بیانیه جبهه پایداری انقلاب اسلامی استان خوزستان:
تمام دولتها و ارکان حاکمیت باید در راستای احقاق حقوق ضایع شده استان بویژه دربخش منابع آبی اقدام کنند

0 ۴۹۹

جبهه پایداری انقلاب اسلامی استان خوزستان در راستای بحران کمبود آب در این استان بیانیه ای صادر کرد که متن آن به شرح ذیل می باشد:

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
قَالَ رَسُولُ الله(ص):《مَنْ أَصْبَحَ لا یَهْتَمُّ بِأُمورِ الْمُسْلمینَ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ》

بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند
چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار
تو کز محنت دیگران بی غمی نشاید که نامت نهند آدمی

ضمن سلام و درود بر یگانه منجی عالم بشریت حضرت مهدی موعود(عج) و درود بر روح پاک و پرفتوح بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) و شهدای انقلاب اسلامی، شهدای جنگ تحمیلی، شهدای مدافعین حرم و حریم و آرزوی توفیق روزافزون و صحت و سلامتی برای مقام عظمای ولایت حضرت امام خامنه ای(مدظله العالی).

در روزهای گذشته شهروندان خوزستان یک پوستر قرمز رنگ با عناوین، کارون جان ماست، کرخه جان ماست و خوزستان تشنه است، را به عنوان تصویر پروفایل مشترک خود درشبکه های مجازی و پیام رسان‌ها قرار دادند و به این وسیله اعتراض خود را نسبت به پدیده کم آبی و بی آبی در خوزستان که محصول مدیریت غلط و نا کارآمد منابع آبی استان و طرح های ظالمانه انتقال آب از استان می‌باشد را ابراز کردند.

موضوع طرح‌های انتقال آب از استان قصه قدیمی و پرغصه ای است که حدود ۶ دهه قبل با اجرای بیش از ۳۰ طرح و انتقال با گنجایش بیش از ۱۸ میلیارد متر مکعب آغاز شده است.

این رویکرد ظالمانه و ضدانسانی که در تضاد کامل با حیات نباتی و جانوری نیز می باشد در همه دولتهای قبل و با شدت و ضعف دنبال شده است.

و متاسفانه در دولت به اصطلاح محیط زیستی روحانی با شدت وحدت بیشتری ادامه پیدا کرد.

سازمان محیط زیست نیز در طول این سالها به جای انجام وظیفه ذاتی خود از جمله دفاع از حق آبه زیستی رودخانه ها، بیشتر نقش تسهیل گر اجرای پروژه‌های غارتگر آب را دنبال کرده است.
درحال حاضر طرح کوهرنگ در حال اجرا است. تونل یک و دو بهشت آباد نیز سالهاست درحال انتقال آب به رودخانه زاینده رود اصفهان هستند.

اعتقاد کارشناسان بر این است که در صورت راه اندازی طرح انتقال آب بهشت آباد میزان کمبود آب خوزستان بیش از ۲ میلیارد متر مکعب در سال خواهد بود و شبکه های آبیاری استان با ۳۷ درصد کمبود آب در سال مواجه خواهند شد.

طرح خراسان به مقصد یزد وکرمان نیز در دستورکار دولت است اگر این طرح اجرا گردد استان با یک فاجعه عظیم محیط زیستی و انسانی مواجه خواهد شد که ابعاد اقتصادی ،اجتماعی و امنیتی آن غیر قابل جبران خواهد بود.

طرحهای انتقال آب و مدیریت غلط منابع آبی خسارات جبران ناپذیری بر محیط زیست نباتی و جانوری از یک سو و پیامدهای اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی – امنیتی زیادی از سوی دیگر به دنبال داشته است.

تلفات میلیونی آبزیان در چند روز اخیر، مرگ صدها راس دام سبک و سنگین، نابودی ده‌ها هزار هکتار از زمین های کشاورزی روستاییان فقیر و کم بضاعت، آلودگی شدید آب شرب شهرها و روستاهای واقع در مسیر این رودخانه ها تنها بخش کوچکی از خسارات وارده برطبیعت این مناطق می‌باشد.

در بخش انسانی نیز باید اضافه نماییم که شهرهایی که هزاران سال از آب این رودخانه ها بهره‌مند میشدند اکنون دچار کم آبی، خشکسالی و ریزگرد شده اند تا جاییکه بر پایه آمار خوزستان رده نخست مهاجرفرستی، رده نخست آلودگی هوا و رده نخست قطعی برق با سالانه ۷۰۰ دقیقه در اهواز را داراست.

خوزستان قلب تپنده ایران است. استانی که رده نخست تولید نفت و گاز ،جایگاه دوم تولید ناخالص داخلی، رده دوم تولید آهن و فولاد و قطب پتروشیمی کشور و بزرگترین تولید کننده گندم وشکر کشوراست مستحق این وضع ناعادلانه نیست.

در ایجاد این شرایط بحرانی و خطرناک در استان خوزستان همگان سهم دارند.

تمام دولتها و ارکان حاکمیت باید در راستای احقاق حقوق ضایع شده استان بویژه در بخش منابع آبی اقدام کنند. نخبگان دانشگاهی و روحانیون طراز اول استان، رسانه ها وحوزه های علمیه باید بعنوان یک وظیفه دینی و انسانی از تمام ظرفیتها برای جبران این خسارات بهره گیری نمایند.

جبهه پایداری استان خوزستان، در راستای دفاع ازحقوق مردم مظلوم استان بویژه شهرها و روستاهای خسارت دیده از بحران کم آبی و بی آبی، برخود فرض میداند صدای مظلومیت این مردم رنج دیده باشد و از هیچ کوششی در راستای احقاق حقوق آنها فرو گذار ننماید.

جبهه پایداری خوزستان با تشکر از نظارت قوه قضائیه و نگاه عقلانی مردمی که به دور از حرکات هیجانی مطالبه گرِ نابسامانی وضع موجود هستند، وضعیت نامناسب کنونی را به شدت محکوم می نماید و مسببان بی کفایتی وضعیت کنونی را نخست در پیشگاه الهی محکوم و در مرحله دوم خواستار محاکمه در دادگاه عدل نظام اسلامی می باشد.

توصیه جدی و اکید این جبهه مردمی و انقلابی به تمام مسئولین و مدیران کشوری و استانی و نمایندگان مجلس این است با همدلی و با بسیج تمام امکانات در کمترین زمان ممکن مدبرانه مشکل آب شرب مردم شریف استان را برطرف و اقدامات جدی درخصوص تعیین حق آبه کشاورزان، تالابها و هورالعظیم را فراهم نمایند و از سوی دیگر در اسرع وقت نسبت به تعطیلی طرحهای خسارت بار انتقال آب اقدامات جدی صورت دهید.

بدیهی است هرگونه تعلل در انجام این امور عواقب بسیار سنگین اقتصادی، اجتماعی و حتی امنیتی بدنبال خواهد داشت.

در پایان از مردم خوزستان که با نگاه عقلانیت و تدبیر بر احساسات زودگذر و هیجانی غلبه کرده اند و در راستای خواسته و مطالبات مسالمت آمیز قدم بر می دارند، قدردانی ویژه داریم.

والسَّلامُ عَلَیْکُمْ وَ رَحْمَهُ اللّهِ وَ بَرَکاتُه

جبهه پایداری انقلاب اسلامی استان خوزستان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.