استعمارگر قدیمی در فکر سلطه مجدد بر لبنان

0 ۵۰۰

انفجار مهیب در بیروت غمی سنگین برای مردم لبنان و ملت های منطقه بود اما جریان های دشمن مقاومت درصدد هستند که از این حادثه میوه سیاسی بچینند. هنوز مشخص نیست که این انفجار توطئه ای علیه ملت لبنان بوده و یا حادثه ای از سر سهل انگاری؛ اما هرچه هست به اهرمی علیه قدرت مقاومت و به چالش کشیدن نخست وزیری لبنان تبدیل شده است.

سه شنبه (چهاردهم مردادماه) بود که انفجاری مهیب در بندر بیروت رخ داد و بر اساس اعلام وزارت بهداشت لبنان بیش از صد نفر در آن کشته و بیش از ۵۰۰۰ نفر دیگر زخمی شدند. با این وجود هنوز مردم لبنان در شوک این اتفاق هستند که دشمنان داخلی و خارجی لبنان به دنبال ماهی گیری از این انفجار برآمدند.

در اولین مورد سعد حریری نخست وزیر سابق لبنان که سال گذشته و با شدت گرفتن اعتراضات مردمی از مسئولیت کنار رفت به سیاسی سازی این رخداد دست زد. وی در بازدید نمایشی خود از بندر بیروت دولت حسان دیاب را مقصر این رخداد معرفی کرد. این درحالی است که مواد منفجره موجود در بندر بیروت از زمان نخست وزیری خودش در این منطقه وجود داشته و با وجود هشدارهای فراوان این مواد خطرناک تعیین تکلیف نشده بود اما با این وجود سعد حریری دولت تازه نفس لبنان را که هشت ماه از قدرت گرفتنش می گذرد احتمالا به جرم نزدیک بودن با حزب الله و مقاومت متهم می کند.

حریری همچنین با صحبت های خود خواستار دخالت دولت های خارجی در مساله داخلی لبنان شد و گفت: لبنان باید دست به دامن دوستان خارجی شود تا درباره انفجار تحقیق شود. این دولت و این عهد مسؤول آنچه دیروز رخ داد، هستند.

البته این صحبت ها بی پاسخ نماند حریری حین خروج از مسجد محمد الامین که در اثر این انفجار خسارات زیادی دیده بود، مورد حمله معترضان قرار گرفت. لبنانی ها در اعترض به بازدید او از این منطقه به خودرواش سنگ و شیشه بطری پرتاب کردند.

این پروپاگاندا علیه مقاومت به سرعت نشر پیدا کرد و عاملان نیروهای وابسته به سعودی و سعد حریری انگشت اتهام را به سمت حزب الله نشانه رفتند. «جری ماهر» که خود را خبرنگار معرفی می کند و دشمن سرسخت حزب الله و از نزدیکان «جریان ۱۴ مارس» بویژه حریری ها به شمار می رود در توییتی مدعی شد باید یک تحقیقات بین المللی شفاف درباره اینکه چه کسی مواد با قابلیت انفجار بالا را در بندر بیروت ذخیره کرده و اینکه چه کسی از بندر بیروت برای عبور سلاح غیرقانونی استفاده می کند، انجام شود.

وی سپس در ادامه حرف های کنایه آمیز خود ادعا کرد ، لبنان در برابر فاجعه واقعی قرار دارد که حزب الله مسؤول آن است.

این پروپاگاندا در حالی رخ داد که بندر بیروت از نظر مدیریتی تحت نفوذ و اداره نیروهای ۱۴ مارس است و حزب الله لبنان در آن نقشی ندارد. همچنین نیروهای حزب الله از این بندر کمترین استفاده را کرده و احتیاجات خود را از مرز سوریه تامین می کند. همه افرادی که اطلاعات اندکی از نوع ورود حجم بالای نیترات آمونیوم در سال ۲۰۱۳ به این بندر دارند به خوبی می دادند که هیچ ارتباطی بین آن و حزب الله وجود نداشته و دولت باید تکلیف آنها را مشخص می کرده است.

درحالی که حزب الله انبار مهماتی در بندر بیروت نداشته «یاکوف (یعقوب) عمیدرور» رئیس پیشین شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی هم ادعا کرد: انفجار در بندر بیروت چه بسا ناشی از انبار مهمات حزب الله باشد!

این در حالی است که روزنامه «الجمهوریه» لبنان دیروز نوشت، شاهدان عینی اعلام کرده اند قبل از انفجار پرواز جنگنده های اسرائیلی در آسمان لبنان را دیده اند و یکی از فرضیه ها، دست داشتن تل آویو در این انفجار است.

دخالت استعمارگر قدیمی لبنان
مکرون رئیس جمهور فرانسه اولین مقام اروپایی بود که به سرعت خود را به بیروت رساند. فرانسه که از متحدان جریان سعد حریری است در بازدید از بیروت از طرحی با عنوان ابتکار سیاسی خبر داد. مکرون اما به صراحت باجگیری سیاسی خود را مطرح کرد و گفت: لبنان با بحران سیاسی و اقتصادی روبه روست و نیاز به کمک فوری دارد. او البته خط و نشان کشید که اگر اصلاحات لازم در لبنان انجام نشود، رنج این کشور ادامه پیدا خواهد کرد! وی در حالی که مردم لبنان درگیری یک انفجار مهیب شده اند به صراحت آن را سیاسی دانست و گفت: می دانیم که بحران در لبنان، بزرگ است و این بحران قبل از هر چیز، سیاسی و اخلاقی است که قربانی آن ملت لبنان هستند.

مکرون با ادبیاتی استعمارگرانه گفت: روز اول ماه سپتامبر (۱۱ شهریور) دوباره به لبنان می آیم، اگر آن ها (دولت و جریان های سیاسی لبنان) در این رابطه کاری انجام نداده باشند، خودم مسئولیت سیاسی تغییرات را بر عهده می گیرم!

فرانسه با این واکنش خود رسما خواهان تغییر دولت لبنان و محدودیت حزب الله در این کشور شده و با گروگانگیری اقتصاد لبنان به خصوص در شرایط تحریم و خسارت فراوان انفجار اخیر در این کشور منافع سیاسی خود را پیگیری میکردند

آمریکا به سعد حریری تسلیت گفت!
رژیم آمریکا هم به شکلی دیگر این پیام را به لبنان داد که در اولین قدم باید دولت همسو با حزب الله برکنار شود. وزیر خارجه آمریکا در تماس تلفنی با سعد حریری نخست وزیر سابق لبنان کشته شدن شهروندان لبنان را به وی تسلیت گفت و عملا اعلام کرد که دولت قانونی لبنان را به رسمیت نمی شناسد.

به لبنان کمک می کنیم به شرطی که….!!!
وزیر اقتصاد لبنان در اظهاراتی گفت که این کشور توان مالی برای مقابله با پیامدهای انفجار را ندارد و خواستار کمک های بین المللی است. وزیر اقتصاد لبنان گفت : «به دنبال انفجار بیروت خسارتی بالغ بر میلیاردها دلار [به بار آمده است]. سیلوهای گندم در بندر بیروت به طور کامل آسیب دیده اند» راؤول نعمه در ادامه گفت: «برای ازریابی خسارت انفجار به زمان نیاز داریم. چند کشور متعهد شدند به لبنان کمک کنند. همکاری با صندوق بین المللی تنها راه حل است»

در همین ارتباط، استاندار بیروت، شامگاه روز گذشته در اظهاراتی میزان خسارت ناشی از انفجار بندر بیروت را بین ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار برآورد کرد.

فارغ از انفجار اخیر حال اقتصاد لبنان به دلیل ناکارآمدی جریان ۱۴ مارس که سال ها قدرت را در دست داشته خوب نیست. مطابق اعلام بانک جهانی کسری مالی دولت لبنان به بیش از ۱۱ درصد تولید ناخالص داخلی لبنان رسیده و میزان بدهی های دولت لبنان به بیش از ۱۵۰ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور که در سال ۲۰۱۹ به ۶۰ میلیارد دلار رسیده، بالغ شد.

بدین ترتیب در فاصله کمتر از ۷ سال که سعد حریری نخست وزیر بوده بدهی دولت لبنان بیش از ۳۰ میلیارد دلار افزایش یافته و این اتفاق دولت را ناچار از کاهش سطح خدمات عمومی و یا افزایش نرخ برخی خدمات از جمله قیمت سوخت کرده است.قطع مکرر آب و برق در این کشور که سی سال است از جنگ داخلی رهایی یافته هنوز برای شهروندان مشکل آفرین است و مسائل دیگری مانند نبود سامانه منظم برای جمع آوری زباله های شهری نیز بر مشکلات مردم افزوده است.

اما وعده دشمنان لبنان برای کمک به اقتصاد نیمه جان لبنان چیزی شبیه به یک گروگان گیری برای رسیدن به منافع سیاسی است. استعمارگران دیروز و فرزندان سایکس و پیکو بار دیگر جمع شدند تا عروس خاورمیانه را از لبخند محروم کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.