بیانیه جبهه پایداری انقلاب اسلامی به مناسبت گرامیداشت ایام شهادت مظلومانه دکتر بهشتی و هفته قوه قضاییه

0 ۵۲۰

جبهه پایداری انقلاب اسلامی به مناسبت گرامیداشت ایام شهادت مظلومانه دکتر بهشتی و هفته قوه قضاییه بیانیه ای را صادر کرد.

بسمه تعالی

“یا اَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُونُوا قَوَّامِینَ بِالْقِسْطِ شُهَداءَ لِلَّهِ وَ لَوْ عَلی اَنْفُسِکُمْ اَوِ الْوالِدَیْنِ وَ الْاَقْرَبِینَ اِنْ یَکُنْ غَنِیّاً اَوْ فَقِیراً فَاللَّهُ اَوْلی بِهِما فَلا تَتَّبِعُوا الْهَوی اَنْ تَعْدِلُوا”

ای کسانی که ایمان آورده اید ، قیام کنندگان دائمی به عدالت باشید و شهادتهای شما برای خدا ادا شود ، اگر چه به ضرر خویشتن یا پدر و مادر و خویشاوندان تمام شود ، بدون تفاوت میان بی نیاز و نیازمند ، زیرا خداوند برای حمایت و رعایت آن دو داناتر و شایسته تر است . از هوای نفس پیروی نکنید تا عدالت بورزید. “سوره نسا آیه ۱۳۵ “

بی تردید تحقق عدالت در شئون مختلف آن در حوزه فردی و اجتماعی یکی از اهداف انقلاب اسلامی بوده که با استقرار جمهوری اسلامی به عنوان یکی از محور های مهم و مطالبه جدی مردم از حاکمیت بوده است لذا بر این اساس ارزیابی عادلانه و منصفانه حکمرانی قضایی در برپا داشتن حق و حق گرایان و دفع باطل و باطلگرایان و تلاش برای اصلاح رویه ها ساختار ها نهادها و قوانین در جهت اجرای احکام و حدود الهی با مداخله و نقش اساسی دستگاه قضایی عدالت محور، مقتدر، قاطع واستوار و مستقل های از ضرورت های انکار ناپذیر امروز میباشد.

دستگاه قضا به عنوان اصلی ترین نماد برپایی دال گفتمانیِ انقلاب اسلامی، یعنی عدالت، همواره در معرضِ قضاوت های بجا و نابجای دوستان و دشمنان ایران اسلامی بوده و تاثیر مستقیمِ عملکرد این نهاد بر میزان رضایتمندی شهروندان از وضعیت عمومیِ کشور، هر لحظه بر میزان سنگینی بار مسئولیتِی که بر دوش این دستگاه است، می افزاید و ضرورت دارد امروز با توجه به اهتمام جدی که در مسئولان دستگاه قضایی وجود دارد با خود ارزیابی سیستمی در کمال دقت و احتیاط نسبت به اصلاح خلاء های شکلی و محتوایی در جهت عدالت علوی مورد انتظار مردم گام اساسی و تحولی در شان جمهوری اسلامی ایران که خواسته اصلی رهبر معظم انقلاب نیز بوده برداشته شود و انشاءالله بیش از پیش شاهد رضایت عمومی ناشی از طعم حلاوت و شیرینی عدالت علوی و امنیت ملی ناشی از آن در نزد عموم مردم باشیم.

از آنجا که با گذشت بیش از ۴۱ سال از انقلاب اسلامی، طبق تصریح رهبر معظم انقلاب “نمره ی مطلوبی درباب عدالت به دست نیاورده ایم”، حرکت همه دستگاه های کشور به منظور استقرار همه جانبه عدالت، مهم ترین ضرورت مقطع کنونی است و در این مقطع زمانی به نظر می رسد قوه قضائیه می تواند پرچمدار این حرکت همگانی باشد.

لذا جبهه پایداری انقلاب اسلامی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره و ایام شهادت مظلومانه آیت الله شهید دکتر بهشتی و هفته قوه قضائیه و آرزوی توفیق روز افزون همه مسوولان به ویژه خادمان اصیل مردم و دادخواهان عادل در قوه قضاییه در خدمت رسانی و تظلم خواهی مردم و ظلم دیده گان با توجه به اقدامات موثر اخیر دستگاه قضایی مواردی را از باب اهمیت لزوم ادامه اقدامات تحولی عدالت گستری با رویکرد حاکمیت اقتدار و رافت اسلامی توامان معروض میدارد.

۱) با انتصاب هوشمندانه آیت الله رئیسی به ریاست قوه قضائیه توسط رهبر معظم انقلاب، دربِ دستگاه عدلیه بر پاشنه ای دیگر چرخید و تعدد اقدامات عدالت محورِ ایشان در این منصب، امیدهای مردم به برپایی عدالت در کشور را مجدداً زنده کرده است. جبهه پایداری با تقدیر از اقدامات آقای رئیسی ، بر لزوم ادامه این روند تاکید کرده و علاج بسیاری از مشکلات کشور را رفع زمینه های فساد در کشور می داند؛ محاکمه انواع سلاطین سکه، خودرو، قیر، کاغذ و … شجاعانه و مدبرانه است. لکن آنچه که باید به عنوان یکی از اولویت های اصلی قوه قضاییه در دستور کار قرار گیرد، انهدام خط تولید سلطان سازی است که انجام این مهم، نیازمند عزم جدی و هم یاری همه جانبه قوای مققنه و مجریه است.

۲) با توجه به تاکیدات مداوم آیت الله رئیسی به لزوم حراست از حقوق شهروندی اقشار مختلف مردم از زمان قرار گرفتن در مصدر امور عدلیه، صحنه رویدادهای این روزهای کشور بیش از هر زمان دیگری بر لزوم فعالیت های گسترده دستگاه قضایی برای احقاق حقوق شهروندی دلالت دارد؛ اهمال دولت های یازدهم و دوازدهم در اتخاذ تدابیری که ضامن امنیت اقتصادی مردم جامعه باشد، به وضوح احساس می شود و شاهدیم که صحنه اقتصاد کشور تبدیل به عرصه جولان دلالانی شده است که برخی با مقاصد سیاسی و برخی دیگر با مقاصد غیر سیاسی، معیشت مردم را گروگان گرفته اند و شاهد اثبات این مدعا، اضطراب و تشویشی است که این روزها بواسطه ناکارامدی مسئولین اجرایی کشور، در میان خیل عظیم متقاضیان مسکن رخنه کرده است. نقش آفرینی جدی قوه قضاییه در راستای پاسداشت از بدیهی ترین حقوق شهروندی به منظورکاهش آلام عمومی مردمی که خود را قربانی این دلالان می بینند، می تواند ضمن شفاف سازی خط ناکارامدی غربگرایان در ایجاد هزینه برای عموم مردم، ریل مدیریت و حل مسائل و مشکلات جامعه را به سمت و نفع طبقه متوسط و ضعیف جامعه تغییر دهد.

۳) اگرچه روند کشف بررسی و برگزاری جلسات علنی موسوم به اکبر طبری خود یکی از افتخارات دستگاه قضا در جمهوری اسلامی ایران است اما چگونگی شکل گیری باند گسترده فساد به سرکردگی اکبر طبری در قوه قضاییه، یکی از ابهامات جدی مردم است و “عدم احراز تخلفات گسترده طبری”، برای مدیران و مسوولان دوره پیشین دستگاه قضا، توجیه مناسبی برای اقناع افکار عمومی نیست.

قطعا شبکه های فساد- رانت و بزه کاری های کلان سیاسی در حوزه قدرت به یکباره و یک شبه بوجود نمی آید بلکه زمینه های مدیریتی- ساختاری – ارتباطاتی – فردی و سازمانی موجود در سیستم طی فراگردی سازمان یافته، میتواند چنین فاجعه ای سازمانی را شکل دهد. فلذا شفاف کردن و ارائه مدل فراگردهای مولد فسادهای این چنین برای عموم بیش از هرچیز دیگری میتواند اطمینان و اعتماد به نظام را افزایش دهد.

۴) تحولات صورت گرفته در دستگاه قضایی برخاسته از تفکرانقلابی مورد انتظار در مدیریت کلان حوزه قضاست ضمن تاکید بر ادامه این رویکرد در سطح کلان ضرورت دارد این نگاه انقلابی درسطوح پایین دستی و اجرایی سازمان ها و دادگاه های دستگاه قضایی نیز با عمق بخشی به فعالیت های عدالت محور و بکار گیری قضات جوان و انقلابی، به شدت پیگیری و نهادینه شود. شاخص هایی همچون افزایش دقت قضات در رسیدگی ها ونظارت بر قضاوت آنها، پرهیز از نیاز به سفارش ها در روند رسیدگی ها و رعایت اصل مساوات، سرعتعمل در رسیدگی ها و داررسی ها، علنی بودن محاکمه، رعایت اصل برائت و انصاف برای متهمان، بخشی از این موارد می باشد.

۵) با عنایت به نامگذاری سال جاری به سال جهش تولید از سوی مقام معظم رهبری، ایجاد بستر مناسب جریان سالم سرمایه گذاری و تولید، زمینه سازی برای حمایت و افزایش تولید کالاهای داخلی، رفع موانع فرایندهای اداری زاید و فساد زا ، مبارزه با رانت های اقتصادی و… در سیستم های اجرایی ، مبارزه با قاچاق کالا در مبادی رسمی و غیر رسمی ، عرصه های راهبردی و مهم دیگری از فعالیت دستگاه قضا در تنظیم سیاست های جهش تولید می باشد که بی تردید عزم جدی قوه قضاییه در این عرصه و برنامه ریزی و فعالیت مستمر با هماهنگی با دستگاه اجرا یی و تقنینی کشور می تواند زمینه ساز تحول جدی در مدیریت کلان کشور باشد.

مبرهن است که نکات مذکور تنها بخشی کوچکی از مواردِ مرتبط با دستگاه قضایی را شامل می شود که بنا به ضرورت و اولویت، بصورت کاملا اجمالی، بدانها اشاره شد؛ جبهه پایداری انقلاب اسلامی در مسیر استقرار عدالت در تمامی شریان های کشور، همواره خویش را همراه قوه قضاییه و دیگر قوا ونهادهای کشور دانسته، و همچنین حمایت از محاسن و انتقاد از کاستی ها به منظور بهبود حکمرانی را بر خود فرض می داند.

جبهه پایداری انقلاب اسلامی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.