جوابیه جبهه پایداری انقلاب اسلامی به گزارش روزنامه« اعتماد»
قطع اینترنت، دروغی به بزرگی دیوارکشی در خیابان‌ها!

0 ۵۱۴

نظر به درج مطلبی تحت عنوان رویکرد دوگانه در شماره ۵۱۵۸ آن روزنامه به تاریخ ۵/۱۲/۱۴۰۰ و انتساب مطالب متعدد خلاف واقع به جبهه پایداری انقلاب اسلامی همچنین بیان نکاتی عاری از واقعیت درباره «طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی» موسوم به طرح صیانت، این جبهه مبادرت به صدور جوابیه ذیل می‌نماید:

متن جوابیه به شرح ذیل است:

نخستین نکته‌ای که روزنامه اعتماد به آن اشاره کرده بود، تلاش نمایندگان مجلس برای یکدست کردن جامعه مطابق میل خود و مقابله با چندصدایی است! مطلبی خلاف واقع که فاصله بسیاری با واقعیت دارد همچون سایر مطالبی که روزنامه اعتماد و رسانه‌های همسو با آن طی این مدت علیه مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مردم و طرح‌های مختلف از جمله موضوع ساماندهی و مدیریت فضای مجازی با استفاده از عباراتی چون طرح محدودیت اینترنت، طرح ضد اینترنت و … منتشر کرده است، متاسفانه روزنامه اعتماد و سایر رسانه‌های همسو با آن همچنان برای معرفی این طرح از عباراتی چون قطع اینترنت استفاده می‌کنند، رفتاری غیرحرفه‌ای که اگر کسی نداند تصور می‌کند بعد از تصویب این طرح برای دسترسی به وب‌سایت‌ها و برنامک‌های بومی نیز با مشکل روبرو خواهد بود و باید به‌طور کل از فضای مجازی خداحافظی کند! انگاره‌ای غلط که مسوولیت آن به‌طور مستقیم بر عهده رسانه‌هایی چون اعتماد است که از اعتماد افکار عمومی به رسانه‌های شناسنامه‌دار سوءاستفاده می‌کنند.

باید تاکید شود نظام جمهوری اسلامی در طول تاریخ خود ثابت کرده است که هیچگاه واهمه‌ای از چندصدایی در درون کشور نداشته است؛ همانطور که روزنامه‌ها، کانال‌های فضای مجازی و خبرگزاری‌ها با رویکردهای مختلف فکری و سیاسی حتی مطالبی را علیه ارکان مختلف انقلاب اسلامی منتشر کرده‌اند که اگر کسری از آن در کشورهای مدعی آزادی بیان علیه ارکان آن منتشر شده بود، دولت آنها را تعطیل می‌کرد. بنابراین جبهه پایداری انقلاب اسلامی با صراحت لهجه بیان می‌کند که هیچگاه معتقد به مقابله با چندصدایی در کشور چه در فضای اجتماعی و چه فضای مجازی نبوده است؛ چراکه خود را ذیل گفتمان انقلاب اسلامی می‌داند و همواره از تکثر دیدگاه‌ها و انتقادات دلسوزانه برای رفع نقاط ضعف کشور استقبال کرده و این رویه تغییر نخواهد کرد. هجمه رسانه‌ای صورت گرفته شده طی ده سال گذشته از سوی جریان‌های مختلف سیاسی به این جریان نیز که تاکنون علی‌رغم خلاف‌گویی و نشر اکاذیب با واکنش قضایی مواجه نشده است، خود مهم‌ترین سند اعتقاد جبهه پایداری انقلاب اسلامی به این مهم می‌باشد.

رها کردن سگ‌ هاری که مردم را می‌درد، احترام به چندصدایی نیست
احترام به چندصدایی، سکوت در مواجهه با رشد قارچ‌گونه صفحات غیراخلاقی، فروش اجناس ممنوعه، آموزش تروریسم، غیراخلاقی و رهاشدگی بخش اعظمی از زندگی مردم در فضای مجازی نیست؛ شاید مردم خبر نداشته باشند که کشورهای جهان که اتفاقا بسیاری از آنها مقابل امریکا نیز قرار ندارند و از هم‌پیمانان اصلی این کشور محسوب می‌شوند، سال‌هاست که سعی دارند تا امریکا را قانع کنند که اجازه دهد که سازمانی مشابه سازمان ملل متحد برای اداره فضای سایبر در جهان تشکیل شود، حتی در نشست مشترکی با این کشور در سال ۲۰۰۵ میلادی از نماینده امریکا رسما تحقق این مطالبه را پیگیری کردند و جواب شنیدند که «این یک پروژه اقتصادی و امنیتی امریکا است و دلیل ندارد که کشورهای دیگر را نیز در منافع آن شریک کند!» بعد از این موضع‌گیری امریکایی‌ها بود که متحدان استراتژیکش مانند فرانسه و آلمان به فکر راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات افتادند تا بتوانند از سلطه مجازی ایالات متحده رهایی پیدا کنند، حتی بعد از آن قانون جامعی در اتحادیه اروپا تصویب شد که امروزه با عنوان GDPR از آن یاد می‌شود، قانونی که اگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ایران برای خوشایند فداییان جان بر کف تمدن غرب بدون هیچ تغییری همان را تصویب و ابلاغ می‌کردند، معلوم نبود از سوی غربگرایان با چه حجم وسیعی از حملات رسانه‌ای روبرو می‌شدند…

چراکه بعید به نظر می‌رسد اعتماد و مدیران فرارسانه‌ای آن علاقه‌ای به الگوگرفتن از این بخش‌های تمدن غرب داشته باشند، متاسفانه تا جایی مسوولان انقلاب اسلامی را تشویق به الگو گرفتن از تمدن غرب می‌کنید که همسو با جریان «دنیای فردا، دنیای گفتمان‌هاست، نه موشک‌ها» باشد، امروز بدون اینکه مردم را نسبت به این واقعیت آگاه کنید که اتحادیه اروپا بالغ بر ۳۰۰ صفحه قانون درباره فضای مجازی دارد، امریکا ۱۰۰ها بند ماده قانونی درباره فضای سایبر تصویب کرده است. در عملیات‌ رسانه‌ای خود صرفا تلاش دارید تا مردم بپذیرند که زندگی در ایران سیاه بختی است و اگر در اروپا یا امریکا زندگی می‌کردند به فضای سایبر بدون قاعده دسترسی داشتند، در حالی که هنوز چند ماه از تصویب قانون برخورد با منتشر‌کنندگان تصاویر نیروهای نظامی حین سرکوب تجمع‌های اعتراضی در فرانسه نمی‌گذرد!

احترام به چندصدایی فقط شما، بقیه ادای آن را درمی‌آورند!
رفتار غیرحرفه‌ای دیگری که روزنامه اعتماد و سایر رسانه‌های همسو با آن انجام دادند، تلاش برای قرار دادن نمایندگان مجلس مقابل یکدیگر بود، متاسفانه در حالی این روزنامه و حامیان آن سعی دارند که تلاش برای تصویب قانونی جهت مدیریت فضای سایبر را سیاسی و محدود به جبهه پایداری انقلاب اسلامی نشان دهند، باید به آنها یادآور شد که رسیدگی به این طرح براساس اصل ۸۵ قانون اساسی در مجلس یازدهم و با رای اکثریت نمایندگان طی دو مرحله به تصویب رسیده است و هر فرد منصفی اذعان می‌کند این موضوع امکان وقوع بدون همراهی عموم طیف‌های انقلابی مجلس با سلایق مختلف را نداشته است. تشکیل کمیسیون مشترک متشکل از ۲۳ عضو منتخب از کمیسیون‌های مختلف مجلس تحت نظر هیات رییسه مجلس نیز با عنایت به حضور منتخبان مجلس با دیدگاه‌های متنوع، مجددا حکایت از عدم دخالت جبهه پایداری در چینش اعضای کمیسیون مشترک دارد و در نهایت بررسی سوابق تشکیلاتی اعضای انتخاب شده از سوی کمیسیون‌های تخصصی مجلس به خوبی از دروغ بزرگ رسانه‌ای مبنی بر محدود شدن این امر به یک جریان سیاسی در مجلس پرده برمی‌دارد.

ضمن اینکه نمایندگان همسو با جبهه پایداری همچون عموم نمایندگان انقلابی مجلس یازدهم با عنایت به اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی در روزهای اول تشکیل مجلس یازدهم از نمایندگان این مجلس خواستند به مسائل کلیدی توجه کنند و مدیریت فضای مجازی را جزو این مسائل مهم دانستند که مساله بلندمدت هم نیست، بلکه مساله کوتاه‌مدت و میان‌مدت و جزو مسائل نزدیک ما است، حتما برای به نتیجه رسیدن این موضوع تلاش خواهند کرد. حتی پیش و پس از آن مطالبه نیز ایشان بارها در سخنرانی‌های متعدد خود از وضعیت یله و رهای فضای مجازی انتقاد کردند. برای نمونه بعد از حذف چندباره تصاویر شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی در پلتفرم امریکایی اینستاگرام، خاطرنشان کردند که آنها اگر از واکنش مردم نمی‌ترسیدند به امام خمینی (ره) نیز جسارت می‌کردند، دقت کنید که نگفتند اگر از واکنش متولیان مدیریت فضای مجازی در کشور می‌ترسیدند، فرمودند اگر از واکنش مردم واهمه نداشتند؛ چراکه نهایت واکنش بسیاری از متولیان رسانه‌ای و اجرایی فضایی مجازی بعد از ترور شهید سلیمانی در اینستاگرام ارسال پست‌، استوری‌ و متن‌های کوتاه با سانسور بسیار به نحوی که مدیران پلتفرم ناراحت نشوند در همان برنامک‌های امریکایی بود! لذا امروز در حالی اعتماد و امثال آن تلاش دارند تصویب طرح حمایت از حقوق کاربران را تلاش اقلیتی در مجلس برای محدود کردن اینترنت نشان دهند که اعضای کمیسیون مشترک طبق اصل ۸۵ قانون اساسی مشروعیت خود را طی دو مرحله از صحن علنی مجلس شورای اسلامی گرفته‌اند، موضوعی که حکایت از همراهی اغلب نمایندگان ملت و درک صحیح آنها از لزوم ساماندهی فضای سایبر دارد. اکنون نیز همه‌ چیز در درون ساختار مجلس و با رای اکثریت نمایندگان مجلس برای تعیین نحوه ادامه بررسی طرح مذکور تعیین تکلیف خواهد شد.

رویکرد دوگانه، هنر اصلاح‌طلبان است و بس!
نکته عجیب دیگر در گزارش اعتماد افرادی است که آنها را به جبهه پایداری منتسب می‌کند تا مخاطبان خود را متقاعد کند که این طرح جز جبهه پایداری انقلاب اسلامی طرفداری در کشور ندارد! اگر این انتساب‌ها از سر ناآگاهی است که بدا به حال مخاطبان روزنامه اعتماد که مدیران و تحریریه آن جریان‌شناسی سیاسی نمی‌دانند و هر نماینده‌ای را بعد از اعلام طرفداری از طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی عضو جبهه پایداری می‌خوانند. اگر هم آگاهانه است که باز هم بدا به حال مخاطبان اعتماد و رسانه‌های اصلاح‌طلب که مخاطب رسانه‌هایی غیرصادق هستند، موضوعی که شاید اگر ادامه پیدا کند روزی فرا برسد که روزنامه‌هایی چون اعتماد تیتر بزنند رهبر معظم انقلاب که از اعضای جبهه پایداری است، خواستار ساماندهی فضای سایبر شدند! چراکه ایشان بیشتر از هر ایرانی دغدغه ساماندهی فضای سایبر را دارند.

البته هیچ کسی مدعی نیست این طرح بدون نقص می‌باشد و تمام دغدغه‌های ایشان در حوزه فضای سایبر را مرتفع می‌سازد. اما می‌تواند با هم‌افزایی کارشناسان دلسوز و صاحب ایده، گامی بلند برای قدم برداشتن در این مسیر ناهموار باشد که امیدواریم در آینده با سیاست‌گذاری‌های دقیق و به هنگام درباره پدیده‌های مختلف فضای سایبر به سطح مطلوب‌تری برسد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.