ضرورت تشکیل ستاد مبارزه با سکولاریسم در حوزه علمیه قم

0 ۱۷۴

قاسم روانبخش: یکی از هشدارهای مهم حضرت امام که در منشور روحانیت مرقوم داشته اند این بود: «باید مراقب بود که تفکر جدایی دین از سیاست از لایه های تفکر اهل جمود به طلاب جوان سرایت نکند و یکی از مسائلی که باید برای طلاب جوان ترسیم شود، همین قضیه است.» (صحیفه امام، جلد ۲۱، صفحه ۲۷۹)

متاسفانه در سایه غفلت علما و بزرگان و طلاب و فضلای جوان حوزه های علمیه، امروز نه تنها سکولاریسم سنتی از نوع جمود و انجمن حجتیه ای، که سکولاریسم از نوع مدرنیته آن نیز در حوزه نفوذ کرده است.

امروز آخوندهایی در حوزه به ترویج سکولاریسم می پردازند که سکولاریست های غربی نیز به گرد آن ها نمی رسند! تاثیر این جماعت بر مردم به مراتب از سکولارهای غربی بیشتر است، زیرا این ها لباس هدایت بر تن دارند و با عمامه پیامبر(ص)، بی دینی را ترویج می کنند!

حرف های مجتهد شبستری، فاضل میبدی، سروش محلاتی، فیرحی، میر موسوی، علوی بروجردی، سیدضیاء و… را با عبدالکریم سروش و ملکیان و… مقایسه کنید، ببینید کدام موثر ترند؟ بی تردید حرف های این ها موثرتر است.

چه باید کرد؟ به نظر می رسد که این جماعت مشکل معرفتی نداشته باشند، بلکه مصداق آیه «و جحدوا بها و استیقنتها أنفسهم» هستند. تنها راه این است که ستاد مبارزه با سکولارها در حوزه تشکیل شود و از فضلای بزرگ حوزه دعوت کنیم در این ستاد عضو شوند. این ستاد با یک عزم جدی با سکولارها به مبارزه برخاسته، جریان فکری آن ها را منکوب کند.

یکی از اقداماتی که می تواند این جریان را سر جایش بنشاند، دعوت آن ها به مناظره است. در این مناظره است که سطح سواد آن ها مشخص و منطق ضعیشان بر اهل تحقیق روشن می شود. در نتیجه کوس رسوایی آن ها بر سر هر کوی و برزنی زده خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.