وحید جلیلی:
کار فرهنگی باید جهت گیری اجتماعی داشته باشد/ با تمرکز بر مسائل استانی باید نهضت تولید محتوا راه اندازی کرد

0 ۴۴۵

وحید جلیلی در گفت و گوی زنده با جمعی از فعالان فضای مجازی که به همت سازمان فضای مجازی سراج استان لرستان برگزار شد، بر ضرورت های حضور تاثیر گذارانه فعالان فرهنگی تاکید کرد و گفت: نهضت تولید محتوا باید از سوی افراد دغدغه مند ایجاد شود.

متن این گفت و گو به شرح زیر می باشد:

خیلی از ما قدرت مشاهده خودمان را از دست داده ایم. فعال فرهنگی باید فرصت شناس باشد، باید تهدید شناس باشد و یک تهدید را ببیند و نسبت به آن واکنش نشان دهد. اما متاسفانه فعالین فرهنگی ما خیلی وقت ها فرصت شناس نیستند. فرقی هم نمی کند که در چه سطح استانی، ملی و بین المللی باید کار کنید، ولی اولین مهارت و خصلت یک فرد فعال فرهنگی بحث ملکه فرصت شناسی است که باید در داخل خود داشته باشد، ولی هنوز هم خیلی او پیدا نکرده اند.

بچه های ما اگر تهدیدی صورت بگیرد جمع و مشترک می شوند. چرا؟ چون مبانی نظری ما عمیق نیستند و اگر قرآن هم اگر می خوانیم به خاطر ثواب می خوانیم و به عنوان یک متن راهگشا از ان بره نمی بریم.

از دفاع مقدس به عنوان یک گنجینه استفاده لازم را نبرده ایم
باید هر اتفاق خوبی که می بینیم، اشتراک گذاری کنیم. یک ماه دیگر چهلمین سالگرد آغاز دفاع مقدس می آید و ظرفیت های دفاع مقدس را به اندازه لازم مورد استفاده قرار دهیم. چیزی که تا حالا به اندازه لازم نتوانسته ایم از آن به عنوان یک گنجینه استفاده ببریم.

ما ۲۲۰ هزار شهید دفاع مقدس داریم که حداقل ۴۰۰ هزار پدر و مادر شهید داشته ایم،اما از چند نفر از آن ها ۵دقیقه فایل صوتی داریم. بسیاری از این پدران و مادران تا سال ها زنده بودند، ولی از دنیا رفتند، اما یک فایل ۵ دقیقه ای از آن ها گرد آوری نشده است.

اگر نهضت های تولید و محتوا درست راه اندازی نشود دشمن بلد است چطور ورود کند. باید نهضت های تولید محتوا را ایجاد کنیم تا آن ها بیایند فضای مجازی را ببندند و بگویند از آن ضرر کردیم و آن را جمع کنند و نه ما بیاییم آن را ببندیم.

باید فرصت ها را در هر شرایطی کشف کنیم
ما با شناخت نظری خودمان باید فرصت ها را در هر شرایطی کشف کنیم. سر فصل ها را پیدا کنیم. ما ظرفیت های زیادی داریم که باید روی آن ها کار کنیم.

مدرسه ای که صدام در بروجرد بمباران کرد و دانش آموزان به شهادت رسیدند باید در دنیا به یک نماد تبدیل شود. ما اقدام مهم، خاص و همتی نکردیم که حتی به همشهری های خودمان ارزش ها را معرفی کنیم.

رهبری مگر نفرموند اگر «نادر مهدوی» مال کمونیست ها بود اندازه «چگوارا» مشهور بود اما با این که سی چند سال از شهادتش می گذرد در ایران هنوز ناشناخته است…«شهید چمران» را چند نفر در جهان می شناسند؟

تمرکز خودتان را بگذارید روی کارهایی که می توانید انجام دهید باید همت داشته باشید و تاکید می کنم در فضای مجازی از مهم ترین اتفاقاتی که باید صورت بگیرد ایجاد نهضت های تولید و محتوا است.

الان در دست همه موبایل هست و همه خانواده های ایرانی دارای خاطراتی از دفاع مقدس هستند و از هرکس که داخل خیابون است، خاطره از شهدا دارد باید برویم و این ها را زنده و منتشر کنیم.

پاسخ به توییت های ضد انقلاب باید ۲۰ درصد کار ما باشند
پاسخ به توییت های ضد انقلاب باید ۲۰ درصد کار ما باشند نه همه کار ما…رهبر انقلاب یک بار روی بحث شیطان پرستی تاکید نکرده است، اما برای برخی افراد فرهنگی مبارزه با شیطان پرستی اولویت اول است این در حالی است که حتی الویت۱۰۰ رهبری هم نیست.

در هر شهری که زندگی می کنید اگر مبانی انقلاب و نظری اسلام را بدانید حتما به سر فصل های جدیدی در حوزه تولید محتوا خواهید رسید.

همین ارزش های فرهنگی که داخل خانواده ها در خود استان ها است را بازنمایی کنید و در رسانه ها پای شان را باز کنید. در فامیل های ما ۱۰۰ نفر مثل «اوشین» هست اما ما بی اعتنا هستیم و دنبال ماجراها و قصه های دراماتیک آن ها نمی رویم.

باید قهرمانان را کشف و به مردم معرفی کنیم
چند ده هزار زن فداکار در دفاع مقدس داشتیم که فعال بودند، در پشتبانی دفاع مقدس فعال بودند، النگو و گوشواره ها را اهدا می کردند، مربا و درست می کردند و نان می پختند…ما چند نفر از این ها برند کردیم. این قهرمان ها را باید ماها کشف و به مردم معرفی کنیم.

فکر نمی کنیم اگر چنین موجی ایجاد شود چه تحولاتی را می تواند ایجاد کند. این همه مدت گذشت چی تولید کردیم؟ اگر از هر شهید ۵ عکس منتشر کنید، می توان یک میلیون اثر در فضای مجازی تولید کرد. اگر یاد شهدا را زنده نگه بدارید و به پیام شهدا توجه کنید. جامعه شاداب، زنده، بالنده و امیدوار مد نظر شهدا خواهد شد، چون سیره آنها پیاده می شود.

ما در راهبردهای فرهنگی کمتر اعتنا می کنیم خیلی سرفصل های دیگر را رها کرده ایم. چرا اراجیف در اینستاگرام زیاد است؟ چون متن خود را نمی فهمیم

برای تحقق عدالت از فضای مجازی استفاده کنیم
برای تحقق عدالت آموزشی می توان از همین فضای مجازی استفاده کرد، اگر یک معلم دارید که می تواند یک موضوع ریاضی را خیلی خوب توضیح دهد فیلم بگیرید و منتشر کنید تا همه ببینید، باید دغدغه عدالت و انفاق داشته باشید و از همه فرصت ها استفاده لازم را کرد.

بسیاری از گنجینه ها به دلیل های واهی نابود شدند. در یزد «ننه عصمت» برای مدافعان حرم بافتنی درست می کرد. یک نفر مستندی کوتاه درست و این را برای جشنواره عمار ارسال کرد. کارش از لحاظ فرمی ادعایی نداشت، ولی سوژه را کشف و ضبط و ماندگار کرد و الان دستکش «ننه عصت» از عمار فانوس گرفت.

یک تیزر ننه عصمت که ضبط و منتشر شد و در عرض مدت کوتاهی در حسینه هنر تهران مردم چند کامیون کلاه و دستکش برای مدافعان حرم آوردند و یکی از فرماندهان سپاه قدس آمد اعتراض که کرد که این قدر نیاز نداریم بس کنید. این محصول یک کار هنرمند یزدی بود.

چه کسی گفته است مضامین انقلاب جذابیت ندارد؟
ده ها هزار مادر و پدر شهید رفتند اما به همیبن دلیل های واهی اثری از آن ها ثبت نشد. نباید بگذاریم شخصیت های انقلابی از بین بروند و اثری از آن ها ثبت نکنیم. اگر راجب چیزی حرف زده نشود، فراموش می شود.

نباید منفعل شویم. منتقدان به صدا و سیمای ما گفتند که این مرگ بر آمریکا دیگر ذائقه مردم را نیست و مخاطب ندارد، اما سریال گاندو که درست شد که ته شعارهای انقلاب بود؛ تمام خیابان های کشور خلوت شد و همه نگاه کردند. حال باید پرسید که چه کسی گفته است مضامین انقلاب جذابیت ندارد؟

منفعل نباید شد، واقعیت ها را نگاه کنید و آثاری که در این راستا منتشر شده اند در اذهان باقی مانده است. خودمان را پیش باخته ندانیم و در حد خودمان فرصت شناس باشیم تا موفق تر خواهیم شد.

در هر شهر صدها فعال فرهنگی وجود دارد اما همه نشسته اند به امید آن که یک روز بیاید و یک کار گنده انجام دهند. قرآن کتاب هدایت است و فقط برای ثواب نخوانید.. حتی برای فعال فضای مجازی هم حرف برای گفتن دارد.

در نظام رسانه ای بهترین ها باید به مردم یادآوری شوند
خدا گفته است امر به معروف کنید که راه برای کارهای خیر باز شود و فراخوانی برای بهترها باشد.

بهترین ها در جامعه ایران چه کسانی هستند؟ ممکن است در فلان روستای الیگودرز یک نفر باشد که مصداق بهترین ها باشد. شما باید او را پیدا کنید و آن را معرفی کنید.

در نظام رسانه ای بهترین ها باید به مردم یادآوری شوند در فعالیت های فرهنگی و رسانه ای کار ما بزرگ تر از کار فرهنگی خدا نیست.

کار فرهنگی باید جهت گیری اجتماعی داشته باشد
باید کار فرهنگی جهت گیری اجتماعی داشته باشد که جامعه را پای کار عدالت بیاورد. جهت گیری باید زنده باشد.

جامعه ما عمیقاً نیاز به نوع دوستی، مواسات و همدلی دارد. روی برخی اقشار خیلی فشار است اما اگر فرهنگ فاطمی و علوی را ترویج دهیم مشکلات با کمک همدیگر آسان می شود.

این همه معارف داریم اما چقدر آن به زبان های دیگر منتشر می شود؟ هست اما ظرفیت جامعه خیلی بیشتر از این ها است.

به وحدت کلمه رسیدن کار سختی نیست حرف های مختلف را گوش کنید، یک فعالیت که کار خوب است همه دورش جمع شوید؛ فرقی نمی کند چی چیزی است.

مثلا وقتی یک فیلم خوب ارائه می شود همه کمک کنید دیده شود و چهار تا عملیات به این شکل داشته باشید تا با هم خود به خود متحد شوید و برای کارهای بعدی هم افزایی ها بیشتر می شوند.

وحدت کلمه ها در استان ها ملی نباشند، بلکه مسائل را استانی پیگیری کنید؛ ۵ نفر زوم کنید و کار کنید، چرا که حتما لازم نیست ۵۰۰ نفر باشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.