نصرالله پژمان فر:
اولویت اول کمیسیون اصل ۹۰ مجلس یازدهم برخورد با شبکه های فساد است

0 ۴۴۸

نصر الله پژمان فر در خصوص رویکرد کمیسیون اصل ۹۰ مجلس یازدهم درباره مسائل و مشکلات کشور گفت:کمیسیون اصل ۹۰ یکی از مهمترین کمیسیون های مجلس شورای اسلامی در عرصه نظارت است که طبق اصل ۹۰ قانون اساسی هر کسی از افراد ایرانی یا غیر ایرانی می تواند به این کمیسیون شکایت کند.

وی ادامه داد: از آنجا نمایندگان کمیسیون های دیگر در کمیسیون اصل ۹۰ حضور دارند این موضوع باعث می شود تا دایره فعالیت این کمیسیون وسیع شود تا بتواند به مسائل مختلف کشور بپردازد.

پیش بینی افزایش ۲ برابری پرونده های ارجاعی به کمیسیون اصل ۹۰

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در اواخر مجلس دهم میانگین پرونده های ارجاعی به کمیسیون اصل ۹۰ بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پرونده در ماه بود اما با توجه به فضای جدید مجلس انتظارات از کمیسیون متفاوت خواهد بود و مطالبه گری اوج می گیرد بر این اساس انتظار می رود در مجلس یازدهم پرونده های ارجاعی به کمیسیون اصل ۹۰ بین ۱.۵ تا ۲ برابر شود.

وی افزود:در کمیسیون اصل ۹۰ از ۲۱ نفر عضو ۱۳ نفر نمایندگان سایر کمیسیون های که حضور دائم ندارند اما ۸ عضو اصلی باید کار های این کمیسیون را انجام دهند برای همین اگر بخواهند خود را درگیر مسائل جزئی کنند رسیدگی به امور پیشرفت حداقلی خواهد داشت.

پژمان فر ابراز کرد:مجلس یازدهم در کمیسیون اصل ۹۰ باید به سمتی حرکت کند که در سال اول این پیام را به جامعه بدهد که مسیر تخلف کردن نا امن و پر هزینه شده است.

وی عنوان کرد: متاسفانه در جامعه امروزی تخلف کردن هزینه ندارد بگونه ای که شخصی ۱۰۰۰ میلیارد تومان اختلاس کرده اما فقط ۱۰۰ میلیارد تومان آن را وصول وصول می شود که این امر نشان می دهد برخورد های کنونی در زمینه ارتکاب جرم بازدارنده نیست.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس یازدهم تصریح کرد:اگر بتوانیم به جامعه این پیام را دهیم یک مجموعه مراقب هستیم می توانیم از طریق تعامل با دستگاه قضایی کار های باکیفیت انجام دهیم.

وی ادامه داد: اولویت کمیسیون اصل ۹۰ برخورد با شبکه های فساد است و اگر بتوانیم این موارد در دستور کار قرار دهیم و در مقابلش بایستیم عملکرد کمیسیون بسیار موثر خواهد بود ضمن این که می توان از طریق برخورد با دانه درشت ها و شکبه های فساد این پیام را بدهیم که نظام تصمیم جدیدی در ارتباط با موضوع فساد دارد و برخورد جدی می کند.

برای ناکارآمد نشان دادن اقدامات مجلس، نمایندگان را متهم به سیاسی کار می کنند

پژمان فر در خصوص نگاه های سیاسی موجود در برخورد با فساد گفت: یکی از مشکلات در مجلس این است که کار های اجرایی ما بعضا سیاسی نیست اما برای ناکار آمدکردن و کند کردن کار متهم به سیاسی کاری می شود.

وی افزود: نمی خواهم بگویم رویکرد سیاسی در اقدامات وجود ندارد اما گاهی برای این که کاری را بخواهند ناکارآمد جلوه دهند و جلوی اقدامات را بگیرند می گویند این ها کار سیاسی می کنند.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس یازدهم عنوان کرد:در بحث هایی که در مجلس داشتیم یکی از آفت های جدی سیاسی کاری بوده که در کار تخصصی ما رویکرد سیاسی را داخل می کردند و در آخر اختلاف نظر صورت می گرفت کسی به منطق کار دقت نمی کرد و نتیجه این می شد آن چیزی که می خواستند اتفاق می افتاد که گاهی مصالح کشور در آن نبود.

وی بیان کرد:واقعا باید مراقبت کرد تا کار سیاسی نشود و هم متهم به سیاسی نشود بر این اساس باید از ظرفیت های رسانه در این موضوع استفاده شود یعنی اگر رسانه بتواند به صورت گام به گام در مسیر کمیسیون را همراهی می کند و اقدامات آن را منعکس کند در این صورت شفافیت صورت می گیرد.

پژمان فر تصریح کرد:شفاف کردن زمینه متهم کردن و انحراف را می گیرد برای همین رسانه ها باید حضور پیدا کنند و دائما با کمیسیون اصل ۹۰ ارتباط داشته باشند تا مردم در جریان کار قرار بگیرند.

وی در بخش دیگر از گفت و گوی خود با خبرگزاری خانه ملت در خصوص لزوم کار آمد سازی نهاد نظارتی گفت: مشکل اساسی ما این است که نمی آییم دستگاه ها را اصلاح کنیم و بجای آن کار جدید می کنیم همانطور که در مجلس بجای اصلاح قانون اقدام به تصویب قانون جدید می کنیم که این امر موجب موج انباشت قانون و تعدد سازمان ها می شود بر این اساس رویکرد غلطی است.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس یازدهم بیان کرد:ما اعتقاد نداریم در کشور سازمان کم داریم اتفاقا بعضی از سازمان ها اضافی هستند به عنوان نمونه در حوزه فرهنگ و موضوع سینما و فضای مجازی دستگاه موازی داریم در زمان اعتبارات خود را مسئول می دانند اما در زمان پاسخگویی فرار می کنند.

وی ابراز کرد:در صحبتی که با برخی نمایندگان در مورد کمیسیون اصل ۹۰ صورت گرفت این موضوع مطرح شد این کمیسیون باید یاری شود تا بتواند جلوی ضعف های قانونی را بگیرد و ببنید چرا این اتفاق می افتد.

کمیسیون اصل ۹۰ یعنی تمام مجلس

پژمان فر عنوان کرد:حضور ۱۳ نماینده از دیگر کمیسیون ها یعنی این که کمیسیون ۹۰ همه مجلس است بر این اساس برای پیشبرد اهداف کمیسیون نیاز به برنامه ریزی است.

وی افزود: یکی از مشکلات کمیسیون های اصل ۹۰ در دوره های گذشته پرداختن پرونده های ارجاعی بود و خود را شعبه های قضایی می دیدند در حالی که شعبه قضایی نیستیم.

کمیسیون اصل ۹۰ سعی در ایجاد تعامل قوا با یکدیگر در سطوح مختلف دارد

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس یازدهم درباره نحوه تعامل کمیسیون مطبوعش با قوه قضاییه گفت: سعی داریم در این دوره تعامل قوا با یکدیگر در سطوح مختلف ایجاد کنیم بگونه ای که هر قوه ای جایگاه خود را بشناسد و استقلال قوا حفظ شود البته این امر معنی عدم گفتگو با یکدیگر نیست.

وی با اشاره به دیدار خود با رئیس قوه قضاییه گفت: مطمئنم آقای رئیسی علاقه مند به این موضوع است چون باعث برکت برای قوه قضاییه و مجلس خواهد بود و در واقع اینجاست که خلاء پیگیری های قضایی و نظارتی تکمیل می شود و موجبات رضایت مردم را پس از رسیدگی به شکایات فراهم می کند.

پژمان در ادامه با اشاره به فساد های سازمان یافته در کشور گفت: افراد فاسد از تمام ظرفیت های موجود استفاده می کند و داری پول،نفوذ است لذا از این طریق فشار ایجاد می کند تا اتفاقی برایش نیفتند بر این اساس مبارزه با فساد هزینه دارد.

وی ادامه داد: کسانی که در مسیر مبارزه با فساد حرکت می کنند هزینه های آن را باید بپذیرد و با توجه به شناختی که از اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس یازدهم دارم آن ها حاضرند هزینه را پرداخت کنند اما در عین حال این نگرانی باید داشته باشد که بی توجهی ها موجب انحراف مسیر اصلی نشود.

پژمان فر تاکید کرد: فکرمان صرف حل پرونده نباید باشد بلکه برای مبارزه با فساد جریان سازی باید انجام شود بر این اساس ممکن است مدل های جدیدی برای هزینه دار کردن تخلف به منظور امیدوار کردن مردم به نظام مقدس جمهوری اسلامی طراحی شود.

دیوان شدن اصل ۹۰ پیگیری می شود

وی در بخش دیگر از گفت و گو خود با خبرگزاری خانه ملت درباره تبدیل کمیسیون اصل ۹۰ به دیوان گفت:این یکی از مسائلی است که در مجلس یازدهم باید پیگیری شود و یکی از پیشنهاداتی است که باید راجع آن صحبت کرد.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس یازدهم تصریح کرد:ظرفیتی که مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب اسلامی در بحث مشارکت مردم مطرح کردند در کمیسیون اصل ۹۰ در مبارزه با فساد استفاده شود اگر چه تاکنون چنین کاری انجام نشده است این در حالی است که تمام دنیا تجربیات خوبی برای مبارزه با فساد از طریق مردم دارند.

وی در خصوص نحوه ورود کمیسیون اصل ۹۰ به مسائل گفت: قبلادر این باره قبلا صحبت شده و هرکسی که در قانون گفته شده به این معنا نیست که حتما کسی از بیرون شکایت شود تا کمیسیون اصل ۹۰ بتواند به موضوع ورود کند بلکه نمایندگان به عنوان شهروند می توانند شکایت کنند.

بهره گیری از نظرات نیروهای جوان در کمیسیون اصل ۹۰

پژمان فر در خصوص پیگیری گزارش های باقی مانده کمیسیون اصل ۹۰ در دوره دهم مجلس یازدهم افزود:در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس یازدهم حتما گزارشات باقی مانده که تقریبا ۲۰۰ تا ۳۰۰ مورد است را پیگیری می کنیم و از دستور خارج نمی کنیم.

وی بیان کرد:بخشی از وقت کمیسیون به موارد قبلی معطوف می کنیم و قطعا سعی می کنیم از تجربیات دیگران در قالب مشاوره بدون این که هزینه ای برای مجلس بوجود بیاورد استفاده کنیم.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: اعلام شده هر کمیسیون پنج نفر و کمیسیون اصل ۹۰ می تواند ۱۰ مشاور داشته باشد بر این اساس از نظرات نیرو های جوان و با انگیزه که می توانند کمیسیون را در زمینه مبارزه با فساد یاری دهند استفاده خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.