فاطمه آلیا:
مجلس مسیر خدمات‌رسانی به‌ دولت را هموار کند/روسای قوا اختلافات را برطرف کنند

0 ۱۱۸

فاطمه آلیا درباره فرمایشات رهبر انقلاب مبنی بر همدلی و همکاری قوای سه‌گانه اظهار کرد: فرمایشات قاطعانه رهبر حکیم انقلاب اسلامی خطاب به سه قوه درجهت افزایش ضریب هم‌افزایی و همیاری و همکاری با یکدیگر، خواست آحاد مردم فهیم، «برای سرعت گرفتن چرخ پیشرفت و مانع‌زدایی از مشکلات اساسی کشور در پیچ تاریخی نظم جدید دنیا و جنگ ترکیبی و دست و پا زدن رژیم صهیونیستی در شرایط از دست دادن قدرت بازدارندگی‌اش» است.

وی افزود: همکاری و هم‌صدایی میان سه قوه، به ویژه همکاری با دولت، همیشه و در همه دولت‌ها با گرایشات مختلف مورد توصیه و تأکید رهبر انقلاب بوده است، تعبیر معظم‌له این است که دولت بار سنگین وظایف اجرایی را بر دوش دارد و به مثابه علمداری در میدان و کارزار امور اجرایی است لذا قوه مقننه در عین استقلال و اهمیت جایگاهش باید کمک کار دولت باشد.

توصیه رهبری به تعامل عملی است، نه تعامل لفظی و حرفی.

این کارشناس سیاسی بیان کرد: معظم‌له «تعامل عملی» مجلس و دولت را در شرایط امروز یک راهبرد اساسی می‌دانند. لذا می‌فرمایند که قوای سه‌گانه راه را برای هم باز کنند و مانع هم نشوند.

آلیا ادامه داد: این یک واقعیت کارگشاست که مجلس از بدنه کارشناسی مجموعه دولت هم بخوبی استفاده کند، چه در مورد طرح‌ها و چه لوایح قانونی. در فضای کارشناسی و تخصصی و تضارب اندیشه طرح‌ها و لوایح پختگی و قوام لازم را پیدا کنند و در کمیسیون‌ها و صحن هم نظرات جدید بررسی و نهایتأ قانونی قابل اجرا و در حیطه امکانات و توان مالی کشور به تصویب برسد که تصمیم کننده منافع ملی کشور و رفاه نسبی ملت باشد.

ایراد نطق‌های تند و پرشور نشانه انقلابی بودن نیست

وی تصریح کرد: تجربه‌ای که از سه دوره نمایندگی مجلس دارم، نشان می‌دهد که در سال آخر هر دوره مجلس بعضأ قلیلی از نمایندگان حضور در مجلس بعدی را به انجام مسئولیت در مجلس فعلی ترجیح می‌دهند و قسم نمایندگی خود را فراموش کرده و گاهی امانتداری رأی مردم به حاشیه می‌برند.

پرداختن به حل مشکلات اصلی کشور مدنظر وکلای ملت باشد

نماینده ادوار هفتم و هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی افزود: ایراد نطق‌های تند و پرشور نشانه انقلابی بودن نیست، همکاری و هماهنگی صمیمانه با دیگر مدیران کشور، پرهیز از جوزدگی، پایبندی به قانون اساسی و پرداختن به حل مشکلات اصلی کشور در حوزه داخلی و بین‌المللی، باید مدنظر وکلای ملت باشد.

آلیا خاطرنشان کرد: گاهی دخالت در انتصابات دولتی توسط قلیلی از نمایندگان زمینه اختلافات و پرداختن به حواشی را رقم می‌زند و حتی کار به تهدید برای استیضاح هم می‌کشد. درحال حاضر که تلاش و فعالیت چشمگیر رئیس جمهور برخاسته از رأی ملت و اکثریت وزرای کابینه مشهود است، انتظار این است که موارد مورد اشکال و سایر انتظارات قانونی در فضای فارغ از جوزدگی حل و فصل شود، قطعأ خداوند هم عنایت می‌کند و نتیجه در این شرایط پیچیده اقتصادی به نفع مردم و گشایش در معیشت و رفاه آنان می‌شود.

مجلس ریل‌گذار حرکت دولت است

وی یادآور شد: چنانچه در این شرایط، مجلس که ریل‌گذار حرکت دولت است، به جای استیضاح و ارجاع امور به قوه قضائیه (که البته جزو حقوق قانونی نمایندگان است) با نظارت دلسوزانه و همکاری مانع‌زدایانه در به مقصد رساندن بار سنگین دولت آستین بالا بزند، موکلان خود را راضی‌تر خواهد دید و وقت گرانبهای مجلس هم به موضوعات اصلی و قوانینی که از دل سیاست‌های کلی نظام درمی‌آید تخصیص خواهد یافت نه موارد حاشیه‌ای. موضوعاتی مثل سیاست‌های کلی انتخابات که زمینه تقویت مجلس و در رأس امور بودن آن را فراهم می‌آورد یا سیاست‌های کلی قانونگذاری یا نظارت مجلس برخویشتن به منظور پیشگیری از لغزش‌های احتمالی.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: لذا در کسوت مقدس وکیل ملت، شایسته است هر نماینده مصالح ملی را بر مصالح منطقه‌ای و رأی آوری دوره بعدی مرجح بداند و همیشه وقار و هیبت مجلس محفوظ بماند چراکه انقلابی ماندن مهمتر از انقلابی بودن است. درحال حاضر موضع‌گیری عزیزان نماینده در مواجهه با جریان‌های معارض و متعرض سیاسی خارجی داخلی اصل است.

تلاش برای ارتقای کارآمدی نظام در هماهنگی با دولت و قوه قضائیه تعامل متقابل اصل است

آلیا بیان کرد: تلاش برای ارتقاء کارآمدی نظام در هماهنگی با دولت و قوه قضائیه تعامل متقابل اصل است. دشمن بر آتش اختلافات می‌دمد و رقبای نان به نرخ روز خوری، برای فتح مجلس آینده قیصریه‌ای را به دستمال بی‌مقداری می‌فروشند و قلیلی در سال پایانی مجلس در صدد ناکارآمد جلوه دادن نظام و پوشاندن آثار خدمات و زحمات دولت هستند.

وی ادامه داد: منطق حکم می‌کند حال که رئیس جمهور برای گره‌گشایی از مشکلات مردم به اوامر ولی امر رهبر حکیم انقلاب اسلامی لبیک گفت سایر قوا به ویژه مجلس نیز در تعامل عملی و رویکرد مانع‌زدایانه با استفاده از بدنه کارشناسی دولت و متخصصین حوزه و دانشگاه، مسیر خدمت رسانی دولت را بازکند و به حاشیه‌هایی که حاصلی برای ملت ندارد، ورود نکند.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نظام مردمسالار دینی جمهوری اسلامی، نظامی بر پایه برادری و همکاری قوا و به دور از رقابت‌های منفی و مناقشه برانگیز در بین سه قوه است، هرسه قوه جدأ باید از اختلاف بپرهیزند زیرا هر نوع دامن زدن به اختلافات بی‌اساس، حاشیه و موجب آشفته کردن ذهن مردم و فرصت سوزی است.

روسای قوا اختلاف اساسی را با راه‌حل کاربردی برطرف سازند

آلیا گفت: مدیران در هر سه قوه مشکل را با راهکار و اختلاف اساسی را با راه‌حل کاربردی برطرف سازند که رضایت پروردگار در رضایت ملت رشید و بزرگ است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.