دبیرکل جبهه پایداری:
عده ای تحت لوای “وحدت” شروع به تخریب و تخطئه وفاق منتخبان مردم کردند/ وحدتی که مدنظر برخی محافل سیاسی است، بیش از اینکه مبتنی بر “وحدت باهم” باشد، متکی به “وحدت با یک نفر” است

0 ۴۰۶

حجت الاسلام مرتضی آقاتهرانی، دبیرکل جبهه پایداری در دیدار شماری از طلاب و دانشجویان شرق تهران در خصوص وضعیت مجلس آینده نکاتی را با این دانشجویان در میان گذاشتند که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

دبیرکل جبهه پایداری انقلاب اسلامی در ابتدای این دیدار با توجه به اهمیت و جایگاه مجلس یازدهم در بین نیروهای انقلابی گفت: جبهه پایداری از ابتدای شکل گیری تا به امروز در مقاطع مختلف و متعدد زمانی، همواره از طرف نخبگان جریانات مختلف سیاسی مورد بی مهری های فراوان قرار گرفته است و گویی این رویه برای برخی تبدیل به عادت شده است که هرجا در اثر ضعف مبانی نظری و نحوه سیاست ورزی دچار خطای راهبردی می شوند و به بن بست می رسند، می خواهند کاسه کوزه ها سرِ جبهه پایداری خراب کنند و از طریق تخطئه و تخریبِ مواضع و اقدامات جبهه، زیر بار مسئولیت خطاهایشان نروند. لکن آنچه که تا به امروز موجب کم اثر شدن تخریب های دوست و دشمن شده و محبوبیت پایداری نزد جوانان مومن و انقلابی را به ارمغان آورده، “اِصرارِ عُقلاییِ جبهه بر اصول و شاخص های ناب انقلاب اسلامی” و “تدوین الگوی سیاست ورزی بر اساس همین موازین” بوده است.

عده ای تحت لوای “وحدت” شروع به تخریب و تحطئه رویکرد پایداری کردند
وی با اشاره به تخریب های صورت گرفته از طرف برخی از جریانات علیه جبهه پایداری انقلاب اسلامی گفت: به نظر من فرآیند شکل گیری مجلس یازدهم از ابتدای امر، یعنی برهه زمانیِ تلاش جریانات سیاسی برای ارائه فهرست کاندیدا، تا به امروز یکی از مهمترین مصادیق بروز چندین و چندباره “مظلومیت جبهه پایداری”در فضای سیاسی کشور است. چرا که از همان روزهای قبل از انتخابات مجلس که جبهه اعلام کرد که معیارهای اصلی و نهایی حضور نامزدها در فهرست نهایی، باید بر اساس “شاخصه های اصیل انقلابی گری” و “میزان پایبندیِ ایشان بر اصول مبنایی انقلاب اسلامی” تنظیم شود، نه بر اساس “فرایندهای لابی محور” حول زدوبندهای سیاسیِ منسوخِ گذشته، عده ای تحت لوای “وحدت” شروع به تخریب و تحطئه رویکرد پایداری کردند و از همان لحظات آغازین جبهه را متهم به خودمحوری کردند، با سروصداهای رسانه ای در موضع حق به جانب قرار گرفتند و نهایتاً برچسب وحدت شکنی به جبهه زدند. اما جبهه پایداری نهایتاً با حُسن برخورد در مقابل این حملات پردامنه، ارائه فهرستی مشترک با شورای ائتلاف اصولگرایان را در دستور کار قرار داد. کوتاه آمدن جبهه پایداری به منظور تحقق وحدت حداکثری در ارائه فهرست مشترک نهایی به قدری مشهود و مبرهن بود که از همان ابتدا مورد تایید جمع علما و وعاظ خبره تهران قرار گرفت و آنان این اقدام را کوتاه آمدن پایداری از خواسته های منطقی اش در جهت تحقق وحدت حداکثری توصیف کردند.

تسریع در تشکیل ساختار جدید مجلس یازدهم جهت اقدام در حل مشکلات مردم
حجت الاسلام آقاتهرانی با اشاره با آغز مجلس یازدهم و اقدامات لازم برای شکل گیری هر چه سریعتر هیئت رئیسه گفت: حالا کمی جلوتر برویم و قدری از فضای انتخابات فاصله بگیریم؛ پس از پیروزی نهایی فهرست وحدت در انتخابات، نوبت به فعالیت برای تشکیل هرچه توانمندتر مجلس آینده رسیده بود. جبهه پایداری هرچه منتظر ماند تا پایان سال ۹۸ گام اساسی توسط منتخبین و دوستان شورای ائتلاف مبنی بر تشکیل فراکسیون برداشته نشد تا اینکه با شروع سال ۹۹، جبهه پایداری تصمیم به برگزاری جلساتی تحت عنوان وفاق گرفت تا بیش از این زمان برای تشکیل ساختار مجلس آینده از دست نرود. چرا که اوضاع نابسامان و ویژه حاکم بر کشور، اقتضاء نمی کرد که مجلس آینده معطلِ تشکیل دیرهنگام ساختار جدید بماند و از نظر ما صلاح این بود که فارغ از مصداق رییس مجلس یازدهم، با روشن شدن هرچه سریعتر تکلیف هیئت رییسه، مجلس جدید بتواند در کمترین زمان ممکن برنامه های خود را برای حل مشکلات مردم و همچنین هدایت دولتِ کم توانِ مستقر در ریلِ صحیحِ خدمت به مردم، اجرایی کند. اما حالا از گوشه و کنار می شنویم که عده ای مسئله را به صورت های نادرست مطرح می کنند، گویی جبهه پایداری با قصد و نیتی جز این هایی که گفته شد، تصمیم به برگزاری جلسات وفاق گرفته است. من از شما عزیزان جوان می پرسم: اینکه فرصت را هدر دهیم و تشکیل ساختار مجلس جدید را به فرداها و پسفرداها موکول کنیم، به نفع مردم و نظام است؟ یا اینکه عقل سلیم حکم می کند برای نقش آفرینی بهتر و سریعتر باید با محور قراردادن سیاست ورزی عاقلانه و عالمانه مانع از دست رفتن فرصت های زودگذر برای خدمت به مردم شویم؟

وی با تاکید بر رویکرد و هدف جبهه پایداری انقلاب اسلامی از تشکیل جلسات وفاق گفت: مقصود اصلی جبهه از تشکیل جلسات وفاق، نفی الگوهای سیاست ورزی ِمنسوخ گذشته که در قسمت قبلی از آن ها به عنوان “الگوهای لابی محور حول زدوبندهای سیاسی” یاد کردیم است که بنا شد در این جلسات، این بار اصول و شاخص های همه آنانی که در مظان ریاست مجلس قرار دارند، مورد بررسی قرار گیرد تا صرف قرار گرفتن در یک دسته بندیِ کلیِ سیاسی، معیار ریاست بر مجلس آینده نباشد. ما در دوره های گذشته شاهد بودیم که افرادی به ریاست مجلس رسیدند که به لحاظ سیاسی ظاهراً اصولگرا بودند؛ لکن در عمل در بسیاری از مواقع خلاف اصول و مبانی انقلاب اسلامی عمل می کردند. لذا حرکت بر مبنای شاخص برای انتخاب ریاست مجلس را بر هر الگوی دیگری ارجح دانستیم که اینجا باز هم جبهه پایداری برای حرکت بر محور وحدت حداکثری نیروهای انقلاب از معرفی گزینه خود برای ریاست مجلس صرف نظر کرد تا بتواند به عنوان جریانی که بستر این جلسات را فراهم کرده، رویکرد بی طرفانه خود را به عنوان “پرچمدار وحدت”حفظ کند و مسیر رسیدن به وحدت، هموار و هموارتر شود.

وی در ادامه افزود: این سازوکار عُقلاییِ “وفاق” را مقایسه کنید با برخی از دیگر سازوکارها که محورشان برگزاری مراسمات در تالارها با صرف هزینه های آنچنانی، یا سفرهای استانی برای لابی با منتخبین حوزه های مختلف انتخابیه است. کدامیک منطقی تر، عاقلانه تر و وزین تر است؟

با استانداردهای دوگانه برگزارکنندگان جلسات وفاق را مورد حمله قرار داده اند
حجت الاسلام آقاتهرانی در خصوص اینکه برخی با نسبت هایی همچون پدرخوانده، برگزارکنندگان جلسات وفاق را مورد حمله قرار داده اند، گفت: پس از آن که جبهه پایداری اقدام به برگزاری جلسات وفاق کرد، متوجه شدم که بعضی از عزیزان به مهندس محصولی و سایرین، واژه ناروای پدرخوانده را نسبت داده اند که من مواجهه هایی از این دست و نسبت دادن چنین توصیفاتی به ایشان را خلاف اخلاق و تقوای سیاسی می دانم؛ اولاً اینکه وقتی جبهه پایداری برگزاری چنین جلسه ای را در دستور کار قرار می دهد، طبیعتاً برخی از اعضای شورای مرکزی این جبهه در شروع و تشریح فلسفه دعوت و تشکیل آن حضور دارند. لذا بعید می دانم که حضور ایشان خلاف اخلاق و قواعد مرسوم سیاسی باشد. ضمن اینکه در جلسات بعدی کار به خود منتخبان مردم سپرده شد و تصمیم گیری ها در آن جلسات انجام گردید و حضور برخی از اعضای شورای مرکزی جبهه، بواسطه وظیفه ای است که به رسم میزبانی و به عنوان بسترسازی برای جلساتی که به منظور شکل گیری مجلسی توانمند برگزار می شود، به عهده دارند نه چیز دیگری.

ثانیاً؛ با فرضِ اینکه خدای نکرده آقای محصولی پدرخوانده هستند، پس چرا این عزیزانی که از نیروها و هواداران آقای قالیباف هستند، این نقد را به آقای قالیباف مطرح نمی کنند که چرا ایشان قبل از دیگران به دیدار همین پدرخوانده رفته و با وی وارد گفتگو در خصوص مجلس آینده شده است؟ آیا این رویکرد عزیزان چیزی غیر از داشتن استانداردهای دوگانه در تحلیل وقایع است که از طرفی مهندس محصولی را پدرخوانده خطاب می کنند و از طرف دیگر به دیدار آقای قالیباف با ایشان واکنش خاصی نشان نمی دهند؟ آیا این مسئله نشان دهنده مظلومیت جبهه پایداری نیست که اعضای آن را به ناحق پدرخوانده خطاب می کنند ولی در قبال اقدامات دوستان خود سکوت اختیار و یا حتی آن را توجیه می کنند؟

دبیرکل جبهه پایداری انقلاب اسلامی با اشاره به خطاهای راهبردی صورت گرفته از سوی برخی خاطر نشان کرد: متاسفانه این روزها شاهدِ خطاهای راهبردی متعددی در تحلیل از سوی برخی از عزیزان هستیم که ریشه بسیاری از آن ها همین داشتن “استانداردهای دوگانه” در مواجهه با مباحث مختلف است. دیدم که اخیراً برخی مدعی شده اند که آقای قالیباف به جلسات وفاق دعوت نشده اند و یا این که موتلفه، پایداری و جریان چپ بر سر حذف آقای قالیباف از فرآیند ریاست مجلس به اجماع رسیده اند که من می گویم که خوب است سیاسیون و فعالین رسانه ای در نقل چنین مطالب خلاف واقعی، قدری خداترس باشند.

اولاً که من این جا صراحتاً عرض می کنم که عدم دعوت از آقای قالیباف برای شرکت در جلسات وفاق حتماً خلاف واقع است. چرا که اصلاً در جلسه وفاقِ ویژه کاندیداهای احتمالی، که با جلسه اصلیِ حدوداً ۳۰ نفره متفاوت بود،و در منزل آقای نادران برگزار شد، همه آنانی که در مظان ریاست مجلس قرار دارند، حضور داشتند. در این جلسه علاوه بر آقای نادران به عنوان میزبان و همچنین شخص دکتر قالیباف، آقایان زاکانی، نیکزاد، حاجی بابایی و میرسلیم نیز حضور داشتند که بنده، آقایان میرتاج الدینی و تقوی نیز حاضر بودیم کهعلاوه بر این مورد، این نکته را هم اضافه کنم که آقای پژمانفر نیز در مصاحبه ای که چند روز پیش منتشر کردند، اذعان کردند که علی رغم دعوت از آقای قالیباف برای شرکت در جلسات اصلی وفاق، که حدود ۳۰ نفر از بزرگواران در آن جلسه حضور دارند، ایشان در جلسات شرکت نمی کنند که این جا جا دارد که دوستان از آقای قالیباف بپرسند بعدازاعلام پذیرش شرایط جلسه مبنی بر پایبندی و عدم حضور بعنوان نامزد ریاست جمهوری، علت عدم شرکت ایشان در جسات وفاق دقیقا چیست و چرا بعضی از طرفدارانشان برای فرفکنی موضوع کذب عدم دعوت از ایشان را مطرح می کنند.

ثانیاً؛ بالاخره عزیزان دیگری هم در این جلسات شرکت می کنند که بنظر من درست نیست که عده ای در مواجهه با آنان از استانداردهای دوگانه پیروی کنند. به طور مثال آقای مهندس نیکزاد که به عنوان نامزد نهایی جریان انقلاب از حوزه انتخابیه خودش وارد مجلس شده اند، در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶ به عنوان ریاست ستاد انتخاباتی نامزد نهایی جریان انقلاب فعالیت می کردند و امروز به عنوان فردی با سابقه ی استانداری، شهرداری، وزارت و … به عنوان یکی از گزینه های جریان انقلاب برای ریاست مجلس مطرح شده اند. آیا درست است حالا که امروز ایشان مثلا باب طبع برخی محافل و افراد رفتار نمی کنند، ایشان را در ائتلاف با چپی ها معرفی می کنند؟

یا فرد دیگری مانند آقای حاجی بابایی که ایشان نیز به عنوان گزینه جریان انقلاب وارد مجلس شده اند که هم اکنون نیز رئیس فراکسیون نیروهای ولائی مجلس هستند که اتفاقاً سابقه وزارت هم دارند. حالا واقعاً صحیح است که تهمت ائتلاف با چپی ها را به ایشان نسبت می دهند؟

یک فردی مانند آقای میرسلیم با آن همه سوابق روشن خدمات و همسویی و همراهی با رهبر انقلاب در زمان دولت ایشان که در جریان همین انتخابات هم از ارکان اصلی شورای ائتلاف به شمار می رفتند به عنوان گزینه ریاست مجلس به حساب می آیند و حالا چون ممکن است این مسئله مورد پسند عده ای نباشد، باید ائتلاف با چپی ها را به ایشان نسبت دهند؟ آنهم برای ترور قالیباف؟ فاین تذهبون؟ آیا اینگونه رفتارها یک نوع دیکتاتوری در سیاست ورزی نیست؟

وی با اشاره به تهمت های ناروا که در این ایام به جبهه پایداری انقلاب اسلامی نسبت داده شده است، گفت: بنده معتقدم علاوه بر اینکه این مسئله خلاف تقوای اخلاقی و سیاسی است، نوعی تبعیت از استانداردهای دوگانه نیز هست؛ آیا تا دیروز که این بزرگواران به عنوان نامزدهای احتمالی ریاست مجلس مطرح نبودند هم برخی تهمت ناروای در ائتلاف با چپی ها را به ایشان نسبت می دادند؟ یا این مسئله به شرایطی اختصاص دارد که این عزیزان خلاف تمایل برخی رفتار کنند؟

به نظر می رسد واکنش های این چنینی به حاضرین در جلسات وفاق، علناً یک حرکت انحصارطلبانه در مسیر خلاف وحدت است که می تواند در نهایت موجب لطمه دیدن کل جریان انقلاب در فضای سیاسی شود.

آقاتهرانی در پاسخ به سوال یکی از حاضرین در جلسه در خصوص فایده برگزاری جلسات وفاق تا کنون افزود: پیش از تشکیل جلسات وفاق علاوه بر عدم معرفی نامزد توسط جبهه پایداری، آقایان زاکانی و زاهدی هم که قصد کاندیداتوری به عنوان رییس مجلس را داشتند؛ در ادامه و در جریان این جلسات به این نتیجه رسیدند که در راستای وحدت حداکثری نیروهای انقلاب از روند نامزدی برای ریاست مجلس منصرف شوند.

وحدتی که مدنظر برخی محافل سیاسی است، بیش از اینکه مبتنی بر “وحدت باهم” باشد، متکی به “وحدت با یک نفر” است
وی در پایان در خصوص لزوم وحدت حداکثری در جریان تشکیل ساختار مجلس آتی به این نکته اشاره کردند: وحدتی که مدنظر برخی محافل سیاسی است، بیش از اینکه مبتنی بر “وحدت باهم” باشد، متکی به “وحدت با یک نفر” است. به این معنا که وحدت چیزی است که فلان محفل و بهمان قبیله می گوید و تصمیم می گیرد و هر جریانی که خلاف مسیرِ موردِ تاییدِ آنان به دنبال وحدت حداکثری باشد، وحدت شکن است و باید آمادگی روبرو شدن با انواع تهمت و تخریب مانند پدر خواندگی و تروریست و ائتلاف با چپ را داشته باشد.

باید یک مقدار آستانه صبر و تحمل برخی از افراد نسبت به شنیدن و پذیرفتن بعضی دیدگاه های متفاوت افزایش پیدا کند و نسبت به تفکرات مختلف احترام بیشتری قائل شوند. و همچنین بجای زدن برچسب های ناروا در رسانه ها، مسیر گفتگو و تعامل سازنده بین نیروهای جریان انقلاب تقویت شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.