتبی حسینی، نماینده رهبر معظم انقلاب در عراق در این همایش گفت: علامه مصباح یزدی(قدس سره) تواضعش غیر قابل توصیف بود. با انسان بدون هیچ تکبر و تبختری به عنوان یک دوست رفتار می‌کرد. او در برابر همه مردم متواضع بود و با همه اقشار و سطوح نشست و برخاست داشت. ️او واقعا انسانی خداترسی بود و در دین به شدت کوشا بود. در راه دین تمام توان خود را می گذاشت. او واقعا فقیه بود. هر چند به ظاهر ایشان آثار فقهی ندارند اما برخی آثار ایشان در موضوعاتی نظیر نظریه حقوقی اسلام، مباحثی درباره سیاست از نظر اسلام، حقوق و سیاست در قرآن و مباحثی درباره حکومت اسلامی، مباحثی فقهی و اجتهادی است که ایشان در این موضوعات با روش فقهی است مباحث بنیادین را بررسی کرده اند.

وی در ادامه افزود: ️بعضی گمان می کنند نواصب وهابی ها هستند در حالی که معنی نواصب درباره فرهنگ غربی امریکایی هم هست که همت خود را برای هجوم به دین و فرهنگ شیعی گمارده است. آیت الله مصباح یزدی(قدس سره) از علمای «مرابطونی» بودند که دربرابر این تهاجم فرهنگی ایستادند تا از دین و شیعیان و باورهایشان دفاع کنند. ️مجاهدین جنگ سخت از جان انسان ها دفاع می کنند که بسیار ارزشمند است. اما علما عامل این خونریزی و جنگ را از بین می برد و لذا در روایت فرمود: مداد العلماء افضل من دماء الشهدا.

وی گفت: ارزش جهاد تبیین علمای ما بسیار بالاتر و مهم تر از جهاد با سلاح است. علامه مصباح مرابطی واقعی بود که از دین و باورهای جوانان دفاع می‌کرد. او در فکر و اندیشه اش زنده است و لازم است اندیشه اش زنده بماند تا آثار و برکاتش مستمر باشد.

آیت‌الله محمدی عراقی، عضو مجلس خبرگان رهبری و هیأت امنای موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(قدس سره) در دومین روز این همایش عنوان کرد: بنده معتقدم آیت‌الله مصباح یزدی(قدس سره) به هدف استفاده های معنوی و روحانی در کلاس درس آیت‌الله بهجت شرکت می‌کردند چرا که پیش از آن قطعا به درجه اجتهاد رسیده بودند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: آیت‌الله مصباح یزدی(قدس سره) با برخی از اعاظم عصر مباحثاتی فکری و فقهی داشتند. این مباحثات مدت ها ادامه داشت و در ادامه به مباحث قرآنی و مباحثی درباره حکومت سوق یافت که اثر الامامه و الولایه فی القرآن الکریم از نتایج این دوران است. درخشش علامه مصباح در علوم فلسفی و عقلیه و معارف‌ قرآنی است. نبوغ و دقت نظر و عمق فکری ایشان بود که ایشان را در دقیق ترین مباحث فلسفی و حکمت اسلامی استاد کرد تا آن‎که صاحب مسلک و منهج خاص در این علوم گردید.

آیت‌الله محمدی عراقی عنوان کرد: استاد عزیز ما از موسسان موسسه در راه حق و مدرسه شهید حقانی هستند که به همراهی اساتید بزرگی مانند شهید بهشتی و شهید قدوسی تاسیس شد و برای طلاب نخبه برنامه های ویژه ای داشت. علامه مصباح یزدی(قدس سره) پیش از آن که فلسفه های غربی و شرقی در حوزه ها شناخته شده باشد، این مباحث، مانند آثار دکارت و آثار مارکسیستی را از نصوص اصلی مطالعه می کرد. همچنین از علوم جدید، فیزیک، ریاضی و حتی زبان های خارجه را شصت سال پیش آموخته بود. علامه مصباح یزدی(قدس سره) آنچنان با مباحث فلسفه غربی آشنا بودند که بعضی اساتید بزرگ می‌گفتند استاد مصباح نظریات غربی ها را از خود آنها بهتر می‌تواند توضیح و تبیین کند.

وی در پایان گفت: مضاف بر مباحث علمی دقیق، علامه مصباح یزدی(قدس سره) تمام تلاششان را در تدوین متون تعلیمی حوزوی جدید گذاشتند که با نیازهای روز جامعه مطابق باشد. ایشان با این که استادی کامل در علوم حوزوی بودند در علوم انسانی نیز استادی ویژه بودند و در همین راستا پژوهشکده حوزه و دانشگاه را تأسیس کردند و سپس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(قدس سره) را برای تدوین علوم انسانی اسلامی تأسیس کردند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.