هادی بیگی نژاد:
توانمندی دور زدن تحریم ها را در این دولت نمی توان دید

0 ۱۸۴

هادی بیگی نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: یک دیدگاه در مساله نفت وجود دارد که ما نباید بازار فروش نفت مان در دنیا را از دست بدهیم، این دیدگاه پایه تفکر اقتصاد نفتی را تشکیل می دهد.

وی افزود: وقتی این اساس توسط مقامات مسئول پذیرفته شد و مبنای کار قرار گرفت بقیه اقدامات معادل با این موضوع تنظیم می شود مثل اینکه برای فروش نفت احتیاج به ورود خارجی ها داریم و اگر آنها تحریم کنند ما باید کاری کنیم که آمدن خارجی ها به ایران دچارخدشه نشود.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در ادامه عنوان کرد: در قضیه کرسنت این جمله را من مستقیما از خود مسئولین امر شنیدم که گفتند ما اصلا قرارداد کرسنت را به این جهت انعقاد کردیم که پای خارجی ها را به حوزه انرژی باز کنیم و جلوی آن منع ورود به ایران را بگیریم، می خواستیم یک کانالی باز کنیم تا خارجی وارد بازار نفت ایران شوند و جالب اینجاست که می گویند ترفند ما نگرفت و این کار انجام نشد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: برای جبران شکست و کاهش خسارت های کرسنت لایه به لایه مواردی را به وجود آوردند که مانند فردی می ماند که در باتلاق برای نجات خود دست و پا بزند، دست آخر هم موضوع را امنیتی کردند و مساله را به شورای عالی امنیت ملی سپردند و گفتند کسی حق ندارد راجع به این مساله صحبت کند، این تفکر مبنای بقیه عملکرد ها در این صنعت می باشد.

بیگی نژاد بر همین اساس اضافه کرد: ما پیشنهاد دادیم به جای فروش نفت خام اقدام به تولید ارزش افزوده مثل صنایع پتروشیمی کنیم پاسخ اول متولیان حوزه انرژی این است که ما که انقدر امکانات نداریم و با کمبود ظرفیت پالایشگاه ها و پترو شیمی مواجه هستیم.

وی ادامه داد: در بحث دوم می گویند با توجه به اینکه کشور ایران منابع عظیم نفت و گاز دارد اگر این ها صادر نشود دچار مشکل می شویم چرا که تا سال ۲۰۵۰ نفت و گاز از ارزش می افتد، این دو تفکر برای این قضیه وجود دارد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: وقتی می توان در داخل کشور ارزش افزوده ایجاد کنید به چه بهانه ای این کار انجام نمی شود، می گویند توانایی اش را نداریم و تمام ظرفیت پالایشگاه و پتروشیمی ها تکمیل است، ایرادی ندارد باید با استفاده از منابع و مشارکت بخش خصوصی ظرفیت جدید ایجاد کنید مگر کره جنوبی و ژاپن نفت دارند چطور این همه در حوزه پتروشیمی و حوزه پالایشی موفق شدند.

وی اضافه کرد: وقتی می خواهیم با اراده قوی یک قدم مثبت و بزرگ برداریم مشکلاتی مانند کمبود بودجه و امکانات در اولویت چندم قرار می گیرد باید این مسیر را طی کنیم تا به موفقیت برسیم در کنار اینکه داریم خام فروشی می کنیم بخشی از درآمد را برای توسعه پالایشگاه، پتروشیمی و برای بازار یابی جدید در این حوزه ها ایجاد کنیم.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: برای حل این معضل باید یک مدیر مشخص فقط برای پتروشیمی در وزارت خارجه شکل بگیرد چرا که دیپلماسی اقتصادی ما باید مشاهده کند در کشوری مثل ونزولا یا دیگر کشورها چه چیزی احتیاج دارند براساس ویژگی ها و روحیات ملت ها برای آنها تولید کنیم.

وی با اشاره به اینکه ما با خام فروشی به شکل گسترده مخالفیم، گفت: اگر مبنای محاسباتی در برداشتن تحریم ها به خصوص تحریم های نفتی تغییر پیدا کند، حتما رفتار ما تغییر خواهد کرد و برای دور زدن تحریم ها عبور در برخی از مسیرها مسدود شده است و باید مسیر جایگزین انتخاب کرد.

وی بر همین اساس یادآور شد: تفکر غرب گرا در کشور از قبل از سال ۱۳۹۲ با هماهنگی با خارجی ها برنامه ریزی کرده بود که مذاکرات شکل بگیرد و فضای باز اقتصادی برای ایران به وجود بیاید این کارها را کرده بودند و طرح و نقشه آن را ریخته بودند این که ما فکر کنیم بلافاصله بعد از دولت یازدهم تازه به نتیجه رسیدند که مذاکره ای انجام شود حرف درستی نیست.

بیگی نژاد ادامه داد: مبنای محاسباتی ما در مذاکرات این بود اگر با کشورهای به اصطلاح قدرت جهانی الخصوص آمریکا به توافق برسیم و گشایش اقتصادی ایجاد کنیم پس به دنبال این ارتباط و توافق رفتیم.

وی در همین راستا یادآور شد: در وهله اول از ما خواستند برخی از رفتارهای سیاسی مان را تغییر بدهیم و بعد برای عادی سازی با وزیر امورخارجه کشور متخاصم آمریکا در کنار رود خانه قدم می زنند. ما می دانیم هیچ مذاکره ای در راه انجام نمی شود این فقط یک فضای رسانه ای بود که پیام وادداگی داشت.

این نماینده مجلس یازدهم شورای اسلامی تصریح کرد: ما کوتاه آمدیم که بتوانیم آن نفت مورد نظر را بفروشیم و فروش نفت ما در یک برهه کوتاهی خوب شد آیا تحریم ها لغو شد؟

وی تصریح کرد: هیچ تحریمی لغو نشد چطور می شود تحریمی لغو نشود اما صادرات نفت اتفاق بیافتد این به دلیل آن است که به صورت استثنا جریان تحریم در برابر تصمیمات خود چشم خود را بست.

بیگی نژاد بیان کرد: آیا وزارت خزانه داری آمریکا، کنگره آمریکا، رئیس جمهور آمریکا یا اتحادیه اروپا دستورالعملی را مبنا بر رفع تحریم ها صادر کردند، هیچ مصوبه ای وجود نداشت و ندارد.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: این که می گوییم تحریم ها برگشت به این معنی نبود که بخش نامه کرده بودند یا مصوبه کرده بودند به معنی این بود که چند صباحی و در مدت کوتاه چشمانشان را بر روی صادرات نفت بستند و بعدش حتی این کار را نکردند و اجازه پرداخت پول باز خریدار به طرف ایرانی را هم ندادند.

وی اضافه کرد: ما توانمندی دور زدن تحریم ها را در این طیف دولت نمی توانیم مشاهده کنیم، محاسبات این بود که ما با مذاکره و رفع تحریم های نفتی این مشکلات را به جای دور زدن به صورت مستقیم حل و فصل کنیم.

بیگی نژاد ادامه داد: سنگ بنای دور زدن تحریم ها برای فروش مستقیم نفت را تخریب کردند یعنی هرکسی می توانست در دور زدن تحریم ها به ما کمک کند را ترساندند.

وی اضافه کرد: تخریب کردن توانایی دور زدن تحریم ها در این دوره شدت گرفت چون فکر می کردند مساله حل می شود هم آن توانایی دور زدن تحریم ها را از بین بردیم و هم جلو رفتیم و آنها فضا را باز کردند اما به این دقت نکردیم که باز کردن فضا به معنی افتادن در یک چاله دیگر است.

بیگی نژاد خاطرنشان کرد: ما در برجام و توافق لوزان نوشتیم ایران می تواند نفت بفروشد اما به میزانی از پول حاصل از فروش نفت دسترسی پیدا کند آمریکایی ها این تله را برای ما گذاشتند تا ما برای دریافت پولمان التماس کنیم و ما دنباله رو کشوری می شویم که نفت به آن فروختیم.

وی ادامه داد: در برجام پولی که برای خودمان بود و به ما اجازه برداشت داده بودند نتوانستیم دریافت کنیم و دوباره در یک تله دیگری افتادیم. این مجموعه چون نمی توانست تحریم ها را دور بزند و توان داخلی دور زدن را از بین برده بودیم از طرفی مدتی هم غربی ها چشمشان را بسته بودند تا ما نفت مان را بفروشیم سیستم دور زدن تحریم ها بسته شد، سیستم فروش طبیعی نفت ایران بهم ریخته شد و توان داخلی دور زدن تحریم ها از بین رفت.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: غربی ها تا مدتی با این ضربه کاری ما را گیج کرده بودند و به یک باره اقتصاد ما دچار تنش شد این تنش از نوع تنش سال ۱۳۹۱ بود چون ساختار بهم می ریزد سیستم گیج می شود.

وی اضافه کرد: بعد از این مدت تازه توانستیم به خودمان بیایم و بفهمیم کجا هستیم توانستیم یک مقداری از تحریم ها را دور بزنیم و نفت مان را بفروشیم تازه خودمان را پیدا کردیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بعضی از مسئولین دولتی خودشان گفتند ما اگر شرایط قبل از سال ۹۲ را داشتیم به راحتی می توانستیم ۲ میلیون بشکه نفت را بفروشیم و چه کنیم که نمی توانیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.