علی خضریان:
باور به جنگ، منجر به حرکت برای جهاد می‌شود

0 ۳۴۹

علی خضریان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در دوره تربیت کنشگر جهاد تبیین گفت: جهاد تبیین را می‌بایست در امتداد جنگ نرم دانست و بدون شناخت صحیح از شرایط جنگ، امکان جهاد حاضر نمی‌شود.

وی افزود: جنگی که بر خلاف آنچه غالباً تصور می‌شود، صرفاً با اتکا به قدرت نرم یا به طور دقیق‌تر رسانه، هنر، مفاهیم فرهنگ، ایدئولوژی، ارزش‌ها و… پیش نمی‌رود؛ بلکه این جنگ قدرت سختی همچون ابعاد نظامی، اقتصادی، ساختاری و… را نیز درگیر می‌کند و نکته‌ اساسی در این خصوص این است که جنگ نرم نیز مانند جنگ سخت یک پروژه‌ تغییر است با این تفاوت که جنگ سخت پروژه‌ی تغییر از بیرون است، به این معنا که عامل مسلط اصلی، عامل بیرونی است که این تغییرات را انجام می‌دهد؛ اما در جنگ نرم، مکانیسم این تغییر، تغییر از درون است و دشمن تلاش می‌کند تا ساختار قدرت و مناسبات ارزشی مربوط به آن را از درون دستخوش تغییر کند.

خضریان تصریح کرد: اما آنچه در این میان باید مشخص شود اینکه چرا دشمن یا جریان معارض به دنبال جنگ نرم با نظام جمهوری اسلامی است؟ اگر بخواهیم به طور مختصر به این سؤال پاسخ دهیم، باید بگوییم اولین دلیل مهم و اساسی آن، شکست دشمن در تجربه‌ جنگ سخت و به طور دقیق‌تر، هشت سال دفاع مقدس و همچنین در نوعی دیگر جنگ ۳۳ روزه با حزب‌الله لبنان و همچنین شکست پروژه داعش در منطقه است و این تجربه‌، آن‌ها را به اولویت یافتن جنگ نرم با نظام اسلامی رسانده است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: دومین عامل چنین تصمیمی از سوی دشمن تجربه‌ی پیروزی‌های آن‌ها در حوزه‌ی جنگ نرم، از جمله براندازی‌هایی که در شوروی رخ داد یا جمهوری‌های استقلال‌یافته از شوروی سابق بود؛ به طوری که مقامات آمریکایی پس از پیروزی‌های آمریکا در کشورهای اوکراین، گرجستان و قرقیزستان با صراحت گفتند که ما در حال پیگیری همین مدل در جمهوری اسلامی هستیم.

وی افزود: البته سومین دلیل و عامل، ویژگی‌های خاص جنگ نرم است که در واقع اولاً پنهان است و آشکار نیست. ثانیاً کم‌هزینه‌تر است و در مقابل همان هزینه‌ کمتر نیز دولتمردان و سران دشمن، به دلیل پنهان بودن در مقابل هزینه‌های آن، به افکار عمومی پاسخ‌گو نیستند و ثالثاً تحولاتی که در اثر براندازی به وسیله‌ی جنگ نرم رغم می‌خورد عمیق است، زیرا بدنه‌ی اجتماعی را نیز همراه می‌کند. بنابراین این تحولات و تغییرات پایدارتر هستند.

وی اظهار داشت: اما مقوله‌ مهم دیگری که در یک سازمان نظری می‌بایست در خصوص جنگ نرم بیان شود و به یک معنا شاید می‌بایست به عنوان اصلی‌ترین مبحث آن را طرح کرد، این است که چرا تحلیل‌گران و نخبگان عرصه‌ سیاسی و خصوصاً رهبر معظم انقلاب اسلامی از مفهوم جنگ و جهاد در یک معارفه‌ فرهنگی استفاده می‌کنند؟ استفاده از ادبیات نظامی برای درست فهمیدن فضای فرهنگی تا چه حد موضوعیت دارد؟ آیا استفاده از کلمات نظامی برای ساده‌ کردن فهم مسئله است یا اینکه این مفهوم بار معنایی خاصی را برای جامعه و همه‌ی نخبگان و مسئولان نظام مد نظر دارد؟

عضو هیات رئیسه کمیسون اصل نود در پاسخ به سوالات مطرح شده گفت: باید گفت در این خصوص کلمه‌ جنگ دارای یک بار فنی و محتوایی مشخص است. نام‌گذاری و مفهوم‌سازی این مسئله به اسم جنگ،‌ بیانگر آن است که چالشی بر سر موجودیت نظام اسلامی وجود دارد و ایشان می‌خواهند عمق، گستره و اهمیت این چالش را بیان کنند.
بدین معنا وقتی بیان می‌‌شود که دشمن امروز با نظام اسلامی وارد جنگ نرم شده است، یعنی در شرایطی قرار گرفته‌ایم که این جنگ چالشی بر سر موجودیت جمهوری اسلامی است و مسئله بر سر «هست و نیست» یا «بود و نبود» نظام با تمام ابعاد دینی و سیاسی آن است.

وی افزود: حال مشخص می‌‌شود که اگر در حوزه‌ی فکر و فرهنگ مغلوب شویم، در همه‌ی عرصه‌ها صحنه را واگذار کرده‌ایم. در واقع تا زمانی که این مفهوم عمیقاً باور نشود،‌ نمی‌توان شروع روشن، مشخص و پرقدرتی برای مواجهه با جنگ نرم داشت و این نشان می‌دهد که در بررسی و تحلیل جنگ نرم، آنچه مهم است یک بخش، نرم بودن آن است و بخش دیگر، جنگ بودن آن.

خضریان تصریح کرد: در این بین، آنچه اولویت دارد باور به جنگ بودن جنگ نرم است؛ چرا که اگر در بین نخبگان و مسئولان نظام این باور به وجود نیاید که جنگ نرم کنونی جنگی است که در آن دعوا بر سر موجودیت نظام است، اساساً فهمیدن نرم بودن یا سخت بودن آن چندان به پیشبرد کشور در دفاع و تهاجم مؤثر در این حوزه کمکی نمی‌کند.

عضو هیات رئیسه کمیسون اصل نود گفت: در واقع فهم دقیق از نرم بودن این جنگ، به نخبگان ابزار و ماهیت جنگ را می‌نماید و نوع سازمان‌دهی کشور در مقابل جنگ را پیشنهاد می‌دهد، اما اگر مسئولان و نخبگان سیاسی به جنگ بودن آن باور نداشته باشند، انگیزه‌ای برای سازمان‌دهی دفاعی و همچنین تهاجمی در مقابل آن پیدا نمی‌کنند و دقیقاً به همین دلیل است که در فضای جنگ نرمی که امروز کشور در آن درگیر است، محیط سیاسی و نخبگانی و محیط اجتماعی و عموم نخبگان جبهه انقلاب آن‌چنان که باید و شاید دارای مواجهه‌‌ی اصولی با جنگ نرم نیستند.

وی ادامه داد: معنای ادعای یادشده آن نیست که نخبگان یادشده مخالف مفهوم جنگ نرم هستند، بلکه مقصود آن است که به مناقشه بر سر موجودیت و بود و نبود نظام اسلامی عمیقاً باور ندارند؛ چرا که اگر به این باور رسیده بودند، اولویت‌ها عوض می‌شد؛ یعنی اگر بخواهیم بفهمیم که مسئولین و نخبگان فکری‌ـ‌فرهنگی کشور به جنگ بودن جنگ نرم باور دارند، باید مشاهده شود که آیا اولویت‌هایشان نسبت به گذشته و در شرایط عادی تغییر یافته است؟ حساسیت‌هایشان عوض شده است؟ تعاملاتشان تغییر کرده است؟ آیا جهد و تلاشی که مسئولان و نخبگان می‌کنند به اندازه‌ی شرایطی است که یک کشور و نظام سیاسی در جنگ دارد؟ و در یک کلام، آیا حالتی که امروز داریم حالتی جنگی است‌؟

این نماینده مجلس تاکید کرد: با نظاره‌ای کوتاه به محصولات فرهنگی و به طور کلی عرصه‌ عینی فرهنگی، سیاسی و اقتصادی، به وضوح می‌توان دریافت که چندان خبری از شرایط جنگی نیست و دقیقاً به همین دلیل است که کشور در جنگ نرم چندان که باید، پیش نمی‌رود و تغییر محسوسی در فضای کشور در این حوزه ایجاد نمی‌شود. برعکس، آنجایی که نخبگان، مسئولین و مردم به صورت عینی جنگ را باور کردند و دریافتند که دعوا بر سر موجودیت نظام است، اتفاقات بزرگی افتاد.

وی افزود: برای مثال، در آخرین روزهای شهریورماه سال ۱۳۵۹، جنگی بر ملت ایران تحمیل می‌شود و سوم خرداد ۱۳۶۱ فتح‌الفتوحات جنگ رخ می‌دهد؛ یعنی در کمتر از دو سال، نظامی که تازه مستقر شده و با مشکلات متعددی اعم از مشکلات سیاسی، اقتصادی، قومیتی و امنیتی مواجه است، می‌تواند به یکی از بزرگ‌ترین پیروزی‌های خود در مقابل دشمنِ تا بن دندان مسلح، دست یابد. چه شد که از شهریور ۱۳۵۹ که در خیلی جهات، کشور در نقطه‌ی صفر قرار دارد و از سپاه و بسیج به معنای سازمان‌یافته و از قرارگاه، فرماندهی، عملیات، طرح‌ریزی، گردان، گروهان و… خبری نبود، در کمتر از دو سال این ابتکارات و سازمان‌دهی‌ها شکل گرفت و کشور توانست فتح‌الفتوحات بزرگی کسب کند؟

خضریان خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد مهم‌ترین عامل این مسئله آن بود که همه به وجود جنگ باور داشتند؛ توپ و تانک و خمپاره و اشغال خرمشهر به همه نشان داد که جنگی وجود دارد و این جنگ بر سر موجودیت ماست. زمانی که چنین باوری شکل گیرد، اولویت‌ها عوض می‌شود و همان طور که امام راحل فرمودند، جنگ در رأس امور کشور قرار می‌گیرد و همه چیز با منطق جنگ اداره می‌شود و روحیه جهاد عمومیت می‌یابد.

وی گفت: این شرایط تازه آغاز جهاد است و جهاد تبیین یکی از اقسام جهاد در شرایط جنگ نرم می‌باشد که لازم است فعالان دانشجویی ضمن ورود جدی به این عرصه در سه حوزه اندیشه، هنر و رسانه برای پیشبرد اهداف جبهه انقلاب اسلامی در جنگ نرم، مطالبه گر آن در سطح اجتماعی نیز باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.