کیفور از کِرم سر قلّاب!

0 ۱۸۸

محمدایمانی: ۱- کِرم سر قلّاب، واقعی است؛ اما هرگز برای ماهی غذا نمی شود. غذاست؛ اما هرگز از دهان ماهی نمی گذرد. برجام که باعث مجادله بسیار تا به امروز شده، از همین جنس است؛ وقتی گفته شد تله گذاری دشمن برای زدن ضربات و خسارت های بزرگ است، خیلی ها تعجب و انکار کردند.

۲- وعده های غرب در مذاکرات، فریبنده بود. و از آنها موثر تر، وعده هایی بود که متولیان مذاکره در داخل می دادند. برداشتن تحریم های مالی و بانکی و نفتی، امکان استفاده از سوئیفت، گسیل برخی هیئت های تجاری به تهران، امضای قرارداد (بی ضمانت) با توتال و پژو و رنو و بوئینگ و ایرباس؛

۳- وعده ها چنان پر زرق و برق بود که اسید معده خیلی ها ترشح کرد . آدرنالین خون خیلی ها بالا رفت. هیجان به خیابان سر ریز شد. دلار را کنار اسکناس پانصد تومانی نشان می دادند. در غوغای هیجان بود که کسانی، برجام ۲ و۳ را زمزمه کردند؛ واگذاری امتیاز بیشتر برای گرفتن طعمه های بزرگ تر!

۴- اما طُعمه سر قلاب، هرگز از حد فریب فراتر نمی رود. هیئت های آمریکایی با پیام مجازات طرف های تجاری ایران، به کشورها گسیل شدند. پشت بند آن، تحریم ویزایی صاحبان شرکت ها در صورت همکاری و سفر با ایران صادر شد؛ و سپس ریل گذاری تحریم های گسترده تر موسوم به کاتسا و آیسا. دولت آمریکا هر چهار ماه یک بار باید گزارش پایبندی ایران به تعهدات را تایید می کرد؛ و این یعنی رسمیت بخشیدن به سلب امکان تجارت پایدار دیگران با ایران!

۵- در دوره اوباما و دموکرات ها بود که ظریف گفت بعد از ۲۰ ماه از انعقاد برجام، هنوز نمی توانیم حتی یک حساب بانکی در لندن افتتاح کنیم. در همین دوره به هواپیمای ظریف در مونیخ بنزین ندادند. و حقوق کارکنان برخی سفارت ها، چمدانی به خارج منتقل شد یا سفارت کره جنوبی مجبور شد حقوق کارکنانش را با چمدان به ایران بیاورد!

۶- فروش نفت ایران (پس از یک افزایش فریبنده اولیه) در همین دوره اوباما کاهشی شد و آمریکایی ها هر شش ماه یک بار از برخی کشورها خواستند واردات نفت ایران را کاهش داده یا متوقف کنند.

۷- هدف، شرطی سازی اقتصاد و کانالیزه کردن صادرات و واردات ایران با محوریت نفت بود. و عجیب این که برخی مدیرانِ، کیفور از افزایش موقتی فروش نفت، دروازه واردات را گشوده و در توزیع غیر هدفمند (رانتی) منابع ارزی، دست و دلبازی کردند؛ تا مردم زرق و برق برجام را سیر ببینند!

۸- آمریکا و اروپا در ادامه، دولت روحانی را وادار کردند در خفا و بدون اطلاع مجلس و سایر نهاد های رسمی ناظر،۴۲ تعهد هزینه ساز به FATF بدهد و از جمله برخی مسیر های دور زدن تحریم ها را ارائه یا محدود کند.

۹- تنوع مسیر های تجارت خارجی، تدریجا محدود تر، و فشار ها بیشتر می شد. برخی مدیران گویا در دنیا جز آمریکا و انگلیس و فرانسه و آلمان، هیچ قطب تجاری و اقتصادی و سیاسی دیگری نمی شناختند. هر چه بد عهدی و فشار غرب افزوده شد، این طرف، تبلیغ مذاکره جدید برجام پلاس) بیشتر شد!

۱۰- اما اروپا و آمریکا با زیر پا گذاشتن برجام، ثابت کردند هرگز قابل اعتماد نیستند. ترامپ خیلی خباثت به خرج داد اما در عین حال، چهره بی روتوش غرب را نمایان کرد. او عداوتی را که معماران راهبرد غرب، پشت نقاب پنهان می کردند، برملا کرد

۱۱- سارکوزی رئیس جمهور اسبق فرانسه درست گفت که “ترامپ، نشانه بحران غرب است و نه علت آن”. ترامپ به خاطر پنبه کردن رشته های غرب، دریچه تحریف بسیاری از واقعیت ها را بست و به همین دلیل، مقدمه پیروزی ماست ان شاء الله.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.