محمد ایمانی:
شرق یادش رفت که دنبال سرباز گیری لاریجانی بود!

0 ۳۳۳

روزنامه شرق، واکنش علی لاریجانی به خبر خبرگزاری تسنیم را، «تقابل شاگردان مصباح با آیت‌الله مطهری» وانمود کرد.

شرق می‌نویسد: “در اطلاعیه پنج خطی لاریجانی، کنایه مهمی وجود داشت که آن را برجسته می‌کرد. کنایه‌ای که آن را با عبارت خالص‌‌سازی مشخص کرد. لاریجانی در سخنرانی دوم اردیبهشت ۱۴۰۲، از طبقه‌ای حرف می‌زند که آیت‌الله مطهری آن را طبقه متنسک جاهلی می‌خواند. لاریجانی سپس با شیبی ملایم به موضوع وظایف حکومت اسلامی از منظر دیدگاه شهید مطهری پرداخته و از اهمیت «توسعه و اقتصاد» در نگاه استاد حرف می‌زند. داماد شهید مطهری در ادامه،شعار خالص‌‌سازی را مانعی برای ساختن تمدن اسلامی می‌خواند”.

تحلیل روزنامه غربگرای شرق، از ابعاد مختلف مخدوش است. نخست این که بحث میان دو طیف، ربطی به معارضان نظام ندارد. دوم این که، مجادله لاریجانی با خبرگزاری تسنیم، هیچ ربطی به تیتر غلط‌انداز «تقابل شاگردان مصباح با آیت‌الله مطهری» ندارد؛ ضمن این که نه تسنیم نماینده فکری آیت‌اله مصباح است و نه داماد شهید مطهری بودن، نمایندگی آن شهید والامقام را می‌کند. ثالثاً رهبر معظم انقلاب، از مرحوم آیت‌اله مصباح (ره) به عنوان مطهری زمانه یاد کردند. رابعاً ویژگی مشترک هر دو علامه بزرگوار، از یک طرف عمق ژرف‌اندیشی و بصیرت دینی، و از سوی دیگر، معارضه با جریان نفاق و التقاط بود؛التقاطی که امروز در قالب برخی مدعیان اعتدال و اصلاحات جلوه‌گر شده است.

ویژگی مهم شهید مطهری که او را معضوب – ونه محبوب- گروهک‌ های نفاق کرد،‌ صراحت در موضع‌گیری و مرزبندی با گروه‌های التقاطی بود؛ چیزی که برخی مدعیان امروز اعتدال و اصلاحات، خلاف آن را عمل کرده‌اند. خامساً شامورتی‌بازی روزنامه شرق و ژست حمایت از لاریجانی در حالی است که همین روزنامه، ۷ آذرماه ۱۳۹۴ از قول غلامحسین کرباسچی (دبیر کل کارگزاران) و درباره چهره‌هایی مانند لاریجانی،‌ از تعبیر سربازگیری استفاده کرده و نوشته بود: “ما بعد از پیروزی در انتخابات ۱۳۹۲ُ روش نامعقول به کار نگرفتیم. دولت (روحانی) از طرف مقابل یارگیری کرده، مثلاً در سیاست خارجی و برجام،‌ در مجموع بازی طرفداران دولت در گروه‌های سیاسی به واسطه همین سربازگیری از جبهه مقابل بوده و در مجلس هم می‌تواند اتفاق بیفتد”.

متأسفانه آقای لاریجانی برخلاف واکنش به خبر تسنیم، در قبال این مواضع مدعیان اصلاح‌طلبی موضعی نداشته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.