تحقق اقتصاد برجامی و پیامدهای آن

0 ۴۶۳

محمد سلیمانی: در زمان تصویب هر طرح و لایحه ای در مجلس، نمایندگان چند دسته می شوند:

۱. نمایندگانی که دربست در خدمت دولت بودند و کاری به ارزیابی و تحقیق و بررسی نداشتند و از دولت دفاع می کردند.

۲. نمایندگان منفعل و بی طرف که شیوه و مشی آنها در اکثر امور حیاتی سکوت بود.

۳. نمایندگان رابطه باز که آموخته بودند چگونه زیر بغل وزیری را بگیرند و لبخند زنان از او استقبال کنند و یا او را بدرقه نمایند.

۴. نمایندگان تابع جو که نگاه می کردند ببینند اوضاع چگونه است اگر رأی آوری هست رأی بدهند و اگر نیست کنار بکشند.

۵. نمایندگان ولایت مدار که خود را با خواسته ها و فرمایشات ایشان تطبیق می دهند.

۶. نمایندگان کارشناسی و مسؤول که طرح و لایحه را با دقت می خواهند و نقد می کنند و براساس آن تصمیم می گیرند و در چارچوب منفعت ملی رأی می دهند.

تصویب بیست دقیقه ای برجام در مجلس نهم نیز وضع به همین منوال بود. دولتی ها رجز می خواندند و از لغو تمام و کامل تحریم ها می گفتند؛ در حالی که اکثرشان متن برجام را نخوانده بودند. یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت که بسیار فعال شده بود و به نفع برجام تبلیغ می کرد، از مکانیزم ماشه در برجام گفتم. او گفت اگر چنین چیزی باشد، در جلسه مجمع به آن رأی نمی دهم. حتی باورش نمی شد که در متن برجام چنین چیزی باشد، رفتم و متن برجام انگلیسی را آوردم و بخش مربوطه را نشان دادم. سه بار گفت بد است اما باید رأی بدهیم برود! همان زمان که وزیر امور خارجه پشت تریبون مجلس با صدای محکم و رسا گفت: «همه تحریم ها لغو می شود»، برخی نمایندگان متن برجام را نشان دادند و گفتتند کلمه «لغو» نیست، بلکه همه جا کلمه «تعلیق» آمده است! از همان جا معلوم شد مسؤولین مربوطه هم متن برجام را به درستی نخوانده یا متوجه نشده اند! در جایی دیگر سه سؤال از سه وزیر کردم که آیا با تصویب برجام، تکلیف فناوری و تحقیق و توسعه چه می شود؟ متن پیوست برجام در این زمینه را به اساتید دانشگاه های بزرگ کشور خصوصا در رشته های فیزیک و مهندسی دادم. همه با اتفاق و پس از بررسی اعلام کردند که برجام، مانع پیشرفت فنی کشور است! از جمله کسانی که گرایش برجامی داشتند، وزیر علوم بود که به صحن کمیسیون آمد. گفتم آقای وزیر اول بفرمائید این پیوست را دیده و خوانده اید؟ گفت خیر. گفتم از معاونین همراه هم بپرسید. آنها هم گفته خبر نخوانده ایم و ندیده ایم.

آری؛ اقتصاد امروز نتیجه برجام و گفتمان سازش است. الان دولت و جناب رئیس جمهور دم از مقاومت می زنند. مقاومت ساز و کار لازم و تمهیدات خاص خود را دارد.

۱. اگر بپذیریم که آقای دکتر روحانی ریاست محترم جمهور بعد از هفت سال و نیم حرکت در مسیر سازش، تغییر مسیر داده اند و به جاده مقاومت آمده اند، آیا می توان پذیرفت که ژنرال های دولت ایشان که نشان ژنرالی را از دست سازش بر سینه خود زده اند، یک عمر در مسیر سازش بوده اند نیز می توانند با یک تغییر ۱۸۰ درجه ای و ناگهانی سردار مقاومت شوند؟

۲. آقای رئیس جمهور بارها فرموده اند که در وضعیت جنگ اقتصادی هستیم، آیا جنگ نیازمند عملیات هست یا نیست؟ آیا در جنگ فرمانده لازم هست یا خیر؟ آیا هر عملیاتی با اسم رمزی شروع نمی شود؟ آیا عمده نیروی انسانی هر عملیات از بسیجیان کشور تشکیل نمی شود؟

حال آیا دولت فرمانده جنگ اقتصادی تعیین کرده است؟ آیا فرمانده جنگ می تواند کسی باشد که عمده وقت خود را صف خصوصی سازی و حمایت از دختر وزیر و… می کند و نه خود و نه مردم او را به فرماندهی قبول ندارند؟

۳. اولین شرط مقاومت، تکیه بر نیروهای توانمند، خلاق و مبتکر درون کشور در جهت رونق دادن به تولید و رفع موانع و مشارکت دادن مردم در اقتصاد است، آیا دولت به چنین تفکری اعتقاد دارد؟ متاسفانه عملکرد هفت سال و نیمه دولت چنین چیزی را نشان نمی دهد و همچنان هم نگاهشان به سیب و گلابی برجام است.

۴. ملت ایران متوجه شده اند که وضعیت اقتصادی امروز نتیجه افکار سازشکارانه دولت و خصوصاً برجام است و اقتصاد کشور، آقای روحانی را نخواهد بخشید.

در فرصت باقی مانده دولت چه کند؟

دولت می تواند در چند ماه باقی مانده اقدامات زیر را برای جبران گذشته انجام دهد:

۱. عزل وزرای خام فروش و ژنرال های پیر و خسته و ناکارآمد.

۲. تعیین فرمانده اقتصاد مقاومتی از بین افراد باتجربه و عاقل و کارآمد.

۳. کوتاه کردن دست مفسدان اقتصادی از تصمیم گیری های اقتصادی.

۴. تغییر استانداران استان های صنعتی و تولید کننده.

۵. باز کردن درب نفت و گاز و معدن بر روی دانشمندان، صنعت گران و تولید کنندگان پاکدست و خوشنام.

۶. تعطیل کردن باب حاشیه سازی های گوناگون و ترک این عادت.

۷. اخراج تئوریسین های طرح های فریب و اساتید جنگ روانی علیه مردم و چرخاندن طرح های فریب علیه دشمن.

۸. شرکت دادن عموم مردم در اقتصاد و توجه به افکار عمومی.

۹. بیرون کردن فتنه گران صاحب نام و مشهور از چرخه تصمیم گیری اقتصادی کشور.

۱۰. اقدامات عملی دولت در جهت اقتصاد مقاومتی.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.