حجت الاسلام محمد ناصر سقای بی ریا:
علت شکست فتنه ۹۸ بصیرتی بود که در ۹ دی بوجود آمد

0 ۴۹۳

در وبیناری که به مناسبت سالگرد رحلت علامه آیت الله مصباح یزدی از سوی بسیج دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، حجت الاسلام محمد ناصر سقای بی ریا ضمن گرامیداشت دهه بصیرت و سالگرد علامه مصباح یزدی و شهادت سردار دلها شهید سلیمانی و همراهان ابتدا تعریفی از بصیرت ارائه کردند و با بیان این که بصیرت به معنای عام آن شناخت عمیق و همه جانبه است، شناخت عمیق جهان و انسان، شناخت اهداف آفرینش، شناخت نفس و وسوسه های آن، شناخت همه جانبه پدیده ها از جمله شناخت عوامل پنهان و روندها و نیز شناخت جریان ها و دسته بندی های فکری و عملی، شناخت ایدئولوژی ها و نیز شناخت ویژگی الگوهای موفق را از مصداق های بصیرت شمردند.

ایشان آیت الله علامه مصباح را جامع همه این گونه شناخت ها و بصیرت ها دانستند و خاطر نشان کردند که بهره مندی از اساتیدی مانند امام راحل ره علامه طباطبایی و آیت الله بهجت و دیگر اساتید اخلاق از ایشان الگوی کاملی از بصیرت ساخته بود. ایشان تلاش های علمی عمیق و فراگیری در رشته فلسفه و علوم عقلی که زیر بنای فکری علوم را تشکیل می دهد تفسیر و آموزه های قرآنی و اخلاقی و مسائل بصیرتی و اجتماعی داشتند.

حجت الاسلام سقای بی ریا در ادامه از سه آیه از قرآن برای تبیین بصیرت استفاده کردند. یکی آیه ۷۱ ازسوره مائده بود: وَحَسِبُوا أَلَّا تَکُونَ فِتْنَهٌ فَعَمُوا وَصَمُّوا ثُمَّ تَابَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ ثُمَّ عَمُوا وَصَمُّوا کَثِیرٌ مِنْهُمْ وَاللَّهُ بَصِیرٌ بِمَا یَعْمَلُونَ. در توضیح این آیه ایشان اظهار داشتند که توجه به این که عالم فتنه خیز است و خدای متعال مانند دریا که طبیعتش ایجاد موج است عالم را به گونه ای آفریده که آزمایش هایی برای همه پیش بیاید و ریشه این امر در دادن اختیار به انسان ها است. انتخاب راه خیر و شر توسط انسان ها زمینه ابتلا و آزمایش را فراهم می سازد.

آیه دیگر آیه ۱۳۹ از سوره آل عمران بود: وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ. سقای بی ریا به این نکته توجه داد که قرآن از ما می خواهد سستی نکنیم یعنی چیزی در توان ما هست و امکان اقدام داریم مبادا سستی کنیم و در نتیجه نتوانیم به اهداف خود و جامعه دست یابیم. نکته دیگر از دست دادن روحیه است که خدای متعال می فرماید غمگین نباشید یعنی چیزی را از دست نداده اید که غمگین باشید اگر ایمان داشته باشید شما عالی ترین ها هستید و چون نفرموده د رچه چیزی معنای مطلق خواهد داشت یعنی در همه زمینه ها.

امت با بصیرت ما وقتی از منویات فتنه گران باخبر شدند و دانستند که این ها با امام حسین علیه السلام و اصل اسلام مخالف هستند و به امام و ولایت فقیه که اساس نظام اسلامی است اهانت می کنند یکپارچه بپا خواستند و ۹ دی بوجود آمد، پدیده ای که به یکی از ایام الله تبدیل شد و باعث شد تا ملت ما دیگر گول نقشه های مشابه دشمن را نخورد و علت شکست فتنه ۹۸ در زمان بسیار کوتاه تر بصیرتی بود که در ۹ دی بوجود آمد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.