رئیس جمهور در کنگره گرامیداشت علامه مصباح یزدی:
آیت الله مصباح یزدی در عرصه فکر و اندیشه و نظریه‌پردازی، نماد بصیرت و میثاق با ولایت است

0 ۴۸۰

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدابراهیم رئیسی،  در کنگره بین‌المللی بزرگداشت علامه مصباح یزدی که صبح امروز یازدهم دی، در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد، به ایراد سخن پرداخت که متن آن را در ادامه می‌خوانید:

قال رسول الله(ص): «العلم ثلاثه: آیه محکمه، فریضه عادله، سنه قائمه». پیامبر(ص) در این بیان نورانی که فرمودند، علم را در حوزه عقائد و باورهای حقه، در حوزه اخلاق فاضله و در حوزه عمل و اجرا تقسیم‌بندی کردند. امام صادق(ع) در روایتی دیگر هر سه حوزه را تبیین کردند و فرمودند: «وَجَدْتُ عِلْمَ اَلنَّاسِ کُلَّهُ فِی أَرْبَعٍ أَوَّلُهَا أَنْ تَعْرِفَ رَبَّکَ وَ اَلثَّانِی أَنْ تَعْرِفَ مَا صَنَعَ بِکَ وَ اَلثَّالِثُ أَنْ تَعْرِفَ مَا أَرَادَ مِنْکَ وَ اَلرَّابِعُ أَنْ تَعْرِفَ مَا یُخْرِجُکَ مِنْ دِینِکَ».

آیت‌الله مصباح یزدی هم در ساحت خداشناسی، هم در ساحت انسان‌شناسی، هم در ساحت ایدئولوژی و عقیده و هم در ساخت آسیب‌شناسی نظر و نظریه داشتند. کتاب‌های ایشان هم در این ساحت‌ها موجود است که بسیار قابل استفاده است.

هدیه ملکوتی پیامبر(ص) به حضرت فاطمه(س)

وجود مقدس حضرت زهرا(س) از دست پیامبر(ص) دو هدیه دریافت کردند، یک هدیه ملکی و یک هدیه ملکوتی. هدیه ملکی فدک بود و هدیه ملکوتی تسبیحات فاطمه(س) است که هدیه‌ای برای بشریت است. در روایتی درباره تسبیحات آمده است؛ فرزندان خود را به تسبیحات ملتزم کنید. امام نفرموده است تسبیحات را به آنها بیاموزید، بلکه می‌فرماید آنها را ملتزم کنید. التزام به تسبیحات خیلی مهم است.

طبق روایتی که از امام سؤال شد، چرا کعبه چهار ضلع دارد، ایشان فرمودند چون در زیر بیت‌المعمور است و آن زیر عرش خداست و آن بر چهار پایه اساسی قرار دارد که عبارت است از: تکبیر، تهلیل، تحمید و تسبیح. معنای این سخن این است تمام عوالم هستی بر همین تسبیحات استوار است.

آیت‌الله مصباح یزدی این التزام را در عرصه نظریه‌پردازی به خوبی انجام داد و نشان داد انسان سالک چگونه می‌تواند به تسبیحات ملتزم باشد و در عالم عبد باشد و فقط تکلیف و وظیفه خود را انجام دهد و از کسی نهراسد. در عرصه فکر و اندیشه و نظریه‌پردازی، نماد بصیرت و میثاق با ولایت آیت‌الله مصباح یزدی است، در عرصه عمل و اجرا نماد آن حاج قاسم سلیمانی است.

آیت‌الله مصباح یزدی در عرصه مرزبانی دین و التزام به تسبیحات نظریه‌پردازی کرد و حاج‌ قاسم سلیمانی التزام عملی خودش را برای دفاع از مرزهای دین و ایستادگی و مقاومت نشان داد و امروز حاج قاسم سلیمانی به عنوان نماد بصیرت و پایبند بودن به پیمان با ولایت شناخته می‌شود.

  1. طرح ولایت یکی از یادگارهای ارزشمند آیت‌الله مصباح است. وقتی بنده در آستان قدس بودم، شاهد بودم چقدر این طرح اثرگذار است و جوانانی که در دوره شرکت می‌کردند خیلی از آن بهره می‌بردند. این از یادگارهایی است که باید آن را پاس داشت.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.