جوابیه جبهه پایداری انقلاب اسلامی به گزارش روزنامه «شرق»:
جای خالی انصاف در رسانه‌ای که فقط داعیه رسانه‌بودن دارد/چه کسانی از فضای بی‌قانونی و غیرشفاف سود می‌برند؟!

0 ۴۲۶

نظر به درج مطلبی تحت عنوان صیانت از اینترنت با چشمان بسته در شماره ۴۲۲۸ آن روزنامه به تاریخ ۰۴/۱۲/۱۴۰۰ و انتساب مطالب متعدد خلاف واقع به جبهه پایداری انقلاب اسلامی همچنین بیان نکاتی عاری از واقعیت درباره «طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی» موسوم به طرح صیانت، این جبهه مبادرت به صدور جوابیه ذیل می‌نماید و انتظار دارد که وفق ماده ۲۳ قانون مطبوعات جمهوری اسلامی نسبت به درج جوابیه حاضر در همان صفحه و ستون از نخستین شماره روزنامه، بعد از دریافت آن اقدام نمایید.

جای خالی انصاف در رسانه‌ای که فقط داعیه رسانه‌بودن دارد
متأسفانه روزنامه شرق در‌حالی جبهه پایداری انقلاب اسلامی را متهم به تندروی و بی‌توجهی به افکار عمومی می‌کند که خود علی‌رغم صدور چندین جوابیه از سوی جبهه پایداری پیرامون مطالب کذبی که درباره طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی منتشر کرده است همچنان به خیال‌بافی‌های ناآگاهانه یا شاید مغرضانه خود ادامه می‌دهد و سعی دارد ذهن مخاطب خود را از حقیقت منحرف نماید.

روزنامه شرق در رفتاری غیر‌حرفه‌ای و هماهنگ با سایر رسانه‌های همسو، در تلاش برای قرار‌دادن نمایندگان مجلس مقابل یکدیگر بود، متأسفانه در حالی این روزنامه و حامیان آن سعی دارند که تلاش برای تصویب قانونی جهت مدیریت فضای مجازی را سیاسی و محدود به جبهه پایداری انقلاب اسلامی نشان دهند، باید به آنها یادآور شد که رسیدگی به این طرح براساس اصل ۸۵ قانون اساسی در مجلس یازدهم و با رأی اکثریت نمایندگان طی دو مرحله به تصویب رسیده است و هر فرد منصفی اذعان می‌کند این موضوع امکان وقوع بدون همراهی عموم طیف‌های انقلابی مجلس با سلایق مختلف را نداشته است. تشکیل کمیسیون مشترک متشکل از ۲۳ عضو منتخب از کمیسیون‌های مختلف مجلس تحت نظر هیئت‌رئیسه مجلس نیز با عنایت به حضور منتخبان مجلس با دیدگاه‌های متنوع، مجددا حکایت از عدم دخالت جبهه پایداری در چینش اعضای کمیسیون مشترک دارد و در‌نهایت بررسی سوابق تشکیلاتی اعضای انتخاب‌شده از سوی کمیسیون‌های تخصصی مجلس به‌خوبی از دروغ بزرگ رسانه‌ای مبنی بر محدودشدن این امر به یک جریان سیاسی در مجلس پرده برمی‌دارد.

ضمن اینکه نمایندگان همسو با جبهه پایداری همچون عموم نمایندگان انقلابی مجلس یازدهم با عنایت به اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی در روزهای اول تشکیل مجلس یازدهم از نمایندگان این مجلس خواستند به مسائل کلیدی توجه کنند و مدیریت فضای مجازی را جزء این مسائل مهم دانستند که مسئله بلندمدت هم نیست‌ بلکه مسئله کوتاه‌مدت و میان‌مدت و جزء مسائل نزدیک ما است، حتما برای به‌نتیجه‌رسیدن این موضوع تلاش خواهند کرد. حتی پیش و پس از آن مطالبه نیز ایشان بارها در سخنرانی‌های متعدد خود از وضعیت یله و رهای فضای مجازی انتقاد کردند. برای نمونه بعد از حذف چندباره تصاویر شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی در پلتفرم آمریکایی اینستاگرام، خاطرنشان کردند که آنها اگر از واکنش مردم نمی‌ترسیدند به امام خمینی (ره) نیز جسارت می‌کردند، دقت کنید که نگفتند اگر از واکنش متولیان مدیریت فضای مجازی در کشور می‌ترسیدند، فرمودند اگر از واکنش مردم واهمه نداشتند؛ چراکه نهایت واکنش بسیاری از متولیان رسانه‌ای و اجرائی فضایی مجازی بعد از ترور شهید سلیمانی در اینستاگرام ارسال پست‌، استوری‌ و متن‌های کوتاه با سانسور بسیار به‌نحوی‌که مدیران پلتفرم ناراحت نشوند در همان برنامک‌های آمریکایی بود! لذا امروز در‌حالی «شرق» و امثال آن تلاش دارند تصویب طرح حمایت از حقوق کاربران را تلاش اقلیتی در مجلس برای محدود‌کردن اینترنت نشان دهند که اعضای کمیسیون مشترک طبق اصل ۸۵ قانون اساسی مشروعیت خود را طی دو مرحله از صحن علنی مجلس شورای اسلامی گرفته‌اند، موضوعی که حکایت از همراهی اغلب نمایندگان ملت و درک صحیح آنها از لزوم ساماندهی فضای سایبر دارد. اکنون نیز همه‌‌چیز در درون ساختار مجلس و با رأی اکثریت نمایندگان مجلس برای تعیین نحوه ادامه بررسی طرح مذکور تعیین تکلیف خواهد شد.

مشخص نیست تعریف «شرق» از کارشناس چیست؟! روزنامه شرق و رسانه‌های همفکر با آن‌، طوری از عدم کارشناسی بودن این طرح سخن به میان می‌آورند که گویی نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی هزاران ساعت با ارواح و اجنه جلسات کارشناسی برگزار کرده‌اند، جهت استحضار ملت شریف ایران که مورد سم‌پاشی‌های مغرضانه روزنامه‌هایی مانند «شرق» قرار می‌گیرند خاطرنشان می‌گردد که طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی بیش از هفت سال است که توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی بررسی می‌شود و طی این مدت هزاران ساعت فعالیت کارشناسی با حضور نمایندگان بخش خصوصی، دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی برگزار شده است، گواه توجه به نظرات کارشناسی نیز تغییرات متعددی است که طی چند اصلاحیه در این طرح اعمال شده است اما گویی از نظر «شرق» و شب‌نامه‌های اصلاحات و اعتدال توجه به نظرات کارشناسی صرفا زمانی اتفاق می‌افتد که نمایندگان مردم به ادامه وضع ولنگار فضای مجازی رضایت دهند و حاکمیت سایبری کشور را مشترکا با شرکت‌های آمریکایی اداره کنند. از نظر «شرق» ایران تا‌حدی ضعیف است که حاکمیت سایبری‌اش باید مستعمره پلتفرم‌های آمریکایی باشد که هیچ‌یک از ارزش‌های ایرانی اسلامی را جدی نمی‌گیرند همان‌طور‌که وزرای باب میل این رسانه توان دفاعی ایران را به اندازه فشردن یک کلید از سوی آمریکا محدود می‌دانستند، «شرق» نیز ظرفیت سایبری کشور را محدود به حل‌شدن در حاکمیت سایبری آمریکا می‌داند.

چه کسانی از فضای بی‌قانونی و غیرشفاف سود می‌برند؟!
متأسفانه رسانه‌های اعتدال و اصلاحات طی روزهای اخیر در ادعایی غیرصادقانه خود را حامی کسب‌وکار مردم نشان می‌دهند و دائما ابراز نگرانی می‌کنند که‌ ای دادوبیداد، معیشت مردم نابود شد اما در واقعیت به نظر می‌رسد که آنها نگران نابودی فیک‌نیوزها، انتشار مطالب خلاف واقع بدون هزینه، انتشار اسناد طبقه‌بندی کشور در رسانه‌های معاند بدون مشخص‌شدن منبع آن و … هستند؛ چرا‌که ادامه وضعیت فعلی است که آینده کسب‌وکارهای ایرانی به‌خصوص سرویس‌های فضای مجازی را دچار مخاطره می‌کند.

جالب است رسانه‌هایی مانند «شرق» طی چند روز گذشته به نحوی مجلس و اعضای جبهه پایداری را تخطئه می‌کنند که دیدید فلان شبکه اجتماعی خارجی فیلتر شد‌ که گویی طی سال‌های بعد از ۹۶ و فیلتر آن پیام‌رسان متخلف دولت وابسته به جبهه انقلاب سرکار بود و سودهای کلان ناشی از فروش پراکسی‌ها را به جیب زد! اعتقاد ما بر این است که وزارت ارتباطات باید با پلتفرم‌های خارجی مذاکره نماید تا سرورهای این پلتفرم‌ها به داخل کشور انتقال یابد تا پهنای باند بین‌المللی کمتری در کشور مصرف شود و همچنین در قبال فعالیت‌های خود به مردم ایران پاسخ‌گو باشند، مقصود از تصویب قانون ساماندهی فضای مجازی هرگز حذف رقیب خارجی نیست بلکه این رقیب خارجی نباید به قوانین و ارزش‌های ملی و مذهبی ایران اسلامی دهن‌کجی کند، اگر هر پلتفرمی قوانین جمهوری اسلامی ایران را رعایت کند با خیالی آسوده امکان فعالیت در کشور را خواهد داشت.

سؤال ما از این دلواپسان کسب‌وکارهای مردم در فضای مجازی این است که؛
۱ ـ آیا اینستاگرام، تلگرام، توییتر و … امروز برای استفاده از سرورهای داخل ایران و روت‌شدن برنامک خود در کشور مانند پلتفرم‌های ایرانی به نهادی از کشور هزینه اجاره یا خرید سرور می‌پردازند؟!
۲ ـ آیا این سرویس‌ها مانند کسب‌و‌کارهای آنلاین داخلی در پایان سال مالی خود به خزانه جمهوری اسلامی مالیات می‌پردازند؟
۳ ـ آیا کشوری جز ایران را سراغ دارید که ۳۰ درصد از ظرفیت پهنای باند و امکانات شبکه خود را در اختیار سکوهای ملی قرار دهد و ۷۰ درصد را به سکوهای غیرایرانی بسپارد تا خدمات پرسرعت‌تر و مطلوب‌تری به مخاطب خود ارائه دهند؟ درحالی‌که وفق نص صریح قانون این نسبت جهت حمایت از پلتفرم ایرانی باید دقیقا بالعکس بوده و ۷۰ درصد از ظرفیت کشور در اختیار ارائه‌دهندگان خدمات ایرانی باشد.
۴ ـ آیا شرکتی ایرانی می‌تواند بدون رعایت قوانین سیاسی و فرهنگی کشورهای اروپایی و آمریکایی در جغرافیای این کشورها پلتفرمی راه‌اندازی کند که اندیشه شیعه را ترویج می‌کند و برای تبلیغ خود نیز از امکانات دولتی کشور میزبان استفاده کند که «شرق» و امثال آن توقع دارند تا حاکمیت ایران بدون رعایت قانون اجازه دهد تا این پلتفرم‌ها با امکانات دولتی کشور رشد کنند؟!

ای کاش زمانی که مدام تولیدات ملی دیجیتال کشور را تمسخر می‌کنید و به‌دروغ مردم را فریب می‌دهید که ما نمی‌توانیم، به آنها بگویید که دولت متبوع شما برخلاف نص قانون فقط ۱۵ درصد از ظرفیت کشور را در اختیار سرویس‌های بومی قرار داده بود و امروز با پیگیری متولیان دلسوز این رقم به ۳۰ درصد رسیده است.

افکارعمومی واقعی
حمله ناجوانمردانه به حجت‌الاسلام آقا‌تهرانی نقطه تاریک بعدی گزارش «شرق» است، پیرامون واکنش‌هایی که «شرق» و امثال آن به‌عنوان نظر مخالف افکار عمومی از آن یاد می‌کنند، اولا باید گفت که بخشی از این مخالفت‌ها ناشی از عدم تبیین شرایط واقعی طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی توسط نمایندگان محترم مجلس، برای مردم است که ان‌شاءالله با جهاد تبیینی که نمایندگان بعد از خاتمه بررسی لایحه بودجه انجام خواهند داد برطرف خواهد شد، خلأیی که سبب شده تا رسانه‌هایی مانند «شرق» در معیت فضای ولنگار مجازی چنان دروغ‌هایی به خورد مردم بدهند که بخشی از جامعه امروز تصور کند، فردای تصویب طرح حمایت حتی به سایت‌های پرکاربرد ایرانی نیز دسترسی نخواهد داشت و باید از دود برای انتقال پیام استفاده کند، به همین جهت نیز با این طرح ابراز مخالفت می‌کند یا نگران ابعاد آن هستند، که اگر تبیین این طرح به‌درستی در جامعه و فضای مجازی انجام شده بود، امروز تعداد موافقان طرح بیش از اینها بود.

بیانات حجت‌الاسلام آقاتهرانی نیز ناظر به این موضوع است که فضای مجازی نباید برای نمایندگان تصمیم‌سازی کند. اگر نگرانی میان مردم وجود دارد نیز اغلب به دلیل سم‌پاشی‌های نادرست رسانه‌نماهایی مانند «شرق» است که ان‌شاءالله با فعالیت تبیینی نمایندگان ملت و دلسوزان انقلاب اسلامی مرتفع خواهد شد تا افکارعمومی با آسودگی بیشتری اخبار را دنبال کند. ضمنا از کجا مشخص است که مدتی بعد این نرم‌افزارهای غیرایرانی معیشت و رضایت کاربران ایرانی را برای اعمال فشار بر کشور به گروگان نگیرند همان‌طور‌که چند‌روزی است که روسیه را به هر دلیل تهدید می‌کنند که مانع دسترسی کشورت به اینترنت می‌شویم، آن‌هم روسیه‌ای که پروژه شبکه ملی اطلاعاتش در مراحل مطلوب‌تری از ایران قرار دارد، هر آن این امکان وجود دارد که آنها به طمع جلب امتیازات مختلف منطقه‌ای و جهانی به اینترنت وابسته ایران حمله کنند که تبعات آن بسیار جدی خواهد بود بنابراین ضرورت دارد که ما در این زمینه نیز قوای خود را آماده رویارویی با مهاجمان کنیم.

و السلام علیکم ـ جبهه پایداری انقلاب اسلامی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.