سه وظیفه دانشجو در بیانات علامه مصباح(ره)/ سعی کنید شرایط سیاسی، اجتماعی جامعه‌ مان را خوب بشناسید

0 ۴۰
معمولا در جلساتی که عزیزان دانشجو شرکت می کنند، یک سؤال مشترکی برایشان مطرح است که گاهی تصریح می‌ کنند و گاهی زبان حالشان اقتضا دارد که وظیفه دانشجو در این عصر چیست؟
 به طور کلی این وظایف را می‌ شود به سه دسته تقسیم کرد:
یک دسته همان وظایفی که عرض کردم دانشجو بودن اقتضا دارد_حالا چه دانشجوی دانشگاهی باشد چه حوزوی، دانشجوی حوزه هم از آن لحاظی که دانشجوست دنبال علمی است حالا رشته‌ های علمی تفاوت می‌ کند_ این وظیفه را دارد همان خوب درس خواندن، پیشبرد علم ، تحقیقات، اکتفا نکردن به مدرک و نمره و امثال اینها دلبسته نبودن به آثار مادی علم، علم برایش ارزش داشته باشد، نه پول و درآمدی که از راه علم پیدا می‌ شود؛ این یک بخشی از وظایف دانشجوست که همه می‌ دانیم.
دسته دوم از وظایف ما این است که سعی کنیم شرایط سیاسی، اجتماعی جامعه‌ مان را خوب بشناسیم و بدانیم در تحول و تکامل اینها چه نقشی می‌ توانیم ایفا کنیم؛ اگر دانشجو فقط سرش در درس و کتاب و آزمایشگاه باشد در این شرایطی که ما هستیم وظیفه اجتماعی‌ اش را نمی‌ تواند انجام بدهد.
ممکن است دانشمند نابغه‌ ای باشد بسیاری از اکتشافات علمی داشته باشد اختراعات داشته باشد همه اینها اما با همه اینها بیفتد در دام یک شیطانی که وصلش کنند به یک بیگانه‌ ای.
همه اینها اثر معکوس می‌ دهد؛ به ضرر تمام می‌ شود؛ از همه اینها سوء استفاده می‌ شود برای تروریسم، برای خرابکاری، علم است تحصیل هم کرده با پول همین ملت در همین اقلیم در همین شرایط به برکت خون‌ های شهدا پیشرفت کرده اما حاصل علمش را از او می‌ دزدند چون درک نمی‌ کند، گول می‌ خورد.
برای این‌که گول نخورد نتوانند شیاطین از او سوء استفاده کنند باید درک کند مسائل اجتماعی را  آن که مقام معظم رهبری بارها به عنوان کسب بصیرت نام‌ گذاری کردند.
مسأله سوم مسأله‌ ای که از هر دوی این ها مهم‌ تر است اما متأسفانه نسبت به آن‌ ها ضعف‌ مان بیشتر است و آن  رشد معنوی و اخلاقی است.خب ما اشاره‌ ای کردیم که اصلا از دیدگاه اسلامی انسانیت انسان به روحش هست.
همه اینها صحبت‌ های مسائل مادی بود؛ ما چه کنیم که در انسانیت پیشرفت کنیم؟ آن که اصلا برای آن در این دنیا آفریده شدیم؛ آن که همه انبیا آمدند برای این‌ که ما را در آن جهت پیش ببرند؛ ترقی معنوی، نزدیک شدن به خدا، ارزش‌ های اسلامی در زندگی‌ فردی‌ مان اجتماعی‌ مان رعایت کنیم، پیاده کنیم، راهش را پیدا کنیم تکامل اخلاقی خود سازی پیشرفت معنوی و بالاخره کسب کمالات انسانی در سایه ی تقرب به خدای متعال.
 بیانات علامه مصباح یزدی پیرامون وظایف دانشجو در میان  جمعی از  دانشجویان، ۱۳۹۱/۰۱/۲۴
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.