محمد سلیمانی:
انحصار کُشنده ای در حوزه معدن وجود دارد/ دادگاه ویژه برای مشکلات مدیریتی کارخانه ها تعیین شود

0 ۴۲۱

محمد سلیمانی، وزیر اسبق ارتباطات با اشاره به نامگذاری سال ۹۹ به جهش تولید گفت: مشکلات تولید به چند دسته برمی گردد؛ برخی تولید کننده ها با مشکل تأمین مواد اولیه روبه رو هستند. برخی نیز گرفتار سرمایه در گردش هستند و مشکل سوم، مسائل مدیریتی کارخانه ها و شرکت های تولید است که مثلاً شرکا، اختلاف پیدا کرده و درنتیجه کارخانه خوابیده است.

نماینده سابق تهران با بیان اینکه هر کدام از این مشکلات، راهکارهای مشخص خود را دارند، تصریح کرد: عمده این مشکلات توسط دولت و البته با نظارت مجلس و نیز ورود قوه قضائیه قابل حل است.

سلیمانی درباره مشکل مواد اولیه، نیروی انسانی کشور را مورد اشاره قرار داد و گفت: سرمایه عظیمی از نیروهای تحصیلکرده در کشور داریم که باید در قالب شرکت های دانش بنیان ظاهر شوند.

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری با یادآوری اینکه کشور ایران از لحاظ ذخائر نفت، گاز و معدن در دنیا رتبه اول را دارد، تصریح کرد: متأسفانه از لحاظ تبدیل این نعمت الهی به مواد اولیه و کالاهای با ارزش افزوده در رتبه های آخر قرار داریم.

*شرکت ملّی نفت محیط بسته ای دارد که باید به روی جوانان باز شود
وزیر اسبق ارتباطات با بیان اینکه در شرکت نفت باید به روی شرکت های دانش بنیان، جوانان، دانشجویان و اساتید دانشگاه ها باز شود، تصریح کرد: شرکت ملّی نفت یک محیط بسته دارد و درِ آن بسته است. این شرکت، هم وزارت راه است هم وزارت ارتباطات است و هم وزارت مسکن و نیرو. درواقع همه امکانات را در خود جای داده و هنوز هم در راستای خام فروشی حرکت می کند.

سلیمانی با بیان اینکه باید نظام حاکم بر شرکت ملّی نفت، بهم بریزد، تصریح کرد: چارچوب این شرکت باید تغییر کند و درِ آن به روی نیروی عظیم انسانی کشور باز شود.

وی ادامه داد: ایران از لحاظ معدن رتبه هفتم در دنیا را در اختیار دارد، امّا ما صرفاً خام فروشی می کنیم، حتی سنگ را هم به صورت خام می فروشیم.

*انحصار کُشنده ای در حوزه معدن وجود دارد
عضو شورای مرکزی جبهه پایداری با بیان اینکه هر کدام از این معدن ها باید در اخیار یک دانشگاه و شرکت دانش بنیان قرار گیرد، گفت: اگر این سیاست اجرایی شود، تولید جهش پیدا می کند و اتفاقات شیرینی رخ می دهد. امّا متأسفانه شاهد این هستیم که در معادن را بسته اند و هر کسی بر روی یک معدن خیمه زده و اجازه نمی دهند کسی غیر از خودشان وارد شوند. انحصار در حوزه معدن، کُشنده است.

سلیمانی درباره مشکل نقدینگی کارخانه ها به نقدینگی بیش از دو هزار هزار میلیاردی کشور اشاره کرد و گفت: دولت باید مدیریت کند و نقدینگی کلان را به ست تولید ببرد. در حال حاضر این نقدینگی به جای تولید، به سمت دلالی و واسطه گری می رود.

وی افزود: اگر می خواهیم جهش تولید رخ دهد، باید با یک تصمیم قاطع و گسترده، در عرض یک مدت کوتاه، بخشی از نقدینگی کشور در مسیر تولید قرار بگیرد. در دنیا نیز همین راهکار را به کار می برند.

*دادگاه ویژه برای مشکلات مدیریتی کارخانه ها تعیین شود
وزیر اسبق ارتباطات افزود: درباره مشکلات مدیریتی کارخانه ها و شرکت های تولیدی گفت: قوه قضائیه می تواند در این زمینه ورود کند و برای آینده یک چارچوب کاملاً استانداری را پیدا کند. نسبت به پرونده های موجود نیز می تواند چند دادگاه ویژه مشخص کند تا اختلافات مدیرتی کارخانه ها را حل و فصل کنند تا تولید از سر گرفته شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.