آیت الله رجبی رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره):
کادرسازی آیت‌الله مصباح برای آینده انقلاب/ علامه مصباح رهبر انقلاب را حقیقتا نائب امام زمان(عج) می‌دانستند

0 ۴۴۴

آیت‌الله محمود رجبی، رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) به مناسبت سالگرد ارتحال حضرت آیت الله علامه محمدتقی مصباح یزدی رحمه الله در گفتگویی به ابعاد و ویژگی‌های شخصیتی ایشان پرداختند که متن کامل آن به شرح ذیل می‌باشد:

راز تأکید ویژه علامه مصباح بر آشنایی جوانان با مبانی اندیشه اسلامی 
– طرح توطئه همه دشمنان انقلاب و اسلام و دین بطور کلی استحاله فرهنگ و فکر جوانان به‌عنوان نسل دوم و سوم انقلاب و آینده‌سازان کشور و نظام است. اگر دشمنان بتوانند جوانان را نسبت به این مبانی فکری و اعتقادی و وابستگی به انقلاب دچار‌تردید کنند و یا بی‌تفاوت سازند به هدف خود رسیده‌اند و نظام اسلامی از درون متلاشی می‌شود و در واقع یک مرگ خاموش رخ می‌دهد.

– آشنایی جوانان با مبانی اندیشه اسلامی در طرح ولایت، این توطئه و تهدید بزرگ و عمیق را خنثی می‌سازد و بنیان مستحکمی ‌را در جامعه نهادینه می‌کند که افراد جامعه در برابر توطئه‌های آینده را نیز مصونیت می‌بخشد.

– راز تأکید علامه در این نکته نهفته است که قرآن کریم تمایز آئین حق و باطل را در ثبات حق و زوال باطل می‌داند و راز زوال‌پذیری باطل و ثبات و دوام حق را در این می‌داند که حق، ریشه‌های عمیق و عریق دارد ولی باطل بی‌ریشه است. بنابر این اگر بخواهیم نسل آینده به‌ویژه جوانان را در مسیر اسلام ناب و انقلاب اسلامی ثابت قدم نگاه داریم باید مبانی نظام تفکر دینی را در میان‌شان تثبیت کنیم و نهادینه سازیم.

آیت‌الله مصباح با طرح ولایت برای آینده انقلاب کادرسازی می‌کرد
– جایگاه آموزش مبانی اندیشه اسلامی (طرح ولایت) در زنجیره اهداف انقلاب، کادر‌سازی برای دولت اسلامی که مرحله سوم زنجیره را تشکیل می‌دهد و درعین حال زمینه‌سازی برای مرحله چهارم انقلاب یعنی امت اسلامی است.
– دولت و مجلس انقلابی باید زمینه‌ها را برای ارتقای معرفتی و بصیرتی نیروهای اجرایی و مدیریتی بر اساس بینشی عمیق از نظام تفکر دینی فراهم کنند که در صف اول آن نیرو‌های تحت پوشش آن دو قوه قرار دارند. «طرح ولایت» این نیاز را تأمین می‌کند و می‌تواند در قالب آموزش ضمن خدمت و آموزش بدو ورود انجام گیرد.

علامه مصباح رهبر انقلاب را حقیقتا نائب امام زمان می‌دانستند
– علامه مصباح قدس سره رهبر معظم انقلاب را حقیقتا نائب امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف می‌دانستند. چنان‌که نسبت به حضرت امام(ره) نیز چنین بودند.
– این اعتقاد دو پایه معرفتی عمیق دارد: نخست آنکه بر اساس دلایل متقن که در کتاب حکیمانه‌ترین حکومت آمده است، علامه، ولی فقیه را واجد شرایط نائب امام می‌دانست و دوم شناخت عمیق علامه از زندگی و شخصیت رهبر انقلاب (مدظله) از دوران نهضت حضرت امام(ره) که روز به روز افزایش داشت.

هر قدر به رهبر انقلاب نزدیک‌تر می‌شوم ارادتم به ایشان بیشتر می‌شود!
– این عشق تنها بر اساس معرفت عمیق دینی و عینی مربوط به دوران رهبری آیت‌الله خامنه‌ای نیست بلکه به سال‌های قبل یعنی سال‌های ۶۲ و ۶۳ که دوران ریاست جمهوری ایشان بود برمی‌گردد.
– به‌عنوان مثال؛ در دیدار اعضای دفتر همکاری حوزه و دانشگاه با معظم‌له، حضرت آیت‌الله مصباح با اینکه کمر درد داشتند و رهبر انقلاب به ایشان فرمودند بفرمایید بنشینید و نشسته گزارش را قرائت‌نمایید، ایشان ایستاده و با حالت خمود گزارش دادند. بعد از بازگشت از سفر، یکی از علمای بزرگ انقلابی به بنده فرمودند شأن علمی‌آیت‌الله مصباح آن قدر بود که نشسته گزارش دهند. بنده این سخن را محضر شریف علامه مصباح عرض کردم. علامه فرمودند ایشان مقام و منزلت آیت‌الله خامنه‌ای را نمی‌شناسند. بنده هر قدر به ایشان نزدیک‌تر می‌شوم ارادتم به ایشان بیشتر می‌شود.

جلسه اخلاق علامه به توصیه آیت‌الله بهجت
– درس‌های اخلاق حضرت علامه در دفتر مقام معظم رهبری در قم که رویکرد نوینی به اخلاق را در پی داشت یکی از فعالیت‌های ایشان در این حوزه بود. این برنامه بیش از ۲۰ سال هر چهارشنبه برگزار می‌شد که موضوعات مختلفی که ایشان در این درس بیان می‌کردند بعد از اتمام توسط پژوهشگران تدوین می‌گشت و با نظارت خود حضرت علامه به چاپ می‌رسید.
– فعالیت دیگر درس اخلاقی است که به توصیه مرحوم آیت‌الله بهجت(ره) برگزار می‌کردند. عده‌ای از بازاریان از آیت‌الله بهجت(ره) می‌خواهند که درس اخلاق برای ایشان داشته باشند. آیت‌الله بهجت(ره) می‌فرمایند: از آیت‌الله مصباح درخواست کنید و بنده هم به ایشان توصیه می‌کنم که بپذیرند. و ایشان درس اخلاقی که همانند آیات قرآن، با مباحث اعتقادی آمیخته است را برای آنان می‌گویند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.