شکست هیمنه امریکا در جنگ سایبری

0 ۲۱۴

قاسم روانبخش: آن روز که امام خمینی ره فرمود هر چه فریاد دارید بر سر امریکا بکشید، امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند، برای برخی غرب گرایان، شوخی تلقی می شد. پس از فروپاشی شوروی سابق و شکل گیری تز دهکده جهانی، امریکا و ایادی آن در سراسر جهان این گونه القا می کردند که جهان از دو قطبی بودن خارج شده، شبیه دهکده ای است که رییس جمهور امریکا کدخدای آن است. طبق این فرضیه همه دولت ها و ملت ها باید تسلیم این قدرت بلامنازع باشند و گرنه نمی توانند ادامه حیات بدهند. بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای اروپایی این تئوری را پذیرفته، عملا خودشان را در حد مستعمره امریکا پایین آوردند.

همراهی با امریکا در لشکرکشی به خلیج فارس یا تحریم همه جانبه ایران و برخی کشورهای مستقل دیگر همه در همین راستا توجیه می شود. جمهوری اسلامی تنها کشوری بود که برغم تحمل فشارهای سنگین، تسلیم خواست امریکا نشد و کدخدایی رییس جمهور امریکا را نپذیرفت، هر چند جریان غرب گرا از جمله رییس جمهور، سال های متمادی به تئوریزه کردن سازش و تسلیم تلاش کردند و از ضرورت تعامل با کدخدا سخن گفتند. امروز جمهوری اسلامی تحت زعامت و رهبری های داهیانه امام خامنه ای، به یک قدرت بلامنازع در منطقه تبدیل شده که هیچ یک از کشورهای منطقه، یارای هماوردی با آن را ندارند.

خوشبختانه در حالی که هنوز چهار سال تا پایان چشم انداز ۲۰ ساله باقی مانده است، در بسیاری از شاخص های تعیین شده به قدرت اول منطقه تبدیل شده ایم. برتری نظامی ایران در جنگ ۸ ساله با عراق و نابودی ارتش نیابتی داعش و النصره، موجی از رعب و وحشت در دل های ایادی استکبار در منطقه ایجاد کرده است. این ضربات به اندازه ای کاری و شکننده بوده است که حتی امریکا و اروپا نیز گزینه تهدید نظامی را از روی میزشان برداشته اند.

یکی دیگر از این شاخص ها، قدرت نرم افزاری و فناوری های علمی است؛ ما توانسته ایم در عرصه فناوری های نوین هسته ای، نانو تکنولوژی، هوا فضا، ماهواره، پزشکی و… به قدرت اول منطقه تبدیل شویم. در عرصه جنگ های سایبری و الکترونیک نیز به حدی از توانایی دست یافته ایم که نسبت به کشورهای مدعی ابرقدرتی نیز برتری پیدا کرده ایم، نکته مهمی که رهبر معظم انقلاب اسلامی اخیرا اعلام کردند. با توجه به این که جنگ در این زمان وارد فاز الکترونیکی و سایبری شده است، بی تردید چنان چه ایران به این دستآورد عظیم دست نیافته بود، امروز دیگر نامی از ایران و ایرانی گری باقی نمانده بود. آن ها می تواستند با استفاده از این تکنولوژِی های مدرن، زندگی مردم را کاملا مختل کنند. بر اساس گزارش دوسال پیش مرحوم دکتر زارعی معاون پدافند غیر عامل کشور، روزانه ۵۰ هزار تهاجم سایبری به زیرساخت های کشور صورت می گرفت که مدافعین عرصه سایبری آن ها را دفع کردند. اگرچشم های باز مرزبانان سایبری نبود همه زیرساخت های کشور از صنعت برق گرفته تا گاز و پتروشیمی و هسته ای مورد هدف قرار می گرفت.

شبیه آن چه چندی پیش در ونزوئلا اتفاق افتاد و به زیرساخت های برق و انرِژی اش آسیب جدی وارد ساخت. برتری نرم افزاری جمهوری اسلامی ایران به حدی است که رسما رهبر انقلاب اسلامی آن را به رخ جهان می کشند و به آن افتخار می کنند؛ درست در زمانی که ایران اسلامی روزانه بیش از ۵۰ هزار تهاجم سایبری را دفع می کند، امریکای مدعی کدخدایی و ابر قدرتی جهان، مورد حمله شدیدترین تهاجم سایبری قرار می گیرد؛ بر حسب اعتراف مقامات امریکایی از ۹ ماه گذشته تا کنون زیرساخت های هسته ای، وزارت خزانه داری، وزارت بازرگانی، وزارت خارجه، وزارت دفاع و امنیت داخلی آمریکا و بیش از ۲۰۰ سازمان مهم و استراتژیک امریکا دچار بحران می شوند. آنچه بر هراس ها در واشنگتن می افزاید، ابهام هایی است که هنوز پیرامون ابعاد مختلف ماجرا از میزان گستردگی حملات گرفته تا حجم خسارات و تا روش های انجام عملیات وجود دارد. آمریکایی ها نه هنوز با اطمینان می دانند حملات از کجا هدایت شده اند، نه به طور کامل می دانند هکرها به شبکه های کدام نهادها دسترسی پیدا کرده و چه اطلاعاتی را ربوده اند و نه با قطعیت می دانند هکرها چه مسیرهای احتمالی دیگری که هنوز ناشناخته اند برای حملاتشان دنبال کرده اند(و یا احتمالاً هنوز دنبال می کنند).

نشریه آمریکایی پولیتیکو با گزارش این که هکرها به شبکه وزارت انرژی و «سازمان ملی امنیت هسته ای آمریکا» دسترسی پیدا کرده اند، گفت: کارشناسان امنیت سایبری، این حملات را هم از لحاظ این که بلندپایه ترین سازمان های دولتی را هدف گرفته اند و هم از لحاظ مدت زمان تداوم این حملات، جزو بی سابقه ترین عملیات های حمله سایبری می دانند. «ریچارد دوربین»، سناتور آمریکایی در مصاحبه ای گفته است این حملات به اندازه ای گسترده بوده اند که می توان آن را همتراز با «اعلان جنگ» علیه آمریکا درنظر گرفت. «سازمان امنیت زیرساختی و امنیت سایبری» آمریکا طی گزارشی اعلام کرده است که تهدید ناشی از این حمله، خطری برای کل دولت فدرال آمریکا به شمار می رود. در این گزارش آمده است، دولت های ایالتی، محلی و نهادهای زیرساختی و شرکت های بخش خصوصی هم در معرض خطرات عمده قرار دارند.

در پایان این گزارش، آمده است که از بین بردن این تهدیدها بسیار پیچیده و چالش انگیز خواهد بود، زیرا علاوه بر احتمال سرقت اطلاعات، خسارات زیادی را نیز به نهادهای دولت آمریکا و هم به شرکت هایی که نفوذ به محصولات آن ها صورت گرفته است تحمیل کرده است. این ضربات به اندازه ای کاری و موثر بوده است که مقام های دولت آمریکا برآورد خسارات و هزینه های آن را به گذشت چندین ماه موکول کرده اند.

با توجه به گستردگی حملات و حجم بسیار بالای تخریب ها باور مقامات امریکایی بر این است که این گونه عملیات نمی تواند کار یک کشور کوچکی باشد. از این رو انگشت اتهام را به سوی روسیه و چین نشانه رفته اند که با تکذیب روسیه مواجه شده اند و البته هنوز نتوانسته اند که ایران اسلامی را به چنین حمله ای متهم کنند زیرا صرف چنین اتهامی به معنای پذیرفتن ابرقدرتی ایران در عرصه جنگ سایبری است که امنیت امریکا و اروپایی ها را به خطر می اندازد و نوچه های منطقه ای آن ها را به شدت به ترس و هراس وا می دارد. به هرحال منشا این حمله هر کجا که باشد مهم نیست، مهم شکست هیمنه استکباری امریکاست که سال ها در نقش کدخدای جهان نقش آفرینی می کرده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.