دبیر کل جبهه پایداری:
تاکید بر نامزد اصلح می تواند بهترین محور برای وحدت باشد/ باید اصلح را شناخت و حتی از او خواهش کرد که نامزد شود

0 ۴۳۵

صادق محصولی از سرداران هشت سال دفاع مقدس که نامش با دولت نهم و انتخابات سال ۸۸ گره خورده است؛ در آن دولت، مسئولیت وزارت کشور را عهده داشت؛ محصولی در دولت دهم جای خود را به مصطفی محمد نجار داد و به ساختمان وزارت رفاه رفت وزاتخانه ای که بعد ها با وزارت کار و امور اجتماعی ادغام شد.

حالا او دبیر کل جبهه پایداری انقلاب اسلامی است جریانی سیاسی که به عنوان یکی از اضلاع جبهه انقلاب قصد دارد در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نقش آفرینی کند.

او تعهد، تدین، التزام عملی به اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه، سوابق مدیریتی، قدرت تحلیل راهبردی، قانونمداری، انقلابی بودن، دشمن شناسی، استبکار ستیزی، اعتقاد به مقاومت، آرمان گرایی، واقع نگری، ساده زیستی، عدالت محوری، فساد گریزی و توجه به بیانیه گام دوم انقلاب را به عنوان مهمترین معیار های جبهه پایداری در انتخاب نامزد نهایی برای انتخابات ریاست جمهوری این تشکیل سیاسی می داند.

او وحدت بر پایه شاخص ها را بر وحدت برپایه اشخاص ارجح می داند اولویتی که هنوز در گزینش اصلح از میان چهره های مطرح به سرانجام نرسیده است.

این کنشگر سیاسی با انتقاد از حضور برخی افراد به عنوان داوطلب انتخابات ریاست جمهوری معتقد است، بسیاری از این افراد با مطرح کردن خود درپی گرفتن پست در دولت بعدی هستند لذا این افراد باید راه دیگری برای این هدف انتخاب کنند تا مردم در انتخابات گیج نشوند.

متن کامل این گفتگو به شرح ذیل می باشد:

سوال: ارزیابی شما از فضای انتخاباتی کشور چیست؟
محصولی: معمولاً نگاه مردم به انتخابات، فرصتی برای بروز و ظهور اراده آنان در تعیین سرنوشت شان است. در مردم سالاری دینی، انتخابات بهترین فرصت برای اعمال حاکمیت مردم تلقی می شود.

انتخابات، فرصت بروز اراده مردم است و آنان سعی می کنند نقش تامی در تعیین سرنوشت شان داشته باشند و دشمن نیز سعی می کند مشارکت مردم، را کاهش دهد، بنابر این بیگانگان همواره در تلاش اند تا حد ممکن، تبلیغات شان را به سمتی پیش ببرند که در وهله نخست القا کنند که حضور مردم در انتخابات اثری ندارد و می خواهند نقش آنان را در تعیین سرنوشت شان به حداقل برسانند.

احساس مردم این است که حضورشان در انتخابات بیش از گذشته لازم است
البته مردم با مشکلاتی به ویژه در زمینه معیشتی و اقتصادی مواجه اند و احساس شان این است که حضورشان در انتخابات برای تعیین سرنوشت شان بیش از گذشته لازم است، زیرا با توجه به نقایصی که متأسفانه در دولت غربگرای کنونی به ویژه در حوزه های اجتماعی، اقتصادی و معیشتی وجود دارد؛ امید مردم به دولت کارآمد، انقلابی، دلسوز، مردمی، آشنا به مشکلات و دارای برنامه راهبردی برای رفع مشکلات سبب می شود که ملت برای حضور در انتخابات و تغییر وضع موجود، احساس تکلیف بیشتری کنند.

سوال: با این توصیف، مشارکت مردم را در انتخابات ۱۴۰۰ خوب ارزیابی می کنید؟
محصولی: اگر مروری به گذشته کنیم، می بینیم که بالاترین مشارکت مربوط به انتخاباتی بود که به آغاز کار دولت دهم منجر شد که با مشارکت بیش از ۸۵ درصدی مردم رکورد بی سابقه ای رقم خورد.

امید مردم به روی کار امدن دولت انقلابی می تواند در افزایش مشارکت مؤثر باشد
وقتی مردم احساس می کنند دولت، خدمات خوبی ارائه کرده است معمولاً حضور فعالی در انتخابات دارند، اما متأسفانه اکنون این ضعف وجود دارد که، چون مردم منتقد عملکرد دولت اند این موضوع اثر منفی در مشارکت شان دارد. با این حال، امید مردم به این است که دولتی انقلابی، کارآمد و عدالت محور روی کار بیاید که این می تواند در افزایش مشارکت مردم مؤثر باشد.
با توجه به حلاوت خدمات نیرو های انقلاب در کام مردم در گذشته نه چندان دور، امید است مشارکت خوبی را از مردم شاهد باشیم.

سوال: شاخص های لازم را برای انتخاب رئیس جمهور اصلح چه می دانید؟
محصولی: برای تبیین این شاخص ها در ابعاد شخصیتی، ایدئولوژیکی، عمومی و مدیریتی باید به منظومه فکری حضرت امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب، نگاهی داشته باشیم.

شاید بشود ۱۰ شاخص را به عنوان شاخص های اصلی نام ببریم که نخستین آن مؤمن و متعهد بودن، تدین و مهذب بودن کاندیداهاست که التزام عملی به اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه در چارچوب تدین قرار دارد.

شاخص دیگر، مدیریت قوی و داشتن تخصص و تجربه مناسب به ویژه در امور اجرایی و نیز بهره مندی از قدرت تحلیل راهبردی است و افرادی که می خواهند نامزد انتخابات ریاست جمهوری شوند باید با مدیریت قوی و کارآمد بتوانند برنامه محور عمل کنند و کار جمعی را خوب پیش برند.

برخی مدیران قوی وجود دارند که متأسفانه در کار جمعی ضعیف اند که طبعاً این افراد برای مسئولیت های خیلی حساس مناسب نیستند.

سومین شاخص را می توانیم قانونمداری ذکر کنیم؛ یعنی اعتقاد راسخ به قانون اساسی و تمام قوانین به نحوی که در سخن و عمل قانونمدار باشد نه این که اگر قانون علیه او بود در مقابل قانون بایستد و فقط از قوانینی که به نفع اوست، تبعیت کند.

شاخص بعدی، انقلابی بودن با زیر شاخص هایی مثل شجاعت، بصیرت و مردمی بودن است. کسی که انقلابی است باید به طور جهادی تلاش کند و با ارائه خدمت شبانه روزی، خود را نوکر مردم بداند نه این که جایگاه ریاست جمهوری را فرصتی برای رسیدن به اهداف مادی خود یا جناحش قلمداد کند؛ شاخص دیگر، دشمن شناسی، استبکار ستیزی و معتقد به مقاومت است و مقاومت در برابر دشمن باید در تمام زمینه ها و حوزه ها اعم از داخلی، منطقه ای و جهانی می تواند بروز و ظهور داشته باشد.

شاخص بعدی، آرمان گرایی در عین واقع نگری است یعنی در عین این که در پی اهداف عالی نظام است به واقعیات و ظرفیت های موجود جامعه توجه کافی داشته باشد و در مواجهه با تنگنا ها از آرمان ها دست برندارد.

ساده زیستی، شاخص رئیس جمهور اصلح
شاخص دیگر ساده زیست بودن، دوری از تجمل گرایی، اشرافیت و ریخت و پاش کردن است.

شاخص بعدی، عدالت محوری است؛ یعنی نامزدی که می خواهد به عنوان اصلح مطرح شود باید عدالت محور باشد. فقط مبارزه با ظلم کافی نیست، بلکه فساد گریزی و فساد ستیزی نیز لازم است؛ برخی فساد گریزند، اما فساد ستیز نیستند، اما این کافی نیست و باید با فساد مبارزه کنند و از هزینه آن نهراسند. کاندیدای اصلح ریاست جمهوری در این چارچوب باید به شفافیت و مقابله با ویژه خواری و رانت خواری معتقد باشد.

شاخص دیگر، توجه داشتن به بیانیه گام دوم انقلاب است. از نکات بارز این بیانیه، توجه به توانمندی های داخلی و قدرت مردم به ویژه جوانان است و نامزد اصلح باید از توانایی جوانان به نحو احسن استفاده کند.

سوال: رسیدن به وحدت و معرفی کاندیدای واحد را در جبهه نیرو های انقلاب چگونه ارزیابی می کنید؟
محصولی: وحدت را به عنوان هدف میانی تعریف می کنیم؛ هدف نهایی رسیدن به نامزدی است که مطلوبیت های لازم را برای رفع مشکلات مردم و ارتقای کشور در زمینه های مادی و معنوی فراهم کند.

بنابر این، وحدت را مهم می دانیم و فکر می کنیم برای رسیدن به وحدت باید شاخص محور باشیم نه شخص محور؛ یعنی اگر بتوانیم با نیرو های انقلابی درباره شاخص هایی که انقلاب در شرایط کنونی نیاز دارند به وحدت برسیم شاید بشود به راحتی درباره شخص هم به نتیجه رسید.

زمینه اجماع به سمت وحدت نیرو های انقلاب فراهم تر است
بنابر این به نظر می رسد زمینه اجماع به سمت وحدت نیرو های انقلاب برای رسیدن به نامزد اصلح، فراهم تر است به ویژه این که با توجه به عملکرد منفی دولت کنونی در رفع مشکلات مردم این فرصت مهمی است.

این دولت متاسفانه در حل مسائل و اجرای سیاست های داخلی و خارجی موفق نبوده است و برای رفع مشکلات مردم، هشت سال امروز و فردا کردند. روزی گفتند دیوار تحریم ها ترکید، بار دیگر گفتند ترک خورد و الان هم که دولت در حال اتمام است آش همان آش و کاسه همان کاسه.

البته شاید دشمن بخواهد برای دوپینگ نامزد جریان غربگرا به طور موقت تحریم ها را بردارد، مردم باید مراقبت کنند و حواسشان باشد که نقشه دشمن چیست؟

با توجه به این شرایط، زمینه وحدت نیرو های انقلاب درخصوص شاخص های مشترک و به طبع آن درباره نامزد اصلح فراهم تر است.

سوال: از نتایج دیدار با گزینه های مطرح برای کاندیداتوری بگویید و از میان آنان کدام یک به شاخص های شما نزدیک ترند؟
محصولی: در دیدار با گزینه های مطرح برای کاندیداتوری، اهدافی مانند ارزیابی گفتمان، توانایی و تجارب و بررسی شبهات و پرسش هایی درباره آنان مطرح شد.

کانون توجه گزینه های مطرح باید به دو شاخص عدالت و توان رفع مشکلات باشد
در این جلسات همچنین دغدغه های مان را مطرح کردیم و این که کانون توجه آنان باید توجه دو به شاخص عدالت و توان رفع مشکلات کشور باشد و همچنین باید برنامه راهبردی برای حکمرانی داشته باشند وگرنه خیلی ها شعار می دهند و چه بسا عناوین انقلابی دارند، اما در عمل هیچ برنامه راهبردی برای رفع مشکلات مردم ارائه نمی کنند.

از محاسن این جلسات این است که بدانیم کاندیدا ها چقدر به ظرفیت های داخلی و ابعادی که در گام دوم انقلاب مطرح شد توجه دارند. این ویژگی ها را با هم می سنجیم تا طبق این شاخص ها به نتیجه برسیم که آنان در مقایسه با نمره لازم برای نامزد اصلح، چه نمره ای می توانند کسب کنند تا برای تصمیم گیری های بعدی به ما کمک کند.

سوال: در دیدار هایی که با نامزد های مختلف داشتید به نامزد اصلح رسیدید؟
محصولی: به چند علت فعلا به نامزد اصلح نرسیدیم؛ یکی از علت ها این است که هنوز نمی دانیم از این افراد کدام یک نام نویسی خواهند کرد و حتی اگر ثبت نام کردند آیا تا لحظه آخر در کورس رقابت باقی خواهند ماند؟ پس تا این شرایط حاصل نشود کارمان را برای کسب اطلاعات بیشتر و رفع شبهات پیگیری می کنیم.

از حالا نمی شود به قطع و یقین گفت که به نامزد اصلح رسیدیم
البته ممکن است پاسخ به برخی پرسش ها نیز قانع کننده نباشد. به این علل از حالا نمی شود به قطع و یقین گفت که به نامزد اصلح رسیدیم؛ طبعاً در مرحله نخست سراغ تعدادی از نامزد های اصلح می رویم.

به این موضوع هم باید توجه داشته باشیم که نباید در برخی دوستان، توهم ایجاد شود، زیرا به فرموده مقام معظم رهبری، مسئولیت رئیس جمهور، کار آسانی نیست و کسانی که اعلام نامزدی می کنند باید دقت کنند که این مسئولیت، دشوار است و روز قیامت باید جواب ۸۰ میلیون نفر را بدهند. این طور نیست که بگویند زورمان را زدیم.

افرادی که می خواهند با مطرح کردن خود، سمتی مثل وزارت، شهرداری یا معاونت ریاست جمهوری بگیرند برای این کار باید از طرق دیگری اقدام کنند؛ مردم را نباید گیج کرد و کسانی که واقعاً ظرفیت لازم را در خودشان می بینند باید رقابت کنند؛ بنابراین باید صبر کنیم تا نام نویسی ها انجام شود و فضای اصلی شکل بگیرد تا بتوانیم از نامزد های حاضر در رقابت ها، اصلح را معرفی کنیم.

سوال: از میان کاندیدا هایی که با آنان دیدار داشتید افرادی هستند که برنامه کاملی داشته باشند؟
محصولی: برنامه کامل، خیر، اما برخی دارای برنامه قابل قبول اند. برخی نامزد های مطرح که ممکن است نام نویسی کنند در این هفت، هشت سال در بررسی مسائل و مشکلات، همکاری با کارشناسان و بررسی راهکار ها فعالیت داشتند که این ها قطعاً مسلط ترند.

اما برخی، مقداری کلی گویی می کنند و مباحث را در حد نیاز پیش نبردند با این حال؛ پس از نام نویسی نامزد ها باید تصمیم گرفت و نامزد اصلح را از میان کسانی که در صحنه می مانند، انتخاب و معرفی کرد.

سوال: افرادی که گفتید در این هفت، هشت سال کار کارشناسی کردند ذهن ها را به سمت آقای سعید جلیلی می برد آیا وی در کانون توجه جبهه پایداری است؟
محصولی: تاکنون به شخص خاصی نرسیدیم؛ اگر بود قطعاً معرفی می کردیم، اما آقای جلیلی هم یکی از کسانی است که خوب کار کرده است، ولی افراد دیگری هم هستند که درباره مشکلات مردم کار کردند.

صرف دانستن مشکلات مردم کافی نیست
اما صرف دانستن مشکلات مردم کافی نیست بلکه داشتن برنامه و توانایی برای رفع مشکلات نیز ضروری است؛ بنابراین افرادی که در این زمینه کار کردند در سبدی که برای نامزد های اصلح ایجاد کنیم قرار می گیرند.

سوال: آیا معرفی چند نامزد در سبدی که گفتید سبب سردرگمی مردم نمی شود؟
آقای محصولی: این موضوع تا وقتی است که فضای انتخاباتی روشن نشده است، وقتی به جایی رسیدیم که فضا شفاف شود نامزد اصلح را از میان کسانی که نام نویسی کردند معرفی می کنیم.

سوال: قبلا گفتید که نمی شود نامزد اصلح را از همان ابتدا به بهانه نداشتن رای کافی، کنار زد. کدام گزینه، نامزد نهایی جبهه پایداری است؟
محصولی: نباید با هدف معرفی کسی که کف شاخص ها را هم ندارد یا از حداقل شاخص ها برخوردار است، کاندیدای دارای شاخص های حداکثری را به بهانه نداشتن رای، کنار بگذاریم و نامش را خط بزنیم.

بعضی، بحث «صالح مقبول» را فقط برای این که اصلح را حذف کنند مطرح می کنند وگرنه ما معرفی اصلحی را که رای ندارد، کار لغوی می دانیم. فرض کنید پس از تطبیق نامزد ها با شاخص ها؛ به آنان نمره دهیم؛ نمره یکی ۱۸، دیگری ۱۶، آن یکی ۱۲ و نمره فرد دیگری هم ۸ شود. حالا فرض کنیم کسی که نمره اش ۸ یا ۱۲ است و به ظاهر رای بالایی دارد تحت عنوان «صالح مقبول» با این ادعا که مردم از او استقبال می کنند به عنوان نامزد نهایی معرفی کنیم پس وظیفه ما برای معرفی اصلح چه می شود؟

آن چه حضرت امام (ره) و رهبر معظم انقلاب بار ها در سخنان شان مطرح فرمودند لزوم معرفی «اصلح» است و هیچ وقت «صالح مقبول» را مطرح نکردند.

آقایانی که از صالح مقبول سخن می گویند باید بدانند که این جمله «من در آوردی» از خودشان است و در هیچ جای سخنان حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری، عبارت «صالح مقبول» گفته نشده است.

باید اصلح را شناخت و حتی از او خواهش کرد که نامزد شود
حتی در سیاست های کلانی که رهبر معظم انقلاب در سال های اخیر درخصوص انتخابات ابلاغ فرمودند باز بر صالح مقبول تاکید نکردند بلکه بر معرفی اصلح و حتی شناسایی و کمک به رای آوری اصلح تاکید کردند؛ بنابراین باید اصلح را شناخت و حتی از او خواهش کرد که نامزد شود، زیرا چه بسا نخواهد نامزد شود بعد باید او را در جامعه معرفی کرد.

فرض کنیم برغم همه این ترتیبات، فردی با نمره صلاحیت ۱۸ بازهم نامزد نشود فوری نباید سراغ فردی با نمره ۸ بروید بلکه باید سراغ افرادی با نمرات نزدیک به ۱۸ برویم.

سوال: پس شما طرح موضوع صالح مقبول را «انحرافی» می دانید؟
محصولی: بله، زیرا کسانی هم که از صالح مقبول سخن می گویند باز در پی انتخاب اصلح اند منتهی طبق شاخص های خودشان. مثلا فرض کنید یکی اعتقادش بر این است که لابی گری یا بده و بستان در عالم سیاست، بد نیست؛ اسمش هم انقلابی است یا حتی انقلابی هم نیست.

در جریان اصولگراها، افرادی هستند که معتقدند باید لابی گری و بده بستان کرد و فعالیت سیاسی بدون این کار ها نمی شود؛ ادعای اصولگرایی هم دارند من البته آنان را اصولگرا نمی دانم، ولی آنان مدعی اند.

سوال: با توجه به این آسیب ها آیا باید آرایش سیاسی جدیدی در کشور ایجاد کنیم؟
محصولی: بله؛ مردم به شعار و حرف کار ندارند به عمل نگاه می کنند و فردی را که در عملکردش به چیزی که گفته است عمل می کند دوست دارند و از او حمایت می کنند.

برخی مدعی اصولگرایی هستند، اما در اصولی ترین بحث ها گیر دارند؛ طبعاً مردم به این نتیجه می رسند که چنین افرادی می خواهند کلاه شان را بردارند می خواهد اسمش اصولگرا باشد یا اصلاح طلب.

مردم نگاه می کنند که افراد در گفته های شان صداقت دارند یا نه
مردم نگاه می کنند که افراد در گفته های شان صداقت دارند یا نه؛ مثلا فردی که از محرومیت زدایی سخن می گوید مردم بررسی می کنند که آیا در مسئولیت های پیشین اش، مدافع محرومان بوده یا سعی کرده است که صاحبان قدرت و ثروت را راضی کند.

اگر مردم ببیند که حرف و عمل افراد تناسب ندارد طبعاً رویگردان می شوند بنابر این نیرو های انقلابی باید نامزدی را به عنوان نامزد نهایی معرفی کنند که حائز ویژگی هایی مانند دلسوزی و خدمت به مردم باشد نه مانند رئیس جمهوری که حتی وزیرش می گوید به او وقت نمی دهد و احساس می کند که رئیس جمهور تکبر دارد چه برسد به مردم.

مردم چنین وضعی را نمی پسندند و دوست دارند فردی رئیس جمهور شود که این جایگاه را فرصتی برای وقف کردن زندگی، آبرو، وقت و حتی فرصتی برای فدا کردن هست و نیستش برای مردم می داند و با نوکری مردم می خواهد با رفع مشکلات، آنان را نجات دهد.

پس کسانی هم که از صالح مقبول سخن می گویند در پی معرفی اصلح اند، اما با شاخص های خودشان منتهی خجالت می کشند شاخص های شان را به مردم بگویند، چون مردم نمی پسندند پس عنوانش را به صالح به مقبول تغییر می دهند.

مثلا بعضی اعتقادشان در دوره سازندگی این بود که اگر برای پیشرفت کشور عده ای محرومان هم زیر چرخ توسعه له شوند اشکالی ندارد، این نگرشی است که ما قبول نداریم، اما برخی که چنین نگرشی را قبول دارند؛ افرادی را که با این نگاه تطبیق دارند می آورند تا به عنوان نامزد برتر معرفی کنند.

سوال: این نگرش، مربوط به تفکر تکنوکرات هاست مگر در جریان اصولگرایی هم چنین نگاهی وجود دارد؟

در جریان اصولگرایی و اصلاح طلبی این طور نیست که همه «یک شکل» حرف بزنند
محصولی: در جریان اصولگرایی و اصلاح طلبی این طور نیست که همه «یک شکل» حرف بزنند یک طیف وجود دارد.

در جریان اصولگرایی هم چنین است یعنی طیفی هستند که از مرز اصلاح طلبی آغاز می شود تا مرز نزدیک به دیدگاه حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری.

متاسفانه در خیلی از اصولگراها، افرادی را داشتیم که پای شان در فتنه لنگید، گیر کردند و ساقط شدند و هنوز هم به عنوان اصولگرا مطرح اند.

سوال: آیا چنین افرادی در تصمیم گیری برای معرفی نامزد اصلح در جبهه نیرو های انقلاب، نقش دارند؟
محصولی: بالاخره در تصمیم گیری افرادی که با آنان رابطه دارند وارد می شوند. یکی از عواملی که ما در برخی از این تصمیم گیری ها شرکت نمی کنیم همین است که رزومه قبلی این افراد که محور هستند می ببینیم که مثلا در موضوع برجام چه پیشینه ای دارند.

آقایی که مدافع برجام بوده است اکنون می خواهد محور ائتلاف اصولگرا ها باشد آیا این قابل قبول است؟ این محل سوال است.

۸ سال از این موضوع می گذرد؛ من از خودش پرسیدم که چرا از برجام دفاع کرد؟ در پاسخ گفت «فکر می کردیم نظر نظام این است».

به او گفتم شما که خودتان را یکی از شخصیت های سیاسی برتر می دانید یا دیگران شما را چهره برتر می دانند اگر این قدر درک درستی نداشتید و متن برجام را نخواندید که چه معضلات و ضعف هایی در آینده دارد از کجا معلوم که در تصمیم گیری های بعدی هم چنین خطایی نکنید؟

بنابراین این ها خطا هایی نیست که مثل فتنه یا موضع گیری درباره برجام، آن را نادیده بگیریم، زیرا افرادی از برجام تعریف کردند در حالی که مردم هشت سال است که چوب آن را می خورند، چون مدام گفتند برجام همه چیز را درست می کند.

الان هم اگر آمریکایی ها به برجام برگردند باز برای دوپینگ انتخابات است من در توئیتی نوشتم که دولتمردان آمریکایی، این بازی برجامی را برای دوپینگ نامزد های غربگرا تا انتخابات ادامه خواهند داد و تحریم ها را به طور موقت برخواهند داشت.

آمریکا به دنبال اثرگذاری بر انتخابات
همین امروز یکی از وزرای کابینه اوباما اعلام کرد که ما برای اثرگذاری بر انتخابات ایران باید به برجام برگردیم؛ به همین صراحت، آیا اصلاح طلبان و طرفداران برجام از دخالت دشمن و آمریکا در انتخابات ما شرم نمی کنند؟ آیا به آنان پاسخ نمی دهند؟

این ها نکات مهمی است، زیرا کسی که به استقلال کشور توجه دارد چه طور به این مسائل توجه نداشته باشد که آن مقام آمریکایی علنی می گوید برای این که بر انتخابات ۱۴۰۰ ایران اثر بگذاریم باید به برجام بازگردیم؛ این همان دوپینگی است که عرض کردم.

سوال: پیش بینی شما این است که آمریکا تا قبل از انتخابات به برجام برمی گردند؟
محصولی: برداشت من این است که آنان همه تلاش خود را خواهند کرد که ولو به صورت ظاهری و موقت به برجام برگردند.

ما وقتی می توانیم حق مان را از دشمن بگیریم که در داخل قوی باشیم هم مردم و هم دولت؛ البته مردم قوی هستند، دولت باید بتواند این انرژی مردم را تجمیع کند.

اگر دولتی قوی داشته باشیم که بتواند مشکلات را رفع کند، دشمن به خواسته های ما تن می دهد
اگر دولتی قوی داشته باشیم که بتواند مشکلات را رفع کند، دشمن به خواسته های ما تن می دهد، اما دولت که ضعیف باشد حتی اگر آمریکایی ها، تحریم ها را قبل از انتخابات بردارند فردای انتخابات دوباره آن را باز می گرداند.

چرا آمریکایی ها از برجام بیرون رفتند؟ اگر دولتی قوی سرکار بود که بیرون نمی رفتند؛ دیدند که می توانند پنج – شش سال موضوع را کش دهند و هیچ چیز نصیب مردم نشود.

مدام چشم شان به سیاست خارجی و نگاه غرب بود بدون توجه به ظرفیت های مردم و اقتصاد مقاومتی و نتیجه اش مشکلات کنونی است.

اگر یادتان باشد در فتنه ۸۸، حتی تعمیر فیس بوک و توئیتر را به تعویق انداختند تا بر انتخابات کشورمان اثر بگذارند موضوعی که خانم هیلاری کلینتون به آن اذعان کرد.

اکنون هم می بینیم که علاوه بر رسانه های قبلی مانند فیس بوک، توئیتر و اینستاگرام، کلاب هاوس را هم اضافه کردند تا فضایی ایجاد کنند که با مدیریت صحنه سعی کنند فضا را به سمت غلبه غرب گرا ها و گفتمان آنان در انتخابات سوق دهند. این ها نکاتی است که مردم ما باید خیلی توجه داشته باشند.

سوال: تاکید جبهه پایداری بر انتخاب کاندیدای اصلح چه پیامدی بر وحدت نیرو های انقلاب خواهد داشت؟
محصولی: وقتی بر نامزد اصلح تاکید می کنیم طبعا با توجه به این واقعیت است که نیرو های انقلاب باید در پی پیاده کردن بیانات حضرت امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب باشند و در این چارچوب باید، نامزد اصلح را معرفی کنند.

تاکید بر نامزد اصلح می تواند بهترین محور برای وحدت باشد
اگر این نیرو ها با صداقت خود را نیروی انقلاب می دانند نباید در پی نامزد غیراصلح باشند؛ بنابراین تاکید بر نامزد اصلح می تواند بهترین محور برای وحدت باشد.

طبق روایتی از پیامبر اکرم (ص) وقتی کسی را برای مسئولیتی در امور مسلمین می خواهید انتخاب کنید؛ اگر کسی بهتر از گزینه انتخابی ما باشد و او را انتخاب نکنیم به خدا، پیامبر و مردم خیانت کردیم و این نه فقط درباره انتخاب کننده که درباره انتخاب شونده نیز صدق می کند.

با اختیارات و جایگاه ریاست جمهوری خیلی از مشکلات مردم را می شود رفع کرد، زیرا همه قدرت در قوه مجریه است از عزل و نصب ها گرفته تا بودجه و همه چیز در این قوه است البته منظورم این نیست که قوای دیگر نقش ندارند، اما نقش آنان بسیار ضعیف است و نقش آنا ندر مجموع شاید ۱۰ درصد دولت هم نباشد.

سوال: چقدر موافقید که کاندیدا ها برخی اعضای کابینه مانند معاونان شان را معرفی کنند؟
محصولی: افرادی هستند که خودشان قوی اند، اما نمی توانند کار جمعی کنند حتی ممکن است کار جمعی هم بتوانند کنند، اما تیم مناسبی ندارند یا افرادی هستند که هر کسی با آنان کار نمی کند؛ بنابراین اگر نامزدی بتواند معاونان، وزرای یا چهره های شاخص کابینه اش را به مردم معرفی کند به تصمیم گیری مردم خیلی کمک می کند.

می شود با معرفی معاونانی مانند معاون اول یا افراد اثرگذار در کابینه به سمت شفافیت رفت
ما این را نوعی شفاف سازی می دانیم و فکر می کنیم که می شود با معرفی معاونانی مانند معاون اول یا افراد اثرگذار در کابینه به سمت شفافیت رفت و با انسجام مدیریتی و کار جمعی، مسائل را حل کرد. این در تحقق اهداف بسیار مهم است، چون رئیس جمهور که به تنهایی نمی تواند برنامه هایش را اجرا کند.

سوال: در شرایط کنونی به چه رئیس جمهوری نیاز داریم؟
محصولی: شرایط کنونی کشور، پیچیده است این را نمی توان منکر شد؛ هم از نظر داخلی و هم از نظر بین المللی و تناسب داشتن نامزد ریاست جمهوری با این شرایط و داشتن برنامه راهبردی برای حل مسائل داخلی و بین المللی بسیار مهم است.

برای رفع معضلاتی مانند بیکاری، مشکلات معیشتی و کاهش قدرت خرید مردم، تولید، صنعت، افزایش فقر و فاصله طبقاتی، آسیب های اجتماعی و مواردی مانند آن؛ نامزد رئیس جمهوری باید دارای برنامه باشد و بتواند بر آن فائق آید.

متاسفانه این دولت به مساله مسکن مردم توجه کافی نکرد؛ نه فقط از تجارب دولت گذشته استفاده نشد بلکه بدون اعتنا به آن تجارب به اهمال کاری گذراند.

توجه به مسکن و ایده حکمرانی با تمرکز بر عدالت محوری، اصلی ترین شاخص رئیس جمهور باشد
توجه به مسکن مردم و داشتن ایده حکمرانی با تمرکز بر عدالت محوری، باید اصلی ترین شاخص رئیس جمهور در مقطع کنونی باشد.

البته وقتی از عدالت محوری به عنوان شاخص اصلی نام می بریم در پی آن حتما باید کارآمدی، جوانگرایی، انقلابی گری و توان اجماع با قوای دیگر را نیز باشد؛ نه این که آن باشد نقیض این همه است، چون که صد آید نود هم پیش ماست آن اصل است و این ها هم باید باشند.

ظرفیت های بالایی در کشور داریم که حتی در هماهنگی با دیگر قوا می شود برخی ساختار ها را عوض کرد، زیرا ساختار های معیوبی داریم، بنابراین با همکاری دیگر قوا می شود ساختار های روان و بهینه ای ایجاد کرد که در رفع مشکلات و کمک به مردم قطعا می تواند موثر باشد.

نکته پایانی:

مانع زدایی، راهکار رفع نارسایی اقتصادی
محصولی: مردم توجه دارند که مشکل اصلی کشور، نارسایی های اقتصادی و به فرموده رهبر معظم انقلاب، راهکار رفع آن مانع زدایی است.

البته مردم دولت کنونی را به علت عملکرد غلطش، مانع بزرگ تولید و رفع مشکلات معیشتی می دانند بنابراین باید توجه کنند که هر وقت دولتی قوی و انقلابی داشته باشیم دشمن کمتر می تواند طمع کند.

دولت انقلابی می تواند با برنامه های خوب برای حل مسائل مردم و رفع مشکلات محرومان که از اهداف اصلی انقلاب بوده و هست قدم بردارد، اما بالعکس، کسانی که در پی این هستند که اطرافیان یا حتی خودشان، برادرشان، پسران شان یا اقوام شان را به نان و نوا برسانند نتیجه اش را در این مدت دیدیم که دشمن هم طمع کرد.

دشمن وقتی می بیند که نقاط ضعف داریم حتی از قراردادی هم که می بندند عدول می کنند و پایش نمی ایستند، اما اگر دولتی انقلابی داشته باشیم که درد مردم را بداند، به دورترین نقاطی که لازم است سر بزند و ضعف ها را از نزدیک با چشم خودش ببیند مشکلات رفع می شود نه این که حتی وزیر هم نتواند به رئیس جمهور بگوید که مشکل وزارت خانه چیست.

به نظر می رسد مردم می توانند با انسجام دولت انقلابی و عدالت محور به رفع مشکلات کمک کنند و آرزو داریم که این محقق شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.