در روز اول همایش بین المللی بزرگداشت علامه مصباح یزدی(قدس سره) در بغداد مطرح شد؛
آیت الله فیاضی: علامه مصباح مصداق آیه «انما یخشی الله من عباده العلماء» بودند/الهاشمی: علامه مصباح مسیر علمی خود را در خدمت حرکت انقلابی امام خمینی(قدس سره) قرار دادند

0 ۴۴

همایش بین المللی بزرگداشت علامه مصباح یزدی(قدس سره) با عنوان “استاذ الفکر” روز سه شنبه ۱۹ دیماه در بیت الحکمه بغداد برگزار شد.

در این همایش پیام دبیرکل حزب الله سیدحسن نصرالله(حفظه الله) به مناسبت سومین سالگرد ارتحال علامه مصباح یزدی(قدس سره)، توسط حجت الاسلام و المسلمین دکتر مجتبی مصباح قرائت گزدید.

آیت الله شیخ محسن اراکی در همایش بزرگداشت علامه مصباح یزدی (قدس سره) -بغداد گفت: امروز، تمام عالم انسانی به دنبال حل گره های مسائل علوم انسانی هستند که همه این ها در اندیشه عمیق و گسترده علامه مصباح یزدی قدس سره یافت می شود. از خدا می خواهیم که ما را در شکرگزاری خدمات ایشان موفق بدارد.

در بخش دیگری از این برنامه آیت الله فیاضی در همایش بین المللی بزرگداشت علامه مصباح یزدی(قدس سره) در بغداد خاطرنشان کرد: علامه مصباح یزدی قدس سره با این که در مسائل مهم اسلامی استاد فکر بودند، اما اگر رهبرش، امام خمینی(قدس سره) یا امام خامنه‌ای(حفظه الله) دستوری داشتند، ایشان آنگونه عمل می کردند که گویی هیچ نظری از خودشان ندارند. او دائما در برابر ولی، تواضع می کرد و دست و پای رهبر را می بوسید تا به ما نشان بدهد وظیفه ما در این عصر درباره حفظ حرمت رهبر چیست. بنابر این آدمی، مومن نیست مگر این که در مقابل ولی زمان خود خاضع باشد.

وی در ادامه افزود: علامه مصباح(قدس سره) در خصوصیتی ممتاز بودند که خداوند درباره آن می فرماید: «انما یخشی الله من عباده العلماء». ️کسی عالم است که فعلش، قولش را تایید کند و کسی که اینچنین نباشد، عالم نیست. بنده در مدت پنجاه سال آشنایی، ایشان را عالمی حقیقی و عامل به کتاب و سنت شناختم.

آیت الله فیاضی در همایش بین المللی بزرگداشت علامه مصباح یزدی(قدس سره)، بغداد عنوان کرد: ️علامه مصباح یزدی(قدس سره) مراقبت می کردند که نظری در مقابل رهبر انقلاب نداشته باشند. ️این سیره سایر علمای ما هم بوده است، همچنان که آیت الله بهاء الدینی(قدس الله نفسه الزکیه) پیش از انقلاب درس خارج قضاوت داشتند ولی با پیروزی انقلاب، موضوع درس را عوض کردند.

وی گفت: ️از ایشان پرسیدند که «چرا موضوعتان را عوض کردید؟» ایشان فرمودند «می ترسم نظری بدهم که با نظر امام خمینی(قدس سره) مخالفت داشته باشد.» ️لذا لازم است همه مومنین در این آیه بیاندیشند که خداوند متعالی میفرماید: «فلا وربک لا یؤمنون حتى یحکموک فیما شجر بینهم ثم لا یجدوا فی أنفسهم حرجا مما قضیت ویسلموا تسلیما»(نساء ۶۵). ️با اینگونه تسلیم است که حکومت اسلامی استمرار پیدا می کند تا ان شاء الله رهبر اعظم، صاحب العصر و الزمان را ظهور کنند.

الهاشمی، رئیس مرکز مطالعات استراتژیک عراقی در این  همایش گفت: آیت الله مصباح یزدی(قدس سره) در ابتدای جوانی به درجه اجتهاد رسیدند. ایشان شخصیتی بودند که پای درس علامه طباطبایی و امام خمینی و آیت الله بروجردی و سایر اساتید بزرگ نشستند. او مسیر طبیعی رشد علمی و مرجعیت را کنار گذاشت و مسیر علمی خود را در خدمت حرکت انقلابی امام خمینی(قدس سره) قرار دادند تا مبانی فکری این حرکت انقلابی را تبیین کنند؛ چرا که انقلاب اسلامی ایران، انقلاب سیاسی نبود بلکه یک انقلاب فکری و ایمانی بود. انقلاب امام خمینی(قدس سره) به مثابه یک ظرفی بود که ماده آن را شاگردانی همچون آیت‌الله مصباح یزدی و شهید بهشتی و شهید مطهری(قدس سرهم) تامین کردند.

وی در ادامه افزود: ایشان به این درک رسیدند که این حرکت امام خمینی(قدس سره) نیاز به پشتیبانی علمی و مواد علمی کافی دارد، لذا شروع به تدوین آثاری در تبیین انقلاب، حکومت و ولایت فقیه کردند. ایشان در کنار شهید بهشتی و مطهری، این مهم را انجام دادند تا ولایت فقیه را از لحاظ نظری تبیین کنند و در ادامه خود ایشان شاگردانی را به جهت تبیین این اندیشه تربیت کردند. آیت الله مصباح یزدی(قدس سره) دیدند که اگر اندیشه اسلامی در ساحات مختلف حکومت اسلامی تبیین نشود، حرکت انقلابی بر اساس همان مبانی لیبرالی و غربی پیش می رود و این انقلاب از بین می رود. لذا محتوای این انقلاب را تامین کردند و بعد از پیروزی انقلاب هم در شورای انقلاب فرهنگی و بعد از آن در موسسه امام خمینی(قدس سره)، این مسیر را ادامه دادند. و تا کنون این موسسه در رشته های مختلف به تبیین علوم انسانی اسلامی می پردازد.

وی در پایان گفت: متاسفانه ما موفق نشده ایم که اندیشه آیت الله مصباح یزدی(قدس سره) را به عالم منتقل کنیم. ما نیازمندیم که اندیشه را برای جوانانمان تبیین کنیم و لازم است آثار ایشان در مدارس و مراکز فرهنگی‌مان آموزش داده شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.