بازدید عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از چندین شرکت داروسازی؛
توجه به داروهای باتکنولوژی موجب خودکفایی، ارزآوری و اشتغال می شود

0 ۲۰۹

دکتر سعید جلیلی، نماینده رهبرانقلاب در شورایعالی امنیت ملی طی یک سفر یک روزه از چندین شرکت دارویی که از جمله تولیدکنندگان داروهای بایوتکنولوژی در داخل کشور هستند، بازدید بعمل آورد. در این سفر آقایان دکتر علیرضا عباسی استاد بیوتکنولوژی و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و دکتر محمد مرادی ایمونولوژیست و عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی، دکتر جلیلی را همراهی کردند. زیست دارو دانش، پیشتاز طب زمان،پرسیس ژن پار، آریوژن فارمد و مدوک زیست دارو از جمله این شرکت ها بودند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام طی این بازدید در سخنانی عنوان داشت: صنعت دارو به ویژه داروهای بایو از عرصه هایی است که میتواند علاوه بر خودکفایی، موجب اشتغال و ارزآوری شود.

جلیلی در ادامه با اشاره به کیفیت تولیدی و توان رقابتی این شرکت ها، افزود: پیشرفت های خوب جوانان ما در این عرصه به گونه ای است که در زمینه تولید برخی از داروها جزء سه کشور برتر دنیا هستیم و این موضوع باعث افتخار است.

عضو شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان با اشاره به ظرفیت بالای دانش و نیروی انسانی کشور در عرصه داروهای بایو، تصریح کرد: درآمدزایی ارزی محصولات این حوزه قابلیت این را دارد که برخی کاهش درآمدهای ناشی از تحریم نفت را جبران کند.

وی در ادامه گفت: موفقیت شرکت های دانش بنیان در این عرصه نشان می دهد جوان متخصص ما می تواند به جای اکتفاء به کارمندی یا مهاجرت، یک کارآفرین شود و منشاء اشتغال برای افراد دیگر گردد.

جلیلی همچنین با اشاره به موسسات دارویی دولتی نظیر موسسه رازی، پاستور و .. اظهار داشت: این موسسات دولتی باید نقش حامی و شتاب دهنده ها را برای شرکت های دانش بنیان داشته باشند.

نماینده رهبرانقلاب در شورایعالی امنیت ملی در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: در این بازدید فهرستی از مشکلات و موانع مطرح شد که رفع بسیاری از آنها صرفا محتاج یک تصمیم گیری صحیح است.

وی در انتهای سخنانش گفت: باتوجه به اینکه ارزبری مواد اولیه داروهای بیوتکنولوژی حداقلی و امکان ارزآوری آن بالاست، با نگاه به توانمندی های موجود و توجه ویژه به این صنعت می توان کشور را به قطب تولید و صادرات این داروها در منطقه تبدیل کرد.

جلوگیری از ورود به فهرست دارویی، اصلی ترین مشکل داروسازان

بررسی پیشنهادها درباره سازوکار مطلوب صادرات محصولات این شرکت ها به سایر کشورها از جمله محورهای مورد بحث در این بازدید ها بود.

گفتنی است شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه تولیدات داروهای بیوتکنولوژی توانسته اند مانع خروج سالیانه ۱.۵ میلیارد دلار ارز از کشور شوند که معادل خودکفایی ۷۵ درصد داروهای وارداتی کشور است. میزان ارزآوری و صادرات این شرکت ها در حال حاضر، بالغ بر ۶۰ میلیون دلار است که ظرفیت بالقوه آنها در حال حاضر ۵۰۰ میلیون دلار میباشد.

رقابت موسسات دارویی دولتی با شرکت های دانش بنیان بخش خصوصی در مناقصات دولتی و .. به جای حمایت از این شرکت ها، از جمله گلایه های داروسازان بود.

همچنین عدم ارائه برنامه سالانه و پنج ساله از نیازهای کشور به منظور امکان برنامه ریزی در تولید محصولات توسط نهادهای مسئول دولتی، به عنوان یکی از مسائل تولیدکنندگان دارو مطرح شد.

ممانعت از اضافه شدن داروهای تازه تولید داخلی در لیست بیمه درمانی و همچنین مشکل ورود به فهرست رسمی داروهای کشور یکی از مهمترین مشکلات مطرح شدن توسط داروسازان بود که به عنوان مانع پیشرفت تحقیقات و فرصت صادراتی آنها در این بازدید ها مطرح شد.

به گفته این داروسازان، وزارت بهداشت و بیمه های درمانی با بهانه عدم تامین هزینه ها از ورود داروهای جدید به فهرست رسمی دارویی کشور جلوگیری میکنند.

نکته جالب توجه در این مسئله آنست که درصورتیکه هریک از داروهای تولید داخل در فهرست رسمی داروهای کشور قرار نداشته باشند، امکان صادرات به کشورهای دیگر را نیز از دست خواهند داد.

جدا کردن فهرست رسمی داروهای کشور از لیست داروهای تحت پوشش بیمه و ایجاد بیمه های خصوصی-تخصصی از جمله پیشنهادهای داده شده برای رفع این مشکل بود.

زمانبری طولانی تخصیص ارز نیمایی توسط بانک مرکزی برای تامین برخی مواد اولیه و مشکلات ترخیص در گمرک از دیگر مشکلات شرکت های دارویی بود.

اجازه وارادات داروهای خارجی مشابه با داروهای تولید داخل به عنوان یکی دیگر از مشکلات مهم این شرکت ها بیان شد.

«زیست دارو دانش» با بیش از ۵۳ میلیون یورو صرفه جویی ارزی

در اولین بخش از این سفر نماینده رهبرانقلاب در شورایعالی امنیت ملی ضمن دیدار با هیئت مدیره شرکت زیست دارو دانش، از خط تولید این شرکت دانش بنیان بازدید کرد.

«زیست دارو دانش» با بهره مندی از مجهزترین امکانات آزمایشگاهی و خط تولیدی، در آینده نزدیک به قطب تولیدکننده دارویی ایران در حوزه بیماری های «اِم اِس» و «آنکولوژی» دست خواهد یافت.

این شرکت در حال حاضر با ایجاد ۴ خط تولیدی مجزا شامل خط تولید پروتئین های نوترکیب دارویی، بیومولکول های پیچیده، ویال های تزریقی و خط تولید فرآورده های جامد همچون انواع قرص و کپسول خوراکی در حال فعالیت است.

«تبازیون»،«تکزیفوما»، «زیفرون» و «گلَتزی» برای بیماران مبتلا به ام اس و داروی «زیوِک» برای بیماران مبتلا به سرطان از جمله تولیدات این شرکت میباشد.

ترکیه، سوریه، تونس، اوکراین و لبنان نیز مقاصد صادراتی ۹ محصول تولیدی در شرکت زیست دارو دانش هستند.

با تولیدات این شرکت در سال جاری، مبلغی بالغ بر ۵۳ میلیون یورو صرفه جویی ارزی برای کشور به ارمغان آمده است.

کیت های تشخیصی؛ محصول «پیشتاز طب زمان»

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه از خط تولید شرکت دانش بنیان پیشتاز طب زمان بازدید کرد.

این شرکت در حوزه تولید انواع کیت های تشخیصی بیوشیمی،مولکولی و الایزا فعال است که به منظور تشخیص طبی بیماریهای عفونی، تیروئید، ناباروری، سرطانی، اچ آی وی، هپاتیت و … به کار میروند.

پیشتاز طب زمان همچنین یکی از چندین شرکت دانش بنیانی بود که به پشتوانه واحد تحقیق و توسعه قوی خود توانست کیت های IGM و IGT در تشخیص ویروس کرونا را بسازد و با ۶ درصد قیمت مشابه خارجی، در اختیار بیمارستان ها و آزمایشگاه های کشور نماید.

کیفیت مشابه با قیمت کمتر از جمله مزایای محصولات این شرکت برای رقابت در بازار جهانی بوده و میتوان از آلمان، صربستان و ترکیه به عنوان مقاصد صادراتی نام برد.

۱۱۰ دارنده مدرک دکتری، شاغل در یک شرکت دانش بنیان

جلیلی در بازدید دیگری، با اعضای هیئت مدیره شرکت «پرسیس ژن پار» دیدار کرد.

این شرکت با اشتغال ۴۷۰ نفر که ۱۱۰ تن از آنها دارای مدرک دکتری در زمینه داروسازی و رشته های مرتبط به آن هستند، یکی از بزرگترین شرکت های دانش بنیان در زمینه دارو است که بر روی شتابدهی استارت آپ های تخصصی در حوزه فناوری های زیستی و سلول های بنیادی در کشور، تمرکز دارد.

پرسیس ژن پار با تامین زیرساخت استارت آپ های کوچکتر، ضمن مشارکت در پروژه های آنها به جذب سرمایه گذار برای شرکت های تولیدکننده دارو می پردازد.

زمینه فعالیت این شتاب دهنده، زیست فناوری دارویی و پزشکی، محصولات مشتق از پلاسما، سرم های درمانی، واکسن های انسانی و دامی، داروهای گیاهی، دارو با منشاء طبیعی و طب نوساختی (سلول های بنیادی) است.

پیش بینی می شود فعالیت های این شرکت تا سال ۱۴۰۴، منجر به صرفه جویی ارزی تا میزان ۴۰۰میلیون دلار در سال خواهد شد.

آریوژن فارمد و مدوک زیست دارو؛ دیگر شرکت های بازدید شده

عضو شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان در ادامه برنامه خود از خط تولید شرکت «آریوژن فارمد»، بازدید کرد.

شرکت آریوژن تولیدکننده داروهای نوترکیب از طریق فناوری های پیشرفته زیستی برای درمان بیماران مبتلا مثل سرطان، بیماری های اتوایمون و هموفیلی است. داروهای بیوسیمیلار یا بیوژنریک عرضه شده این شرکت، با استفاده از تکنیک های مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی دارویی و با استفاده از پیشرفته ترین خطوط، طبق آخرین استانداردهای دارویی دنیا تولید پایش کیفی شده و در بازار عرضه می گردد.

«آریو سِوِن»، «آلتبرل»،«زیتاکس»،«آریوتراست»،«استیوانت» و «تِمزیوا» از جمله محصولات استراتژیک این شرکت بوده که به منظور درمان بیمای های خاص نظیر برخی از بیماری های خون، بیماری های اتوایمیون، سرطان سینه و سرطان های خون به کار برده می شود.

کشور های همسایه، برخی کشورهای قاره آفریقا و همچنین برزیل از جمله مقاصد صادراتی آریوژن محسوب می شوند.

همچین بازدید از شرکت مدوک زیست دارو و بازدید از ظرفیت های تولیدی آن نیز از جمله برنامه سفر یکروزه دکتر سعید جلیلی به استان البرز بود.

شرکت مدوک زیست دارو، تنها پالایشگاه فعال در زمینه استخراج فراورده های مشتق از پلاسمای انسانی نظیر آلبومین و ایمونوگلوبولین در کشور و منطقه است که در حال حاضر در مرحله بازرسی و اخذ گواهی GMP از سازمان غذا و دارو برای تولید بچ صنعتی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.