مجتبی شاهوار:
با پیوستن به FATF دچار خود تحریمی می شویم/هدف دشمنان از کنوانسیون های استعماری محدود کردن نهضت مقاومت است

0 ۴۶۶

مجتبی شاهوار دکترای فقه و حقوق و استاد برجسته دانشگاه در گفتگویی اختصاصی باخبرنگار خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ با اشاره به اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر تصویب فوری و غیر مشروط کنوانسیون استعماری fatf توسط ایران گفت:دخالت در امور داخلی کشورها با اصل عدم مداخله ای که در نظامات حقوق بین الملل پذیرفته شده و یکی از اصول بنیادین حقوق بین الملل می باشد در تناقض است.

این فعال سیاسی با بیان اینکه در اصل عدم مداخله حفظ حاکمیت و استقلال کشورها همواره باید مد نظر قرار بگیرد افزود:جالب آنست که ایالات متحده آمریکا پس از حادثه یازده سپتامبر برای خود دکترین دفاع مشروع پیشگیرانه را طراحی کرده و به قول محققین علوم سیاسی و حقوق بین الملل با تفسیری که از دفاع مشروع برای خودشان داشته اند سعی می کند هژمونی جدید خود را با ترسیم قواعد آمره ای برای نظام بین الملل تحمیل نماید و کشورهای دیگر را هم به اکراه و اجبار به این کنواسیون ها الحاق کند که این امر در تناقض با اصل عدم مداخله می باشد.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه گروه ویژه اقدام مالی Fatf یا همان مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم که از سال ۱۹۸۹ عمدتا کشورهای جی ۷ آن را عملیاتی کردند گفت: به تعبیر مقام معظم رهبری ورود به این کنواسیون ها چون تفسیر پذیری بالا و ابهام زیادی به دنبال دارد نشان از مغالطه آمیز بودن آنها است.

مقام معظم رهبری(مدظله العالی)در این خصوص فرمودند:مجلس نباید نماد تردید و خودکم بینی، یأس و ناامیدی، و بی اعتنایی و بی مبالاتی به مسائل کشور باشد و نباید با دید مأیوسانه به ظرفیت ها و توانایی های ملی نگاه کند.۳۰ خرداد ۱۳۹۷

شاهوار در این خصوص ادامه داد: حضرت آقا در اینجا تعبیر زیبایی دارند که می فرمایند؛ ” عمق اهداف این کنوانسیون ها مشخص نیست” و به تعبیر یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام انتهای این کنوانسیون ها هم بسته نیست چرا که امروز بحث مبارزه با پولشویی است و فردا ممکن است مباحث اشاعه و حقوق بشر یا مسائل موشکی باشد.

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری استان مرکزی با اشاره به اینکه کشورها در غالب این کنوانسیون به چهار دسته تقسیم بندی می شوند گفت:کشورهای استاندارد،در حال پیشرفت،غیر همکار و کشورهایی که در لیست سیاه قرار دارند در این کنوانسیون هستند که متأسفانه کشور ایران در لیست سیاه قرار دارد.

این کارشناس سیاسی با بیان اینکه حدود ۳۷ کشور در حال حاضر عضو این کنوانسیون هستند افزود: به دلیل اینکه تضامین لازم در این کنوانسیون وجود ندارد و به نوعی باعث می شود که از مسائل ریز مالی و تراکنش های بانکی نظام سلطه مطلع شود و به همین خاطر کشورها از پذیرش آن استنکاف می کنند.

وی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران کشوری مسلمان و بر پایه فقه جعفری و مکتب حضرت امام خمینی(ره) است افزود: بر اساس قاعده نفی سبیل در پذیرش اینگونه معاهده ها با ملاحظاتی مواجه هستیم و بایستی مصلحت جامعه اسلامی در نظر گرفته شود.

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری استان مرکزی با اشاره به تاریخچه طرح این لایحه در جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: ابتدأ این لایحه توسط دولت به مجلس ارسال شد و مجلس هم تصویب کرد که در نهایت شورای نگهبان ایراداتی گرفت و در حال حاضر این لایحه در مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

وی افزود: این لایحه هم اکنون در مجمع تشخیص مصلحت نظام با جمعی حدود ۴۵ نفر از بزرگان با سلائق و سوابق مختلف در حال بررسی است و فشاری که دولت در تصویب رساندن این لایحه و پیوستن به این کنوانسیون می آورد جالب است!

شاهوار با اشاره به نامه ای که معاون اول رئیس جمهور و برخی از وزرا خدمت مقام معظم رهبری ارسال کردند گفت: معظم له در پی نوشتی این امر را به مجمع واگذار کردند که مجمع با امعان نظر آن را بررسی کند.

وی با بیان اینکه طبق کنوانسیون وین دولت ها می توانند برای پیوستن به یک معاهده بین المللی از حق شرط یا به تحدید تعهد به اصطلاح استفاده کنند افزود: قبلا هم در معاهده فلات قاره، معاهده حقوق کودک از این قانون استفاده کرده ایم که اگر با شریعت این مسائل مخالفت داشت دیگران نمی توانند برای ما تعیین تکلیف کنند که این امر برای زیر سوال نرفتن اصل استقلال کشور است.

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری استان مرکزی با اشاره به اینکه وزیر امور خارجه آمریکا تصویب آن را بدون تأخیر و بدون شرط اعلام نموده افزود: این موضوع دقیقا بر خلاف منشور بین الملل و کنوانسیون وین است.

وی در همین خصوص تصریح کرد: بر این اساس کشورها می توانند عضویت غیر مشروط داشته باشند و در معاهده می توانند از عضویت امتناع کنند یا عضویت مشروط داشته باشند و البته به شرطی که درون آن معاهده چنین مواردی گنجانده شده باشد

این کارشناس برجسته سیاسی با تأکید بر اینکه این کنوانسیون تفسیر پذیر و این خود یک مخاطره جدی است افزود: رهبری معظم برای مجمع ترسیم فرموده انده که امعان نظر کنید و این مجمع ساعت های فراوانی برای آن وقت گذاشته است و در هیئت های کارشناسی شده بررسی های ویژه انجام می دهد که این نشانگر اهمیت این موضوع است.

وی افزود: جریانات داخلی و دولتی،مجلس، مجمع تشخیص مصلحت نظام، هر سه قوه و آن کسانی که موثر هستند در این تصمیم سازی باید به دور از پروپاگاندای سیاسی آمریکا و به دور از عملیات روانی هایی که استکبار راه اندازی کرده تصمیم گیری کنند و دراین راستا مقام معظم رهبری فرمودند که اتاق جنگ اقتصادی نظام کنونی وزارت خزانه داری آمریکا است.

این فعال سیاسی ادامه داد:در واقع بنده هم در ادامه فرمایشات معظم له می گویم که این کنوانسیون ابزار دشمن در جنگ اقتصادی است و به تعبیر یکی از بزرگان ما در جنگ نظامی باید از استتار استفاده کنیم و از پوشش و اختفاء کار را پیش ببریم و در موقعیت جنگ اقتصادی نباید بگذاریم دشمن ستون فقرات نظام را نشانه بگیرد.

وی با اشاره به اینکه امیرالمومنین(ع) می فرمایند در جنگ فریب و خدعه اشکالی ندارد افزود: چراکه بایستی کیان نظام اسلامی و مصالح عمومی کشور در این شرایط باید رعایت شود.

شاهوار با بیان اینکه از نظر این کنوانسیون نهضت مقاومت که در سراسر گیتی به ویژه در منطقه غرب آسیا و کشورهایی چون سوریه،عراق،یمن، افغانستان و لبنان شکل گرفته از نظر کنوانسیون Fatf از مصادیق تروریست هستند گفت:یعنی ما به دست خودمان می خواهیم نهضت مقاومت را و اهداف آرمانی که حضرت امام(ره) مد نظر داشتند و انقلاب را یک انقلاب جهان شمول طراحی کردند درون کشور محدود کنیم و آن هم با یک نظارت ویژه باشد.

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری استان مرکزی با اشاره به اینکه به تعبیر حضرت آقا مجلس شورای اسلامی می تواند قوانینی را متناسب با این نگرش بین المللی تصویب کند که شکل بومی داشته باشد افزود:مبارزه پولشویی،مبارزه با تروریسم و مبارزه با حمایت از گروه های تروریستی اقدام خوبی است اما اینکه بخواهیم یک نظارت ویژه ای را به بهانه اینکه اگر ما به این کنوانسیون بپیوندیم تحریم ها را کمرنگ می کنند و اگر نپیوندیم تعامل با بانک های جهانی به هم می خورد بهانه است.

وی با تأکید بر اینکه با پیوستن به کنوانسیون Fatf دچار یک خود تحریمی می شویم افزود: این خطر اصلی است که باید مد نظر تصمیم سازان باشد و افکار عمومی هم باید از این موضوعات اطلاع داشته باشند.

وی با اشاره به تاریخچه پولشویی در غرب ؛ محل تولد پولشویی را با ظهور آل کاپونها غرب دانست و افزود: اینها باید هم برای خودشان چنین چیزهایی اعمال کنند چراکه دچار فسادهای مالی متعدد هستند و آن طهارت و مشروعیت اقتصادی را نه نظام سرمایه داری آنها و نه نظام نئولیبرال آنها دارد و باید اهرم های این چنینی برای خود ترسیم نماییم

وی با اشاره به اینکه رقم هایی پولشویی به آن شکلی که در دنیای غرب پایه گذاری شده در ایران وجود ندارد افزود: در کشور متأسفانه مشکلات محدودی در این باب وجود دارد که با همین قوانین داخلی می توان آنها را حل کرد.

شاهوار در پایان خاطر نشان کرد: دستگاه های نظارتی زیر مجموعه قوه قضائیه و مجموعه های امنیتی می توانند با رصد دقیق تر این مشکلات اندکی هم که وجود دارد برطرف سازند و از زایش جرائم جدید در حوزه پولی و بانکی جلوگیری کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.