نهاد مدیریت بحران در چالش بحران مدیریت

0 ۱۸۵

محمد عیسی زاده*: جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، موسسه عمومی غیردولتی، نهاد خیریه، غیرانتفاعی و امدادی با شخصیت حقوقی مستقل و دارای قدمت ۱۰۰ ساله و سبقه ای پرفراز ونشیب است. این سازمان از سازمان های مختلف و طیف گسترده ای از خدمات پزشکی، بهداشتی، آموزشی و امدادی برخوردار می باشد. با وجود اهمیت ملی و بین المللی جمعیت، این موسسه ماههاست پس از بازداشت ریاست پیشین بدلیل اتهامات مالی بدون رییس اداره می شود و در حوادث سیل سیستان و لرستان، زلزله و اپیدمی کروناویروس، حضوری ضعیف و نامقبول داشته است. عدم اقدام جدی و موثر دستگاه عریض و طویل سازمان تدارکات پزشکی و معاونت های بهداست و درمان و امداد و نجات در بحران کرونا محل تامل و واکاوی همه جانبه دارد. جمعیت میلیونی حاضر در سازمان داوطلبان و جوانان هلال احمر، ظرفیت شایان توجهی برای عمل به وظایف و تعهدات مندرج در اساسنامه و آیین نامه های جمعیت دارد.

مع الوصف اعضای شورای عالی جمعیت هلال احمر ضمن عمل به وظایف خود مقرر در بند ب ماده ۱۰ اساسنامه جمعیت، دقت و حساسیت ویژه ای را جهت گزینش رئیس جمعیت و معرفی به رئیس جمهور برای انجام فرآیند اداری و انتخاب گزینه نهایی اعمال نمایند. (برخی از اشخاص معرفی شده اخیر، از سبقه و توانمندی بایسته و مقتضی این نهاد ارزشمند و حساس برخوردار نیستند). به نظر می رسد در این برهه حساس شایسته است شرایط زیر جهت انتخاب شخص واجد شرایط و مقبول مد نظر قرار گیرد: تخصص و توانمندی و شناخت کافی از ساختار، مشکلات و چالش های جمعیت (چالش های ساختاری، حقوقی و هنجاری، بودجه، معیشت و مزایای کارکنان، منابع انسانی و…)، آشنایی کافی با ماموریت های کلی و بین المللی و مقررات جمعیت و امور مجامع و جمعیت های استانی، پایبندی به اصول هفتگانه نهضت صلیب سرخ (بشردوستی، بیغرضی، بیطرفی و…) و اتخاذ رویکردی مستقل، تخصصی و مردمی، با هدف ایجاد آرامش و انسجام و همدلی در همه ارکان و اعضای جمعیت.

افول این سازمان مهم از سالها پیش و با حضور برخی مدیران ناکارآمد و افراد کارنابلد و غیرمتخصص و جناحی آغاز و به ضعف و اختلال سازمانی، شکنندگی مدیریت و فساد سیستماتیک در برخی از بخش ها و اجزا تبدیل گشته است. امید است ریاست جدید جمعیت با اعمال دانش تخصصی و مهارت های فنی و انسانی و ادراکی و بهره گیری از عنصر مشورت و تعامل با بدنه، داوطلبان، جوانان و امدادگران و تشکیل اتاق فکری فراگیر از افراد باتجربه و دلسوز و آگاه، توسعه و تعالی همه جانبه و نیل به جایگاه و اهداف واقعی مدنظر جمعیت را به ارمغان آورد.

* مدرس دانشگاه و عضو سابق هیات مدیره جمعیت هلال احمر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.