یاسین توکلی دبیر جبهه پایداری انقلاب اسلامی در تبریز:
حمایت از رئیسی بدون تخریب رقبا / لزوم تغییر وضع موجود در شورای شهر تبریز

0 ۴۳۵

در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا، احزاب و گروه های مختلف سیاسی فعال تر از همیشه سعی در کنشگری در معادلات و آرایشات انتخاباتی هستند.

جبهه پایداری انقلاب اسلامی از جمله گروه های سیاسی منتسب به جریان اصولگرایی است که برنامه ها و رویکردهای مشخصی برای دو انتخابات پیش رو دارد.

یاسین توکلی، دبیر جبهه پایداری انقلاب اسلامی در تبریز در گفتگوی مشروح با تبریزبیدار به سوالات پیرامون کنشگری این جریان سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر تبریز پاسخ داده است.

مشروح گفتگو بشرح ذیل می باشد:

حمایت از رئیسی بدون تخریب رقبا و هم افزایی با نامزدهای جریان انقلاب

برنامه ها و رویکرد جبهه پایداری در تبریز برای نقش آفرینی در انتخابات ریاست جمهوری چه خواهد بود؟

توکلی: طبیعی است که جبهه پایداری همانند تشکل ها و احزاب دیگر نسبت به رویداد مهم انتخابات که یکی از مهم ترین کارکردهای احزاب و تشکل های سیاسی هست، در شهر تبریز ورود پیدا کرده است. جلسات متعددی توسط شورای مرکزی و کمیته های فرعی تشکیل شده و تصمیم گیری ها و سیاست گذاری های لازم انجام گرفته است. در انتخابات ریاست جمهوری جبهه پایداری براساس سیاست های ابلاغی دبیر کل محترم در ۴ مرحله اقداماتی انجام می دهد.

مرحله اول اینکه هیچ گونه تخریبی نسبت به کاندیداهای جریان ارزشی صورت نپذیرد و در ارتباطات و مصاحبه ها به دنبال هم افزایی و نزدیکی هر چه بیشتر گفتمانی با احزاب و جریانات انقلابی همسو باشیم.

مرحله های دوم و سوم وحدت در ترویج گفتمان انقلاب و تعریف شاخص هایی مبتنی بر گفتمان است که ما را به نامزد یا نامزدهای اصلح رهنمون می کند، نزدیک کند و در بحث گفتمانی مهمترین بحث عدالت است و عدالت محوری گفتمان غالبی است که حتما باید در ریاست جمهوری یا جریانات انقلابی تقویت شود و بر مبنای عدالت محوری به انتخاب اصلح بپردازیم.

مرحله آخر هم انتخاب اصلح است که در این زمینه ها بیشتر روی فرمایشات مقام معظم رهبری و بخصوص فرمایش اخیرشان که تاکید فرمودند: «ایمان، خداباوری،کفایت های مدیریتی، شاخص های مبارزه با فساد، عدالت خواهی و شخصیت جهادی و میدانی و … از جمله ویژگی های یک رئیس جمهور اصلح است»، تاکید می شود که جبهه پایداری هم این شاخص ها را لحاظ کرده است و بر اساس این شاخص ها، آیت الله سیدابراهیم رئیسی را به عنوان فرد اصلح معرفی کرده است که ایشان هم در صحبت های خود ستاد مردمی را خانه هر ایرانی اعلام کرده اند که این واقعا جالب است و نشان دهنده مردمی بودن و نگاه مردم گرا و غیر اشرافی ایشان است. ایشان رقیب خود را اشرافیت، بی عدالتی و ظلم و فساد معرفی کرده اند. ایشان می خواهد جامعه را اصلاح کند. الان شما ببینید در یک جامعه ای که بر پایه عدالت و حکومت علی(ع) پایه ریزی شده است، رئیس جمهور ما از نظر میزان تطبیق با زندگی عادی مردم، در کجا قرار گرفته است؟

به شورای شهر بعنوان پارلمان محلی سیاست گذار می نگریم نه شورای شهرداری

آیا جبهه پایداری برای انتخابات شورای شهر تبریز هم برنامه ای دارد؟

توکلی: انتخابات شوراها برای جبهه پایداری اهمیت والایی دارد چون در بحث مدیریت کلان شهری، به شوراها به عنوان شورای شهرداری نگاه نمی کنیم؛ بلکه آن را به عنوان یک پارلمان محلی می دانیم که تصمیم گیری های اساسی برای توسعه شهر و مسائل فرهنگی در آن صورت می گیرد. در خصوص تعیین فرد اصلح برای انتخابات شوراها هم باید در مرحله اول استخراج شاخص های یک کاندیدای اصلح صورت بگیرد و در مرحله دوم این شاخص ها با افراد مربوطه تطبیق داده شده و ضمن بررسی سوابق و برنامه های آتی کاندیدا، کاندیداهای اصلح معرفی گردد که این بحث در کمیته های جبهه پایداری ادامه دارد.

از طرفی هم شکل گیری یک جبهه دیگر که جبهه پایداری هم به نوعی در آنجا حضور داشت، کار ما را آسان تر کرد و این سیاست ها به تشکل های انقلابی انتقال یافت و در آنجا چکش کاری های کارشناسی تر و عالمانه تر صورت گرفت که از سنگینی باری که بر دوش مان بود کاست.

شایستگی های اخلاقی، علمی و مهارتی ملاک های لازم برای لیست پایداری

شان شورای کلانشهر تبریز، شان مدیریتی است و افرادی را می خواهد که واقعا مدیر باشند و مدیریت کنند. در سطح کلان مدیریتی، کارهای فنی و تخصصی در کمیسیون ها و مشاوره های تخصصی قابل جبران است، شان و ویژگی ها و شایستگی های مدیریتی مهم است و واقعا فردی که می خواهد انتخاب شود اول از همه باید شایستگی اخلاقی داشته باشد، بعد شایستگی علمی و بعد شایستگی مهارتی داشته باشد.

شایستگی اخلاقی به این منظور است که فرد صادق باشد و این موقعیت را امانت الهی بداند و با آن برای خود کیسه ندوزد و اهل بده بستان نباشد یا به شهرداری و شورا را برای سر و سامان دادن به زندگی خود و صرفا جهت ارتقای موقعیت خود نگاه نکند، واقعا مردم گرا باشد و برای مردم و به خاطر خدا کار کند.

شایستگی علمی یعنی فرد با مسائل و مشکلات شهری و توسعه و آبادانی و مبلمان شهری آشنا باشد و حداقل مدارک مربوطه را داشته باشد.

شایستگی مهارتی هم یعنی فرد موردنظر، مهارت ارتباط با مردم را داشته باشد؛ بالاخره این فرد قرار است در کمیسیون های مختلف شورای شهر حضور داشته باشد و باید مهارت کار جمعی و ارتباط صحیح با دیگران را داشته باشد. افراد برای حضور در این کمیسیون ها باید مهارت کار جمعی را داشته باشند.

جوانگرایی با تاکید بر تجارب پیشکسوتان

جوانگرایی تا چه اندازه برای ائتلاف جبهه پایداری مهم است؟

توکلی: بحث جوانگرایی هم جزو بحث های تخصصی ماست و مقام معظم رهبری هم تاکیدشان بر دولت جوان حزب اللهی است و ویژگی های آن را هم ذکر کرده اند. دولت جوان تنها به این معنا نیست که ما بخواهیم یک جوان ۲۵_۲۰ ساله را روی کار بیاوریم بلکه باید از تجربه افراد باتجربه هم استفاده شود. حضرت علی(ع) به امام حسن(ع) وصیت کرده اند که: «با تصمیم جدی به استقبال اموری بشتابی که اندیشمندان و اهل تجربه تو را از طلب آن بی نیاز ساخته و زحمت آزمون آن را کشیده اند تا نیازمند به طلب و جستجو نباشی و از تلاش بیشتر آسوده خاطر گردی، بنابراین آنچه از تجربیات نصیب ما شده، نصیب تو هم خواهد شد (بی آنکه زحمتی کشیده باشی) بلکه شاید پاره ای از آنچه بر ما مخفی شده (با گذشت زمان و تجربه بیشتر) بر تو روشن گردد»

سیاست جبهه پایداری در انتخابات شورای شهر، تغییر وضع موجود است

تجربه ۵ دوره قبلی شورای شهر تا چه اندازه در اتخاذ تصمیمات جبهه پایداری موثر است؟

توکلی: ما باید توسعه شهری را در یک پیوستار ببینیم؛ پیوستاری که گذشته، حال و آینده دارد. اگر بخواهیم یک شورای اصلح انتخاب کنیم، باید گذشته را در نظر داشته باشیم که ببینیم آسیب ها، تهدیدات و مشکلات شوراهای قبل چه بود که دیگر دوباره آن ها را تکرار نکنیم و به فکر تغییر و تحول باشیم. به خصوص سیاست های انتخاباتی جبهه پایداری طبق آیه شریفه «اِن اللهَ لا یُغَیِّرُ بِقَومٍ حَتی یُغَیِّرُ ما بِاَنفُسِهِم» برپایه تغییر است.

اساسا، تغییر، مهم ترین کلیدواژه توسعه و تمدن اسلامی است. در تغییر هم حتما گذشته افراد و برنامه ها آسیب شناسی و کارشناسی شده اند و بر اساس آن آسیب ها، تصمیم گرفته می شود. این را فراموش نکنیم که گذشته، سازنده زمان حال است. به خاطر همین سعی می شود این بار در انتخابات شورا افرادی در نظر گرفته شوند که واقعا شایستگی و صلاحیت های لازم داشته باشند.

سیاست های جبهه پایداری در صحنه میدانی انتخابات چه خواهد بود؟

توکلی: ما اول از همه، جریانات مختلف را به حضور در انتخابات دعوت می کنیم که بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری، این موضوع دارای اهمیت فراوان است. در مرحله عملیاتی هم ستادهای مردمی جبهه پایداری تشکیل شده است. با جریانات همسو هم کاملا در حال رایزنی و تصمیم گیری هستیم که این کار به نوعی انجام گیرد که با ظرفیت بالا در عرصه میدانی حضور به هم رسانیم.

در فضای مجازی هم مسائل به خوبی مدیریت شده و سیاست گذاری ها هم مشخص شده اند و کارهای تبلیغی هم کم و بیش انجام می گیرد. در کنار این کار، در سطح کلانشهر تبریز، ضمن هماهنگی با جریانات همسو و انقلابی که الان در دستور کار داریم، نظر بر این است که از تمام ظرفیت های استان به نحو شایسته استفاده کنیم.

مردم از عملکرد دولت قهرند نه از صندوق رای / سیاست های دولت روحانی، مشارکت مردمی در انتخابات مجلس را کم کرد

اساسا برنامه جبهه پایداری برای افزایش مشارکت عمومی در انتخابات چیست؟

در وضعیتی که مشارکت مردمی در انتخابات مجلس یازدهم کمرنگ شد، یکی از سوالات اساسی این است که آیا مردم واقعا از صندوق های رای ناامید شده اند؟ اولا باید گفت ملتی که ناامید باشد و یاس بر او حاکم شود، تکلیفش مشخص است و به عنوان یک ملت شکست خورده شناخته می شود ولی به اعتقاد بنده، در قاموس ملت ایران، چیزی به نام ناامیدی و یاس وجود ندارد. اگر هم نا امیدی وجود داشته باشد، ریشه در فساد، سوء مدیریت و ضعف مدیریت کلان و ناکارآمدی دولت ها دارد. این نارضایتی هم بجاست؛ وقتی مردم مشکلات معیشتی داشته باشند و برای تهیه نان و نمک خود محتاج باشند، دیگر به انتخابات زیاد فکر نمی کنند و فقط به دنبال این هستند که رزق و روزی خود را از کجا تامین کنند.

برخلاف شعارهایی که دولت داد و در مردم ایجاد امید کرد، انتظار مردم با واقعیت عملکرد دولت ۱۸۰ درجه تفاوت داشت! اعضای دولت می گفتند که سفره مردم تنگ است ولی به زودی توسعه پیدا خواهد کرد، درحالی که الان همین دولت در زمان انتخابات نان و نمک و روغن را گران تر کرده است، این نشان می دهد که سیاست این دولت این است که مردم را از صندوق رای دور کند.

اعتقاد دارم مردم با عملکرد دولت قهر شده اند نه با ساختارهای اساسی نظام که انتخابات هم جزوی از آن است. اما مردم می خواهند اعتراض شان را به این شکل نشان بدهند و بگویند کسانی که در انتخابات اینگونه شعار می دهند و با سرنوشت مردم بازی می کنند، حداقل به پنجاه درصد وعده های خود عمل بکنند ولی این دولت عمل که نمی کند هیچ، خرابتر هم می کند. آقای روحانی گفته بود کاری می کنم که مردم به ۴۵۰۰۰ تومان یارانه محتاج نباشند؛ همانطور هم شد! الان مگر با ۴۵۰۰۰ تومان چه می توان خرید که حالا محتاج هم شد؟ نهایتا یک کیلو تخم مرغ! برای همین مردم الان از این عملکردها قهر هستند و حق هم دارند.

مردم دیگر فرصتی برای تأمل در مسائل سیاسی و انتخابات را ندارند، از طرفی هم کرونا که امنیت جان انسان ها را در معرض خطر قرار داده است به مردم فشار می آورد. ولی با همه این اتفاقات، من مطمئنم که مردم ما هنوز امید خود را از دست نداده اند. ایران ما برپایه آموزه های دینی استوار است و ما هم در آموزه های دینی و قرآنی چیزی به نام ناامیدی و شکست نداریم.

توجه جدی به ظرفیت های بومی با تعاملات منطقه ای / استقلال عمل جبهه پایداری با شورای فقها

سیاست های کلان جبهه پایداری تا چه اندازه با ظرفیت های بومی آذربایجان و تبریز منطبق است؟

توکلی: تصمیمات تشکیلات جبهه پایداری در سطح مدیریت کلان اتخاذ می شود اما خودمان هم یک شورای مرکزی در استان داریم که بر اساس شرایط بومی پیش می رویم. هم شهرستان تبریز و هم استان آذربایجان شرقی، هردو شورای مجزا دارند و در آنجا سیاست ها تبیین می شود و با تعاملات صورت گرفته در شهر تبریز، جبهه پایداری قدم های استوار و محکم در انتخابات برمی دارد.

از جمله ویژگی های برجسته جبهه پایداری، تاکید بر اصول و شاخص هایی است که مقام معظم رهبری آن را تبیین کرده و روی آنها واقعا پافشاری می کند و استقلال عمل خود را کاملا رعایت کرده است. از مهم ترین شاخص هایی که جبهه پایداری را می تواند آن را نسبت به جریانات دیگر برجسته کند، وجود شورای فقها است که برای نمونه، ۳ مجتهد اعلم بر فعالیت ها و مصوبات آن نظارت می کنند. این شورای فقها به نوعی ناظر عملکرد جریان جبهه پایداری است که خدای نکرده جبهه پایداری از مسیر ولایت و نظام خارج نشود و در خدمت اعتلا و بالندگی نظام جمهوری اسلامی باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.