پیام تسلیت جبهه پایداری انقلاب اسلامی در پی ارتحال جانسوز حضرت آیت الله مصباح یزدی (رحمت الله علیه)

0 ۱۶۰

جبهه پایداری انقلاب اسلامی در پی ارتحال جانسوز و جانگداز عضو فقید شورای فقهای جبهه پایداری انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله مصباح یزدی (رحمت الله علیه) پیامی تسلیتی صادر کرد که متن آن به شرح ذیل می باشد:

بسم الله الرحمن الرحیم
مَوتُ العالِمِ مُصیبَهٌ لا تُجبَرُ وثُلمَهٌ لا تُسَدُّ، وهُوَ نَجمٌ طـُمِسَ، ومَوتُ قَبیلَهٍ أیسَرُ مِن مَوتِ عالِمٍ

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله : مرگ عالم مصیبتی جبران ناپذیر و رخنه ای بسته ناشدنی است. او ستاره ای است که غروب می کند. و مرگ یک قبیله آسانتر از مرگ یک عالم است.

در شب شهادت سردار رشید اسلام، شهید حاج قاسم سلیمانی، بار دیگر دل های مومنین و انقلابیون غرق در اندوه فقدان مجاهدی بزرگوار و فقیهی انقلابی شد که عمر پربرکت خویش را صرف حراست و پاسداری از حریم «ولایت» کرد و برای استحکام ابعاد نظری انقلاب اسلامی از هیچ تلاشی فروگذار نکرد.

جبهه پایداری انقلاب اسلامی، ضمن عرض تسلیت به مناسبت ارتحال جانسوز و جانگداز عضو فقید شورای فقهای جبهه پایداری انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله مصباح یزدی (رحمت الله علیه)، به محضر حضرت بقیه الله الاعظم (ارواحنا له فداه)، مقام معظم رهبری دامت برکاته، ملت مومن و انقلابی ایران و خانواده محترم این عالم مبارز، نکاتی چند را خطاب با مردم عزیز ایران اسلامی در میان می گذارد:

مبارزات پیش از انقلاب
آیت الله مصباح در سال های پیش از انقلاب از عناصر اصلی حلقه مبارزه علیه رژیم سفاک پهلوی در کانون اولیه انقلاب اسلامی، شهر قم، بودند و به تعبیری می توان ایشان را بواسطه حضور فعال در شکل گیری هیئت مدرسین که بعدها موجب تشکیل جامعه مدرسین قم شد، از اعضای هسته اولیه مبارزات سازماندهی شده مقابل حکومت پهلوی دانست که در کنار بزرگانی چون بهشتی، مشکینی، باهنر، مفتح، ربانی شیرازی و سایر علمای مبارز، مقابله با طاغوت را وارد فصل جدیدی کردند.

نقش آفرینی آیت الله مصباح به عنوان دبیر هیئت مدرسین و همکاری نزدیک ایشان با شهید مظلوم دکتر بهشتی موجبات جدیت هرچه بیشتر در شکل گیری مباحث نظری در خصوص ماهیت «حکومت اسلامی» را فراهم آورد و در واقع جلسات این هیئت را می توان سرآغاز ظهور نبوغ بی بدیل آیت الله در تشریح اندیشه های بنیانگذار انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی(ره)، دانست که بنا بود در آینده بدل به چراغ راهی برای پیروان انقلاب اسلامی شود که راه را از بیراهه متمایز سازد.

همچنین شجاعت مثال زدنی آیت الله مصباح در انتشار نشریه ای با محتوای مبارزه با رژیم پهلوی با عنوان «انتقام»، از دیگر مظاهر حضور فعال ایشان در خط مقدم مبارزه فعال با رژیم پهلوی بود که مجموعه این اقدامات در کنار یکدیگر، از این فقیه بزرگوار یک مبارز تمام عیار ساخته بود.

مجاهدت علمی
حضرت آیت الله مصباح یزدی را می توان به واسطه سال ها مجاهدت علمی در راه نشر معارف دین مبین اسلام از ستون های نهضت بسط اندیشه اسلامی در ایران دانست چرا که عمر بابرکت ایشان پیوسته صرف «تعلم» و «تعلیم» دروس دینی بود.

کسب علم و معرفت در محضر اساتیدی چون امام خمینی، علامه طباطبایی، آیت الله بروجردی، آیت الله بهجت، حاج سید علیرضا مدرّسی، حاج میرزا محمد انواری، شیخ عبدالجواد جبل عاملی و دیگر علمای طراز اول، از این طلبه جوان، فقیهی عالی قدر ساخت که بعدها خود بدل به سرچشمه ای برای سیراب شدن جانهای تشنه علم و معرفت دینی شد. آیت الله مصباح در تفسیر و فلسفه از شاگردان خاص علامه طباطبایی، در عرفان از شاگردان خاص آیت الله بهجت و در فقه و اصول از شاگردان توانمند حضرت امام رضوان الله تعالی علیه بودند.

ایشان همچنین در زمینه تعلیم معارف و تربیت طلاب علوم دینی نیز تلاش های بسیاری انجام دادند که حاصل این تلاش ها پرورش شاگردانی است که در حال جهاد علمی برای اعتلای اسلام و انقلاب اسلامی هستند؛ فعالیت های آموزشی علامه مصباح یزدی در کنار شهیدان بهشتی و قدوسی در مدرسه علمیه حقانی در سالهای قبل از انقلاب اسلامی را می توان نقطه آغازین و البته کلیدی اقدامات پردامنه ایشان در راستای تربیت طلاب عنوان کرد و آن را سرآغازی برای جهاد تعلیمی حضرت آیت الله دانست. فعالیت های آموزشی ایشان در موسسه «در راه حق»، «دفتر همکاری حوزه و دانشگاه» و «بنیاد باقرالعلوم علیه السلام» در نهایت ختم به تاسیس «مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی « شد که این موسسه در ادامه تبدیل به یکی از بزرگترین مراکز آموزشی اسلامی شد که در رشته های گوناگون حوزه علوم انسانی اسلامی اقدام به جذب و متعاقباً تعلیم طلاب و دانشجویان بسیاری شد که بسیاری از آنان هم اکنون در مباحث مختلف علمی، منشا اثر هستند.

آنچه که فعالیت های علمی-آموزشی این فقیه جلیل القدر را با اهمیت تر از همیشه جلوه می دهد، حمایت های حضرت امام خمینی و مقام معظم رهبری از این اقدامات است که بی شک انگیزه آیت الله برای انجام فعالیت های اینچنینی را دوچندان کرده است.

شخصیت علمی
علاوه بر مجاهدت های آموزشی که به تفصیل از آن سخن رفت، ویژگی هایی همچون آشنایی و چه بسا تسلط بر علوم مختلف و تالیف کتب متعدد در زمینه های گوناگون، آیت الله مصباح را در مقایسه با بسیاری از هم قطارانش در موقعیت ویژه ای قرار داده است. بر جای ماندن قریب به ۷۰ عنوان کتاب از ایشان در موضوعات مختلف به وضوح نشان می دهد که شخصیت علمی آیت الله مصباح از چه جایگاه رفیعی برخوردار بوده است و وزانت علمی ایشان تا چه اندازه خیره کننده بوده است.

تعدد موضوعات و تکثر محورهای تالیفات ایشان در زمینه های علوم قرآن، روایات و سیره معصومین(ع)، شرح بیانات اهل بیت(ع)، شرح فلسفه دین و منطق و کلام، فلسفه دینی، حقوق، علوم سیاسی، روانشناسی، مباحث فرهنگی و اجتماعی و… به وضوح بیانگر این حقیقت است که عنوان «علامه» به حق از آن ایشان شده است و کمتر عالمی از چنین منزلت علمی رفیعی برخوردار است.

شخصیت سیاسی
پیش از این اشاره شد که حضرت آیت الله مصباح یزدی در سالهای پیش از انقلاب از علمای مبارز علیه رژیم ستم شاهی بودند و زندگی سیاسی حضرت آیت الله در آن دوران دائماً به تولید محتوای اعتراضی علیه حکومت پهلوی از یک طرف و طرح ریزی بنیان های نظری حکومت اسلامی از طرف دیگر اختصاص پیدا می کرد. در سال های پس از انقلاب، فعالیت های سیاسی آیت الله مصباح که قدری متفاوت از فعالیت سیاسی دیگر علما و روحانیون برجسته بود، کالبدی علمی پیدا کرد. چرا که در کوران تهاجم نظری جریانات مختلف سیاسی به مرزهای اندیشه اسلام ناب و انقلاب اسلامی، شناسایی دقیق ماهیت این گروه ها و فهم انحرافاتشان از مسیر انقلاب ابتدا نیاز به بصیرت سیاسی داشت که آیت الله مصباح با بهره گیری از بصیرتی مثال زدنی، ابتدا مختصات انحرافات جریانات را شناسایی کرده و سپس با استعانت از تسلط علمی کم نظیر به نبرد علمی با آنان می رفت و اینگونه از بنیان های نظری انقلاب اسلامی، حراست می کرد.

مبارزات علمی-سیاسی آیت الله با برخی نحله های روشنفکری در سالهای اول انقلاب که تز «اسلام منهای روحانیت» را طرح و تبلیغ می کردند، همواره مورد تمجید علمای بسیاری بوده است؛ همچنین شناخت دقیق ایشان از خطر کروه های کمونیستی و مارکسیستی همچون حزب توده و امثالهم برای جوانان انقلابی، مجابشان کرد تا در مقاطعی مقابله علمی همه جانبه با افکار آنان را در دستور کار خویش قرار دهد. کما اینکه تصاویر مناظرات ایشان در سالهای ابتدای انقلاب با اعضای گروهک های مارکسیستی نیز موجود است و هر از گاهی فیلم این مناظرات از رسانه ملی نمایش داده می شود.

پس از مقابله علمی ظفرمندانه علامه مصباح یزدی با کمونیست ها و مارکسیست ها، رویارویی های ایشان با جریانات شبه روشنفکری هم از نقاط درخشان مبارزات علمی-سیاسی آیت الله است. با شروع دولت اصلاحات که عرصه برای جولان شبه روشنفکران غرب گرا مهیا شد، صحنه علمی-سیاسی کشور بدل به صحنه ای برای حمله این شبه روشنفکران به مبانی اعتقادی و نظری انقلاب اسلامی شد که در این مرحله هم آیت الله مصباح به همراه شاگردان بی شماری که حالا دیگر بسیاری از آنان به تسلط علمی نسبی دست یافته بودند، به مبارزه با انحرافات مبنایی عناصر فکری نزدیک به دولت اصلاحات و تبیین مبانی اسلام ناب پرداختند.

در جریانات فتنه سال ۸۸ و در گیرودار اتفاقات پس از انتخابات آن سال نیز این آیت الله مصباح بودند که با برافراشتن بیرق بصیرت سیاسی و دینی، یکبار دیگر مسیر دفاع همه جانبه از نظام اسلامی را برگزیدند و در مقابل هجمه های ناجوانمردانه جریانات سیاسی به رهبر انقلاب سینه سپر کردند عمارگونه در مقابل سیل تهاجم بدخواهان داخلی و خارجی نظام اسلامی، پایداری نمودند.

شاید بتوان رمز حضور پیوسته، دائمی و البته موثر آیت الله مصباح در تمامی بزنگاه های سیاسی را در همان بصیرت، نگاه ژرف ایشان نسبت به رخدادهای سیاسی و البته ولایت پذیری و ولایتمداری کم نظیر ایشان دانست که این بصیرت و ولایتمداری مثال زدنی همواره ایشان را در مسیر مجاهدت در راه حق یاری نموده است. کما اینکه مقام معظم رهبری نیز در رابطه با ایشان می فرمایند که علم، صفا و بصیرت هر سه در ایشان جمع است.

توجه و اهتمام ویژه حضرت آیت الله به تشکیلات و فعالیت تشکیلاتی و منسجم را شاید بتوان از دیگر وجوه با اهمیت شخصیت سیاسی ایشان دانست. سال ها حضور حضرت آیت الله مصباح در راس شورای فقهای جبهه پایداری انقلابی اسلامی، همواره موجبات گسیل خیرو برکات معنوی و تشکیلاتی متعدد به سمت اعضای جبهه پایداری انقلاب اسلامی می شد. اعتقاد و باور ایشان به فعالیت جمعی و شبکه سازی برای تبیین هرچه بیشتر معارف اسلام و انقلاب اسلامی وجه مشخصه ای درخشان برای این مجاهد خستگی ناپذیر بود.

شخصیت اخلاقی
شخصیت اخلاقی پرآوازه آیت الله مصباح از دیگر وجوه شخصیت ذو ابعاد ایشان است که به تصریح بسیاری از علما و روحانیونی که توفیق درک مستقیم این فقیه اخلاق مدار را داشتند، در قله های معرفت اخلاقی قرار داشتند. ثمره سال ها هم نشینی و ارتباط نزدیک با مرحوم آیت الله بهجت، موجبات بروز کمالات اخلاقی کم نظیری را در ایشان فراهم آورده بود و طلاب علوم دینی نیز از طریق شرکت در درس اخلاق آیت الله، از فیوضات اخلاقی ایشان بهره مند می شدند.

ارتباط با جوانان
ارتباط مداوم و مستمر با جوانان اعم از طلبه و دانشجو، شاخصه ی ویژه ای است که حضرت آیت الله مصباح یزدی را از بسیاری از علماء دیگر متمایز می سازد. راه اندازی طرح ولایت از اواسط دهه ۷۰ از یک سو و ارتباط با طلاب بی شماری که از سراسر کشور برای فراگیری علوم دینی به قم می آمدند از سوی دیگر ارتباط ایشان با اقشار جوان را در وضعیت بسیار خوبی قرار داده بود. اصلاح مبانی فکری و اعتقادی چند هزار جوان مومن انقلابی در طرح های ولایت، پدیده منحصر به فردی است که طی تمام این سالها با حمایت مستقیم رهبر معظم انقلاب ادامه پیدا کرده است.

با این تفاسیر و با در نظر گرفتن جمیع این نکات، به ویژه تقارن زمانی ارتحال آیت الله مصباح با سالگرد شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی، می توان ایشان را «مرد میدان مبارزات نظری» در راستای دفاع از مرزهای علمی انقلاب اسلامی دانست که همچون شهید سلیمانی عزیز عمر خویش را وقف بارور شدن نهال نوپای حکومت اسلامی در میادین اندیشه دینی کرد و در این مسیر همواره با هجمه سنگین مخالفان و دشمنان انقلاب اسلامی روبرو شد.

در میان مشاهیر تاریخ انقلاب اسلامی شاید کمترین شخصیتی را بتوان یافت که چنین جامعیت کم نظیری داشته باشد و بتواند جمیع صفات یک مجاهد راستین انقلابی را به نمایش بگذارد.

جبهه پایداری انقلاب اسلامی ضمن تسلیت مجدد به مناسبت ارتحال فقیه انقلابی حضرت آیت الله مصباح یزدی، برای همه دوست داران و علاقه مندان به ایشان طلب صبر و شکیبایی بر این مصیبت بزرگ را خواستار است.

والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته
جبهه پایداری انقلاب اسلامی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.